ei skikkelig hifi-blemme

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

det er mye skryt og gode anbefalinger her på forumet,men for moro skyld tenkte jeg å høre om andres bomkjøp opp i gjennom tida.kanskje til skrekk og advarsel.
selv tabbet jeg meg ut og kjøpte et par Dali consept 1 høyttalere da de kom på markedet.for en nedtur ! de var riktignok billige.har nå lånt de bort og håper på å slippe å få de tilbake :)

mvh.

Medeski

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Antall liker
103
REL Stampede - fikk den aldri til å integrere skikkelig (noe som sannsynligvis skyldes andre faktorer enn kvalitet på sub)

SAT Amplifix - kjedelig!!!!!

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Thule IA350! PANG sa det! de kunne ikke finne feilen. Fikke tilslutt ut en erstatning; Arcam som jeg måtte gi 3000 i mellom, enda jeg var innenfor kjøpsloven. Den var dessuten litt lukket i toppen. Thule hadde visst kjempeproblemer med teknikken en periode. Håper for deres del at de har løst det.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
In the good old gammeldaga visste heller ikke jeg opp og ned på en kabel. I god tro handla jeg noe Dali høyttalerkabel på klubben; en grå greie med rød og hvit-farga leder inni.(fra Hitachi?) Long crystal oksygenfri og hele greia, alt var forskriftsmessig utført i forhold til alment kjent viten.
Ikke før jeg et par år seinere flytta de her kablene opp til mellomtonekabel (4-veis) og fikk tilbake basstrøkket lukta jeg lunta.
Denne Dali-kabelen hadde jeg lenge hengende i et skap i tilfelle noen behøvde et døme på kor gale det kan gå. Total bassamputasjon, uten at noen helt forstår hvorfor, undertegnede inkludert.
Kanskje ikke så mange kroner borkasta, men alikevel stor skade ???

Mvh. RS

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Tja. Vet ikke om jeg vil kalle det blemme, men dyrkjøpt lærdom!

Kjøpte engang Cary CD-303 (eller var det 302 den het???) Usett!!!
Sikkert en god CD-spiller, men den krasjet fullstendig med resten av anlegget, og mine preferanser forøvrig....

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.922
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Har nok kjøpt flere ting som ikke har stått til forventningene, men vet ikke om jeg kan kalle det blemmer. Man lærer av sine feil. Hadde noen Quicksilver Mono blokker som spilte veldig bra med Quad ESL 63, dvs. når de spilte.
De var så ustabile at de "spiste" utgansgsrør - noen ganger så gnistregnet spruta ! Ellers forsøker jeg å kjøpe brukt, eller få byttemuligheter hvis noe blir helt feil ang.matching osv.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
 In the good old gammeldaga visste heller ikke jeg opp og ned på en kabel. I god tro handla jeg noe Dali høyttalerkabel på klubben; en grå greie med rød og hvit-farga leder inni.(fra Hitachi?) Long crystal oksygenfri  og hele greia, alt var forskriftsmessig utført i forhold til alment kjent viten.
 Ikke før jeg et par år seinere flytta de her kablene opp til mellomtonekabel (4-veis) og fikk tilbake basstrøkket   lukta jeg lunta.
 Denne Dali-kabelen hadde jeg lenge hengende i et skap i tilfelle noen behøvde et døme på kor gale det kan gå. Total bassamputasjon, uten at noen helt forstår hvorfor, undertegnede inkludert.
 Kanskje ikke så mange kroner borkasta, men alikevel stor skade ???

Mvh.  RS
Nei nå tror jeg nok du tuller litt RS, for kabler er jo ikke forskjell på. Det har jeg lest mange steder her på sentralen! ;) Så det skjedde nok bare noe med hjernen din da du bøyde deg for å bytte kabel. Bass-blodåra åpna seg, tenker jeg!
Jeg ha'kke rukket å kjøpe noe feil, jeg! Har'u Tandberg og Carlsson så kan det være det samme med alt annet! :D

Honkey!!

