EC rykter

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
(skal over til EU priser vistnok).

;D Ja der er vi jo medlemmer, galskap at Norge er det landet som setter nye EU direktiv ut i livet først...... :mad: :mad:
Vh
S

ja helt sykt. men jeg skal vel tie siden jeg funderer på å flytte til sverige.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Pana:
Jeg savner produktinformasjon for utgåtte produkter på siden. Tidligere lå det datablader og info om disse ute, dette er fjernet. Hadde vært fint om dette kunne komme tilbake. Tror det er mange som etterlyser dette.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Enig Berg, har savnet dette jeg og.
De hadde og ett internationalt diskusjonsforum som nok er savnet fra utlandet.
Mange fikk svar på sine spørsmål der.
 

2002tii

Medlem
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
19
Antall liker
3
Ang. forskjellige utgaver av ECI-1.
Det er mye mer enn pris og farge på knottene som skiller første og siste utgave.

De første ECI-1 var basert på AW-75, derav oppgitt til 2*80W.
De siste er basert på AW-120, kun mengden lytter i poweret skiller den fra AW-120 (ECI-1 har 40000uF, AW-120 har 120000uF) trafoene og forsterkerdel er identisk.

Jeg har en av hver og forskjellene er store.
Ikke stort mer enn kabinett og betegnelse som er likt;-)

En oppgradert ECI-1 av siste utgave skal vistnok spille bedre enn de første ECI-4 (før oppgraderingen ble innført på ECI-4)
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Pana:
Jeg savner produktinformasjon for utgåtte produkter på siden. Tidligere lå det datablader og info om disse ute, dette er fjernet. Hadde vært fint om dette kunne komme tilbake. Tror det er mange som etterlyser dette.
Hei, og god kveld til Dere

Enig i at informasjon om gammle produkter skal tilbake. Vi jobber både med dette + å få brukerforummet tilbake på "webben" Det er littegrann ned på listen over ting vi må få utført, men jeg tror vi har dette på plass i løpet av vinteren
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
(skal over til EU priser vistnok).

;D Ja der er vi jo medlemmer, galskap at Norge er det landet som setter nye EU direktiv ut i livet først...... :mad: :mad:
Vh
S
Hei
Forstår ikke helt hva du mener, men jeg skal førsøke å forklare situasjonen.

Problemet er at EC har hatt to prissystemer. Ett for Norge, og ett annet for resten av verden. Vårt største marked idag er østen, hvor kina er vår største kunde,større enn Norge også.

Landene rund Norge selger dårlig, og noe av årsaken er liten interesse hos distrubutører i disse land som finner det vanskelig å selge et produkt som har et slikt todelt prissystem. Den prisendringen som finner sted er alså kun for Norge, og påvirker ikke i noen stor grad inntjeningen til EC som selger til ca 25 aktive land, 15 lite aktive.

Jeg håper og tror at dei fleste, uansett menig om EC sin lyd og utseende, synes det er positivt at Norge har et produkt som selger i 40 land, verden over. Men av og til må kursen justeres slik at vi kan posisjonere oss i den virkelighet vi lever i. Det er dette vi nå har sett oss nødt til å utføre i dette tilfelle.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Å jo da ;D Ingen av ECs produkter har noengang virkelig imponert meg, EMC1 UP spilleren er god til prisen og det eneste av ECs produkter som har vært noe å være "stolt av.

Hei Viking,

Du er nok noe på sidelinjen her, ser man på bruktbørsen på produkter med "mest treff" så er det ofte EC produkter til salgs.
Dvs at den "gjengse forbruker" finner et samsvar mellom pris og kvalitet på disse produktene.
EC4.7 er et godt eksempel i prisklassen, ser ut som at de enkle å videreselge.

Har selv hatt flere EC produkter men har nå kun nemoene igjen, felles for de EC produktene jeg har hatt til nå er at jeg har vert fornøyd med de alle, og mener fortsatt at de er gode kjøp i prisklassen.

