Effekttrinnet til helv......

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.222
Sted
Nøtterøy
Pang sa det og knistrene sto ut av røreffekttrinnet mitt her om dagen. :'( Min høyt elskede Audio Research VT-100 står nå hos Kvanlid til reparasjon. Et av utgangsrørene har kortsluttet iflg. Kvanlid, med det resultat at flere transistorer, rørsokler og biaser må byttes ut. I tillegg er det omtrent vært fyr i den ene printplata mi. Kvanlid sier at utgansrørene som kun er noen måneder gamle er såkalte falske Svetlana i realiteten Sovtek og av meget dårlig kvalitet. Dette lukter det kroner av. Og kanskje det værste, jeg må greie meg uten musikk i et par uker til. :mad: Ikke i godt humør om dagen!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sv: Effekttrinnet til helv......

Du har min fulle sympati!
Hvor kjøpte du de rørene, var det på Audiogon? Der fikk jeg de som står i mine amper, og 2 av dem har allerede tatt kvelden. Første gang var det bare å skifte ut røret + plstesikringen, men siste gangen var det endel "collateral damage" som førte til en (for meg) langvarig reparasjon og mye ergrelse.
mvh

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.673

Samme skjedde med min gode venns Sonic Frontiers Power 3 monblokk. Samme årsak, samme reparasjon.

Kjedelige greier, kjøp skikkelige rør:)

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.222
Sted
Nøtterøy

Kjøpt av gutta på vestlandet! Kjøper kun rør av Kvanlid etter dette! :mad:

B

bendis

Gjest

finnes det rørforsterkere med sikringer ala hva alle transistorer har i dag? rimelig kjipt å dra med seg halve forsterkeren uten forvarsel..

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Har opplevd det samme med disse rørene, og har reparert noen sluttrinn, bruk istedenfor ekte vare fra Kvanlid, 6550 Svetana Winged C, aldri problemer med disse og knallgod lyd......Lett å være etterpåklok........

Samleren

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.723
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6

Gutta på vestlandet? som i D.........?
Kjøper heller ikke flere rør derfra!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.626
Torget vurderinger
11

Jeg føler med deg :'( :'(. Jeg har hatt to "smeller" i min elskede VT100! Den ene forårsaket jeg selv ved å rote en målepinne på multimteret borti ene "banen" på printkortet ved bias justering med et gedigent smell og lysglimt som resultat. Satt døv og blind i 10 minutter før jeg kom til hektene igjenn! Har passe høy puls nå for tiden når jeg må stille bias ;D

Har også fått skader p.g.a to rør som røk, men var heldig og fikk slått av forsterkeren i tide slik at det "bare" røk noen motstander.
Vil også som "Samleren" anbefale å bruke Motron og 6550C SED rør. Blir i det lange løp billigere, og så yter Brynjar glimrende service!

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3

Huff, jeg blir nok ingen rør-mann noen gang..
Dette er jo risikosport..
PK

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0

:eek: :eek: :eek:
Dette med rør så ikke trygt ut nei ???
Er det med billigrør man opplever dette ??? ???

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm

Har også hatt liknende episode med en JJ 828 integrert forsterker med KT88 rør. To ganger rett etter hverandre faktisk..! Det blir et voldsomt fyrverkeri når rør ryker kan jeg skrive under på.. Har gitt opp den risikosporten der for en stund siden, det er det billigste.. Synd, for jeg likte den forsterkeren veldig godt..! Min dypeste medfølelse Andy!

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Med gode rør er det ingen fare. Om et rør en skjelden gang ryker er det som regel bare å skifte det. I noen tilfeller tar det med seg en katodemotstand og i sjeldne tilfeller større komponentfeil. Og da som regel reguleringskretsløp i strømforsyningen. Når en utgangstransistor ryrker brenner som regel hele forsterker kanalen ned. Mao, det er litt mindre risiko med transistor, men når noe skjer blir skaden større. Ingen grunn for å være redd for rør. Jeg har spillt på rør lenger enn noen vil tro. Husk bare å skifte røret før filamentet ryker og evnt, kortslutter høyspenten i røret. Dette skjer ikke før røret er brukt minst det dobble av hva som er forsvarlig. På 6550 kan man se på "sølvet" i toppen av røret, når dette begynner å bli gjennomsiktig og man kan se glødetråen ovenifra må skifte vurderes.

