edmiila078@gmail.com

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Noen som har vært borti denne personen. Har fått et godt tilbud fra han. Han vil kjøpe høyttalere av meg, de skal fraktes til Malaysia-til hans nevø. Han vil ha bankinfo for å sette inn penger. Er litt skeptisk her.

trippelx

Medlem
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
2
har vært borti samme fyr, skulle frakte høyttalerstativer til østen et sted, er bare ute etter kontonummeret.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg mener jeg stillte spørsmål her inne for en tid siden om kontonummer ( på vidvanke ) , men hva kan en person egentlig oppnå av mulighet for svindel kun med et kontonummer?
Mener og huske at jeg forrige gang, fikk beskjed om.......... "ingen ting"

Mvh.KW

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Dette er en kjent metode for hvitvasking. Har ikke hørt om det i HiFi sammenheng, men med biler. Hvem vil kjøpe bruktbil her for eksport? Da bør det ringe noen bjeller.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Dette er en kjent metode for hvitvasking. Har ikke hørt om det i HiFi sammenheng, men med biler. Hvem vil kjøpe bruktbil her for eksport? Da bør det ringe noen bjeller.
Fortell.
Ikke for at jeg har noe å vaske, men hva gjøres?
Han som kjøpte min Saab 99 turbo i 84 (kontant) skulle visstnok vaske (var lege), men jeg skjønte aldri hvordan :-\
Kjøper en 6 år gammel bil for 60K og så.............................?

Hva med å betale en sum for noe inn på en konto, hvor kommer vaskingen og hvordan inn i bildet?
Kan vel vanskelig få noe ut av en konto og i så fall dreier det seg om svindel (av vedkommende) hvitvasking er vel svindel av staten?

Mvh.KW

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg skulle også svært gjerne visst hvordan man kan bli svindlet ved å gi fra seg kontonummer! Mitt er spredd for alle vinder gjennom årene, også ved en anledning til en person som viste seg å være en svindler, men jeg har aldri opplevd noen som helst uregelmessigheter i forhold til kontoen. Banken har heller ikke, såvidt jeg vet, noen regler om at man ikke bør overlevere kontonummer til fremmede og såvidt jeg kan skjønne får man ikke gjort annet med et kontonummer enn å sette inn penger.

Om noen vet noen annet, så er jeg altså svært interessert i å bli opplyst, siden jeg alltid har gitt ut kontonummer i hytt og gevær.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
debbi.bruce@lycos.com

På an igjen. Fikk mail fra denne angående høyttalere jeg har for salg. Noen som vet noe om denne personen? Har fått flere Nigeria- mailer i det siste, så det er mulig jeg holder på å bli paranoid.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
debbi.bruce@lycos.com

Joda, samme ulla. Han skulle også få de sendt til sin nevø i Malaysia. Da kan man vel slå fast at nå har "Alle en nevø i Malaysia", og ikke et "syskenbonn på Gjøvik".

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
lars_erik skrev:
Noen som har vært borti denne personen. Har fått et godt tilbud fra han. Han vil kjøpe høyttalere av meg, de skal fraktes til Malaysia-til hans nevø. Han vil ha bankinfo for å sette inn penger. Er litt skeptisk her.
Nei, men en sendte en pakke med kaninbæsj til vedkommende, genialt spør du meg ;D ;D Håper det ble vakuumpakka så den "friske" odøren holdt seg helt til den ble åpna hydr, hydr ;D ;D

Mvh ;D ;D

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Kaninbæsj var en usedvanlig god og kreativ ide ;D

paalrosen

Medlem
Ble medlem
11.12.2008
Antall liker
0
hei , jeg har også noen høytalere for salg , her og på finn. samme karn sendte mail til meg også..prøvd og google han men ingen treff, hva denne karn får gjort med konto nr er ikke godt og si, det beste er nok og styre unna :)

paalrosen

Medlem
Ble medlem
11.12.2008
Antall liker
0
hello

Is this item on Finn.no Available for sale? kindly reply me back for more discussion

Debbi.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Tror det er slik at de lurer deg i forhold til betalinga. De sender en falsk mail, som bekrefter at pengene er overført via Pay-pal. Men de er jo lite kreative, siden de alle skal ha sendt utstyret til sin "nevø" på Malaysia.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.019
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
paalrosen skrev:
hello

Is this item on Finn.no Available for sale? kindly reply me back for more discussion

Debbi.
Prikk lik den jeg fikk. Sendte svar, da fikk jeg beskjed om å vente litt, han var på trening! ::)
Som kom det mail angående sending til "nevøen" på Malaysia.