Synes imidlertid at det er litt trist hvis prisene stiger mye grunnet et samsvar med priser innenfor EU, var greit med en "fordel" i våres favør som tidligere.

Mvh
Geir :)
Stolt EC eier
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Hei Viking,

Du er nok noe på sidelinjen her, ser man på bruktbørsen på produkter med "mest treff" så er det ofte EC produkter til salgs.
Dvs at den "gjengse forbruker" finner et samsvar mellom pris og kvalitet på disse produktene.
EC4.7 er et godt eksempel i prisklassen, ser ut som at de enkle å videreselge.

Har selv hatt flere EC produkter men har nå kun nemoene igjen, felles for de EC produktene jeg har hatt til nå er at jeg har vert fornøyd med de alle, og mener fortsatt at de er gode kjøp i prisklassen.

Synes imidlertid at det er litt trist hvis prisene stiger mye grunnet et samsvar med priser innenfor EU, var greit med en "fordel" i våres favør som tidligere.

Mvh
Geir :)
Stolt EC eier
Jeg må bare beklage at jeg ikke greier å formidle "budskapet".
Problemet er ganske enkelt at resten av verden ikke aksepterer denne store prisforskjellen. Prisene i Norge vil fortsatt være lavere enn i utland. Både frakt, import-skatt etc gir en høyere pris i utlandet.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
gutar me får bare bli bedre til å prute ved nykjøp:)
jakr
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
gutar me får bare bli bedre til å prute ved nykjøp:)
jakr
;D

Det er også mulig at ECI3 og EC4.7 får en prisreduksjon før prisendringen trer i kraft 1 mars. Dette vil i så fall gjelde for hele markede (Verden).
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
WOHO. Da er EC 4.7 på vei. Fy flate å jeg gleder meg.. Når kom egentlig MK2 utgaven av denne ? min er ifra oktober 2003 vistnok :). Kjøpt brukt da :).
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
todelt prissystem??

er det ikke så enkelt som at alle distributører som kjøper, får (eller bør få) samme pris ut av fabrikk, enten enheten går til maxwell eller til kina.

så får de enkelte ledd i kjeden beregne seg sin egen (nødvendige) fortjeneste. dette vil jo gi en riktig pris på produktene i ethvert verdenshjørne.

dersom ec selger med tap i norge, sier det seg selv at prisene må opp.

dersom ec ikke selger med tap i norge og det er andre motiv bak prisoppgangen. eg. opprettholdelse av forventet fortjeneste i utlandet eller opprettholdelse (fornying) av produktstatus etc., vil det vel være nokså urimelig at vi skal ha samme pris i norge som i kina (eller andre land).

ec status i norge er vel sterkt synkende?? ec bør jo da droppe prisen i norge?? ( hadde vært kult)

dersom dette er opprettholdelse av kjedeledd / importørsystem etc. som ligger bak at eu eller andre lands importører presser prisspørsmålet, så er det prinsippielt interessant. særlig siden verden nå er slik at vi kan kjøpe fra alle land over internett.

la oss - litt mer enn gjennomsnittlig interesserte - håpe at markedet kommer til å fortsette å legge et stadig sterkere press på de ulike regioners importører. de merkene som skjønner at de må være servil overfor et globalt marked, kommer til å bli vinnerne i det lange løp. bare et fåtall større merker har skjønt dette til nå. Imho.

jeg betaler i alle fall ikke for at en eller flere unødvendige ledd i de utenlandske kjedene skal leve unødvendig godt.

ellers så har jeg vært og er godt fornøyd med ec-produkter.
jakr
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Jeg må bare beklage at jeg ikke greier å formidle "budskapet".  
Problemet er ganske enkelt at resten av verden ikke aksepterer denne store prisforskjellen.  Prisene i Norge vil fortsatt være lavere enn i utland.  Både frakt, import-skatt etc gir en høyere pris i utlandet.  
Jeg har problemer med å skjønne at "utlandet" ikke aksepterer laverere pris i moderlandet enn prisen i respektive land.

