EC vs. Bryston

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Har nettopp byttet ut EC 4.7 med Bryston BP26. Bye bye sprakende potmeter og høyt minstevolum. Velkommen detaljer, dynamikk og praktisk gain. Både praktiske og lydmessige oppgraderinger gjør at dette føles som et godt valg.

Jeg hadde allikevel muligens forventet noe mer etter det jeg har lest og hørt. Først og fremst lurte jeg på om det ikke var meningen at det skulle bli enda mer "slam" i bassen. Fikk raskt en mistanke om at noe annet i oppsettet mitt "skjulte" noe av effekten av sprekheten i den nye forforsterkeren. Hovedmistanken rettet seg mot EC AW180-blokkene.

I går hadde jeg besøk av BT med sin Bryston 4B SST. Jeg var svært spent etter å ha koblet den opp, og regnet med at jeg skulle bli blåst bakover av et voldsomt basstrykk :). Forundringen var derfor påtakelig da det virket som om mye av bassen forsvant :eek:. Hva hadde skjedd ???.

Etter litt lytting og smågrubling, samt erindring om at andre har hatt liknende erfaringer, skjønte vi at dette ikke var noe stort mysterium.

Bryston er bl.a. kjent for kraft og tempo. Dette førte til et mye mer presist anslag i bassen. Stålkontroll på bassen gjorde nok også at den avsluttet der den skulle slutte. Dette førte til at det virket som om mye av bassen var blitt borte, mens "sannheten" var at den var blitt strammet opp og mer presis. Enkelte lyttespor viste at det var bass i massevis. Spesielt var det morsomt å spille "Lene Marlin - Playing My Game" (platen er forøvrig ikke veldig representativ for min musikksmak, men dog ganske søt pop ::)). Denne platen har overflod av bass, og den fikk fjernet enhver tvil angående Brystons evne til å gjengi bass med overbevisning.

Jeg er litt lei meg for at BT dro hjem igjen, spesielt siden han tok med seg effektforsterkeren sin ;). Jeg ser ikke bort fra at et Bryston effektrinn blir å finne her i huset også om ikke alt for lenge ::).

Mvh. Frank

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Bryston er nok endel foran EC for endel ja.. men er nok mye smak og behag.. Bryston er faktisk mitt favoritt merke, men har ikke råd tli slik :). Kos deg meg musikken nå.

EDIT: må også få med at Bryston BP26 koster rundt 30000kr og da :).. (Ny).

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Hvilke signal og høytalerkabel bruker du.. og strømkabel..

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Ingen tvil om at Bryston er smittsomt. Jeg ble også ganske hardt rammet. Hørte forsterkersettet en gang og måtte ha det. Bare måtte ha det med meg hjem samme kveld.

Jeg vurderte sterkt å la den stå igjen hos deg, men tanken på en dag uten ble for uutholdende.  :-/ Sitter med laptopen i fanget i sweetspot nå. Men jeg kan godt ta meg en tur til hvis du vil

Forøvrig deler jeg dine synspunkter på sammenligningen. EC har noe varme i bassen, og bassområdet dominerer lydbildet noe mer enn med Bryston. Varmen forsvant helt med 4B SST'n, og bassen ble strammere og fikk en mer riktig plass i lydbildet, etter min smak. Overgangen var større enn jeg hadde ventet. Når det er sagt så må jeg tilføye at jeg har sans for EC-blokkene dine også. Kanskje du må ta med de hit neste gang.  ;) Kommer nok ikke til å bytte, men morsomt å prøve.

Når det gjelder pris så synes jeg 4B'n er rimelig. Eneste sluttrinnet jeg har hørt som overgår den koster nesten 3 ganger så mye...

Jeg likte sølvskinnene dine også. De sto ikke noe tilbake for mine svindyre ht-kabler. :D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Bryston er nok endel foran EC for endel ja.. men er nok mye smak og behag.. Bryston er faktisk mitt favoritt merke, men har ikke råd tli slik :). Kos deg meg musikken nå.

