ECM utgivelser våren `09

R

rico

Gjest
ECM utgivelser vår 2009

19.01 Enrico Rava m/S.Bollani, P.Motian, M.Turner, L.Grenadier: New York Days CD / 2LP
26.01 Keith Jarrett/Gary Peacock/Jack DeJohnette: Yesterdays CD / 2LP
26.01 Cyminology: As Ney CD
09.02 Ambrose Field / John Potter: Being Dufay CD
16.02 Eleni Karaindrou Dust of Time (Music for the Film by Angelopoulos) CD
23.02 Arvo Pärt In Principio CD
23.02 Alfred Schnittke 9TH Symphony CD
02.03 Marc Sinan (w/J. Hülsmann, J. Kuljic, L. Thies, M. Muellbauer, H. Köbberling) Fasil CD
09.03 Nils Økland TBA CD
16.03 Jon Hassell: Last night the moon came dropping its clothes in the street CD
16.03 Till Fellner / J.S. Bach: Inventionen und Sinfonien, Französische Suite V CD
23.03 Vassilis Tsabropoulos: The Promise CD
06.04 Andy Sheppard Quintett TBA CD
06.04 Jon Balke w/Amina Alaoui, Jon Hassell etc. SIWAN CD
20.04 Fly Trio - Mark Turner / Larry Grenadier / Jeff Ballard CD
27.04 Othmar Schoeck: Notturno Rosamunde Quartett / Christian Gerhaher CD
27.04 Heinz Holliger: Gesänge der Frühe / Romancendres
Clara Schumann: Romanzen CD
Christoph Richter, violoncello / Dénes Várjon, piano
SWR Chor und Orchester / Heinz Holliger -
27.04 Alfred Zimmerlin Euridice singt / String Quartets 1 & 2 CD
Ensemble Aequator / Aria Quartet / Carmina Quartet -

R

rico

Gjest
Interessant og veldig gledelig at Rava og Jarret er planlagt ut på vinyl. :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Her er det mye å glede seg til!

O.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.782
Torget vurderinger
4
Hassell på ECM blir spennende.

R

rico

Gjest
Den nye til Keith Jarrett er rett rundt hjørnet, også på 2 x 180gr. vinyl!!

I Keith Jarrett/Gary Peacock/Jack DeJohnette: Yesterdays

Keith Jarrett: piano; Gary Peacock: kontrabass; Jack DeJohnette: trommer

ECM 2060 6025 177 4447 (9) Release: 26.01.2009

2001 var et godt år for Keith Jarretts Standards trio. Hele tre uvanlig sterke konsertopptak fra det året har allerede blitt utgitt på plate: “The Out-of-Towners”, “Always Let Me Go” og “My Foolish Heart”.

“Yesterdays”, innspilt i Tokyos Metropolitan Festival Hall, er dermed det fjerde konsertopptaket fra 2001 som blir tilgjengeliggjort. Programmet består utelukkende av standardlåter med et hovedvekt på bebop, med Charlie Parkers “Scrapple from the Apple”, “Shaw´nuff” av Parker og Gillespie, og Horace Silvers “Strollin”. Det er også et sprudlende innslag av ragtime på “You took Advantage Of Me”. Selvsagt får vi også et knippe vakre ballader. Som en bonus avsluttes albumet med en strålende utgave av “Stella by Starlight” fra lydprøven: Jarrett, Peacock og DeJohnette fulle av spilleglede!

“Yesterdays” er tilgjengelig i to versjoner – som CD og 2LP med 180 g vinyl.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

II Cyminology: As Ney

Cyminology
As Ney

Cymin Samawatie: vokal; Benedikt Jahnel: piano;
Ralf Schwarz: kontrabass; Ketan Bhatti: trommer, perkusjon

ECM 2084 6025 178 0149 (3) Release: 26.01.2009

En uvanlig og sterk ECM debut fra det flerkulturelle bandet Cyminology.