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
selv var jeg meget misfornøyd med audiovector m3 sign og ap tempo 3i. effekttrinnene og subene til sunfire karakteriserer jeg også som bomkjøp..(det samme gjelder nad 218.)

christian

A

atledreier

Gjest
ECI-2. Hadde den i 2 mnd før en snill mann kjøpte den av meg. Kjedeligste forsterkeren noensinne.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.580
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
da jeg bygget om min DP5000 til 5.5....all musikalitet forsvant og en legende var ødelagt til det ulidelige!
konstruktøren nekte å reversere modden til tross for at han kunne beholde pengene!Gerry Mulligan hørtes ut som Jan Garbarek!
IMO
Mvh

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Audiotronic Sweetheart.

Forferdelige kalkuner kjøpt hos Decibel HIFI i Osterhaugsgt. ca 1983/84.

Hadde de ca. 3 mnd.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
da jeg bygget om min DP5000 til 5.5....all musikalitet forsvant og en legende var ødelagt til det ulidelige!
.......Gerry Mulligan hørtes ut som Jan Garbarek!
IMO
Mvh
Oh shit!! :(
Da er det ille! Min sympati.

Men regner med at du har opprettet denne "feilen" m det oppsettet du har i dag, og vel så det ;)

Jeg kan m hånden på hjertet si at noen bommert har jeg ikke opplevd. Men det er klart at oppgraderinger har måttet finne sted....en er jo på vei et sted...mot sitt eget lydideal.
Det er jo det som er helvete og morroa med hobbyen vår.

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Verste kjøpet jeg har gjort må være Mindtech F1 serien til Ljudia - makan til møkk, selv om prisen var relativt lav.
Elendig byggekvalitet, masse kontaktfeil +++ :-/

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Audiotronic Sweetheart.

Forferdelige kalkuner kjøpt hos Decibel HIFI i Osterhaugsgt. ca 1983/84.

Hadde de ca. 3 mnd.
Wow! Der våknet memory-banken! De høyttalerne var faktisk slett ikke gale, men de var der på feil tid! De trengte forsterkere som så å si enda ikke var laget! :) Men fikk de strøm nok og kvalitet nok, så ble de så glade så...

Honkey

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Wow! Der våknet memory-banken! De høyttalerne var faktisk slett ikke gale, men de var der på feil tid! De trengte forsterkere som så å si enda ikke var laget! :) Men fikk de strøm nok og kvalitet nok, så ble de så glade så...

Honkey

Ja de var sykt strømhungrige, min Accuphase hadde ikke nubb. Husker de ble slakta i Puls HIFI (forløperen til Audio?).

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Thule IA60, aldri vært borte i noe mindre dynamisk forsterker noen gang!! Låter rett å slett som en pløse selv på Klipsch...

O

OldBoy

Gjest
Blemme og blemme.

"Underinvestering", vil jeg kalle min blemme. Kjøpte meg ny, fin forsterker, høyttalere etc. etc. Men da det kom til CD-spilleren, skulle jeg plutselig spare penger. Kjøpte ikke den som i henhold til produsenten skulle matche forsterkeren, men den som var nummeret mindre.

"Sparte" titusen kroner, ergret meg grønn i over tre år, valgte til slutt å selge brukt, for så å skaffe meg den jeg skulle ha kjøpt i utgangspunktet. "Sparingen" ble forvandlet til et betydelig merutlegg.

Fanden spare. At man aldri lærer!

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

takk for respons på denne uhøytidlige tråden.ja vurderte en stund en rimelig thule forsterker.men den låt elendig i mine ører.rart den har fått så god omtale.endte med å kjøpe HK970 istedenfor til b-anlegget.

mvh

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Har mange blemmer..... 1 av de det luktet værst av, var en tidlig utgave av en EC 250 , ikke dual mono, så vidt jeg husker.. Kjøpte den brukt, dro den hjem , koblet opp på et par super exacter, BANG!..... grå deilig røyk ut av begge basser, sveiset fast, så langt ut av kassa 250 ien kunne klare å klasske de, og der satt de..... 250 einer seg best til å sveise små ht... spør du meg. Har etterpå hatt DP, og ingen av de har hjulpet meg på samme måte..... ;)

-Y

PS!
Selger fikk skiten i retur.... og joda har prøvd EC etterpå også, med bedre resultat, men kanskje ikke fult så hardslående i bassen....

