EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Hmm... Men trenger det å ha å gjøre med rca vs. xlr ? Kan det være en enklere forklaring, f.eks. kvalitetsforskjeller på kablene? Regner med at dette er mellom CD og forsterker. Har lest om flere som har testet ut dette og fortsatt holder seg til rca.
    Tja,vanskelig å si om det er kablene egentlig. Koblingen skjer mellom lydkort og forsterker. Når jeg brukte rca,så prøvde jeg flere ulike kabler,men endte opp med Nordost Red Dawn.

    De xlr-kablene jeg bruker nå,er Klotz mikrofonkabler "extra low capacitance"(neutrik-plugg). Det må også sies at kabelstrekket økte ifra 60 cm til hele 10 meter med xlr-kablene.Allikevel denne "oppgraderingen".

    Har tatt noen telefoner og SAMTLIGE mener at balansert drift låter klart best på EC.

    mvh
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Etter mine erfaringer så funker EC best med balansert (xlr) på alle mulige måter.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min kjære EC 4.7 fra 2002 ble sendt avgårde for service oppgradering hos EC på Tau idag, og jeg er ikke så lite spent på om oppgraderingene er hørbare. Noen som har erfaringer å fortelle om?
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Hei Jøgga

    Oppgraderinger er jo en del av hobbyen vår. Den driver oss noen ganger fremover mens andre ganger sitter vi undrende igjen med en faktura eller timer med bortkastet arbeid.
    Tror nok din oppgradering vil merkes som et positivt løft i hele lydbildet.
    For min egen del var det merkbart med utskifting av kondensatorene i signalveien på min EC 4,5. Dette syns jeg ga en mere åpen og ren lytteopplevelse. Er litt spent på hva standard oppgraderingen fra EC ville utrettet på 4,5`en. En dag lar jeg meg friste til å prøve, hvis ikke 4,8 blir neste oppgradering.
    Det ville i allefall merkes sa selgeren på Soundgarden :)

    Venter spent på resultatet av din oppgradering. :-D

    mvh
    Jarle
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har en AW250R å selge?
    Eller en annen effektforsterker fra EC?

    Er på jakt, og i utgangspunktet er alt av interesse.

    Har en AW Pro 1 til senteren min, en AW250R på lån til frontene, og en 4.7 og ECD 1 dac.

    Er på leting etter en forsterker til frontene og bak egentlig.

    For eksempel en AW120 bak og 250 foran.

    Forslag mottas med takk!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga skrev:
    Min kjære EC 4.7 fra 2002 ble sendt avgårde for service oppgradering hos EC på Tau idag, og jeg er ikke så lite spent på om oppgraderingene er hørbare. Noen som har erfaringer å fortelle om?
    Denne har hatt flere eiere før meg, og det viste seg at den allerede var oppgradert, så da ble det med skifte av volumkontroll og generell sjekk.

    Jeg hentet den selv hos produsenten på Tau i dag, det passet så bra med en halv dag avspasering og en liten ferjetur i det fine været. I Breivikveien på Tau var jeg heldig og fikk en omvisning i produksjonslokalene av en meget hyggelig markedssjef. Det satte jeg veldig pris på, må innrømme at jeg var nysgjerrig. Jeg har aldri før sett en hifi-produsent fra innsiden, og syns det er ikke så lite kult at seriøs hifi-produksjon av et slikt omfang foregår i mitt nærområde. Takk. :)
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    26
    Hei.
    Har just kjøpt meg en AW220 og det fulgte ikke med noen manual. Er det noen her som har en slik som de kan sende meg, feks.som pdf fil.
    Noen som har noen erfaring med denne eventuelt to slike i mono oppsett, f.eks sammenlignet med AW250 eller AW180? Finner ikke mye omtale av disse. Har noen prøv å oppgrader hos EC på Tau, eventuelt erfaringer med dette?

    ECgutten
     

    G.A.G.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    Mer krutt og oppløsning i AW180 og 250R, men så er de jo en del dyrere også.

    Mvh
    Andreas
     

    Goshin

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    37
    Antall liker
    5
    Mener å huske at 220 var lysere i tonen enn 250. Koblet den opp en gang som monoblokk på ene kanalen og 250 på andre.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Pris på AW 180 ?

    Hei,

    Har fått tilbud om å motta i innbytte et sett pene og velholdte AW 180 monoblokker, av den typen med Larvikitt fronter.

    Antar de ikke er oppgraderte (oppfattet at dette er noe som gjøres titt og ofte på EC utstyr, men ikke kjent med hvilke som ev. er relevante for AW 180)

    Hva er en pris på disse som gjør at de selges rimelig raskt videre? Komplett med alt av bruksanvisning, esker etc.

    Mvh Ole
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Pris på AW 180 ?

    Ole skrev:
    Hei,

    Har fått tilbud om å motta i innbytte et sett pene og velholdte AW 180 monoblokker, av den typen med Larvikitt fronter.