Melodiene og teksturen i det persiske språket setter et subtilt preg på komposisjonene og improvisasjonen til den Berlin-baserte kvartetten. “As Ney” er gruppens debut for ECM. Den karismatiske tyskiranske vokalisten Cymin Smawatie synger egne tekster på Farsi og poesi av sufi mestrene Rumi, Hafez, og av Forough Farrokhzäd fra 1900-tallet. Bandet spiller kammerjazz med nye og friske perspektiver. Dette er medrivende og elegant musikk på et høyt nivå! “As Ney” henter sitt navn fra Rumis sang “Song of the Reed-Flute”.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Hassell på ECM blir spennende.
Helge A. Norbakken fortalte meg etter Bremneskonserten i Trheim at han, Bang og Årseth er de norske innslagene på denne innspillingen.
Gleder meg til å høre hele plata......

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Antall liker
89
denne nye plata til Jarrett er veldi bra!

anbefales!

R

rico

Gjest
Ambrose Field / John Potter: Being Dufay

John Potter: tenor; Ambrose Field: komponist, live- og studioelektronikk
Musikk basert på vokalfragmenter av Guillaume Dufay (1397–1474)

ECM New Series 2071 0289 476 6948 (7) Release: 09.02.2009

Cutting edge eksperimentell elektronika møter renessansemusikk av Guillaume Dufay. Et uvanlig samarbeid mellom to størrelser på hvert sitt felt.

Den allsidige britiske tenoren John Potter var sentral i Hilliard Ensemble I 17 år og var hjernen bak mange av deres mest spennende prosjekter. Han produserte også de tre første platene til norsksvenske Trio Mediæval. Den prisbelønnede komponisten og musikeren Ambrose Field bruker innspilt lydmateriale og egen programvare for å generere lydverdener som er bade fortettede og kompromissløse. I syv sammenhengende stykker svever fragmenter av sanger og religiøs musikk av fjortenhundretallskomponisten Guillaume Dufay over Ambrose Fields store og mangefasseterte elektroniske lydlandskaper.

II Trio Mediæval Grammynominert

Den kritikerroste vokalgruppen Trio Mediæval og perkusjonisten Birger Mistereggen er nominert til Grammy for platen "Folk Songs" (ECM NEW SERIES). Platen er nominert i kategorien "Best Chamber Music Performance".
Grammyprisene blir utdelt 8. Februar 2009 på Staples Center i Los Angeles.

Leif Ove Andsnes, Truls Mørk og Ensemble 96 under ledelse av Øystein Fevang er de eneste norske artistene som tidligere har blitt nominert til det som må kunne kalles verdens mest kjente musikkpris.

"Folk Songs" ble lansert i over 50 land i september 2007.
Trio Mediæval har spesialisert seg på fremførelse av middelalder- og samtidsmusikk, men på "Folk Songs” utforsker sangerne sine røtter, med tiltrekkende, personlige og kraftfulle arrangementer av norske folketoner, ballader og vuggesanger. Trioen er på platen forsterket med perkusjonisten Birger Mistereggen, som har spesialisert seg på norske trommeslåtter. "Folk Songs" ble nominert til Spellemannsprisen i kategorien folkemusikk og gammeldans i 2007.

Trio Mediæval består av sangerne Linn Andrea Fuglseth, Anna Maria Friman og Torunn Østrem Ossum og ble etablert i 1997. De har så langt gitt ut fire plater, alle på det anerkjente selskapet ECM. Trioen har gjort stor suksess og har bl.a. nådd til toppen av Billboard classical chart flere ganger. Trioen feiret sitt tiårsjubileum i 2007 og var samme år festspillmusikere under Festspillene i Bergen.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Elektron skrev:
Jeg må innrømme at jeg ikke var borte i vinylhyllene.

Elektron
Det var selvsagt der du skulle vært :)
Har ikke holdt en ny Jarret LP i hendene siden jeg studerte - er fullstendig Husker Du her i gården. Musikken har helt sikkert gått igjenom Pro Tools, men akkurat det blåser jeg i! Tørt, nærfelt, detaljert men like fullt balansert lydbilled. Er ganske utrolig hva de karene klarer å få ut av et sett standardviser.

