EC rykter

B

brand-x

Gjest
Jeg vet ikke helt om ting blir så mye bedre eller dårligere av en eventuell utflagging hverken for EC eller forbrukerne. Nå er jo noen av oss fornøyd med å betale litt mere en det man får igjen av kvalitet. Så kanskje disse føler enda mere status med en prisøkning på EC. Vi som skal selge på bruktmarkedet vil sikkert profilere litt på økningen også, og så var det det med profitten til WEST. Hvis det stemmer at EC-4/7 kostet rundt 1.500,- ferdig skrudd og pakket for 2 år siden og de med utflagging garantert får ned kostnadene med 30% . Da blir vel vel fortjenesten sånn passe skulle jeg tro. Får uansett håpe kvaliteten øker like mye som profitten. Har tross alt svidd av et betydelig beløp på mine EC produkter og har strengt tatt bare ETT produkt som ikke har hatt FEIL. Og i den prisklassen EC er iferd med å bevege seg inn på, bør vel kvaliteten også være litt i forhold. Det hjelper desverre lite med fin lyd hvis det ikke virker . Avsluttningsvis vil jeg bare få si at jeg tross alt, er en meget lykkelig EC eier og håper med utflaggingen og prisøkningen at jeg slipper å sende inn mitt neste nyinnkjøp. Da jeg forventer at kvaliteten blir ca. 30% bedre.

Mvh
brand-x
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Håndlagd betyr ikke det samme som kvalitet. Spør hvem som helst med erfaring fra elektronikkproduksjon. Roboter gjør ikke feil når de er riktig "opplært". Mennesker gjør det hele tiden selv med god opplæring. En robot trenger ingen pauser, får ikke vondt i ryggen, osv.
Neida, jeg vet godt at dagens IC'er og annen elektronikk ikke kan manuelt loddes. Se innlegget mitt ovenfor.
Men dårlige loddepunkter er den største feilkilden i moderne TV-boards. Det pønskes hele tiden ut hvordan tidsforbruket pr. produktboards kan gå ned, og dermed kostnadene. Og dette går ut over langtidsholdbarheten. Men systemet bare "er sånn".
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Jeg synes prisen allerede er blitt for høy kontra konkurentenes produkter, så det og plusse på yttligere 30% kommer vel egentlig til og bety at EC salget mere elle mindre opphører i Norge.
Produktions kostnadene går ned med ca 60-70% ved og flytte produktionen til Estland kontra i Norge + evt estisk statsstøtte  for og etablere seg der, også setter man OPP prisene med 30%......... det normale måtte vel vært at man satte prisene NED 30% ikke opp.
Noen har tatt seg mål av og tjene grovt her.
Hvem med iallefall en finger i jorda betaler f.eks 25000 for en ECi-4 ?
Der er jeg fullstendig enig. Prisen blir for høy kontra ytelse. Det finnes altfor mange gode alternativer der ute!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Neida, jeg vet godt at dagens IC'er og annen elektronikk ikke kan manuelt loddes. Se innlegget mitt ovenfor.
Men dårlige loddepunkter er den største feilkilden i moderne TV-boards. Det pønskes hele tiden ut hvordan tidsforbruket pr. produktboards kan gå ned, og dermed kostnadene. Og dette går ut over langtidsholdbarheten. Men systemet bare "er sånn".
OK.
Alle med litt erfaring fra DIY (håndarbeid) vet hvor mye tid som går med. Selv med erfaring og trening. Tenk et millisekund på hva vi har i timelønn. En umulighet å produsere elektronikk for hånd i Norge og selge det med litt bidrag. Noen få har mer penger enn vett, men det er ikke mange nok til å holde liv i produsentene.
Dette gjelder mye mer enn elektronikk.
 
