Effekt på Palladium?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.645
Antall liker
3.275
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Defo skrev:
Personlig så har jeg aldri hørt Klipsch låte bra med transistorforsterkere. Min ydmyke mening... :)
Jeg vil ikke betvile dine erfaringer, men Palladium er et godt stykke opp i kvalitet ift feks klipsch sin reference serie. Jeg er enig i at referenceserien (til musikk bruk) klarer seg bedre med rør enn med rimelige transistorforsterkere. Jeg ser ingen grunn til at det samme skal være tilfellet for palladium bare fordi de faktisk har høy følsomhet. Hvis du ser på Klipsch sine egne sider så er palladium serien uten unntak (så langt jeg har sett) koblet til McIntosh sine transistor effekttrinn...

EDIT: Nå sjekket jeg sidene dems igjen og så også et Krell transistortrinn, men ingen rør-effekt forsterkere.
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
Har også lagt merke til at Klipsch har brukt mye McIntosh og Krell på sine demoer, så det er jo en pekepin på at jeg kanskje er på rett spor :D
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Det aller viktigste er at du ender opp med en løsning du er fornøyd med selv. Det er utrolig vanskelig for andre å vite hva som er best for deg. Ut i fra konstruksjonen på P37 vil jeg anta at den er avslørende så det holder - og her vil du antakelig få mye godlyd dersom du finner "matchen." Jeg kan varmt anbefale Krell Evo 302 og jeg valgte den etter å ha prøvd litt forskjellige saker. Men til syvende og sist er det dine egne preferanser som skal tilfredsstilles. Gjør deg selv en tjeneste og prøv ut litt forskjellig før du bestemmer deg.

Mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Siden disse høyttalerne er så sinnsvakt effektive så trengs det jo ikke horver med watt.
Men det bør jo være en gedigen og rå strømforsyning og forholdsvis lav utgangsimpedanse uansett hva man velger seg..
Jo svakere psu i ampen man velger, jo lysere vil høyttalerne låte (sagt på en måte..). Anntall watt har her nix og null å si..

mvh
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
Imperial skrev:
Siden disse høyttalerne er så sinnsvakt effektive så trengs det jo ikke horver med watt.
Men det bør jo være en gedigen og rå strømforsyning og forholdsvis lav utgangsimpedanse uansett hva man velger seg..
Jo svakere psu i ampen man velger, jo lysere vil høyttalerne låte (sagt på en måte..). Anntall watt har her nix og null å si..

mvh
Hva tror du er "minimum" psu jeg bør ha? Og hvor lav bør utgangsimpedansen være?
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
toref skrev:
Det aller viktigste er at du ender opp med en løsning du er fornøyd med selv. Det er utrolig vanskelig for andre å vite hva som er best for deg. Ut i fra konstruksjonen på P37 vil jeg anta at den er avslørende så det holder - og her vil du antakelig få mye godlyd dersom du finner "matchen." Jeg kan varmt anbefale Krell Evo 302 og jeg valgte den etter å ha prøvd litt forskjellige saker. Men til syvende og sist er det dine egne preferanser som skal tilfredsstilles. Gjør deg selv en tjeneste og prøv ut litt forskjellig før du bestemmer deg.

Mvh
Hva bruker du din Evo med?
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
For tiden gjør blir den foret av DEQX HDP-3 aktivt delefilter. Og den gjør tjeneste som 100Hz - 20KHz kraftverk på et par ProAc D-80. Den hadde plenty krefter nok til å drive ProAc-ene fullrange også, dog. Men med aktiv deling har jeg benyttet anledningen til rimeligere effektforsterker på bass-løsningen. Det står litt om oppsettet i anleggsbloggen min.

Mvh
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
toref skrev:
For tiden gjør blir den foret av DEQX HDP-3 aktivt delefilter. Og den gjør tjeneste som 100Hz - 20KHz kraftverk på et par ProAc D-80. Den hadde plenty krefter nok til å drive ProAc-ene fullrange også, dog. Men med aktiv deling har jeg benyttet anledningen til rimeligere effektforsterker på bass-løsningen. Det står litt om oppsettet i anleggsbloggen min.