R

rico

Gjest
Eleni Karaindrou: Dust of Time

Sergiu Nastasa: fiolin; Renato Ripo: cello; Maria Bildea: harpe; Vangelis Christopoulos: obo; Spyros Kazianis: fagott; Antonis Lagos: fransk horn
Dinos Hadjiiordanou: accordino; Eleni Karaindrou: piano; Natalia Michailidou: piano; Camerata, Friends of Music Orchestra; Hellenic Radio Television Orchestra
Alexandros Myrat : dirigent

ECM New Series 2070 0289 476 6766 (7) Release: 16.02.2009

Theo Angelopolous´nye film “Dust of time” er en historie og eksil, grenser og seperasjon. Willem Dafoe, Irène Jacob og Michel Piccoli spiller i de viktigste rollene. Filmen ble nylig vist på Berlinalen, og vil sannsynligvis få premiere i Norge til høsten.

Også denne gang innrammes Angelopolous mesterlige film av Eleni Karaindrous musikk. Karaindrou har et utrolig grep om den gode og inntagende melodi. “For å skrive musikken måtte jeg lete etter filmens hemmelige koder. Jeg måtte bringe essensen til overflaten og kaste lys over klangfarger som understreker nostalgiens tidløshet.” Som alltid står filmmusikken til Karaindrou seg svært godt på egenhånd. Hun stiller fioliner, celloer og harper i forgrunnen i noe av den mest følsomme og intime musikken hun har skrevet til dags dato.

II Mathias Eick på By:Larm

Mathias Eicks debutalbum “The Door” har fått strålende kritikker både hjemme og ute, og fikk en Spellemannsnominasjon i Jazz klassen. Nå er også han og bandet nominert til StatoilHydro stipendet som deles ut under By:Larm neste helg.
StatoilHydro-stipendet er det største av sitt slag her i landet (800 000 kr), og skal støtte norske grupper med internasjonalt potensial. I fjor stakk Ida Maria av med det gjeve stipendet, og pengene har blitt brukt til bl.a storlansering av albumet i England, Europa og Australia.

Mathias har medvirket i en lang rekke grupper og ensembler både i Norge og internasjonalt. Lista omfatter bl.a. Jaga Jazzist, hvor han i tillegg til trompet spiller akustisk bass, vibrafon og piano,Trondheim Jazz Orkester med Chick Corea og Pat Metheny og bandet Motif. Han har også bidratt på en lang rekke plateinnspillinger, bl.a. med Turboneger, DumDum Boys, Motorpsycho, Cato Salsa Experience, D’Sound og Big Bang. I 2006 ble han kåret til årets internasjonale jazztalent under 30 av International Jazz Festivals Organization og International Association For Jazz Education.

Mathias Eick Quartet skal spille en konsert under By:Larm - torsdag 23:30 i Folkets Hus, Christianiasalen.
På konserten har Mathias følge av Audun Kleive,Morten Quenild og Audun Erlien.

R

rico

Gjest
Nils Økland: Hardangerfele, fiolin, viola d’amore

ECM 2069 6025 179 2432 (1) Release: 16.03.2009

NB! Gratis lanseringskonsert på Caféteatret 12. Mars kl 21.00 – Begrenset plass

Den særegne norske fiolinisten Nils Økland har hatt en mangelsunget karriere. Han har fremført Geir Tveitts hardingfelekonsert med flere store orkestre, skrevet musikk for ballet og teater og spilt på plater med Løver & Tigere, deLillos, Kari Bremnes, Åsne Valland Nordli og Bjørnar Andresen. “Monograph” er hans aller første plate i eget navn på ECM, og hans første solo fiolin plate.

Økland lager musikk ny med røtter i norske folkemusikktradisjoner, “Jeg er veldig inspirert av friheten, variasjonen og individualiteten i den norske feletradisjonen.” Han nevner spellemenn som Knut Hamre, Torleiv Bjørgum, Hilmar Alexandersen, Hans W. Brimi og Sigbjørn B. Osa som inspirasjonskilder på lik linje med samtidskomponistene Arvid Gangsö og Ole Henrik Moe. Økland er en fornyer av folkemusikken og bygger broer mellom tradisjonsmusikk, moderne komposisjon og fri improvisasjon.

Økland har fått gode kritikker og et internasjonalt etter sine to plater på Rune Grammofon og flere plater med Christian Wallumrød Ensemble på ECM. På ”Monograph” spiller han både hardingfele, viola d´amore og barokkfele. Subtilt, tilgjengelig, utforskende og melodisk.

“Mønster”, “Pas de deux” og “Seg” er soloversjoner av komposisjoner skrevet for Kolbein Falkeid forestillingen “Horisonter” på Hagesund Teater. Platen er innspilt i Olavskirken på Avaldsnes.

