ECM utgivelser høsten `09

R

rico

Gjest
For 40 år siden, høsten 1969, lanserte Manfred Eicher Edition of Contemporary Music (ECM) i München. Helt fra starten har ECMs visjon vært å dokumentere kreativ musikk på en best mulig måte. Fire tiår senere er fortsatt ECM en uavhengig størrelse og har blitt kalt “den viktigste utgiveren i verden for jazz og ny musikk.”

Jubileumet vil markeres på ulike vis over hele verden med bl.a Keith Jarret solokonsert i Berlin Philharmonie og egen ECM jubileumsfestival i Mannheim oktober.

Høstens utgivelsesprogram fra ECM er historisk sterkt. Sesongen startes med den forsegjorte 4CD boksen “Burton/Corea: Crystal Silence – The ECM Recordings 1972-79”. På tampen av august slippes en liveinnspilling av Bachs seks partitaer med pianist András Schiff. Av andre kommende godbiter på ECM NEW SERIES kan vi nevne Thomas Zehetmairs nye innspilling av Paganinis 24 Capricer, en nye sterk plater med fiolinisten Carolin Widmann og bratsjisten Kim Kashkashian. På jazzsiden kommer nye plater med internasjonale toppnavn som Tomasz Stanko, John Abercrombie, Anouar Brahem og John Abercrombie. Keith Jarrett fortsetter sin solokonsertplate serie med den uvanlig sterke “Testament (Paris, London)” i oktober.

De norske ECM utgivelsene kommer også uvanlig tett i høst. Rolf Lislevand følger og “Nuove Musiche” med den enda mer lekne “Diminuito”, med sangere fra Trio Mediæval som gjester. Sinikka Langeland slipper platen “Maria” innspilt i Nidarosdomen sammen med Lars Anders Tomter og Kåre Nordstoga. Jan Garbarek slipper sin første plate på seks år og sin første liveplate noensinne med Jan Garbarek Group 7. September. Han er virkelig i toppform på “Dresden” - et fyrverkeri av en liveplate.
Christian Wallumrød Ensemble kommer med sin fjerde plate i oktober. I samme måned kommer også den første platen til Tord Gustavsens nye gruppe etter at han kronet sin pianotrio triologi med “Being There” i 2007. På “Restored, returned” har han med seg Tore Brunborg, Mats Eilertsen, Jarle Vespestad og Kristin Asbjørnsen. På platen har de tatt med materiale fra tingingskonserten fra VossaJazz 2008.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////


II ECM utgivelser høst 2009

AUGUST
24.8 Gary Burton / Chick Corea: Crystal Silence Box
24.8 Manfred Schoof: Resonance
31.8 András Schiff: Johann Sebastian Bach: Six Partitas

SEPTEMBER
7.9 Kim Kashkashian: Betty Olivero / Tigran Mansurian / Eitan Steinberg
7.9 Jan Garbarek Group: Dresden.In Concert (m/R.Brüninghaus/Y.Daniel/M.Katché)
14.9 Stefano Bollani Trio: Stone in the Water
14.9 Nicolò Paganini / Thomas Zehetmair: 24 Capricci
21.9 John Abercrombie Quartet: Wait Till You See Her w/Mark Feldman, Thomas Morgan, Joey Baron
28.9 Anouar Brahem Quartet:The Astounding Eyes of Rita w/ Klaus Gesing, Björn Meyer, Khaled Yassine

28.9 Othmar Schoeck / Rosamunde Quartett / Christian Gerhaher Notturno

OKTOBER
5.10 Carolin Widmann/Simon Lepper: Feldman, Zimmerann, Schönberg, Xenakis
5.10. Keith Jarrett solo: Testament (Paris, London)
12.10. Tomasz Stanko Quintet: Dark Eyes
19.10. Tord Gustavsen Ensemble: Restored, Returned
26.10. Christian Wallumrød Ensemble: TBA

NOVEMBER
2.11. Valentin Silvestrov / Kiev Chamber Choir: TBA
2.11 Sinikka Langeland m/ L.A Tomter og K. Nordstoga: Maria
9.11. Carla Bley: Carla's Christmas Carols
16.11 Rolf Lislevand Ensemble: Diminuito


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

III G. Burton/C. Corea: Crystal Silence – The ECM Recordings 1972-79

Gary Burton: vibrafon; Chick Corea: piano

ECM 2036-39 6025 176 8057 (9) 4-CD Set Release: 24.08.2009

Rystende vakre duoinnspillinger med to av de mest kreative musikerne innen moderne jazz. I denne 4CD boksen får du klassikeren “Crystal Silence” og de Grammyvinnende albumene “Duet” og “In Concert, Zürich, Oktober 28, 1979”. I tillegg får du flere spor som aldri før har vært tilgjengelig på CD, en tykk booklet med linernotes og tidligere upubliserte bilder.

