Forsterkere Effektforsterkertips til Jmlc 200t

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei

jeg er ute etter tips om en rimelig effektforsterker til å drive bms 4590 i et jmlc 200t horn (innenfor ca 350 - 3000 hz)

trenger ikke mange watt...

kommer til å kjøpe brukt

mvh Gisle
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Hei Gisle

Det er vanskelig å si hva DU liker og det blir ganske mora eller dattera.
Men nå har jeg spilt på 200T en god stund, og har testet en del forsterkere, så jeg kan dele mine subjektive betraktninger.

Med et så følsomt system så er det viktigste kriteriet at det er helt tyst. Litt sus er ok, men brum/støy er utelukket. Noen kaller sus og støy det samme, men jeg syntes det er en vesentlig forskjell
Det nest viktigste kriteriet er at du får en fornuftig gainstruktur i oppsettet. Dvs at kombinasjonen av drivere og forsterkerenes inngangsfølsomhet og gain matcher sånn nogenlunde.
Det tredje viktigste er at det låter bra og at du har en viss homogenitet i lydsignaturen fra øverste til nederste frekvenser.

Jeg digger rør. Hadde en 845 forsterker som spilte nydelig, og var fryktelig glad i den men pga støy røk den ut. Prøvde så ut First Watt F3 og Accuphase A20.
Begge dønn tyste og innehar noe av klangen som en god rørforsterker. F3 opplevde jeg som noe tilbaketrukken i forhold til Accuphase som låt mer svulstig og frempå.
Både FW og Accuphase gir hurtighet og presisjon, og det hele koker ned til smak. F3 har en fornuftig gain i forhold til horn og Accuphase er enormt fleksibel med variabel gain. K
onkluderer med at Nelson Pass sine forsterkere og Accuphase er skreddersydd for et hornsystem. FW dukker opppå brukten i ny og ne, og flere modeller kan bygges selv eller av gode venner.
Har også en Clones Audio 25p som jeg prøvde på 200T/GPA 288. Den har ganske heftig gain, og måtte dempes i forhold til mitt system, men den låter overraskende bra. Kanskje noe mer kantete enn FW og Accuphase, men har noen av de samme kvalitetene også. Billig og relativt tyst.

Men jeg fant tilbake til min lydpreferanse da LMC droppa innom med et par Welborne 45 rørblokker. Yter 2.X watt som er plenty, og spiller med presisjon, hurtighet, holografi og magi. De er helt tyste
Enden av visa for min del er et sett med DPA 300B SET monoblokker i mellomtonen. De oppfyller alle mine kriterier og vel så det. Glem det folk sier om at 300B låter euforisk og pløst. Jeg opplever på et så lettdrevent system, stålkontroll med innlevelse og nerve. Det forutsetter riktignok en godt konstruert forsterker som jeg innbiller meg å ha.

Anbefaling:
Skal du ha transistor: Gå for FW (DIY eller ferdigvare) eller japanske forsterkere (blir fort dyrt). Clones kan funke hvis du har et trangt budsjett
Rør. Pick Your poison så lenge vi snakker SET og det er TYST. 845 kan være en utfordring. Gode rørforsterkere selges ofte overraskende billig, men ikke undervurder kostnad med rør.
 
Sist redigert:

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Takker for meget godt innlegg Johan

Jeg forfølger rør-alternativet :)

Mvh Gisle
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Husk at dette er veldig subjektive betraktinger, og etter mine preferanser. Rør kan være nervepirrende til tider da de går føyka, og du må ha en viss peiling på hva som foregår inni forsterkeren hvis noe skulle gå riktig galt. Gode rør er også kostbare, og det er mye spennende å prøve ut. Det blir som en hobby i hobbyen, men noe jeg ikke kan være foruten.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Kunne godt tenke meg å prøve en røreffektforsterker, men den må som du skriver være tyst. Dersom noen kjenner noen gode, tyste, men likevel rimelige (max 8000 brukt), så mottar jeg gjerne tips.

(mottar også tips på transistorforsterker)

trenger som nevnt ikke mye watt da horn og driver fort er rundt 115 dB m enn watt
 
Topp Bunn