II Till Fellner: Bach – Inventionen und Sinfonien BWV 772-801

Till Fellner, piano

ECM New Series 2043 0289 476 6355 (3) Release: 16.03.2009

I mer enn fire år har vi ventet på en ny Bachinnspilling med den ekstaordinære østerrikske pianisten Till Fellner. Hans tolkninker av den første boken i „Das Wohltemperierte Klavier“ ble utgitt på ECM i 2004 til flotte kritikker. “The articulation and the shaping of line are always clean, with meticulous but subtle attention given to the underlining of fugue subjects. There is just the right amount of flexibility in his shaping of phrase, and the sheer beauty of his sound helps lend the cerebral an enticing touch of the sensual”, skrev Stephen Pettitt I Evening Standard. Med de tostemmige og trestemmige invensjonene og sinfoniaene belyser nå Fellner magien I Bachs pianostykker fra 1722/23, der han demonstrerte en metode for polyfont spill og komposisjon. En svingende interpretasjon av Bachs Franske suite nummer fem i G-dur kroner det hele.

Dette er Bach på moderne piano på sitt aller beste: varmt og glødende, men også transparent og sofistikert. Mye spilt og tilgjengelig repertoar som sjelden blir innspilt av moderne pianister.

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Pesquera skrev:
Elektron skrev:
Jeg må innrømme at jeg ikke var borte i vinylhyllene.

Elektron
Det var selvsagt der du skulle vært :)
Har ikke holdt en ny Jarret LP i hendene siden jeg studerte - er fullstendig Husker Du her i gården. Musikken har helt sikkert gått igjenom Pro Tools, men akkurat det blåser jeg i! Tørt, nærfelt, detaljert men like fullt balansert lydbilled. Er ganske utrolig hva de karene klarer å få ut av et sett standardviser.

Jeg synes ECM utgivelser er såpass vanvittig gode på cd at jeg ser ikke behovet for å ha de på vinyl.., men så har jeg heller ikke den sprekeste vinylriggen ::)

JT

R

rico

Gjest
Jon Hassell: Last night the moon came dropping its clothes in the street

Jon Hassell: trompet, keyboard; Peter Freeman: bass, laptop; Jan Bang: live sampling; Jamie Muhoberac: keyboard, laptop; Rick Cox: gitar, loops; Kheir Eddine M’Kachiche: fiolin; Eivind Aarset: gitar; Helge Norbakken: trommer; Pete Lockett: trommer (collective personnel).

ECM 2077 CD 6025 179 2636 (3) Release: 23.03.2009

Jon Hassell er en levende legende. Han har vært en viktig inspirasjonskilde for nye trompetess som Arve Henriksen og Nils Petter Molvær. Han har spilt med musikere som Peter Gabriel, Bjørk, Kronos Quartet, David Silvian og Ibrahim Ferrer, og skrevet musikk til en rekke store filmer.

25 år etter det innflytelsesrike albumet “Power Spot” (produsert av Brian Eno og Daniel Lanois), vender Jon Hassell tilbake til ECM med sitt kollektiv Maarifa Street og de norske musikerne Jan Bang, Eivind Aarset og Helge Nordbakken. Hans unike syngende trompet duver fremover i mystiske lydlandskaper. Jon Hassell beskriver “Last night the moon” som “et langt stykke, nesten symfonisk, med en cinematisk konstruksjon”. Albumet er en collage satt sammen av opptak fra fra en session i Studio La Buisonne nær Avignon i April 2008, og live opptak fra Coutrais, Belgia og London. En remiks av et stykke skrevet til en Wim Wenders film er også integrert i den atmosfæriske flyten.