Duoen Corea/Burton ble ført sammen av produsent Manfred Eicher i 1972. Deres debutalbum “Crystal Silence” brakte en ny kammermusikalsk sensibilitet inn i jazzimprovisasjon og har influert mange. Albumet var også en anselig “hit” og solgte rundt 400 000 kopier. Da oppfølgeralbumet “Duet” kom I 1978 toppet duoen festivalplakater over hele verden.
- I 2008 slapp Concorde Records jubileumsplaten “The New Crystal Silence” med liveopptak av Corea/Burton fra Australia, Norge (Moldejazz) og Kanariøyene. Albumet fløy rett til toppen av de amerikanske bestselgerlistene for jazz.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

IV Manfred Schoof Quintet: Resonance

Manfred Schoof: trompet, flygelhorn; Michel Pilz: bassklarinett; Jasper Van’t Hof: piano, elektrisk piano, orgel; Rainer Brüninghaus: piano, synthesizer; Günter Lenz: kontrabass; Ralf Hübner: trommer

ECM 2093/94 2-CD Set 6025 178 0453 (1) Release: 24.08.2009

Spesialpriset dobbelalbum som summerer opp den store tyske trompeteren Manfred Schoofs tre ECM/Japo album fra syttitallet – “Scales”, “Light Lines” og “Horizons”. Ingen av disse albumene har tidligere vært tilgjengelig på CD. Schoof har selv stått for utvalget. Hans kvintett var høyt ansett på den Europeiske jazzscenen på syttitallet, og “Scales” ble kåret til årets album av den tyske kritikerprisen (Grosser Deutscher Schallplattenpreis 1977).
Schoof var en av foregangsmennene for moderne jazz i Tyskland og blir regnet som en romantiker blant friimprovisatørene. Han har fortsatt en betydelig tilhengerskare og utgivelsen av “Resonance” kommer etter mange forespørsler fra fans som ønsker å ha dette materiale på CD.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ser frem til denne: 16.11 Rolf Lislevand Ensemble: Diminuito
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.424
Antall liker
7.830
Torget vurderinger
4
Garba live....det er jammen på tide og blir en høyttidsstund.

For en gangs skyld kommer ikke høsten tidsnok.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Jeg gleder meg til Tord Gustavsen Ensemble 19.10

Elektron
 

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
18.934
Antall liker
26.411
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Her er noen "must" for min del.

28.9 Anouar Brahem Quartet
5.10. Keith Jarrett solo
19.10. Tord Gustavsen Ensemble
26.10. Christian Wallumrød Ensemble
16.11 Rolf Lislevand Ensemble
 
R

rico

Gjest
Jan Garbarek Group: Dresden - In Concert

Jan Garbarek: sopran og tenor saksofon, seljefløyte; Rainer Brüninghaus: piano, keyboards; Yuri Daniel: bass; Manu Katché: trommer

ECM 2100/01 2-CD Set 6025 270 9572 (1) Release: 07.09.2009

Her kommer en plate mange har ventet på! Det har gått fem år siden Jan Garbareks forrige studioalbum “In Praise of Dreams” som så langt har solgt over 20 000 eksemplarer i Norge. Dresden er Jan Garbareks første livealbum, og blir helt klart en av årets mestselgende jazzutgivelser. Dette dobbeltalbumet ble innspilt I Dresdens Alte Schlachthof i oktober 2007.
Bandet, som nå inkluderer den brasilianske bassisten Yuri Daniel, triumferer seg gjennom gammelt og nytt repertoar, og Garbarek selv er i toppform. Her får vi gamle favoritter fra “Twelve Moons” og “Legend of the Seven Dreams”, nytt materiale og slående coverversjoner av L. Shankars “Paper Nut”, Milton Nascimentos “Milagre Dos Peixes”. Garbareks musikalske dialoger med Manu Katchés modige og pågående trommespill er spesielt spennende. Platen blir sluppet i god tid før gruppens omfattende europaturné.