Mvh
Tok en titt på bloggen din, og ble ikke akkurat mindre fristet til å få en Krell i huset ;) Utrolig bra oppsett!!! ;D
Tror det står mellom Krell evo og McIntosh 501 akkurat nå. 2 stk monoblokker fra pass Labs hadde selvsagt også vært velkommen.
Har også lekt med tanken om å ha en kraftig forsterker til å drive bass/mellomtone og f.eks en god rørforsteker til å ta seg av toppen.
Da tror jeg nok Krell evo blir litt overkill til kun bass. Men vet ikke hvilken kombo som kunne fungere bra sammen?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.645
Antall liker
3.275
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
jeg ville vært litt skeptisk med det å ha forskjellige effekttrinn til topp og bunn. Det er mye som skal stemme for at det blir rett! For ikke å snakke om at det koster mer... not trying to kill your party

synd du ikke bor i min region. jeg kunne tenkt meg å hørt palladium på McIntosh selv!
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
trym skrev:
toref skrev:
For tiden gjør blir den foret av DEQX HDP-3 aktivt delefilter. Og den gjør tjeneste som 100Hz - 20KHz kraftverk på et par ProAc D-80. Den hadde plenty krefter nok til å drive ProAc-ene fullrange også, dog. Men med aktiv deling har jeg benyttet anledningen til rimeligere effektforsterker på bass-løsningen. Det står litt om oppsettet i anleggsbloggen min.

Mvh
Tok en titt på bloggen din, og ble ikke akkurat mindre fristet til å få en Krell i huset ;) Utrolig bra oppsett!!! ;D
Tror det står mellom Krell evo og McIntosh 501 akkurat nå. 2 stk monoblokker fra pass Labs hadde selvsagt også vært velkommen.
Har også lekt med tanken om å ha en kraftig forsterker til å drive bass/mellomtone og f.eks en god rørforsteker til å ta seg av toppen.
Da tror jeg nok Krell evo blir litt overkill til kun bass. Men vet ikke hvilken kombo som kunne fungere bra sammen?
Takker!

Tror nok at jeg ville startet med en standard fullrange løsning, i alle fall om du går for forsterkeri i klassen McIntosh, Mark Levinson, Krell el. Jeg tror aldri jeg var i nærheten av å "tømme" Krell-en på ProAc-ene når jeg kjørte de fullrange via Evo 302. Nå har jeg riktignok et relativt lite lytterom, men likevel. :)

Mvh
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Kalle Klovn skrev:
jeg ville vært litt skeptisk med det å ha forskjellige effekttrinn til topp og bunn. Det er mye som skal stemme for at det blir rett!
Hvorfor tror du det?

Mvh
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
Leifi skrev:
ARC ? HD220 burde du absloutt ta med på lista di
Har hørt at ARC produktene skal spille bra, men de er ikke akkurat en fryd for øyet? Nå er det riktignok lyden i et stereo som er viktigest, men jeg synes Arc produktene ser ut som noe som er hentet fra et diskotek i kjelleren på en skole fra 80 tallet ;) Synd det ikke er noen i nærheten som selger eller har Arc jeg kunne lyttet til...
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
Palladium-serien. ???
Hvorfor kjøpe Klipsch som ikke låter som Klipsch? Disse høyttalerne havner ganske snart på bruktbørsen allikevel.
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
Palladium-serien. ???
Hvorfor kjøpe Klipsch som ikke låter som Klipsch? Disse høyttalerne havner ganske snart på bruktbørsen allikevel.
Utdyp.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.645
Antall liker
3.275
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
toref skrev:
Hvorfor tror du det?

Mvh
for å ta en enkelt ting; forsterkere har oftest ulik gain. enten må du da leve med at du får forskjellige nivåer i de forskjellige frekvensområdene (hvis ikke det faktisk er målet da) ellers så må du inn og kompensere. ikke alle har forforsterkere med flere justerbare utganger. uansett så trenger man dobbelt så mange forsterkere og dobbelt opp med kabler, så kosten stiger raskt - hvorfor da ikke bare bruke pengene på et bedre effekttrinn?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.645
Antall liker
3.275
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
audionut skrev:
Palladium-serien. ???
Hvorfor kjøpe Klipsch som ikke låter som Klipsch? Disse høyttalerne havner ganske snart på bruktbørsen allikevel.
Denne var vel ganske frekk. Man kan heller spørre hvorfor man skal kjøpe klipsch hvis man har råd til palladium! ;D
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
Noen som har kjennskap til disse?

NAT SE2 SE rør-effektforsterker
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
audionut skrev:
Palladium-serien. ???
Hvorfor kjøpe Klipsch som ikke låter som Klipsch? Disse høyttalerne havner ganske snart på bruktbørsen allikevel.
Det er mulig, men det blir ikke mine som havner der med det første ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
Micx skrev:
audionut skrev:
Palladium-serien. ???
Hvorfor kjøpe Klipsch som ikke låter som Klipsch? Disse høyttalerne havner ganske snart på bruktbørsen allikevel.
Utdyp.
Gidder ikke.
::)
Men gidde å legge ut et slikt innlegg går liksom greit.....
Her inne på HFS kreves nok oftest litt mer på beinet ;)
 
T

timc

Gjest
audionut skrev:
Palladium-serien. ???
Hvorfor kjøpe Klipsch som ikke låter som Klipsch? Disse høyttalerne havner ganske snart på bruktbørsen allikevel.
Skjønner faktisk hvor du vil hen. Palladium serien spiller helt annerledes enn noe annet Klipsch tidligere har laget.