II Marc Sinan: Fasil m/Julia Hülsmann

Marc Sinan: gitar; Yelena Kuljić: vokal; Julia Hülsmann: piano; Lena Thies: bratsj; Marc Muellbauer: kontrabass; Heinrich Köbberling: trommer, perkusjon

ECM 2076 6025 177 3154 (7) Release: 23.03.2009

“Fasil” er en slags sangsyklus som forteller om livet til Aisha – Muhammeds største kjærlighet og yngste kone. Bak prosjektet står den talentfulle gitaristen Marc Sinan. “Fasil” sidestiler improvisasjoner over fragmenter av Koranresitasjoner med sanger skrevet av Julia Hülsmann. Til sammen utgjør sangene og improvisasjonene en Ottomansk suite, en “Fasil”. Forfatteren Marc Schiffer står bak alt tekstmaterialet. Pianist Julia Hülsmann gjorde nylig suksess i Europa med albumet “End of a Summer”. “Fasil” byr på fabelaktige prestasjoner av Sinan og av Yelena Kuljié i rollen som Aisha. Kuljié ble nettopp beskrevet av Frankfurter Rundschau som “en av de mest spennende nye stemmene på dagens jazzscene”.

Album ble innspilt i Rainbow Studio i Oslo april 2008 og er produsert av Manfred Eicher.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mest spennende for meg er utvilsomt at Nils Økland skal komme med plate på ECM. Hvor den hare hopper er det vanskelig å forutse, men at det blir spennende er jeg overbevist om. Den tidligere lederen for Ole Bull-akademiet har alltid stått for en spennende fusion av folkemusikk, avant garde og andre genre i en salig blanding. Sammen med bror Torbjørn (Vamp) og søsteren Gjertrud så er han blant de mest interessante instrumentalister Haugesund har fostret.

R

rico

Gjest
Andy Sheppard: Movements in Colour

Andy Sheppard: sopran og tenorsaksofoner; John Parricellii; akustiske og elektriske gitarer Eivind Aarset: gitar, elektronikk; Arild Andersen: kontrabass, elektronikk; Kuljit Bhamra: tabla, perkusjon

ECM 2062 6025 179 5042 (9) Release: 20.04.09

“Movements In Colour” er saksofonisten Andy Sheppards første plate for ECM. Den profilerte britiske saksofonisten leder en britisk-norsk kvintett gjennom et program av egenkomponerte låter. Utadvendt, melodisk og fengende!

Bandet kombinerer etablerte samarbeidspartnere og nyere bekjentskaper. Sheppard spiller regelmessig med jazz gitaristen John Parricelli og tablaspiller og bhangra innovatøren Kuljit Bhamra.
Sheppard om bandet:
“John Parricelli er en fantastisk musiker og alltid en glede å spille med. Men han har bare to hender, og jeg hørte tekstur og farge i tillegg til rene linjer, så det virket logisk å velge en andregitarist for å skape mulighetene til en gigantisk gitar. Det var da jeg turnerte som gjestesolist med Ketil Bjørnstads band at jeg først fikk spilt med Eivind Aarset – det perfekte valget for lyden jeg var ute etter. Da jeg skrev musikken hørte jeg melodier på akustisk bass og jeg visste at soundet og lyrikken i spillet til den store norske bassisten Arild Andersen ville få dem til å synge og samtidig bidra med essensiell energi.”

II FLY: Sky & Country

Mark Turner; tenor- og sopransaksofoner
Larry Grenadier: kontrabass
Jeff Ballard: trommer

ECM 2067 06025 179 5041 (2) Release: 20.04.09

ECM debut for Fly, lederløst kollektiv satt sammen av tre innflytelsesrike amerikanske jazzmusikere, Saksofonist Mark Turner, bassist Larry Grenadier og trommeslager Jeff Ballard. Sistnevnte tok initiativet til å samle gruppen på midten av nittitallet, men musikerne har tidligere jobbet sammen i andre konstellasjoner. Alle tre komponerer musikk for gruppen.
Mark Turner: “Noen ganger er det saksofonen som bærer melodien. Andre ganger er det bassen eller trommene. Vi deler solistrollen mellom oss.”
Turner og Larry Grenadier har nylig fått mye positiv omtale for sitt bidrag til Enrico Ravas “New York Days”. Grenadier og Jeff Ballard er også kjent som to tredjedeler av Brad Mehldau Trio og halvparten av Metheny/Mehldau Quartet.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.782
Torget vurderinger
4

Jon Balke
Amina Alaoui
Siwan

Amina Alaoui vocal
Jon Hassell trumpet, electronics
Kheir Eddine M Kachiche violin
Jon Balke keyboards, conductor
Helge Andreas Norbakken percussion
Pedram Khavar Zamini zarb
Barokksolistene