Lytt til musikk her: http://player.ecmrecords.com/garbarek
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Takk for et godt tips rico!!
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Men, kommer det noen utgivelser på vinyl av det overnevnte? Var det bare et løst rykte eller er det tilfelle at ECM skal begynne å gi ut ting på vinyl igjen? Akk om det var tilfelle ... ;)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
anekdoten skrev:
Men, kommer det noen utgivelser på vinyl av det overnevnte? Var det bare et løst rykte eller er det tilfelle at ECM skal begynne å gi ut ting på vinyl igjen? Akk om det var tilfelle ... ;)
Den er ikke på vinyl. Har den gående på CD-spilleren og musikken er som forventet solid. Synes det er lenge siden Garbarek har spilt med slik overbevisning som han gjør med denne kvartetten. Er ikke verdens mest radikale musikk, men platen er en god representasjon av Garbarek "live" i dag.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.424
Antall liker
7.830
Torget vurderinger
4
Det slo meg da jeg hørte den første runde at det er første gang siden Rites i 1998 at vi får høre han med hans faste band...i tillegg til at det er første gang på ca 40 år live på plate selvsagt. Og det låter vesentlig (Garba-målestokk) annerledes...spesielt med den nye bassisten, Yuri Daniel, som sikkert alltid kommer til å forbli "den nye". Han spiller jo vanlig konvensjonell bassgitar og helt annerledes enn Eberhard Weber sin elektriske subbefele. Har ikke hørt Garba live siden rett før Weber fikk slag og skulle inderlig ønske at høstturneen hans tok han til hjemlandet også. Han spiller omtrent rubb og stubb av byer i Tyskland.
 

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
18.934
Antall liker
26.411
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Noen som har fått hørt på "Dresden.In Concert" albumet, leste i Stavanger Aftenblad i går, der fikk den bare gode ord.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Den anmeldelsen du refererer til er intetsigende og gir liten mening, men kvartetten spiller mange av de samme stykkene som under konserten i Stavanger i fjor. Dersom du likte den, så liker du denne platen. For egen del så mener jeg at Garbarek er avhengig av et skikkelig trommesett i ryggen og Katché gir ham det nødvendige trykket. Daniel har for øvrig en helt vill teknikk og kobler aldeles vidunderlig med trommene. Kvalitetsmusikk!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.424
Antall liker
7.830
Torget vurderinger
4


Release Date 2 October 2009

3-CD Box
Recorded live November and December 2008

Jarrett’s solo concert tradition continues with two highly creative performances of recent vintage – from Paris’s Salle Pleyel on November 26, 2008, followed by London’s Royal Festival Hall on December 1. The English date was Jarrett’s first London solo concert in many years and, in the words of one reviewer, “triggered the sort of ecstasy that might greet a returning prophet”. As with “Radiance” and “The Carnegie Hall Concert”, the music covers a wide arc of expression, as “that old Jarrett magic forges majestically on” (The Guardian).
At the end of 2008, Keith Jarrett added two concerts to his schedule at short notice – one at Paris’s Salle Pleyel (November 26), one at London’s Royal Festival Hall (December 1) . The music on “Testament” is from these concerts. Their range is compendious, Jarrett’s improvisational imagination continually uncovering new forms, in a music stirred by powerful emotions. In his liner notes, the pianist is forthright about the personal circumstances promoting a need to lose himself in the work once more.

He also reminds the reader/listener that “it is not natural to sit at a piano, bring no material, clear your mind completely of musical ideas and play something that is of lasting value and brand new.” This, however, has been the history and substance of the solo concerts since Jarrett initiated them, almost forty years ago . Over time their connection to ‘jazz’ has often become tenuous, yet Jarrett’s solo concerts, with the foregrounding of melody and the continual building, and relinquishing, of structure, are also removed from “free improvisation” as a genre. Jarrett’s solo work is effectively its own idiom, and has been subject to periodic revisions by the pianist. “In the early part of this decade, I tried to bring the format back: starting from nothing and building a universe.”

Since the “Radiance” album and the “Tokyo Solo” DVD of 2002 Jarrett has been adjusting the flow of the work, more often working with shorter blocks of material. “I continued to find a wealth of music inside this open format, stopping whenever the music told me to.” This approach distinguished “The Carnegie Hall Concert” (2006), and it is most effectively deployed in “Testament” , where the strongly-contrasting elements of the sections of the Paris concert in particular have the logic of a spontaneously-composed suite. The nerves-bared London performance (the first UK solo show in 18 years) is different again: “The concert went on and, though the beginning was a dark, searching, multi-tonal melodic triumph, by the end it somehow became a throbbing, never-to-be-repeated pulsing rock band of a concert (unless it was a church service, in which case, Hallelujah!).”

In the end, the improviser does what must be done. As Keith Jarrett said, a long time ago, “If you’re a rock climber, once you’re halfway up the face of the cliff, you have to keep moving, you have to keep going somewhere. And that’s what I do, I find a way.”

These days, however, Jarrett is rationing the number of ascents: there have been less than thirty solo concerts in the last decade, making “Testament” a special event indeed. Two further solo performances are scheduled for 2009 – at the Palais des Beaux Arts in Brussels on October 9, and at Berlin’s Philharmonie on October 12.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Jarret's soloutgivelser er alltid en begivenhet og med "Carnegie Hall" i bakhodet har jeg skyhøye forventninger til denne. Obligatorisk musikk for alle med et øre til nåtiden!
 