K

krille_krokodille

Gjest
Der er jeg fullstendig enig. Prisen blir for høy kontra ytelse. Det finnes altfor mange gode alternativer der ute!
Her er jeg litt enig. Jeg ser på EC litt på samme måte som f.eks. Parasound, et merke som produserer god elektronikk som ikke er helt ekstremt prissatt. Elektronikk som er nesten like bra som det beste. Forskjellen er bare at merker som Parasound har en mye bedre holdbarhet på sine produkter, og evner å komme med nye relevante produkter som faktisk fungerer, og som møter forbrukernes behov... Det er vel det siste her som gjør at jeg ikke er eier av noen EC produkter selv, har hørt litt for mange historier om EC stash som rett og slett ikke virker som det skal. Og når de i tillegg varsler en prisøkning kommer jeg nok neppe til å bli EC eier igjen med det aller første heller. Det gir EC et troverdighetsproblem i mine øyne, at de vil sette opp prisene på ting som har rykte på seg for ikke å holde det de lover i utgangspunktet...
Dessuten har vi jo andre produsenter her i Norge som konstruerer ting mer med kvalitet og ytelse for øyet, som DP.
Men det blir spennende å se om de nye eierne klarer å komme opp med nye og forbedrede produkter som kan rettferdiggjøre prisøkningen. For det er jo helt riktig som det er sagt, det kommer helt an på om noen er villig til å betale den prisen som forlanges...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Nei det er ikke tøv å si at mange har hatt tull med helt nye EC produkter. Det har jeg også opplevd med helt nye produkter. Sørvisen på Skårer, var det derimot ingenting å si på.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
det går da an å få ec som holder også. jeg har hatt ec i en eller annen form siden 92, og anlegget har kun vært inne til oppgraderinger i årenes løp.
jakr
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Hva i all verden har innleggene i denne tråden med jantelov og kommunisme å gjøre?
Er det noen som har skrevet at EC ikke skal tjene penger?

Det blir vel for dumt å påstå att de IKKE har hatt utviklingskostnader.
De utvikler jo ett nytt produktspekter med bl.a. ny multispiller.
Dessuten har de jo kjøpt konkursboet, det er jo en kostnad.

Men dette er jo rett og slett ett spørsmål om hva markedet er villig til å betale.

Att de skal tjene penger er en selvfølge, vi snakker ikke om Frelsesarmeen her.
Hvis folk ikke aksepterer att bedrifter skal tjene penger så er det mulig å emigrere til Cuba eller Nord-korea fortsatt.
De andre statene som har forsøkt dette prinsippet er nedlagt.

Hele samfunnet bygger på bedrifter som skaper verdier.

Jeg synes vi skal applaudere det faktum att noen tør satse på HIFI i Norge, ikke la Janteloven ødelegge.

Prisene på "gamle" EC sto vel og stille en god stund, så det er naturlig med en justering.

Jeg ønsker EC lykke til med satsingen fremover, det blir spennende å se hvor godt de kan hevde seg internationalt.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Hvordan tolker du disse da?

"Eierene skal sikkert ha utbyttefest! "

Og denne:

"Tullete! Sånn går det når blårussen tar over."

Eller denne:

"Noen får aldri nok. "

Rimelig negative uttalelser fra folk som innbiller seg att noen gidder å produsere godsaker for å bytte penger.
Antagelig hyler de nok høyest i lønnsforhandlinger og ;-)
 

cellbiz

Fersking
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
2
Antall liker
0
Poenget til slutt er vel selve produktet. Dersom man nå får et produkt med enda bedre kvalitet og meget god lyd så blir det vel opp til den enkelte å vurdere om man vil bruke den aktuelle summen for å eie dette produktet.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Skulle dette være ett svar på det jeg spurte om?
Det må da være lov å tjene penger som ansatt også eller hva?

Hvordan tolker du disse da?

"Eierene skal sikkert ha utbyttefest! "

Og denne:

"Tullete! Sånn går det når blårussen tar over."

Eller denne:

"Noen får aldri nok. "

Rimelig negative uttalelser fra folk som innbiller seg att noen gidder å produsere godsaker for å bytte penger.
Antagelig hyler de nok høyest i lønnsforhandlinger og ;-)
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Noen som forresten har hørt The 2 Channel Audio Amplifier, Abrahamsen SA-1.. burde være bra saker....;-)

For de som vil følge Gudfaren til EC.... :p
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Poenget til slutt er vel selve produktet. Dersom man nå får et produkt med enda bedre kvalitet og meget god lyd så blir det vel opp til den enkelte å vurdere om man vil bruke den aktuelle summen for å eie dette produktet.