Magical music, trailing deep roots. The listener is at first struck by the power of Amina Alaoui’s voice, soaring above Jon Balke’s remarkable compositions for baroque ensemble - with soloists drawn from jazz, scattered improvisational traditions, and the world of early music. Behind this remarkable musical integration is a web of philosophical, historical, and literary interconnections, as Balke and Alaoui set texts from Sufi poets, Christian mystics, troubadours and more and - inspired by the tolerant and creative spirit of medieval Al-Andalus - ponder what was lost to the bonfires of the Inquisition. Setting new standards in transcultural music, Siwan shows what can be made today when artists of the most divergent background pool their energies.

This record will be available from 15 May 2009

R

rico

Gjest
Så og hørte Siwan "live" i St.Petri kirka i Stavanger i fjor, det var en utrolig flott konsert, plata er allerede forhåndsbestillt den :).

R

rico

Gjest
Louis Sclavis: Lost on the way

Louis Sclavis: klarinett, sopransaksofon; Matthieu Metzger: sopran- og alt saksofon; Maxime Delpierre: gitar; Olivier Lété: bass; François Merville: trommer

ECM 2098 6025 179 8497 (4) Release: 18.05.2009

Nytt år, ny kvintett fra den mesterlige franske klarinettisten og saksofonisten Louis Sclavis. Denne ble født ut av et ønske om å fortsette arbeidet som ble påbegynt i 2005 med albumet "L'imparfait des langues" (der gitarist Delpierre og trommeslager Merville var med) og for å skape ny musikk å fortape seg i. Låttitlene på albumet alluderer til Ulysses reise. Sclavis: “Jeg ville reise til et ukjent sted, og la meg selv bli blåst fra Scylla til Charybdis ved å utnytte vindene og strømmene i returen, Jeg ville gjenoppleve en historie”. På veien ser bandet på aspekter ved jazz, rock og moderne komposisjon fra uvanlige perspektiver.

II Heinz Holliger – Clara Schumann – „Romancendres“

Romanzen, Romancendres, Gesänge der Frühe
Christoph Richter, cello; Dénes Várjon, piano; SWR Vokalensemble Stuttgart, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR; Heinz Holliger

ECM New Series 2055 0289 476 3225 (2) Release: 18.05.2009

Dyptfølt romantisk- og tankevekkende moderne musikk satt sammen på et konseptalbum som skaper dypere forståelse for begge uttrykk.

“Romancendres” er det syvende albumet med musikk fra den sveitsiske komponisten Heinz Holliger på ECM New Series. Selv om ingen av Robert Schumanns komposisjoner er med her er han gravitasjonspunktet på dette albumet. Schumann var en åndelig slektning av Hölderlin og Robert Walser som har inspirert noen av Holligers tidligere arbeider. For to år siden, i et intervju med Zurich Tages-Anzeiger bekjente Holliger at hans entusiasme for Schumann hadde blitt “verre og verre”. Selv som tenåring hadde han blitt beveget av de vanskelige og fortsatt delvis kontroversielle sene verkene.

Albumet lanseres i forbindelse med 70årsdagen til komponisten, oboisten og dirigenten Heinz Holliger, 21. Mai

Inspirert spill fra Richeter og Várjon, og fra de samlede vokale og orkestrale kreftene under Holligers dirigentstav.

III Arve Henriksen nominert til Nordisk Råds Musikkpris 2009

Trompeter, improvisatør og komponist Arve Henriksen er nominert til Nordisk Råds Musikkpris 2009. "Det er heilt fantastisk! Eg hadde aldri trudd eg ville bli vurdert i eit sånt selskap, så eg er litt forundra", uttaler Arve Henriksen til NRK.

Arve Henriksen gav ut sin første plate i eget navn på ECM “Cartography” i 2008. Senere i sommer er Henriksen “Artist in Residence” på Moldejazz og gjør en rekke konserter under festivalen.

I tillegg til Arve Henriksen er også norsk Paal Nilssen-Love og 10 andre nordiske artister/band nominert til den prestisjetunge Nordisk Råds Musikkpris for 2009. Vinneren av prisen offentliggjøres tirsdag 2. juni., og den overrekkes på Nordisk råds sesjon i Stockholm i slutten av oktober.

Topp Bunn