EDIT: må også få med at Bryston BP26 koster rundt 30000kr og da :).. (Ny).
Som alltid er det snakk om smak og behag. Det var derfor ganske uvant med Bryston i starten, spesielt med 4B SST også. Synes fortsatt at EC spiller veldig fint og behagelig, og det vil være med tungt hjerte jeg ev. selger blokkene. Med er det ikke noe som heter "kill your darlings"......... ? ;).

(BP26 m/MPS2 koster veil. nærmere 35k.)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Hvilke signal og høytalerkabel bruker du.. og strømkabel..
Bruker Wireworld gold eclipse III+ og Wireworld super eclipse 5 signalkabler. Skinner i rent sølv til høyttalerne. LMC FAT m/Furutech strømkabler. Tror det står under her også ;).

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Varmen forsvant helt med 4B SST'n, og bassen ble strammere og fikk en mer riktig plass i lydbildet, etter min smak. Overgangen var større enn jeg hadde ventet.
Liker ikke helt å si at all varmen forsvant. Synes det høres litt negativt ut. Men, hvis du med varme mener overflødig og utflytende bass, så kan jeg si meg enig ;).
Når det er sagt så må jeg tilføye at jeg har sans for EC-blokkene dine også. Kanskje du må ta med de hit neste gang. ;)
Det må vel la seg gjøre :).

Jeg likte sølvskinnene dine også. De sto ikke noe tilbake for mine svindyre ht-kabler. :D
Godt å høre :D. Jeg fikk bekreftet det jeg har trodd hele tiden :).

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Med varme mener jeg at det er mer behagelig å høre på enn å høre musikerene direkte. For meg er dette et nøytralt uttrykk. Det handler mer om hvordan man liker å få musikken presentert enn hva som er bra/mindre bra.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Med varme mener jeg at det er mer behagelig å høre på enn å høre musikerene direkte. For meg er dette et nøytralt uttrykk. Det handler mer om hvordan man liker å få musikken presentert enn hva som er bra/mindre bra.
Mener du med det at du synes at EC er mest behagelig, men at du foretrekker å lytte til Bryston som er mer virkelighetsnært? Hva med lyttetretthet o.l.?

Mvh.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.893
Sted
Østfold
Har du husket på å omplassere høyttalerne? Det må nesten alltid til ved bytte av effekttrinn for å få maksimalt ut av oppsettet.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Har du husket på å omplassere høyttalerne? Det må nesten alltid til ved bytte av effekttrinn for å få maksimalt ut av oppsettet.
Nei, det "glemte" jeg. D.v.s., jeg flyttet litt på de, men brukte ikke mange kalorier på å forske på annen vinkling, avstand til sidevegg o.s.v. ;). Det får komme senere hvis jeg ev. kjøper forsterkeren :).

Mvh.

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
gratulere he he fikk litt mer av alt vel vis ikke jeg husker feil så anbefalte jeg at du burte prøve gryphon en gang men høres ut som bryston lager vei i vellinga

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
vis ikke jeg husker feil så anbefalte jeg at du burte prøve gryphon en gang men høres ut som bryston lager vei i vellinga
Uff ja, det er så mye jeg skulle ha hørt på, og jeg er bare en liten mann med begrenset med tid og tilgang ;).

Mvh. Frank

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Mener du med det at du synes at EC er mest behagelig, men at du foretrekker å lytte til Bryston som er mer virkelighetsnært? Hva med lyttetretthet o.l.?

Mvh.
Jeg foretrekker Bryston, men kunne levd godt med aw180'ene også, for å si det sånn. Lyttetretthet? Minimalt. Vi drev jo på i 5 timer tilsammen, 2 hos meg og 3 hos deg, og med bra høyt volum i perioder. Jeg merket svært lite lyttetretthet med verken den ene eller andre kombinasjonen, og aller minst med Bryston.

Og Heliconene er jo et kupp til prisen.

Fant en Diana Krall cd jeg manglet i dag til nice price; Love Scenes. Herlig musikk...

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.972
Torget vurderinger
49
Har flørtet litt med Bryston selv i det siste :)

Fikk dette før helgen .