Amen!
Det er ikke lett å bli profet i eget land.
Og noen ganger er det kanskje at man ikke vet for mye om det man kjøper. Tenk for eksempel om man visste hvor lite det koster å lage en kabel som koster skjorta for deg og meg.

Leif Arild
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Amen!
Det er ikke  lett å bli profet i eget land.
Og noen ganger er det kanskje at man ikke vet for mye om det man kjøper. Tenk for eksempel om man visste hvor lite det koster å lage en kabel som koster skjorta for deg og meg.

Leif Arild
Ikke uenig i det i alle fall. -diskusjonen dreier seg vel litt om at konstruksjonene ikke ser så nyskapende ut akkurat, men dreier seg om små oppgraderinger opp gjennom årenes løp. Kan ikke si at jeg ser den helt store forskjellen mellom AW180 jeg kjøpte i 1998, og de som jeg har sett i de senere år. Men det skal sies at jeg ikke har sett alt inne i dem heller....
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
hva er en "strøken" ECI-1 verdt i dag? tror det ikke er noe mk2 eller noe :D. Prisantydning?

Er det noe på forsterkern som tilsier at den er oppgradert eller ei? merkelapp eller noe ?! :D.
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Amen!
Det er ikke  lett å bli profet i eget land.
Og noen ganger er det kanskje at man ikke vet for mye om det man kjøper. Tenk for eksempel om man visste hvor lite det koster å lage en kabel som koster skjorta for deg og meg.

Leif Arild
Eller hva med en ekte Armain t-skjorte ;-)
Eller solbriller for den sakens skyld.
Eller hva med "eksklusive" mineralvann...
Nei, det er nok større røvere der ute enn EC ;D ;D ;D
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Er det overhodet noen her på forumet som IKKE synes at EC er "sikle, sikle" (som dere ofte skriver)?
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
hva er en "strøken" ECI-1 verdt i dag? tror det ikke er noe mk2 eller noe :D. Prisantydning?

Er det noe på forsterkern som tilsier at den er oppgradert eller ei? merkelapp eller noe ?! :D.
Det kommer litt an på serienummeret. Ring EC så kan de si deg når den ble produsert (det kunne de i hvert fall i "gamle" dager) Den ble vel produsert fra ca93? til -98. Det var litt endringer underveis på konstruksjonen. Frem til siste salgsår (?) kostet denne 10000kr for så å øke til 14000 mot slutten. Dette har vært med på å skape en høy bruktpris på disse produktene sammenlignet med konkurrenter fra samme tidsrom. Et pent eksemplar går gjerne for 5500- 7500kr vil jeg tro. Men de er lette å bli kvitt igjen hvis du senere vil oppgradere. Og det ER en bra forsterker...
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Er systern som selger ama. Hun sa jeg skulle få den for 2000kr, men da sa jeg at hun kan få 3500kr for den. Siden den er så "populær".. og hun takker og bukker hun :). Gleder meg til å teste den.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Er det overhodet noen her på forumet som IKKE synes at EC er "sikle, sikle" (som dere ofte skriver)?
Å jo da ;D Ingen av ECs produkter har noengang virkelig imponert meg, EMC1 UP spilleren er god til prisen og det eneste av ECs produkter som har vært noe å være "stolt av.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ser ut som EC produktene er på vei oppover både i Sverige og Danmark :

ECI 5 26.899.- Dk.Kr. hos KT RAdio i Odense

EMCI 29.899.- Dk.Kr.-----------------------------( uforandret )

ECI 5 er vel tro kopi av ECI 4 .
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja. Her er en. Jeg vil ikke bli funnet død med et EC-produkt. ;D

O.
Er det overhodet noen her på forumet som IKKE synes at EC er "sikle, sikle" (som dere ofte skriver)?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ja. Her er en. Jeg vil ikke bli funnet død med et EC-produkt. ;D
Interessant! ::)
Noen spesiell grunn til det?
Låter det ikke bra nok for deg?
Har du evaluert alle tigjengelige produkter?

