Diverse eGPU til Mac Pro 2013 vs kjøpe PC

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Julen begynner å nærme seg.. det er omtrent den eneste tiden i året jeg får roen over meg og spiller litt dataspill.

Jeg har en Mac pro 2013 (den runde darth vader-/søppeltønneaktige) som jeg trives veldig godt med. Den fungerer fint, den er stillegående og den tar liten plass. Akkurat de siste to er veldig viktig for meg.

Når jeg spiller spill, er det ofte ikke krevende saker - er fan av GOG og gamle spill jeg alltid har hatt lyst til å prøve ut står for mesteparten av bruken. Men av og til er det flotte saker det hadde vært fint å spille (Doom og Xcom 2 var blant disse).

Jeg har følgende "utfordringer" i dag:

Skjermkortet på macen (2x AMD D500) funker fint -- men begynner å dra på årene. Jeg har snust på eksternt skjermkort tidligere, men lagt det fra meg da det var relativt nytt og vanskelig å få til. Og det gikk helt fint med det jeg hadde. Men nå virker det å være bedre støttet og relativt plug n play.

MacOS er ikke Windows.. og siden nytt macOS nå plutselig ikke støtter 32-bit-applikasjoner (Apple er veldig flinke til å bare brekke ting) er det enda færre spill som fungerer på macOS. Så jeg må lene meg på bootcamp og dual booting i langt større grad, hvilket er litt irriterende.

Ser at en eGPU-boks (razor core x) koster litt over 3000. Det er mye for bare et kabinett! Skjermkort kommer i tillegg, vet ikke hva sånt koster nå til dags, men 3000 er vel ikke utenkelig?

I tillegg kommer Windows-lisens (kunne bruke jobben sin før, men ikke nå lenger), og da er vi oppi 7000. Ser man får ferdige spill-PCer til titusenlappen. Da blir spørsmålet - er det like greit å bare kjøpe en PC å ha ved siden av? Hvor små får man dem? Eller får du dårlige saker for 10k?

Som nevnt tidligere, så er lite plassbruk og lavt støy viktig -- spesielt støy. Jeg vil ikke høre den (ok med moderat viftestøy ved kraftig last, men ikke ved vanlig bruk).

Noen rutinerte her med meninger/tips?
 
Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.074
Antall liker
2.533
Problemet er at gpu markedet er ikke fungerende, det er ikke rare oppgraderingen du får for 3000 kroner idag. Steam på linux med proton begynner å bli rimelig bra, så du kan hvertfall spare noen kroner lisens om du velger den retningen
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har snust litt på skjermkort nå, og det virker bare tøysete alt sammen. Ingenting som er på lager, og det man får tak i har enten veldig lav spekk, eller koster 20.000. Er det korona som har skylden? Eller mining av bitcoin? Når går det her over da?
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.074
Antall liker
2.533
Det er brikketilgangen egentlig, det blir produsert altfor få brikker i forhold til etterspørsel. Hadde en kompis på besøk tidligere idag, han hadde prøvd å bestille seg en Audi q4 og opsjonslista var veeeeeldig kort pga nevnte brikkemangel. Så det påvirker alt mulig.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Akk og ai.. da ble det ikke skjermkort på gubben i år heller.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Kort kommentar her, GPUene er såpass gode idag at CPU du har fra før er en flaskehals i seg selv. Kjøper du et skjermkort fra 2017-18 så er allerede CPUen din en flaskehals. Så beste tipset er nok bare å kjøpe en ny PC like greit først som sist. Men kan jo være en oppgradering i seg selv og kjøpe et bedre skjermkort også enn det du har fra før, som kanskje holder bra nok til det du spiller (trenger ikke et til 20K).
 

Kvad

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
77
Antall liker
66
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
Om Doom og Xcom 2 er det drøyeste du drar på med ville jeg tro en maskin basert på AMD sine APUer kunne være kurrant. Den integrerte GPUen ser ut som den skal kunne tygge unna alt fra GOG uten problemer. Kommer dog ikke til å være spesielt morsom på de nyeste spillene (selv om det ser ut til å la seg gjøre med lave innstillinger). Det fine er dog at den dagen du får fatt på en dedikert GPU til levelig pris er det bare å sette det inn. En 5600G (6-kjerne) eller en 5700G (8-kjerne) burde være en brukbar maskin en god stund fremover, selv om det ikke er det raskeste som finnes. Skulle være helt uproblematisk å sette opp en slik maskin som er bortimot lydløs ved lett bruk, og bare litt wosh fra viften under last.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Om Doom og Xcom 2 er det drøyeste du drar på med ville jeg tro en maskin basert på AMD sine APUer kunne være kurrant. Den integrerte GPUen ser ut som den skal kunne tygge unna alt fra GOG uten problemer. Kommer dog ikke til å være spesielt morsom på de nyeste spillene (selv om det ser ut til å la seg gjøre med lave innstillinger). Det fine er dog at den dagen du får fatt på en dedikert GPU til levelig pris er det bare å sette det inn. En 5600G (6-kjerne) eller en 5700G (8-kjerne) burde være en brukbar maskin en god stund fremover, selv om det ikke er det raskeste som finnes. Skulle være helt uproblematisk å sette opp en slik maskin som er bortimot lydløs ved lett bruk, og bare litt wosh fra viften under last.
Doom og xcom2 går veldig fint med riggen jeg har nå (spesielt det som kan bruke begge skjermkortene), men ville gjerne ha noe som kunne vare en del år. Dagens maskin hadde jeg planlagt skulle vare i ti år, og jeg tror rett og slett det blir noe sånt.

Har vært veldig glad i å ha Mac, men det blir bare vanskeligere og vanskeligere. Plutselig nå (er en stund siden jeg sist fyrte opp spill) fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne kjøre 32-bit-applikasjoner, så halve biblioteket for Mac er borte. Nå får jeg ikke Xbox 360-kontrolleren til å fungere etter ny macOS-versjon (STORT tap!), og med de nye M1-prosessorene så vil jeg ikke kunne dual boote med Windows heller. Så hva er vitsen da.

Nei, jeg holder ut et par år til tenker jeg, nøyer meg med en Windows-lisens nå, også sier jeg med et dypt sukk farvel til Mac etter det. 😢
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Det er jo ingen som tvinger deg å oppdatere til siste OS. Hvis det du har er greit nok er det jo bare å la være å oppdatere.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tja.. jeg pleier henge igjen en stund før jeg går videre. Men det er jo også dette med sikkerhetsoppdateringer -- ligger man for langt etter, så er det ikke lett å vite hva man inviterer inn. Hvilket gjør at man i praksis er nødt til å henge med på karusellen likevel.

Jeg liker godt å ha både mac hjemme og PC på jobb, men oppgraderinger på mac har aldri bydd på noe annet enn problemer. Da tenker jeg det er enklere å ha Windows, hvor tilbakekompatibilitet er et evigvarende mantra (på godt og vondt).
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Apple sender jo ut sikkerhetsoppdateringer hele tiden også til eldre system. Min MacBook Pro fra 2010 (oppdatert til siste kjørende system på den modellen) får fremdeles sikkerhetsoppdateringer.
 
Topp Bunn