R

rico

Gjest
Tomasz Stanko Quintet: Dark Eyes

Tomasz Stanko: trompet; Jakob Bro: gitar; Alexi Tuomarila: piano; Anders Christensen: bass; Olavi Louhivuori: trommer

ECM 2115 CD 271 1266 Release: 12.10.2009

Tomasz Stankos glødende og sjelfulle slaviske musikk og kornete trompetsound finner en ny kontekst på ”Dark Eyes”.

Som sin helt Miles Davis har også Stanko en imponerende merittliste som mentor for unge musikere og som talentspeider. Han siste gruppe samler unge musikere fra Nord Europa. Tomasz har hatt sterke forbindelser til Finland siden syttitallet da han var en del av Edward Vesalas kreative krets. Nå tar han inn to svært begavede finner i sin gruppe; pianist Alexi Tuomarila og trommeslager Olavi Louhivuori som begge er både ekspressive og fantasirike musikere. På ”Dark Eyes” har den unge danske gitaristen Jakob Bro som sist ble hørt på Paul Motians plate ”Garden of Eden” en fargeleggende rolle. Hans landsmann Anders Christensen bidrar med solid puls på elektrisk bass. På albumet spiller bandet nye komposisjoner av Stanko som, ”The Dark Eyes of Martha Hirsch”, inspirert av et Oskar Kokoschka maleri, en ny versjon av ”Last Song” fra Stankos ECM debut ”Balladyna”, i tillegg til ”Dirge for Europe” og ”Etudia baletowa nr. 3” fra Krzysztof Komedas penn.


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////


II Jon Balkes “Siwan” får den tyske kritikerprisen

Debutalbumet til Jon Balkes “Siwan” ensemble med sanger Amina Alaoui, Jon Hassell og medlemmer av Barokksolistene har vunnet den tyske kritikerprisen – Große Deutsche Scallplattenpreis – som årets album i 2009. Dette transkulturelle prosjektet kombinerer aspekter av den Marokkanske Gharnati vokaltradisjonen med improvisasjon og arrangementer for barokkstrykere. Ensemblet ble samlet av Jon Balke i forbindelse med bestillingsverket han laget til Osloklubben Cosmopolites 15 års jubileum i september 2007.
Prisen gis hvert år til inntil 10 utgivelser som juryen karakteriserer som ”outstanding productions”. Prisene er basert på over 100 kritikere som innstiller sine favorittplater uavhengig av hvilket selskap, eller hvilket land artisten kommer fra.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Det sto et stykke i Bergens Tidende om Tord Gustavsen og hans nye plate som slippes 19 oktober. Han har blant annet med seg Kristin Asbjørnsen. Det gjør jo ikke ventetiden kortere!

Elektron
 
R

rico

Gjest
Tord Gustavsen Ensemble: Restored, Returned

Kristin Asbjørnsen: vokal; Tore Brunborg: tenor- og sopransaksofon;
Tord Gustavsen: piano; Mats Eilertsen: kontrabass; Jarle Vespestad: trommer

ECM 2107 CD 6025 179 8987 (0) Release: 19.10.2009

Pianist Tord Gustavsen har fått en stor og entusiastisk tilhengerskare over hele verden etter tre suksessrike ECM album og flittig turnering. Det er grunn til å tro at ”Restored, Returned” vil gjøre tilhengerskaren enda større.

Etter en triologi med trioalbum – Changing Places, The Ground og Being There – som utforsket et klart avgrenset melodisk landskap, kommer nå et annerledes album med Gustavsen som leder for et utvidet og omstrukturert band.

Med seg i gruppen har han fått to norske improvisatører som bør være kjente navn for ECM lyttere. Bassist Mats Eilertsen er velkjent for sitt bidrag til plater med Jacob Young, Thomas Strønen/Bobo Stenson, Trygve Seim/The Source og Wolfert Brederode. Saksofonene til Tore Brunborg har tidligere blitt hørt på ECM plater med Arild Andersen og Masqualero, Jon Balke med Oslo 13, Magnetic North Orchestra og Misha Alperin. Den utvidede besetningen åpner opp nye muligheter. På albumet spiller de som duo, trio og kvartett i instrumentale kombinasjoner og utforsker rommet i Tords komposisjoner – hans gospelinspirerte hymner, vuggesanger, ballader og hans pulserende, minimalistiske grooves. På seks spor bidrar også vokalist Kristin Asbjørnsen. Asbjørnsen og Gustavsen har tidligere samarbeidet både på hennes soloplater og i Nymark Collective. Hun bretter sine raspende og originale bluesfraseringer rundt poesien til W.H. Auden på ”Lay Your Sleeping Head, My Love”, ”Restored, Returned”, ”Wrapped In A Yielding Air” og ”O Stand, Stand At The Window”, og synger ordløst på tre versjoner av Gustavsens ”Left Over Lullaby”, som går som en rød tråd gjennom hele albumet.