R
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Jeg vil ikke bli funnet død med et EC-produkt. ;D
Jeg vil heller ikke bli funnet død med mine EC-produkter :-[. Jeg vil heller leve, og nyte den herlige lyden fra disse fantastiske produktene ;).

Samtidig er jeg ikke mer idiot enn at jeg skjønner at det også finnes andre produkter som duger 8).
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Samtidig er jeg ikke mer idiot enn at jeg skjønner at det også finnes andre produkter som duger  8).
Det var da enda godt. Ellers hadde jeg ikke åpnet døren til min sweet spot for deg i dag... ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Ta noen bilder, da! Og lag en tråd....  ;)
Kanskje det, hvis jeg finner igjen den #¤&@$ laderen til kameraet. Hvorfor kan ikke jeg være en ryddig type, så hadde livet vært så mye enklere?

Burde jo tatt noen bilder av de nye Furutech-kontaktene (med rhodium, selv om Frank synes hans med gull er tøffere). Og ikke minst; den nye sweet-spot-stolen. -Så farlig god at nå får jeg vel aldri ryddet i kjelleren. Det hjelper selvfølgelig heller ikke at jeg har anskaffet 2-3 dusin nye gamle cd-er den siste uka.

Når det gjelder EC og prissetting, så håper jeg kombinasjonen pris og kvalitet er sånn at de kan klare seg godt i konkurransen, og slippe å komme ut i et økonomisk uføre igjen. Produktene kan godt være dyre, hvis de er så bra at de kan forsvare prisen.
 

cellbiz

Fersking
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
2
Antall liker
0
Jeg har glemt hva det første innlegget her var så dette her er ikke svar på noe men,

Jeg skal hente en EMC1 imorgen og gleder meg som en unge. Har ikke gledet meg så mye til å hente en ting på mange år. Godt investerte 12k mener nå jeg.
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Her var det mye faktiske feiler som jeg vil kommentere.

Først prisen i Norge:
Dessverre så er Norge, (pga internett), blitt en del av verden. Vi har et økende krav fra våre internasjonale distributører at vi må ordne opp i prispolitikken i Norge.
Dette har vi derfor sett oss nødt til å utføre. Nå er det ikke slik at alle produkter går opp. Det er flere produkter som ikke får så stor prisøkning.

Kommentarer om blåruss synes jeg er noe urimelig. Gamle EC har gått med underskudd så langt tilbake som vi har regnskap. Terje Gran, (han som eide 90 % av electrocompaniet) har satt inn opp mot 10 mill de siste år for å holde selskapet gående. Jeg håper derfor at det er en viss forståelse for at vi jobber med å omorganisere selskapet slik at dette kan få en sunn økonomi.

Når det gjelder utflagging så er det også veldig feil. Gamle EC forsøkte å flagge ut produksjonen. Produksjonen ble nedlagt på skårer og produksjonen ble overlatt til andre produsenter, også utenlandske. Denne flyttingen av produksjonen skapte svært mange problemer for EC og var den egentlige årsak til at selskapet gikk konkurs. (ref Per sjøl).
Nye Electrocompaniet har tilgang til en svært moderne produksjonslinje for elektronikk og produserer produktene billigere enn Kitron kunne få til i Estland og Polen. EC er igjen produsert i Norge…………….
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Glad for å høre saklig og korrekt informasjon.
Tusen takk!
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Synes EC lager flotte produkter, som gir mye for pengene jeg. Det tror jeg også de vil gjøre etter prisøkningen. Er en bragd i seg selv å kunne drive lønnsom industri i dette landet. Eneste EC må få skikk på, er språkfeil i annonser og på sine websider. Burde være en smal sak å få ordnet.
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Synes EC lager flotte produkter, som gir mye for pengene jeg. Det tror jeg også de vil gjøre etter prisøkningen. Er en bragd i seg selv å kunne drive lønnsom industri i dette landet. Eneste EC må få skikk på, er språkfeil i annonser og på sine websider. Burde være en smal sak å få ordnet.
;D
Vi er nok bedre på elektronikk enn på Norsk :D. Men vi ønsker å ha dette helt korrekt. Send gjerne en mail til post@electrocompaniet.no med henvisning til feil. Vi er veldig glade for slike kommentarer.
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her var det mye faktiske feiler som jeg vil kommentere.