Spiller utrolig bra må jeg si .

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Har flørtet litt med Bryston selv i det siste  :)

Fikk dette før helgen .

Spiller utrolig bra må jeg si .
Bryston 14 B sst  blir fra nå modda (av bryston!) i henhold til LTS sine forslag til forbedring.

"Från och med idag produceras 14B-SST enligt Bryston bara i den nya LTS-frammanade versionen för övrigt. Kommer inom kort att få exakta modifikationsdata (jag vet redan komponentvärdena, eftersom förslaget kom från mig, men jag vill inte råda någon att modifiera med något annat än exakt de komponenter som Bryston valt ut för jobbet) så Bamsefar kan göra vid sitt steg och få det "LTS-godkänt".

U

utgatt60135

Gjest
Hvordan spiller Bryston sin integrerte til ca 34k? Har noen prøvd?

Er dere bassfreaker? Hva de andre ørten parametrene?Dere nenvner bare såvidt noen.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Bryston sin integrerte var testet i siste Fidelity. Ble vel ikke jubel og trampeklapp direkte. Manglet litt i basskontroll og mengde der også.

Kan det ikke være at Bryston er slanke i lyden? Du BT hadde jo MYE mere bass i X350.5 og Rogue amper hos deg. Har hørt akkurat samme X350.5 selv og den har ikke for mye bassnivå men er heller helt normal i sin gjengivelse.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.045
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bryston sin integrerte var testet i siste Fidelity. Ble vel ikke jubel og trampeklapp direkte. Manglet litt i basskontroll og mengde der også.

Kan det ikke være at Bryston er slanke i lyden? Du BT hadde jo MYE mere bass i X350.5 og Rogue amper hos deg. Har hørt akkurat samme X350.5 selv og den har ikke for mye bassnivå men er heller helt normal i sin gjengivelse.
Slank i lyden???

Å, neida. Kontroll heter det!   ;D   ;)

I begynnelsen var jeg blitt fortalt, og opplevde, at denne forsterkeren var det jeg forbandt med nøytral. Og det gjør jeg forsåvidt også fremdeles.
Men jeg har lært og erfart mere på disse siste årene.

Jeg opplever faktisk etter å ha hørt Bryston amper en tid og i flere oppsett, at den tenderer litt mot å gi et ekstra lite skyv rundt 50hz...og dette har jeg fått bekreftet i rommet mitt nå.....  ;)

Det jeg også har erfart er at Bryston ampene (jeg har prøvd/hørt) kan virke litt pågående rundt 3Khz.
Dette har jeg merket ved bytte til andre amper.

Hovedgrunnen til at jeg fremdeles etter tre år, bruker min 4B SST, er at den har fullstendig kontroll over mine ATC SCM35.
Med litt triksing og fiksing, er jeg nå så fornøyd som jeg ikke har vært før!   ;D

Når det gjelder den integrerte forsterkeren, har jeg ingen erfaring med denne.
Etter å ha lest testen i Fidelity, tenker jeg at den skulle fått litt lettere arbeidsbetingelser. Og så vidt jeg husker, var vel det også en slags konklusjon fra det holdet....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886

Dette er noe helt annet enn den integrerte. Rogue Zeus spiller mer bass enn Bryston, men den er ekstrem. Bryston går kjellerdypt, men likevel er det balansert. Nøytral er en god beskrivelse, og den har krefter og kontroll. Bassen er et argument for og ikke imot Bryston. Men som sagt dette gjelder 4B sst og bp26. Den integrerte har jeg ikke hørt.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvordan spiller Bryston sin integrerte til ca 34k? Har noen prøvd?

Er dere bassfreaker? Hva de andre ørten parametrene?Dere nenvner bare såvidt noen.  
Alle har faatt med sig det Fidelity skrev om bass kontroll og mengde ja, ikke bra for Bryston !
Men, les testen igjen......, ogsaa tester fra nettet.
Bryston er for de der ikke gidder blive lei av produktet eller lyden. De der vil ha oppgraderingsbasillen etter 14 dager kan se sig om etter noe annet.

Topp Bunn