Musikken på albumet er en videreutvikling av Gustavsens kritikerroste bestillingsverk for Vossajazz i 2008.

Tord Gustavsens album fra 2004 ”The Ground” lå på førsteplass på VG listen, som første instrumentalalbum noensinne. Alle hans album har toppet jazzlister rundt omkring i verden. Forventningene til ”Restored, Returned” er store.

Konserter:
11.11 Spesialkonsert og gourmetmiddag – Grefsenkollen, Oslo
12.11 Barentsjazz, Tromsø
19.11 Kulturkirken Jacob – offisiell releasekonsert
20.11 Sardinen – USF Verftet, Bergen
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.424
Antall liker
7.830
Torget vurderinger
4
Noen som har rukket å høre Jarrett sin live ?
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Har så vidt vært igjennom den og det slår det meg at her har vi en mann som behersker situasjonen til det fullkomne (som om det var noe nytt...). De tre konsertene er veldig varierte, du hører både ”Belonging-”, ”Changes-” og ”Standardstema” i hver og en av konsertene. Musikken er utpreget antiintellektuell og umiddelbar og slikt sett dypt menneskelig. Platen er en sann fest, hverken mer eller mindre, og følgelig et pliktkjøp.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
En hel sides anmeldelse av Tord Gustavsen i DN lørdag. "Fredfull morgenbris rundt et drømmende hode. Det er ikke langt unna denne anmelders opplevelse" Slippes i morgen! :D

Elektron
 
R

rico

Gjest
Denne har jeg gledet meg til.

Christian Wallumrød Ensemble: Fabula Suite Lugano

ECM New Series 2088 CD 0289 476 3317 (4) Release: 26.10.2009

Christian Wallumrød piano, harmonium
Eivind Lønning trompet
Gjermund Larsen fiolin, Hardangerfele, bratsj
Tanja Orning cello
Giovanna Pessi barokkharpe
Per Oddvar Johansen perkusjon

”Fabula Suite Lugano” er oppfølgeren til den kritikerroste “The Zoo Is Far” og siden sist har ensemblet hans rukket å bli enda mer samspilt og raffinert. Ny på laget siden sist er den svært talentfulle unge trompetisten Eivind Lønning som tar over etter Arve Henriksen. Han er en lydforskende trompetist med en tydelig melodisk nerve. Wallumrøds komposisjoner alluderer til barokkmusikk, tradisjonsmusikk fra Norden og Asia og samtidsmusikk, men i musikken smelter alle disse retningene sammen til et svært personlig kammermusikalsk uttrykk. Christian Wallumrød er en musiker og komponist med en helt egen stemme.

”Fabula Suite Lugano” er en mangefassettert suite bestående av 18 miniatyrer, flere av dem er basert på musikk av Domenico Scarlatti og Jean-Baptiste Lully.

Releaseturné
29.10 Caféteatret, Oslo (Offisiell releasekonsert)
31.10 Dokkhuset, Trondheim

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

II Iro Haarla kvintett tilbake i Oslo

22.10 Cosmopolite, Oslo
Dørene åpner 20.00, Konsertstart 21.00
150,- + billettavgift

Den finske pianisten, harpisten, komponisten og arrangøren Iro Haarla holder konsert på Cosmopolite torsdag 23 oktober, sammen med sin norsk/finske kvintett bestående av Mathias Eick på trompet, Trygve Seim på saxer, Uffe Krokfors på kontrabass og Jon Christensen på trommer. Kvintetten, som fremfører musikk komponert av Iro Haarla, ga ut sin første cd, med tittelen Northbound, på det tyske plateselskapet ECM i 2006.

Iro Haarla ar i mange år arkitekten og orkestratoren i musikken til ektemannen, trommeslager og bandleder Edward Vesala (1954-1999). Hun hadde akkurat forlatt Sibeliusakademiet i Helsinki da hun møtte Vesala i 1978 og satte sin egen karriere på vent for å hjelpe ham å realisere hans musikalske visjoner. Som alle hans musikere var hun svært dedikert. Når Edward trengte en improviserende harpist, lærte Iro seg sporenstreks å spille harpe. Senere lærte hun seg også å spille koto, analoge synthesizere, akkordion og flere andre instrumenter det var behov for. I de siste årene har Haarla samarbeidet i livesammenheng med artister som Tomasz Stanko, Christian Wallumrød, Raoul Bjørkenheim. Hun er medlem av Juhani Aaltonen Quartet, Esa Pietilä – 4 streams og The Art & Health Ensemble
 

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
18.934
Antall liker
26.411
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Trane skrev:
Noen som har rukket å høre Jarrett sin live ?
Sitter å hører på den nå, denne er meget god, men den er ikke en av disse som "glir rett inn" - her må det jobbes litt..
 
