Egget eller høna?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Istedenfor å komme med den gamle greie om hvem som kom først...
Så snur jeg på hele greia og spør slik som dette:

Hvis egget kom først, hvor kommer hanen fra?
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Beklager, men egget kom ikke først
Det gjorde jo selvfølgelig hanen, deretter kom høna
Trodde alle lærte det på barneskolen...
Gud zappet dem hit dagen før han zappet Adam til verden fra noen jordklumper han hadde zappet en av dagene tidligere

Om han zappet hanen direkte eller også via en jordklump lærte vi desverre ikke noe om.???
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Hanen kom først. Grytidlig om morgenen kan man høre hanen, hvis man har en slik i nærheten. Deretter kommer egget, gjerne servert til frokost. Høna kommer sist. Vanligvis servert til middag. Rekkefølgen er altså slik:

Hanen kl 0530
Egget kl 0700 (0930 hvis det er helg)
Høna kl 1700

Eventuelle kyllinger serveres også vansligvis som middag, kl. 1700.
 
K

kbwh

Gjest
Den gang jeg var sjømann var det vanligvis chicken curry til middag på lørdager:
"-Rettferdighetens dag: Høne på alle mann!"

Egg kunne vi få til frokost hver dag hvis vi ville.

Vi hadde ikke hane ombord, men en gang vi hadde vært på besøk hos noen knakende kjekke jenter i en liten filleby i Brasil hørte vi en på vår vei til kaien.

QED: Egget først, høne en gang i uka, og hane observert én gang.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Problemet med egget og høna løste min sønn før han kunne si R. Rett nok lærte han seint å si R, men som 4-åring løste han gåten på mesterlig vis og en 4-årings verdensbilde:

Pappa, jeg haj tenkt litt på dette med høna og egget!
- Har du det...?
Ja!
- Hm... ikke verst, fant du ut noe da?
Ja!
- Ja vel...? Hva kom først da?
Det vaj i væjt fall ikke egget!
- Nei vel..? Hvorfor ikke?
Foj da hadde det knust!
- Okei? Det skjønner jeg ikke helt, hvordan knust?
Jo.. foj hvis det kom et egg jamlende ut av himmelen så ville det jamla ned og knust, men om det kom ei høne så ville den kunne fly, ikke sant!

Jeg bøyde meg i støvet for denne utenomjordiske, men dog selvsagte logikk. Denne historien kommer nok den stolte far til å fortelle i brylluppstalen i en fjern fremtid... :)

Honkey
 
P

Parelius

Gjest
Sånn på overflata så er dette med at en i mange tilfeller trenger to kjønn for forplantning, litt merkelig. Husker jeg leste noe om det engang, men nå har jeg helt glemt hvordan det var forklart. Noen som kan friske opp hukommelsen min?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Sånn på overflata så er dette med at en i mange tilfeller trenger to kjønn for forplantning, litt merkelig. Husker jeg leste noe om det engang, men nå har jeg helt glemt hvordan det var forklart. Noen som kan friske opp hukommelsen min?
Det er det sikkert. Men hvis det ikke på en eller annen måte blir praktisert vil du glemme det igjen.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Problemet med egget og høna løste min sønn før han kunne si R. Rett nok lærte han seint å si R, men som 4-åring løste han gåten på mesterlig vis og en 4-årings verdensbilde:

Pappa, jeg haj tenkt litt på dette med høna og egget!
- Har du det...?
Ja!
- Hm... ikke verst, fant du ut noe da?
Ja!
- Ja vel...? Hva kom først da?
Det vaj i væjt fall ikke egget!
- Nei vel..? Hvorfor ikke?
Foj da hadde det knust!
- Okei? Det skjønner jeg ikke helt, hvordan knust?
Jo.. foj hvis det kom et egg jamlende ut av himmelen så ville det jamla ned og knust, men om det kom ei høne så ville den kunne fly, ikke sant!

Jeg bøyde meg i støvet for denne utenomjordiske, men dog selvsagte logikk. Denne historien kommer nok den stolte far til å fortelle i brylluppstalen i en fjern fremtid... :)

Honkey
Du verden! Hans far kan være stolt med rette! ;D
Man må bare bøye seg i støvet av slike ord! Det er intet annet å gjøre nei! :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Min sønn kom til motsatt konklusjon i ung alder, men med en mindre himmelfallende men kanskje like opplagt forklaring. Egget kom først, fordi dinosaurene la jo også egg.
 
B

Back_Door

Gjest
Om høna "kom" først eller ikke , er egentlig litt uvesentlig. Det må uansett være et faktum at hanen i det minste "kom", for ellers hadde jo egget vært til liten nytte videre... ::)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.449
Apropos egg,

Hvordan kunne noen finne på å koke i 5 minutter de hvite klumpene som tuppene bæsjer og så fjerne det harde utenpå for deretter å spise innholdet?
Eller knekke den hvite klumpen/harde bæsjen i en varm stekepanne for deretter vente til det blanke guffet er hvitt for så å servere det sammen med grisekjøtt som har hengt i røyken fra et bål ? Gjerne sammen med noen rare hvite erter som er kokt sammen med tomater?
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Hm. Biologi grunnkurs: Tuppene bæsjer IKKE med høna!
;D
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Hm. biologi viderekommende:
Ei god høne er ikke å forakte! ;) ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Hm. Biologi videregående kurs II

Ei god høne kan virke som en god god idé der og da, men du verden som den kan "fucke opp" livet ditt på sikt ! ;D ;D ;D ;D
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
VK III: Du er ikke mann før du er føkka opp av ei høne!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.449
Hm. Biologi grunnkurs: Tuppene bæsjer IKKE med høna!
;D
Ehh..Tuppene, sammen med alle andre fugler, har ett innløp og ett utløp. Dyr har kildesortering på utløpet 8)
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Ikke de tuppene jeg kjenner. Men så legger de heller ikke egg om morraen.
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Tungnem ?? ??? ??? ;D ;D

hehe! Kanskje det!
Men må ha variasjon i kosten, noe som kostholdsekspertene sier hele tide, feks
stekt egg, hardkokt, bløtkokt og av og til blir det ordentlig
eggerøre! ;D ;D
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
De gutane har heilt mista perspektivet på baconet.
har ikke sett så mange høner med bacon her om kring, jo forresten men har latt de passere! ;) ;D ;D
Er kanskje annerledes på vestlandet men her på indre østlandet må vi redde hønene fra stygge ulver ;D ;D
 
Topp Bunn