Så "klipschlyden" er sånn sett forbeholdt Heritageserien. Likevel er Palladium høyttalerne glimrende produkter som fint står på egne ben. Hvorfor skulle de havne så fort på bruktbørsen? De spiller jo meget bra.
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
timc skrev:
audionut skrev:
Palladium-serien. ???
Hvorfor kjøpe Klipsch som ikke låter som Klipsch? Disse høyttalerne havner ganske snart på bruktbørsen allikevel.
Skjønner faktisk hvor du vil hen. Palladium serien spiller helt annerledes enn noe annet Klipsch tidligere har laget.

Så "klipschlyden" er sånn sett forbeholdt Heritageserien. Likevel er Palladium høyttalerne glimrende produkter som fint står på egne ben. Hvorfor skulle de havne så fort på bruktbørsen? De spiller jo meget bra.
Nettopp 8)
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hva med Chapter Audio sine monoblokker ;), de skal være uforskammet gode.

Qube Reference Series - Chapter Couplet 500M Mono Power Amplifier

1000W into 8 Ohms, 2000W into 4 Ohms.
 

Vedlegg

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
Kjenner faktisk ikke til disse. Er det noen her på forumet som har disse? Vet du hvem som selger disse i Norge? Kan ikke huske å ha sett disse på noen bryktbørs tidligere?
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei, kjører selv på den nye Chapter Audio Precis 2x250 på Monitor Audio Platinum 200. Har vært igjennom endel forsterkere og føler nå at ting har "falt på plass ;D"

Det er Hifihuset i Bærum som forhandler dette engelske merket. Googler du merket finner du mange bra tester.
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
toca skrev:
Hei, kjører selv på den nye Chapter Audio Precis 2x250 på Monitor Audio Platinum 200. Har vært igjennom endel forsterkere og føler nå at ting har "falt på plass ;D"

Det er Hifihuset i Bærum som forhandler dette engelske merket. Googler du merket finner du mange bra tester.
Vet du ca prisene på Chapter Audio effektene? Stod ingen priser på nettsiden...
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
den jeg har, som er den integrerte koster ca 70 000, tror faktisk den hadde matchet dine flotte høyttalere.
monoblokkene er nok vesentlig dyrere.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
toca skrev:
Hva med Chapter Audio sine monoblokker ;), de skal være uforskammet gode.

Qube Reference Series - Chapter Couplet 500M Mono Power Amplifier

1000W into 8 Ohms, 2000W into 4 Ohms.
Den var iallfall uforskammet stygg.
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
Anonym skrev:
toca skrev:
Hva med Chapter Audio sine monoblokker ;), de skal være uforskammet gode.

Qube Reference Series - Chapter Couplet 500M Mono Power Amplifier

1000W into 8 Ohms, 2000W into 4 Ohms.
Den var iallfall uforskammet stygg.
Hehe, litt som x-box cube på steroider ;)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
audionut skrev:
Micx skrev:
audionut skrev:
Palladium-serien. ???
Hvorfor kjøpe Klipsch som ikke låter som Klipsch? Disse høyttalerne havner ganske snart på bruktbørsen allikevel.
Utdyp.
Gidder ikke. Bruk hodet og tenk selv.
Mener du at Palladium ikke er gode nok fordi de mangler en "egenlyd" som andre Klipsch høyttalere har?
 

Micx

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2010
Innlegg
57
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
Micx skrev:
audionut skrev:
Palladium-serien. ???
Hvorfor kjøpe Klipsch som ikke låter som Klipsch? Disse høyttalerne havner ganske snart på bruktbørsen allikevel.
Utdyp.
Gidder ikke. Bruk hodet og tenk selv.
Må være det mest usakelige innlegget jeg har lest her på forumet.
Hvis du ikke har noe konstuktivt å komme med, så foreslår jeg at du holder det for deg selv.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Beklager - direkte linking til annonser på forumet er ikke tillatt jfr. regelverket. 1. innlegg er fjernet.
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
obs, det var jeg ikke klar over...beklager
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
Da har jeg fått ny effekt i hus ;) Takker for all hjelp og forslag
 

trym

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2005
Innlegg
189
Antall liker
3
Kalle Klovn skrev:
trym skrev:
Da har jeg fått ny effekt i hus ;) Takker for all hjelp og forslag
Her er det klart opplysningsplikt!
Skrotnisse sine Mc501?
Det var de jeg ville ha, men desverre solgt med en gang...
 
Topp Bunn