paalrosen

Medlem
Ble medlem
11.12.2008
Antall liker
0
hehe, ja det vet du han skulle, men det kan jo være han får lurt en del på dette , ola nordmann er jo kjennt for og være god troende, jeg for min del har tippset finn.no om denne mannen siden han tok kontakt med meg via annonsen jeg har der. skulle hørt med han hva denne nevøen skulle koble dem opp mot ;)

N

nb

Gjest
Lille_Adam skrev:
Om noe vet noen annet, så er jeg altså svært interessert i å bli opplyst, siden jeg alltid har gitt ut kontonummer i hytt og gevær.
Jeg har inntrykk av det slike scams baserer seg på at du skal overføre penger ifm med uforutsette "utgifter" og lignende som selgar har med handelen. Kommer ikke så langt med kun et kontonummer.

Bilsvindelene på finn.no har vært av typen "bilen befinner seg akkurat nå i utlandet, men selger skal ordne frakt". Kjøper (som blir lurt) overfører penger til et frakselskap med betalingsgaranti slik at selger sier han ikke får penger før du har fått varen, men fraktselskapet er selvsagt en bløff.

Samlebetegnelsen på slikt er escrow fraud, escrow er et konsept hvor en 3. part holder pengene til kjøper bekrefter varen mottatt.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.688
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har også hørt om en variant hvor du sender varene, men det viser seg at pengeoverføringen til din konto ikke finner sted. Bankene bruker en del tid til å finne ut av at det er svindel med i bildet, og imens er varene allerede på tur til Malaysia.......
mvh

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
nb skrev:
Lille_Adam skrev:
Om noe vet noen annet, så er jeg altså svært interessert i å bli opplyst, siden jeg alltid har gitt ut kontonummer i hytt og gevær.
Jeg har inntrykk av det slike scams baserer seg på at du skal overføre penger ifm med uforutsette "utgifter" og lignende som selgar har med handelen. Kommer ikke så langt med kun et kontonummer.

Bilsvindelene på finn.no har vært av typen "bilen befinner seg akkurat nå i utlandet, men selger skal ordne frakt". Kjøper (som blir lurt) overfører penger til et frakselskap med betalingsgaranti slik at selger sier han ikke får penger før du har fått varen, men fraktselskapet er selvsagt en bløff.

Samlebetegnelsen på slikt er escrow fraud, escrow er et konsept hvor en 3. part holder pengene til kjøper bekrefter varen mottatt.
Den delen er grei, jeg er godt kjent med den type svindel. På den annen side hører en jevnlig noen påstå at bare det å overgi kontonummer i seg selv er en risiko og det var jeg gjerne skulle hatt en forklaring på....

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Jeg har mottatt en mistenkelig e-post:

My name is [NAVN] from London...I am contacting you regarding your advert you place on website that you are looking for the above subject...I have it in very good condition and if still interested,Let me know and i will forward you details of the item and i will also need your shipping address and telephone number to calculate the shipping cost to your destination.My mode of payment is Via Paypal,Western union,MoneyGram..Bank wire transfer..Let me know which method you prefer and i ship the next day after payment has been receive..My phone number is +44XXXXXXX..Feel free to call me anytime for further discussion or email me back thanks and hope to hear from you soon

Mon nom est [NAVN] de Londres ... Je suis avec vous à propos de votre annonce et vous placez sur le site que vous êtes à la recherche pour le sujet ci-dessus ... Je l\'ai en très bon état et s\'ils sont encore intéressés, Permettez-moi savoir et je vous transmettre les détails de la question et je vais aussi besoin de votre adresse de livraison et numéro de téléphone pour calculer les frais de port à votre mode de paiement est destination.My via Paypal, Western Union, MoneyGram .. Virement bancaire .. Permettez-moi de savoir quelle méthode que vous préférez et je expédier le lendemain après le paiement a été reçu .. Mon numéro de téléphone est +44XXXXXXX .. N\'hésitez pas à m\'appeler pour poursuivre la discussion ou m\'envoyer un courriel de retour Merci et j\'espère avoir de vos nouvelles bientô

Det første jeg reagerte på var grammatikken / strukturen i den engelske teksten. Hvor lenge har en som skriver slik bodd i London?
Der etter så jeg nærmere på innholdet. Dette ser ut som et standard oppsett. For eksempel er det ingen prisantydning. Ingen antydning om versjon / variant.

" ...i will also need your shipping address and telephone number to calculate the shipping cost .."
At [NAVN] har funnet e-post, men ikke koplet «Oslo» til adresse er også Spesielt. Disse opplysningene står i profilen min i forumet hvor annonsen er skrevet – ikke i annonsen.

Topp Bunn