R

rico

Gjest
Valentin Silvestrov: Sacred Works

ECM New Series 2117 CD 0289 476 3316 (7) Release: 02.11.2009

Dette albumet med religiøse a-capella arbeider fra senere år kommer som et friskt og fascinerende tilskudd til det vide spektrum av musikk av Valentin Silvestrov på ECM New Series.

Silvestrovs interesse for kormusikk kom relativt sent i hans karriere. “Being an individualist, I never imagined that I would be scoring choral works”, har han uttalt. Det var delvis på grunn av dirigenten Mykola Hobdytsch utholdende formaninger at Silvestrov til slutt bestemte seg for å fordype seg i korverden og i gamle russiske liturgiske tekster. Komponisten ble nesten umiddelbart så fascinert at han i løpet av et par uker skrev over 40 minutter med ny musikk. Med å behandle koret som et ensemble med svært beskjedne solostemmer og med å dele de ulike stemmegruppene opp i mange mindre grupper skaper Silvestrov unike soniske og harmoniske effekter og en stor melodisk og rytmisk fleksibilitet. Den lyriske flyten og introverte mildheten i Silvestrovs korkomposisjoner gir assosiasjoner til hans kritikerroste album “Silent Songs”, “Requiem for Larissa” og “Bagatellen und Serenaden”. De strålende fremførelsene av Kiev Kammerkor under Mykola Hobdytsch på denne platen ble innspilt i Kiev i 2006 og 2007.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Christian Wallumrød Ensemble lanseringskonsert

Torsdag 29. Oktober kl 20.00 (dørene åpner kl 18.00) blir det lanseringskonsert for Christian Wallumrød Ensembles nye album “Fabula Suite Lugano” på Caféteatret i Oslo.

Christian Wallumrød piano, harmonium
Eivind Lønning trompet
Gjermund Larsen fiolin, Hardangerfele, bratsj
Tanja Orning cello
Giovanna Pessi barokkharpe
Per Oddvar Johansen perkusjon

Kart finnes her: http://www.cafeteatret.no/kontakt.asp?menuID=224

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

God mottagelse for “Restored, Returned”

Tord Gustavsen Ensembles nye plate “Restored, Returned” gikk inn på 15. Plass på VG listen i dag. Albumet har så langt fått svært god mottagelse både her hjemme og på de britiske øyer, der bandet er på turné i disse dager:

”… a darker, denser quartet sound, with the excellent post-Garbarek saxophonist Tore Brunborg added to piano, bass and drums (the superb Jarle Vespestad once again). But the big surprise for trio fans will be the Macy Gray-sounding vocalist Kristin Asbjornsen” (Phil Johnson, The Independent, UK)

“… meditative but subtly gospel-tinged music. Kristin Asbjørnsen's voice is always arresting, whether on free improv, floating lullabies or incantations of WH Auden poems. For those who felt Gustavsen's work was a bit pallid, here's the remedy.” (John Fordham, The Guardian, UK ****)

“Kristin Asbjornsen sings a few gorgeous songs Tord has written as settings of WH Auden’s poetry. And what a singer! No cool, folksy Scandinavian sound here, but a husky, intimate voice full with a fine sandpaper edge that brings out the gospel/blues strain that has always been there in Gustavsen’s melodic and harmonic content. … The whole band shines and when Asbjornsen rises to a really gritty high in the final verse, after a perfect solo from Brunborg, the hairs on the back of the neck prickle like mad.” (Peter Bacon, The Jazz Breakfast, UK)

“… a beautiful musical end product that communicates a wealth of ideas and champions celebration as much as melancholy and yearning. … In saxophonist Tore Brunborg, Gustavsen has a kindred spirit who expands the pianist’s palette while paying attention to melodic refinement and a sense of space. Gustavsen, though still compact, plays out of himself more in this setting than in his trio, digging deep into his gospel tendencies. Vespestad, who alternates between sticks and brushes with near-surgical discernment, put forward an emphatic case for, unlikely though it may seem, the drum solo as means of seduction.” (Rob Adams, Live anmeldelse fra The Herald, Edinburgh UK)
 
R

rico

Gjest
Rolf Lislevand: Diminuito

ECM New Series 2088 CD 0289 476 3317 (4) Release: 16.11.2009

Rolf Lislevand: lutt, barokk gitar, theorbe; Anna Maria Friman vokal; Linn Andrea Fuglseth vokal; Giovanna Pessi: harpe; Michael Behringer: clavichord, orgel; Bjørn Kjellemyr: colascione, kontrabass; Marco Ambrosini nyckelharpe; Thor Harald Johnsen: chitarra battente; David Mayoral: perkusjon

Rolf Lislevand debuterte på ECM i 2006 med albumet “Nuove Musiche”, der den norske luttenisten ledet et internasjonalt lag av tidligmusikk virtuoser. Albumet presenterte henrivende og svært uortodokse tagninger på Italiensk instrumentalmusikk fra den tidlige barokken. På det nye albumet går han enda lenger tilbake – til “seconda pratica” av monofon utrykksfullhet til den polyfone kompleksiteten fra “prima pratica”.