Samleren

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.626
Torget vurderinger
11

pks skrev:
PK
Det skal ikke være grunn til å ungå rør p.g.a slike episoder. Når det gjelder mine
"smeller" så bunner dette i min klønete oppførsel og tankeløshet. En skal ikke stille bias kl 0230 om natta i dempet belysning ;D

Det er også en viss sjarm med noe som trenger tilsyn og stell, er liksom en "levende" ting! Og så er det bonusen da i form av godlyd som ikke er lett å til med "døde" transistorer ;D

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Antall liker
44

Heisann.
Hvor mange timer må man regne med at gode 6550 rør holder før de må byttes, som f.eks Svetlana C Winged?

Geir.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

mag skrev:
Heisann.
Hvor mange timer må man regne med at gode 6550 rør holder før de må byttes, som f.eks Svetlana C Winged?

Geir.
Mener man regner vel sånn ca 3000 timer på "effektrør" og rundt 10.000 på "longlife" rør på innganger og i preamper etc.

Ingen absolutt, men en pekepinn...

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

pks skrev:
PK
Heller kortvarig glede med rør, enn langvarig pine med transistor ;D

Klarte ikke å dy meg.
Men skal også være oppriktig å erkjenne at det finnes gode transistorforsterkere.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3

Erland skrev:
pks skrev:
PK
Heller kortvarig glede med rør, enn langvarig pine med transistor ;D

Klarte ikke å dy meg.
Men skal også være oppriktig å erkjenne at det finnes gode transistorforsterkere.
Du kan godt få ta deg en tur på en lytterunde i nabolaget ;)
Transistor hos meg, og du får sikkert en bakoversveis hos theStig med ICE..
prøvd rør jeg også... Men.. Transistor styrer i racket mitt :p

Pk

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.595
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17

Har konvertert fullstendig nå. Før var det transistor og 100% oppetid. Nå er det rør hele veien og fremdeles 100% oppetid, bortsett ifra når vi kan kose oss med tweaking, rørbytte etc.
Transistor drivverk - > rør dac -> rør pre til rør monoblokker.
Men en bra match med en god rørpre koblet til et bra transistor effekttrinn er ikke å kimse av.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

bendis skrev:
finnes det rørforsterkere med sikringer ala hva alle transistorer har i dag? rimelig kjipt å dra med seg halve forsterkeren uten forvarsel..
Jada, min Strathclyde fra 70-tallet har sikringer på begge kanaler. Tror ikke dette er noe unikt?

Jeg opplevde at et effektrør tok kvelden med tilhørende gnist og kraftig lys.
Mrk. Dette var EKTE Winged C Svetlana, så fenomenet er ikke noe unikt for kopiene!
Det var nok ganske høy spenning der en stund, for det var litt sortbrent på sikringsholderen, men heldigvis har jeg vært påpasselig med å benytte "fastblow" sikringer med korrekt verdi, slik at dette punktet er "weakest link" i kretsen. Etter å ha pusset rent med smergel i sikringsholder, byttet sikring, satt inn nye rør og justert bias, ble alt greit igjen. Synes ikke det er uoverkommelig service av forsterker med tanke på at intervallene vil være sånn hver 18 mnd med MYE drift.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.626
Torget vurderinger
11

mag skrev:
Heisann.

Geir.
ARC oppgir vel ca.2000t på 6550 i VT100. Det er vel ikke så stor forskjell på rørmerkene når det gjelder driftstid, det er vel heller "sikker" drift, bedre lyd og
så er rør fra f.eks Motron testet og "innbrent".