Ved salg til utlandet medfører dette et ekstra distribusjonsledd som øker prisen betraktelig.
På den annen side har vi en meget høy merverdiavgift sammenlignet mot andre land.

Sammenligner man mot f. eks amerikanske high end produkter er det flere som har en betydelig høyere pris i Norge enn USA.

Jeg synes dere bør være mer opptatt av å utvikle nye og forbedrede produkter, da har dere også en mulighet til å sette deres nye markedspris, enn å "øke" prisen på eksisterende modeller som det allerede "flyter" av på det norske bruktmarked.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
todelt prissystem??

er det ikke så enkelt som at alle distributører som kjøper, får (eller bør få) samme pris ut av fabrikk, enten enheten går til maxwell eller til kina.

så får de enkelte ledd i kjeden beregne seg sin egen (nødvendige) fortjeneste. dette vil jo gi en riktig pris på produktene i ethvert verdenshjørne.

dersom ec selger med tap i norge, sier det seg selv at prisene må opp.

dersom ec ikke selger med tap i norge og det er andre motiv bak prisoppgangen. eg. opprettholdelse av forventet fortjeneste i utlandet eller opprettholdelse (fornying) av produktstatus etc., vil det vel være nokså urimelig at vi skal ha samme pris i norge som i kina (eller andre land).

ec status i norge er vel sterkt synkende?? ec bør jo da droppe prisen i norge?? ( hadde vært kult)

dersom dette er opprettholdelse av kjedeledd / importørsystem etc. som ligger bak at eu eller andre lands importører presser prisspørsmålet, så er det prinsippielt interessant. særlig siden verden nå er slik at vi kan kjøpe fra alle land over internett.

la oss - litt mer enn gjennomsnittlig interesserte - håpe at markedet kommer til å fortsette å legge et stadig sterkere press på de ulike regioners importører. de merkene som skjønner at de må være servil overfor et globalt marked, kommer til å bli vinnerne i det lange løp. bare et fåtall større merker har skjønt dette til nå. Imho.

jeg betaler i alle fall ikke for at en eller flere unødvendige ledd i de utenlandske kjedene skal leve unødvendig godt.

ellers så har jeg vært og er godt fornøyd med ec-produkter.
jakr
Hei Jakr,

Prissettingen er nok ikke slik, slik det var tidligere (gammel EC) var det noe man kalte A og B forhandlere som sikkert gikk ut på hvor mye man tok inn/solgte for å få denne statusen.

Prisene var da veileende for å ikke ødlegge for andre forhandlere.

Slik jeg husker så var det en kalkyle på 1.9 av innkjøpspris for A forhandler og 1.8 på innkjøpspris for B forhandler, dette skulle da dekke moms og avanse, veileende pris skulle være den samme.
At man da muligens kunne få noen prosent av den enkelte forhandler var/er sikkert mulig, men aventering av produkter var vel iht veilende pris.

Mvh
Geir :)
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Alt som er dyrt i EU er dyrt i Norge. Alt som er billig i EU er dyrt i Norge. Det er ikke mye gøy å være norsk
!
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Alt som er dyrt i EU er dyrt i Norge. Alt som er billig i EU er dyrt i Norge. Det er ikke mye gøy å være norsk
!
Men fortsatt er det verdensbeste land å bo i har jeg hørt... Rart med det ;)
 

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
90
Antall liker
0
Kanskje fordi vi tjener veldig bra her i norge. Har ikke lest så nøye gjennom denne tråden, men hvis prisene blir like i norge og utlandet, kan vi jo bare dra til utlandet og få igjen momsen. Da blir det jo fort litt billigere.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Kanskje vi skal ta den diskusjonen under en levekårs-tråd på off-topic hjørnet?

Ser att ELTEK kjører vanlige priser fortsatt.
 
Topp Bunn