Han baserer seg på italienske renessansekilder fra det 16nde århundre – madrigaler, chansons og virtuos luttmusikk. Også denne gang legger han stor bekt på improvisasjon Lislevand og hans kolleger viser den imponerende modernitet og følelsesmessige rikdommen som finnes i verk av komponister som Giovanni Antonio Terzi og Joan Ambrosio Dalza. Mye av musikken stammer fra regionen Veneto i Italia der det i denne perioden kunne føles sterke påvirkninger fra orientalsk og sørlig musikk. Lislevands gruppe oversetter dette med medrivende arrangementer for dype strenge- og strykeinstrumenter. Albumtittelen “Diminuito” refererer til praksisen med virtuos ornamentering av vokallinjer. Albumet ble innspilt i St. Gerold med en musikerlag som inkluder de flotte sopranene til Anna Maria Frimann og Linn Andrea Fuglseth kjent fra Trio Mediæval.


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

II Carla Bley: Carla´s Christmas Carols

Carla Bley: piano, celeste
Steve Swallow: bass, chimes
Partyka Brass Quintet
Tobias Weidinger: trompet, flügelhorn, glockenspiel
Axel Schlosser: trompet, flügelhorn, chimes
Christine Chapman: horn
Adrian Mears: trombone
Ed Partyka: basstrombone, tuba

Watt 35 CD 06025 271 2413 1 Release: 16.11.2009

Carla Bley skriver aldri likegyldig musikk. Hun kom inn i amerikansk jazz på sekstitallet som et frisk pust, og regnes i dag som en av de mest betydningsfulle jazzlåtskriverne. Hun har skrevet musikk for bl.a. George Russel, Gary Burton, Jimmy Giuffre, Liberation Music Orchestra og Tony Williams. På sin nye cd har hun arrangert sine favoritt julesanger for piano, bass og brasskvintett på sitt særegne vis.

Carla skriver: ”Jo flere mennesker som var på scenen sammen med meg, jo mer komfortabel følte jeg meg, så hver gang vi snakket om å gjenopplive duoen (med Steve Swallow) spurte jeg Steve om vi kunne ha med en eller annen form for distraksjon – en gjøglertrupp, et gospelkor eller en film som ble projisert på scenen mens vi spilte, så jeg ble mindre selvbevisst. Dette må være den perfekte løsningen: Carla Bley og Steve Swallow pluss en brasskvintett spiller julesanger!”

Prosjektet gjorde konserter for fulle hus i Europa før jul i 2008 og gikk rett etter turneen i studio i Buissone i Frankrike.

Carla Bley gjør en konsert med “The Lost Chords” på Victoria i Oslo 22. November.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

III Trio Mediæval på turné Bang on a can All-Stars

Den norsksvenske vokalgruppen Trio Mediæval drar på turné med Bang on a can All Stars og et helt nytt verk av komponist Julia Wolfe: Steel Hammer. De skal ha 5 konserter; Florida (13.11), North Carolina (17.11), Pennsylvania (19.11), Maryland (20.11), og til slutt Carnegie Hall i New York (21.11).

“Et unikt møte mellom ulike musikalske tankesett. Den evokative skandinaviske vokal trioen sammen med energiske Bang on a Can All-Stars. Verket de fremfører er basert på folklore fra Appalachene, og gjenforteller med stor kraft den legendariske fortellingen om John Henry, jernbanearbeideren som nektet å bli erstattet av en maskin.”

Bang on a Can er et mangfoldig ensemble basert i New York. Ensemblet ble stiftet i 1987 av de tre amerikanske komponistene Julia Wolfe, Michael Gordon og David Lang som fortsatt er kunstneriske ledere for ensemblet. De har presentert hundrevis av konserter med ny musikk over hele verden og gitt ut en rekke plater på selskap som Sony Classical, Point Music (Universal), og Nonesuch.

Etter turnéen har med Bang on a can All-Stars skal Trio Mediæval ha konsert i Boston, Gardner Museum, den 22.11., hvor de synger “A Worcester Ladymass” fra 1200-tallet i tillegg tre spesialbestilte komposisjoner av Gavin Bryars. Dette programmet skal de også fremføre i Wigmore Hall i London den 13. desember.
 
R

rico

Gjest
Ralph Towner / Paolo Fresu: Chiaroscuro

Ralph Towner: klassisk-, baryton og 12-strengs gitarer; Paolo Fresu: trompet, flügelhorn

ECM 2085 06025 179 7510 (1) Release: 23.11.2009

En spennende ny duo med en uvanlig instrumentasjon, initiert av den amerikanske gitaristen Ralph Towner.

