Har fått flere oppfordringer om å dele med hifi-sentralen utviklingen av lydbildet til NL 12.1 etterhvert som den blir innspilt, og nå har den passert 100 timer. Anbefalt innspillingstid fra Peter/Audiofreaks er 500 timer.
Gjennom de siste år har jeg hatt flere effektforsterkere i oppsettet mitt, enten som jeg har eid eller testet ut. Disse er: CJ Premier 350SA, Burmester 956 MKII, CJ MF 2500, Sim-Audio W5, DP A1. Når jeg nå vurderer NL 12.1 så blir det selvfølgelig erfaringene fra alle disse forsterkerene som ligger i bakhodet og lurer.
Edge NL 12.1 har jeg kjent godt til det siste året. Jeg har hørt en god del på den via Avalon Sentinel og Avalon Isis. Men det er første når en får et produkt inn i sin egen stue, inn i sitt eget oppsett, i et kjent lyttemiljø, at en kan skikkelig evaluere produktet. Som sikker noen vet så bruker jeg for tiden Avalon Opus høyttalere og jeg kjenner godt lydbildet fra dem.
Så, hvor skal vi starte? Det er vel lurt å starte med begynnelsen. De sier så. Som alltid så er man nyfiken på hvordan et ny produkt låter etter at man har for første gang har koblet det opp i oppsettet sitt. Jeg har jo mange ganger hørt på et uinnspilt produkt, og man blir alltid litt skuffet. Slik var det også med NL 12.1. Dette var jeg forberedt på, men man blir jo litt skuffet som nevnt.
Lydbildet var komprimert med dårlig dybdegjengivelse og holografi. Men som sagt dette viste jeg egentlig at jeg kom til å oppleve.
Lydbildet har gradvis åpnet seg opp, men nå etter 100 timer har det skjedd store ting.
Videre nå i tilbakemeldingen skal det ikke komme noe mer negativt fra meg om NL 12.1.
For å forsøke å forstå hva NL 12.1 egentlig gjør med lydbildet, er det fundamentalt viktig å forstå den ekstreme klarheten og renheten i lydbildet. NL 12.1 har et ekstremt lavt egenstøynivå. Dette ekstraordinere lave egenstøynivået gjør at man ser mye mye lengre inn i lydbildet, og detaljer og nyanser i lydbildet som jeg aldri før har hørt står nå krystall klart frem. Det er en absolutt total sort bakgrunn i mellom utøvere og instrumenter. Dette i kombinasjon med at NL 12.1 overhodet ikke tilfører noen form for egensignatur til lydbildet gjør at selv de minst mikroskopiske nyanseforandringer i stemmegjengivelse, eller at fingertuppene glir over gitarstrenger eller fiolinstrenger, osv, står krystall klart frem. Jeg må begynne å lære å kjenne platesamlingen min på nytt!
Huff, nå må jeg klipe meg i armen og stikke fingeren i jorden for at dette ikke skal ta helt av.
Denne ekstraordinere stillheten i lydbildet som jeg ikke har hørt fra andre forsterkere må skyldes den patentert optiske laserstyringen av forsterkerkretsene i NL 12.1.
Sitat" The NL series of amplifiers utilizes Edge's proprietary Laser Optical Bias Circuitry. This new circuit incorporates a 630 nm wavelength laser in each channel operating directly on the silicon substrate of the bias transistors. The laser bias circuit in turn is part of a servo feedback network. As the signal rises, the output of the laser increases, and as the signal decreases the laser output falls. This keeps the bias at the optimum operating point allowing a tenfold increase in gain. The additional gain is achieved while maintaining signal integrity (linearity) -- at light speed -- a first for solid state amplification. The result is the clear musical nature of the NL Series as observed by well-informed reviewers and buyers." Sitat slutt
Hmm.
Enda så har vi egentlig ikke gått inn på hva NL 12.1 gjør med lydbildet. Jeg har bare forsøkt å presisere viktigheten av den ekstreme stillheten og renheten i lydbildet fordi dette påvirker enormt totalopplevelsen.
Vel. Nå har sikkert alle tatt poenget mitt.
Okey. Videre. Hva med resten.
