Edvard Grieg [1843-1907] - et musikalsk eventyr!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Det setter fokus på et interessant tema, syns jeg.

Pesquera skrev:
...3. Kunsten er hierarkisk og det skilles mellom høy og lav. All kunst er ikke like viktig eller vektig...
Der er jeg enig, men jeg mener at dette hierarkiet er forskjellig fra person til person, fra miljø til miljø´ og det varierer med tiden.
Eller for å si det på en annen måte, alle har sin personlige smak som de bruker til å rangere musikk etter. Også jeg har det, men innbiller ikke meg at det er en almen definisjon. Jeg har mange nok ganger måtte lytte til mer skolerte personer enn meg og det har ført til en større forståelse for musikk. Uten at det har fått store utslag i min platesamling av den grunn.

Jeg er forøvrig helt enig alt du skriver, Jørgen. :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.696
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Vel, det er han ikke for meg heller. Men jeg har ingen problemer med å sette meg inn i verdien av musikk som jeg selv ikke foretrekker. Og det kunne ikke falt meg inn å påstå at noe er mindreverdig i forhold til de idealene jeg selv forfekter. Som nevnt tok det lang tid før jeg klarte å knekke mysteriet Mozart, noe jeg i min enfoldighet trodde var enkelt og lettbent. Heldigvis har jeg lært med årene. Noen kaller det å bli tannløs og rundt i kantene, jeg kaller det pragmatisk og respektfullt.
Helt kurant, av samme grunn skrev jeg:

erato skrev:
som jeg har sagt tidligere i tråden er det enkelte ting jeg setter pris på, men ikke nok til at han blir en stor og viktig komponist for meg.
Jeg er rimelig sikker på at noen objektive kriterier for hva som er god musikk finnes, men jeg har ikke tenkt å gi meg inn i det vepsebolet. Smak og behag derimot.... Og jeg er også rimelig sikker på at jeg liker en del musikk som er av tvilsom substans (uten å ha sagt at Grieg befinner seg der), men so what. Er 40 år med rimelig lidenskapelig musikklytting er jeg rimelig trygg på hva jeg liker, og hvorfor.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I don't know about art but I know what I like. Jeg skjønte forøvrig hva du mente, og er ikke uenig i det. :)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.472
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg foreslår at herrene tar en ny titt på partiturene til Grieg.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Skink_123 skrev:
Jeg foreslår at herrene tar en ny titt på partiturene til Grieg.
Med glede! Godt forslag.
Bibliotekene med musikkavdeling har godt utvalg av lommepartitur (studie-partitur), det er både morsomt og lærerikt å lese mens man lytter.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.659
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Pesquera skrev:
Vidar P skrev:
Med mindre man er virkelig dypt inne i en personlig utvikling hvor alle stadier av klassisk musikk helt frem til idag er tilbakelagt.
Er ikke helt der nei ;)
Pointet mitt er at Griegs musikk ikke ledet noen kvalitativt nye veier og musikken hans slik sett ikke spiller noen musikkhistorisk rolle. For å si det slik så gjør Dvo?áks musikk samme nytte dersom man søker nasjonalromantikk, bare i enda sterkere grad.
Der svarer du jo selv på hvor viktig Grieg var. Uten Grieg ville ikke Dvo?áks musikk vært mulig. Han og alle andre østeuropeere i samme genre ikke eksistert. De hviler trygt på Griegs eksperimentering med fusjonen av folkelige toner og kunstmusikk. Det er da noe de fleste musikkhistorikere (og Dvo?ák selv tipper jeg) enige om.

Griegs betydning for det tyvende århundres kunstmusikk er ubestridelig, og ethvert forsøk på å avfeie Grieg som ubetydelig faller derfor på sin egen urimelighet. Å avvise Grieg på det grunnlaget er litt krampaktig intellektuelt forfengelig. Jeg led selv av samme syndrom frem til jeg endelig i voksen alder forstod Mozart. Har dere hørt på maken, å først forstå Mozart etter flere års lidenskap for klassisk musikk er jo helt på trynet? Mozart var rett og slett for lettbent for en ung mann opptatt av "samtidsmusikken" fra 1900-tallet. Det får stå som dagens tilståelse. En tilståelse som satt langt inne en god stund.
Eit godt poeng....sjølv har eg ikkje greidd å la meg begeistre for alt Mozart har laga, men til jul har eg frå minstejenta no fått Mozart komplett på CD, noko som altså utgjer 170CD-ar. Det er ei utfordring, særleg når eg så langt berre har lytta skikkeleg til nokre få av desse verka, og no må gå igjennom iallfall 70-80 (og då tek eg ikkje hardt i eingong) for å verdsjetje julegåva.... Det er av sine eigne ein skal ha det....(hehe)

Topp Bunn