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Dårlig kjøp har jeg aldri gjort. MEN så ivrig etter et kjøp at ting har gått galt, det har hendt. Da jeg kjøpte min nåværende sub for 8-9 år siden hadde jeg to Luxman M03 effektforsterkere. Og da jeg kom hjem med beistet av en sub, med elektronisk delefilter, hadde jeg ikke tid å lese manualen for hvordan dette skulle kobles. Ihvertfall hadde jeg ikke tid til å lese grundig nok.
Og da jeg koblet opp systemet, brakte det løs med et PANG i den ene effektforsterkeren. Og det var slutten for den....

Leif Arild

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Det verste jeg har kjøpt må være NAD sin surround forforsterker :p tror den het 910 samt 2 stk NAD 216
Kjempe nedtur fra Pioneer C/M90
Mvh Jan I

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.571
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Doxa 70 sig mk2...
Ikke blemme akkurat fikk jo pengene igjen. Men falt absolutt ikke i smak hos meg.
Så gikk jeg på lcaudio karusellen med nyere og nyere modeller. Og jammen røyk ikke de også, og tok noen basselementer med seg i dragsuget.

Interessant tråd foresten.

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Skulle prøve forskjellige høyttalerkabler, og glemte at det ikke var korslutningsvern i forsterkeren. Ekkel lyd og vond lukt, uten forsterker i flere uker og 3500 kroner fattigere. Ellers var det heller ikke noe moro når det begynte å brenne i internkablingen på en Audio Innovations 500. Mistet lysten og tro på rør.

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Har brukt noen tusenlapper på signalkabler og tweaks som aldri funket merkbart hos meg.

Skulle ha hoppet på diy-toget for flere år siden, tror jeg hadde spart titusener på det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det nærmeste jeg har vært en blemme tror jeg var da jeg måtte skru på føttene til Avantiene med et gammeldags skrujern. ::)

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Doxa 012 pre...
Hørtes ut som om noen hadde lagt ulltepper over hele anlegget. Alt av detaljer forsvant.
Mulig det var noe galt med den, men jeg hadde den ikke lenge nok til å finne utav det. ;)

K

Kaarelars

Gjest
Electrocompaniet ECI4 og Meridian 508.20. ECI4 var spesielt sløv, men Meridian var ikke langt etter.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
305
Nad 208, platene lød akkurat som da de ble innspilt....

Shame on me!!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
305
Doxa 012 pre...
Hørtes ut som om noen hadde lagt ulltepper over hele anlegget. Alt av detaljer forsvant.
Mulig det var noe galt med den, men jeg hadde den ikke lenge nok til å finne utav det. ;)
Ullteppene skal være på GULVET!!
De skal IKKE dekke høyttalerne! ;D

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Kabler og "Tweaks" Det eneste som har gitt noen merkbar effekt i forhold til prisen er spikes.. Nå skal det jo også nevnes at jeg ikke betalte så alt for mye for tingene, men all tiden man brukte på å finne de ”mikrosubtile” forskjellene er jo latterlig !