Vi får begynne med bassen. Den er av en annen verden. Uvirkelig. Jeg trodde at bassen fra Premier 350SA var bra, men den blir bare en smågutt i forhold til gjengivelsen fra NL 12.1.
NL 12.1 har enormt med krefter. Det er den eneste forsterkeren som jeg kjenner til i verden som med oppgitte 300 Watt i 8 ohm, kan levere kontinuerlig 56,34 Ampere. Disse kjempekreften gjør at NL 12.1 tar balletak på basselementene og kjøre dem med stålkontroll. Aldri før har det vært så kraftig, kjellerdyp, artikulert, superstram bass i min stue som puncher deg i mellomgulvet. Jeg bøyer meg i støvet. Punktum.
Mellomtonen er silkemyk og naturlig. "It just sounds perfect"
Diskanten er det masse av, uten at den blir pågående og ubehagelig. Samspillet mellom diskant/mellomtone og den ekstraordinere stillheten/renheten i lydbildet gjør at det blir satt opp et enormt holografisk lydbilde. Inne i dette lydbildet kan man stoppe opp og se seg rundt. Du vil oppleve den mest naturtro gjenngivelsene av stemmer som du noen gang har hørt. Du vil få lyst til å strekke ut armen din for å ta på utøvere og instrumenter. Det hele en spøkelsaktig opplevelse.
Morro ikke sant. Jeg storkoser meg med en kontinuerlig strøm av nye detaljer som dukker opp i lydbildet som jeg ikke har hørt før med andre forsterkere.
Kanskje kan denne historien høres litt "halleluja-aktig" ut. Men jeg lover deg at jeg ikke har tatt hardt i. Jeg må derfor komme med en advarsel.
Du må for guds skyld ikke gå og høre på denne forsterkeren. Gjør du det er du solgt. Enten kjøper du den på stedet, eller du går hjem til din egen stue og begynner å sture fordi du NÅ! vet hva som skal til for å skape det ultimate lydnirvana i din egen stue.
Det var dette jeg opplevde etter mitt første møte med NL 12.1, og du vet hvordan det gikk med meg.
Hilsen
Endre
PS! Kan nevne at NL 12.1 er bygd opp som to 100% identiske monoblokker. Dvs. 2 stk 1.5 KVA trafoer, alle kabler internt er 100 % like lang osv.
Gjennom de siste år har jeg hatt flere effektforsterkere i oppsettet mitt, enten som jeg har eid eller testet ut. Disse er: CJ Premier 350SA, Burmester 956 MKII, CJ MF 2500, Sim-Audio W5, DP A1. Når jeg nå vurderer NL 12.1 så blir det selvfølgelig erfaringene fra alle disse forsterkerene som ligger i bakhodet og lurer.
Edge NL 12.1 har jeg kjent godt til det siste året. Jeg har hørt en god del på den via Avalon Sentinel og Avalon Isis. Men det er første når en får et produkt inn i sin egen stue, inn i sitt eget oppsett, i et kjent lyttemiljø, at en kan skikkelig evaluere produktet. Som sikker noen vet så bruker jeg for tiden Avalon Opus høyttalere og jeg kjenner godt lydbildet fra dem.
Så, hvor skal vi starte? Det er vel lurt å starte med begynnelsen. De sier så. Som alltid så er man nyfiken på hvordan et ny produkt låter etter at man har for første gang har koblet det opp i oppsettet sitt. Jeg har jo mange ganger hørt på et uinnspilt produkt, og man blir alltid litt skuffet. Slik var det også med NL 12.1. Dette var jeg forberedt på, men man blir jo litt skuffet som nevnt.
Lydbildet var komprimert med dårlig dybdegjengivelse og holografi. Men som sagt dette viste jeg egentlig at jeg kom til å oppleve.
Lydbildet har gradvis åpnet seg opp, men nå etter 100 timer har det skjedd store ting.
Videre nå i tilbakemeldingen skal det ikke komme noe mer negativt fra meg om NL 12.1.