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
642
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
14

Som sagt tidl i tråden: det kan skje med transistorer også. Min Thule gikk til H....... og det var masse som måtte byttes ut. Jeg fikk til slutt en slags erstatning. Det var visst noe med strømfors til Thule, i en periode, som ikke passet her i Norge.

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Antall liker
12

Har aldrig hatt problemer med mitt Mcintosh utstyr.Rør hele veien. :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22

Samleren skrev:
.... På 6550 kan man se på "sølvet" i toppen av røret, når dette begynner å bli gjennomsiktig og man kan se glødetråen ovenifra må skifte vurderes.

Samleren
Her et pr Tung-Sol 12AU7A som er litt gjennomsiktige og mørke i sølvlaget på toppen, betyr det at de er er i ferd med å gå ut på dato?. De låter fint og er super matchet <1%...Så det er synd å kassere dem...

mvh
Sleiven

B

bendis

Gjest

JK skrev:
mag skrev:
Heisann.

Geir.
ok da vet jeg hvor jeg ikke skal kjøpe ;D 100-200timer bortkastet levetid? for hva, litt bedre lyd som uansett kommer før eller senere i heimen? hadde egentlig vært morsomt å opplevd forskjellen selv.
men testing er jo bra ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

bendis skrev:
JK skrev:
mag skrev:
Heisann.

Geir.
ok da vet jeg hvor jeg ikke skal kjøpe ;D 100-200timer bortkastet levetid? for hva, litt bedre lyd som uansett kommer før eller senere i heimen? hadde egentlig vært morsomt å opplevd forskjellen selv.
men testing er jo bra ;)
Innbrenningstiden kan være rimelig trå, og det stort sett låter helt pyton. Flisete, tynt og hardt. God fornøyelse med 200t av denslags!
mvh

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.626
Torget vurderinger
11

bendis skrev:
JK skrev:
mag skrev:
Heisann.

Geir.
men testing er jo bra ;)
Innbrenning av rør bør bli gjort for å få dei mer "stabil" før en "matcher" effektrør. Dette bør alle seriøse leverandører gjøre for å sikre like nok rør og luke bort "skraprør"!!
Det er vel ikke mer enn 15-20t "innbrenning" som skal til ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

JK skrev:
Innbrenning av rør bør bli gjort for å få dei mer "stabil" før en "matcher" effektrør. Dette bør alle seriøse leverandører gjøre for å sikre like nok rør og luke bort "skraprør"!!
Det er vel ikke mer enn 15-20t "innbrenning" som skal til ;)
Det visste jeg ikke. Takker. Hvis man bare vil, lærer man noe nytt her hver eneste dag ;).
mvh

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Jeg stiller alltid BIAS etter ca. 20 timers bruk med nye rør. Da er de stabile og holder som regel i tusenvis av timer uten justering. Innbrenning, ja alle rør låter litt spisst og overklart når de er helt nye, etter 20 timer er det verste over og etter 200 timer er de helt på topp.

Om du har 6550 rør som begynner å bli gjennomsiktig i (sølvet) toppen må du la øret ditt avgjøre, eller som meg ha en time teller. Etter 3.000 timer blir de skiftet uansett, de måler og spiller som regel bra selv da, men jeg vil ikke ha sammenbrudd i forsterkeren pga gamle rør som bryter sammen. Har du ett nytt rørsett kan du sammenligne, er der liten forskjell kjører du videre på de gamle en stund til. Har du dårlig økonomi gå over til EL34 til halve prisen om du kan stille BIAS så lavt.