Towners akustiske gitarspill har lenge absorbert og abstrahert innflytelser fra barokk-, samtids-, jazz- og Brasiliansk musikk. Bill Evans har vært en viktig inspirasjonskilde for Ralph Towner. I dette programmet bestående av Towner originaler og improvisasjoner er den eneste coverlåten “Blue In Green” - Bill Evans og Miles Davis sin låt fra det klassiske albumet “Kind of Blue”. – Et klokt valg for trompetist Paolo Fresu fra Sardinia, som med sin rene og elegante tone bærer med seg ekko av den tidlige Miles. Towners egne stykker byr på landskaper i konstant forandring som Fresus horn kan sveve over. “Chiaroscuro” er Towners ECM album nummer 22, og Fresus aller første.


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

II Tord Gustavsen releasekonsert i Oslo

Etter en triologi med trioalbum – Changing Places, The Ground og Being There – som utforsket et klart avgrenset melodisk landskap, slapp nylig Tord Gustavsen: Restored, Returned. Et annerledes album med et utvidet og omstrukturert band. Torsdag 19. November kl 19.30 er det tid for releasekonsert i Kulturkirken Jacob i Oslo.

Det utvidede ensemblet er en naturlig forlengelse av perioden med Tord Gustavsen Trio i kombinasjon av bevaring og fornyelse. Publikum vil kjenne igjen ønsket om å forene sterke melodier og nedstrippet skjønnhet med improvisatorisk frihet og en meditativ musikalsk tilstedeværelse. Samtidig utvides paletten gjennom medvirkning fra to sterke melodikere med særegen klang. Tore Brunborg og Kristin Asbjørnsen har begge vært samarbeidspartnere for Tord i duoformat og i andre sammenhenger tidligere, og finner sin plass i det utvidede ensemblet som sterke musikalske personligheter i ydmykt og respektfullt samspill.
Det nye albumet er bygd på musikk skrevet som bestillingsverk til Vossajazz 2008, bearbeidet og videreutviklet i konsert- og albumformat i ettertid. Konserten vil presentere mye av musikken fra det nye albumet, men vil også integrere stoff fra trio-platene som gamle lyttere vil kjenne igjen.

Pressen om “Restored, Returned”

"Albumet er både vakkert og gjenkjennelig Tord Gustavsen, men samtidig
mer spennende og variert i uttrykket." - Dagens Næringsliv

"En fantastisk lytteropplevelse som vokser ved gjentakelse." -
Romerikes Blad – 6/6

"en studie i intuitiv musikalsk samforstand på høyt nivå." –
Dagbladet 5/6

"Fra triosuksess til større format: Tord Gustavsen fortsetter å imponere." –
Adressa 5/6
 
R

rico

Gjest
Disse platene har jeg på vinyl og de er blant de eldre ECM platene jeg spiller mest, anbefales!

Eberhard Weber
Colours (3CD box)

Eberhard Weber bass; Charlie Mariano: sopransaksofon, shenai, nagaswaram; fløyter Rainer Brüninghaus: piano, keyboards; Jon Christensen trommer; John Marshall: trommer

ECM 2133-35 3-CD-Box 6025 2719638 1 Release: 30.11.2009

Old & New Masters Edition

3CD Re-issue boks til spesialpris med Eberhard Webers og gruppen Colours tre album “Yello Fields”, “Silent Feet” og “Little Movements”. Disse platene ble innspilt mellom 1975 og 1980, og produsert av Manfred Eicher, og har vært ute av trykk i lang tid.

Colours ble dannet i 1975, I første omgang for å kunne turnere med musikk fra Webers prisbelønnede album “The Colours of Chloe”, men fikk snart en helt egen identitet. I musikken blandes jazzens improvisasjon med rockens energi, samtidsmusikk, verdensmusikk og minimalismens rytmiske mønstere.

Boksen kommer med en tykk booklet med arkivfoto en grundig tekst av Michael Tucker, basert på intervjuer med bandmedlemmene.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Pesquera skrev:
Har så vidt vært igjennom den og det slår det meg at her har vi en mann som behersker situasjonen til det fullkomne (som om det var noe nytt...). De tre konsertene er veldig varierte, du hører både ”Belonging-”, ”Changes-” og ”Standardstema” i hver og en av konsertene. Musikken er utpreget antiintellektuell og umiddelbar og slikt sett dypt menneskelig. Platen er en sann fest, hverken mer eller mindre, og følgelig et pliktkjøp.
Plikten utført.

fordøyes nå.

Takk for oversikter i en informativ tråd Godt Folk!
 
Topp Bunn