For å forsøke å forstå hva NL 12.1 egentlig gjør med lydbildet, er det fundamentalt viktig å forstå den ekstreme klarheten og renheten i lydbildet. NL 12.1 har et ekstremt lavt egenstøynivå. Dette ekstraordinere lave egenstøynivået gjør at man ser mye mye lengre inn i lydbildet, og detaljer og nyanser i lydbildet som jeg aldri før har hørt står nå krystall klart frem. Det er en absolutt total sort bakgrunn i mellom utøvere og instrumenter. Dette i kombinasjon med at NL 12.1 overhodet ikke tilfører noen form for egensignatur til lydbildet gjør at selv de minst mikroskopiske nyanseforandringer i stemmegjengivelse, eller at fingertuppene glir over gitarstrenger eller fiolinstrenger, osv, står krystall klart frem. Jeg må begynne å lære å kjenne platesamlingen min på nytt!
Huff, nå må jeg klipe meg i armen og stikke fingeren i jorden for at dette ikke skal ta helt av.
Denne ekstraordinere stillheten i lydbildet som jeg ikke har hørt fra andre forsterkere må skyldes den patentert optiske laserstyringen av forsterkerkretsene i NL 12.1.
Sitat" The NL series of amplifiers utilizes Edge's proprietary Laser Optical Bias Circuitry. This new circuit incorporates a 630 nm wavelength laser in each channel operating directly on the silicon substrate of the bias transistors. The laser bias circuit in turn is part of a servo feedback network. As the signal rises, the output of the laser increases, and as the signal decreases the laser output falls. This keeps the bias at the optimum operating point allowing a tenfold increase in gain. The additional gain is achieved while maintaining signal integrity (linearity) -- at light speed -- a first for solid state amplification. The result is the clear musical nature of the NL Series as observed by well-informed reviewers and buyers." Sitat slutt
Hmm.
Enda så har vi egentlig ikke gått inn på hva NL 12.1 gjør med lydbildet. Jeg har bare forsøkt å presisere viktigheten av den ekstreme stillheten og renheten i lydbildet fordi dette påvirker enormt totalopplevelsen.
Vel. Nå har sikkert alle tatt poenget mitt.
Okey. Videre. Hva med resten.
Vi får begynne med bassen. Den er av en annen verden. Uvirkelig. Jeg trodde at bassen fra Premier 350SA var bra, men den blir bare en smågutt i forhold til gjengivelsen fra NL 12.1.
NL 12.1 har enormt med krefter. Det er den eneste forsterkeren som jeg kjenner til i verden som med oppgitte 300 Watt i 8 ohm, kan levere kontinuerlig 56,34 Ampere. Disse kjempekreften gjør at NL 12.1 tar balletak på basselementene og kjøre dem med stålkontroll. Aldri før har det vært så kraftig, kjellerdyp, artikulert, superstram bass i min stue som puncher deg i mellomgulvet. Jeg bøyer meg i støvet. Punktum.
Mellomtonen er silkemyk og naturlig. "It just sounds perfect"
Diskanten er det masse av, uten at den blir pågående og ubehagelig. Samspillet mellom diskant/mellomtone og den ekstraordinere stillheten/renheten i lydbildet gjør at det blir satt opp et enormt holografisk lydbilde. Inne i dette lydbildet kan man stoppe opp og se seg rundt. Du vil oppleve den mest naturtro gjenngivelsene av stemmer som du noen gang har hørt. Du vil få lyst til å strekke ut armen din for å ta på utøvere og instrumenter. Det hele en spøkelsaktig opplevelse.
Morro ikke sant. Jeg storkoser meg med en kontinuerlig strøm av nye detaljer som dukker opp i lydbildet som jeg ikke har hørt før med andre forsterkere.
Kanskje kan denne historien høres litt "halleluja-aktig" ut. Men jeg lover deg at jeg ikke har tatt hardt i. Jeg må derfor komme med en advarsel.
Du må for guds skyld ikke gå og høre på denne forsterkeren. Gjør du det er du solgt. Enten kjøper du den på stedet, eller du går hjem til din egen stue og begynner å sture fordi du NÅ! vet hva som skal til for å skape det ultimate lydnirvana i din egen stue.
Det var dette jeg opplevde etter mitt første møte med NL 12.1, og du vet hvordan det gikk med meg.
Hilsen
Endre
PS! Kan nevne at NL 12.1 er bygd opp som to 100% identiske monoblokker. Dvs. 2 stk 1.5 KVA trafoer, alle kabler internt er 100 % like lang osv.