Heller ikke alle Hi-Fi magasinene jeg kjøpte i årevis, gjorde noe særlig for lyden i anlegget eller kunnskapen om emnet. Men det fikk meg i alle fall til å innse at de fleste hi-fi anmeldere er mildt sagt overtroiske, vanvittig kunnskapsløse eller begge deler…

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Kjøpte Wireworld Gold Eclipse signalkabler og Eclipse h.t.kabler etter demo med NESTEN det samme oppsettet jeg hadde. Det lød fantastisk helt til jeg kom hjem. Total nedtur! Begrepet ullent fikk en ny dimensjon :p.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Solgte en gang for lenge siden mine IMF als 40 - II, for så å kjøpe et par selvbygger Coral A - 120, selvfølgelig uten å høre først!! Idiot!
Låt som et diskotek. Ellers vil jeg si at noe av de bedre kjøp jeg har gjort er faktisk et par kabler:Nordost Wyrewizard Enchantress (kabler er kanskje et ømtålig tema) som jeg bruker fra riiaen, ga et løft i lyden med bedre mellomtone og oppløsning! Er vel litt utenfor tråden...

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
En skikkelig blemme var å ikke sjekke (mine egne) loddinger til kontaktene på signalkablene på ca 10 år. :-[
NAD 5120. Technics tangensial. Grønn CD tusj. Sølvbelagte kobberkabler til høyttalerne.

S

slowmotion

Gjest
Har mange blemmer..... 1 av de det luktet værst av, var en tidlig utgave av en EC 250 , ikke dual mono, så vidt jeg husker.. Kjøpte den brukt, dro den hjem , koblet opp på et par super exacter, BANG!..... grå deilig røyk ut av begge basser, sveiset fast, så langt ut av kassa 250 ien kunne klare å klasske de, og der satt de..... 250 einer seg best til å sveise små ht... spør du meg. Har etterpå hatt DP, og ingen av de har hjulpet meg på samme måte..... ;)

-Y
Det der kjenner jeg igjen. Det skjedde med meg også.

;)

C

cosmos

Gjest
hadde i en tid en stor 10k 200watter kåret til årets produkt (kjøpt og betalt)
imagine my surprise når en tripath til 500kr og 7watt spilte bedre.

L

Ludo

Gjest
Min aller største hifi-blemme må være da jeg byttet ut mine supermusikalske Patos med superultragriseræva BEL 2,5 - de kan til nød brukes til TV2-nyhetene...

Makan til umusikals dritt skal man lete lenge etter - det aller verste er at noen anbefalte dem og sa at dette er helmax... ::)

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Den gangen i 1987 da Geir Tømmervik solgte meg min første CDspiller. Har stort sett angret på dette siden. Tømmervik greide å overbevise meg om at dette var veien til hifi-nirvana. Tull og tøys.

Den mannen bør være i stand til å selge sand i Sahara.

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2
Den gangen i 1987 da Geir Tømmervik solgte meg min første CDspiller. Har stort sett angret på dette siden. Tømmervik greide å overbevise meg om at dette var veien til hifi-nirvana. Tull og tøys.

;D ;D ;D ;D ;D

T

Thomas_Lutro

Gjest
Det tror jeg allerede han har gjort. De har i hvert fall noen helt sinnsyke mengder av det der. ;D

Det dårligste kjøpet jeg har gjort var på vegne av min mor (dobbelt flaut). Jeg kjøpte noen småhøyttalerkit, en Vifa bass og Hypex 2.1 hos Eltek, snekra, lodda og koste meg. Da jeg prøvespilte hjemme låt det riktig så fornøyelig sammen med min EC 4,5. Det hele ble desverre innhentet av en ganske ublid skjebne da jeg koblet det til min mors CD-spiller med variabel utgang.

Beste sovemedisinen siden Whisky... :-[

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Kjøpte Proac Future One , og skulle matche de med ECI 4 , og Cayin 251 ( moddet i hue og ræva ) . Helt håpløst , og burde ha visst det på forhånd . Det blei en dyrkjøpt erfaring , og ny Cd spiller , og forsterker er nå på plass + at alle CD,er fra 1983 ---- 1987 er fjerna .

Har hatt noe " tung " hifi i forkant , og kan ikke skjønne at det går an å gå med hue under armen på den måten , men en " god " latter i ettertid er det blitt , og en dyr lærepenge har det også blitt , hahahahahahah :'( .

Topp Bunn