Lykke til

Samleren

Scofi

Medlem
Ble medlem
15.05.2007
Antall liker
5
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
6

Mine "ekte" EL34 winged c er 2 mnd gamle. Har 4 totalt. 2 har tatt kveld. Normal bruk. Sitter i en Prima Luna Prologue One. Aldri opplevd lignende med andre rør. Blir vel transistor neste gang. Har ikke tenkt å bli rørsamler.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Svært så uheldig du har vært da.
Dette er ikke normalt, og jeg vil be deg om å sjekke BIAS på forsterkeren din. Om den er OK eller den er selvjusterende ville jeg sjekket vibrasjoner, står den nær høyttaler? Og hvordan er det med ventilasjon, blir den varm pga at den ikke har nok luft rundt seg? Har du dårlig kontakt i høyttalerkablene dine slik at det kan oppstå korte minibrudd i lyden, hva med glødespenningen? Er den likerettet eller kjører den AC, er den likerettet kan diodene være røket osv osv. Du kan i alle fall trøste deg med at en rørforsterker med utgangstrafoer ikke kan sende likestrøm ut til høyttalerne dine og ta dem med seg til de evige jaktmarker. Ikke gi opp det er løsninger.

Samleren

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.257
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76

Jeg har et par rør-testere... -kan med en kaffe-invitasjon være behjelpelig med å teste dem!

Arne K

Sleiven skrev:
Samleren skrev:
.... På 6550 kan man se på "sølvet" i toppen av røret, når dette begynner å bli gjennomsiktig og man kan se glødetråen ovenifra må skifte vurderes.

Samleren
Her et pr Tung-Sol 12AU7A som er litt gjennomsiktige og mørke i sølvlaget på toppen, betyr det at de er er i ferd med å gå ut på dato?. De låter fint og er super matchet <1%...Så det er synd å kassere dem...

mvh
Sleiven

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.814
Torget vurderinger
1

Andy skrev:
Pang sa det og knistrene sto ut av røreffekttrinnet mitt her om dagen. :'( Min høyt elskede Audio Research VT-100 står nå hos Kvanlid til reparasjon.

Min VT100MKII er også hos Kvannlid nå. Den eksploderte for andre gang i år. Første gang kostet det 10.000kr. Røra går; motstand eksploderer; flere transitorer går i dragsuget.
VT100 er desverre ikke ARC mest pålitelige konstruksjon. I følge Kvannlid er transistorene for svake. ARC vil ikke oppgi spesifikasjonene på disse slik at man kunne erstatte dem med noe som er bedre dimensjonert. Synd. Det finnes knapt en forsterker med deiligere lyd spør du meg...

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Min VT100mk2 har vært problemfri i 7 år nå og er på 3dje rørsettet. Men jeg har tenkt på om en liten ombygging hadde vært på plass, der man satte inn en sikring i BIAS kretsløpet. Skulle være enkelt å få til da det er kun 2 katodemotstandere. Når røret kortslutter trekker det så mye strøm at reguleringstransistorene og diodene i strømforsyningen også tar kvelden. Deilig lyd er bare forbokstaven, dette er en klassiker.

Samleren

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.814
Torget vurderinger
1

Samleren skrev:
Dette er ikke normalt, og jeg vil be deg om å sjekke BIAS på forsterkeren din.
Samleren

Hvor ofte bør man egentlig sjekke bias? Hvis bias ikke er korrekt, vil det kunne forårsake nevnte eksplosjoner?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Jeg sjekker bias sånn ca. annenhver uke. Tar ikke lange tiden. Slår på ampene, venter til de er gjennomvarme og stabile (20-30 min) og restiller bias for hvert enkelt utgangsrør.
Jeg er ikke spesielt teknisk anlagt, men feil bias kan få et rør til å ryke og formodentilg dra med seg resten.
mvh

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Nå er det litt mer kronglete å sjekke BIAS på VT100, man må av med topplaten og måle spenningstapet over en motstand for hver rørrekke(side). Jeg sjekker med nye rør etter 10 timer. Så spiller jeg på den i 2000 timer før neste sjekk. Da vurderer jeg om avviket er så stort at rørene må skiftes, som regel ikke og jeg spiller lystelig i 1000 timer til. Da skifter jeg rørene uansett. Smårørene kan også BIAS justeres i VT100, men da må man også kle av sideveggene for å komme til. Har gjort dette to ganger uten at det har vært behov for BIAS justering på dem, så jeg tror det er nok og sjekke effektrørene.

Samleren

Topp Bunn