Først prisen i Norge:
Dessverre så er Norge, (pga internett), blitt en del av verden.  Vi har et økende krav fra våre internasjonale distributører at vi må ordne opp i prispolitikken i Norge.
Dette har vi derfor sett oss nødt til å utføre.  Nå er det ikke slik at alle produkter går opp.  Det er flere produkter som ikke får så stor prisøkning.  

Kommentarer om blåruss synes jeg er noe urimelig.  Gamle EC har gått med underskudd så langt tilbake som vi har regnskap.  Terje Gran, (han som eide 90 % av electrocompaniet) har satt inn opp mot 10 mill de siste år for å holde selskapet gående. Jeg håper derfor at det er en viss forståelse for at vi jobber med å omorganisere selskapet slik at dette kan få en sunn økonomi.

Når det gjelder utflagging så er det også veldig feil.  Gamle EC forsøkte å flagge ut produksjonen. Produksjonen ble nedlagt på skårer og produksjonen ble overlatt til andre produsenter, også utenlandske.  Denne flyttingen av produksjonen skapte svært mange problemer for EC og var den egentlige årsak til at selskapet gikk konkurs.  (ref Per sjøl).
Nye Electrocompaniet har tilgang til en svært moderne produksjonslinje for elektronikk og produserer produktene billigere enn Kitron kunne få til i Estland og Polen.  EC er igjen produsert i Norge…………….
Takker for nyttig og oppklarende informasjon!

En liten notabene:
Tonen og utformingen gir inntrykk av at dette blir skrevet av noen fra EC. Signaturen kan vel også hinte om det "infokanal for EC".

Synses (på generell basis) at det er veldig positivt at representanter for firmaer gir respons og klarer opp spørsmål som måtte dukke opp rundt firmaet.

Men:
Vet ikke helt hva andre synes, men jeg personlig hadde syntes det hadde vært hyggelig/naturlig at en som fungerer som representant for ett firma også legger til informasjon om navn og stilling/rolle i firmaet man representerer.

mvh, Trond-Eirik
Privat, selvoppnevnt synser  ;)
 

mikal

Bransjeaktør
Ble medlem
23.08.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Takker for nyttig og oppklarende informasjon!

En liten notabene:
Tonen og utformingen gir inntrykk av at dette blir skrevet av noen fra EC. Signaturen kan vel også hinte om det "infokanal for EC".

Synses (på generell basis) at det er veldig positivt at representanter for firmaer gir respons og klarer opp spørsmål som måtte dukke opp rundt firmaet.

Men:
Vet ikke helt hva andre synes, men jeg personlig hadde syntes det hadde vært hyggelig/naturlig at en som fungerer som representant for ett firma også legger til informasjon om navn og stilling/rolle i firmaet man representerer.

mvh, Trond-Eirik
Privat, selvoppnevnt synser  ;)
Hei
Teksten "Infokanal for EC er " er satt på fordi vi ikke vil "seile under falsk flagg". Det er flere personer med adgang til denne bruker så derfor er det ikke navn. Vi prøver å holde oss til informativ informasjon og kommentarer til feilinformasjon som av og til oppstår på nettet.
Vi mener dette er ryddig og til beste for alle parter.
 
S

stikken

Gjest
(skal over til EU priser vistnok).

;D Ja der er vi jo medlemmer, galskap at Norge er det landet som setter nye EU direktiv ut i livet først...... :mad: :mad:
Vh
S
 
Topp Bunn