    Hva er en pris på disse som gjør at de selges rimelig raskt videre? Komplett med alt av bruksanvisning, esker etc.

    Mvh Ole
    Det har vært en på bruktbørsen her nå i 1-2 måneder, oppgradert versjon. Har også lagt merke til at det var et annet eksemplar tidligere også. Om de er lettsolgte eller ei aner jeg ikke. Kommer vel som alt annet an på hvor mye selger forlanger.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Pris på AW 180 ?

    Nifelheim skrev:
    Ole skrev:
    Hei,

    Har fått tilbud om å motta i innbytte et sett pene og velholdte AW 180 monoblokker, av den typen med Larvikitt fronter.

    Hva er en pris på disse som gjør at de selges rimelig raskt videre? Komplett med alt av bruksanvisning, esker etc.

    Mvh Ole
    Det har vært en på bruktbørsen her nå i 1-2 måneder, oppgradert versjon. Har også lagt merke til at det var et annet eksemplar tidligere også. Om de er lettsolgte eller ei aner jeg ikke. Kommer vel som alt annet an på hvor mye selger forlanger.
    Det var nettopp det jeg lurte på, hva er markedspris for slike, og hvor mye har det å si om de er oppgraderte eller ei?

    Mvh Ole
     
    M

    mr_zeropage

    Gjest
    Var ein tur innom EC si internettsida: Den er bra (har ikkje sett den slik før... kanskje den har vorte oppdatert i det siste).
     

    mortesve

    Medlem
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Ser på soundgarden sine sider at de selger en ECI-5 mkII. Men jeg finner ikke noe om den på ec sine sider. Noen som vet noe om denne modellen? Noen som har hørt den?
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    MkII kom for ikke så veldig lenge siden (snakk om uker, ikke måneder, om jeg husker rett).

    Har dessverre ikke fått prøvd den i butikken enda!

    Mener noe av det som var forbedret var displayet - jeg husker ikke detaljer, men det burde vel stå noe på EC's sider :)


    Står ymse info her, dog er ikke displayet nevnt så vidt jeg kan se: http://www.avhub.com.au/NewsArticle.aspx?MagazineID=5&NewsArticleID=1616

    Større trafo, større lyttebank, forbedret utgangstrinn ( ? )
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    I følge Lydogbilde er forbedringene større kapasitet på strømfosyningen, doblet anntall utgangstransistorer og fjernet utgangsreleene. +større og bedre tegnrute.
     

    morris

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Jeg kjøpte nettopp et sett EC AW 100 DMB og EC 4.5 til å drive mine fantastiske ATC SCM 20, det spiller kanon. Noen her som vet hvordan disse effektforsterkerene fungerer som mono?
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    morris skrev:
    Jeg kjøpte nettopp et sett EC AW 100 DMB og EC 4.5 til å drive mine fantastiske ATC SCM 20, det spiller kanon. Noen her som vet hvordan disse effektforsterkerene fungerer som mono?
    Hei

    Jeg har prøvd 2 AW100DMB som monoforsterkere. Lydbildet ble større, strammere bass og mere dynamikk. En fundamental forbedring. Man øker jo fra 100 w til over 300 w og det merkes. Utfordringen blir å finne 2 enheter som har mest mulig lik lydkarakteristikk. Jeg hadde en med tidlig serienummer og en med sent serienummer og opplevde det som om den eldste var noe lysere i toppen enn den nyere. Dette kan vel ha sin årsak i flere ting ,men denne forsterkeren ble jo produsert i mange år og noe utvikling i en produksjonslinje må man jo forvente har skjedd. Noen av disse er sikkert også oppgradert med nyere transistorer på utgangen, nye dioder og kondensatorer i power, noe som også endrer lydbildet noe. Vi får følge med på bruktbørsen fremover, kansje det dukker opp noe spennende.
    Lykke til videre med EC fremover :)

    mvh
    Jarle
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ble litt nysgjerrig her m.h.t. mitt eget AW100 DMB effekttrinn.

    Det er fra 1996 og har serienr. 2244. Hvor ligger det i løypa? - gammelt eller nytt?
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Ulf-B skrev:
    Jeg ble litt nysgjerrig her m.h.t. mitt eget AW100 DMB effekttrinn.

    Det er fra 1996 og har serienr. 2244. Hvor ligger det i løypa? - gammelt eller nytt?
    Hei
    Jeg tror produksjonen av AW100DMB ble begynnt i 92 og avsluttet i 97. Har selv serienr fra 96. Din må da være en senere modell. Tror også senere modeller har litt tyngre trafoer og mere massive kjøleribber enn tidlige modeller. Effekten er allikevel den samme ihht data i manualene.
    Hvis noen sitter på sikre data omkring dette mottas info med takk.

    mvh
    Jarle
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for svar - kjekt å vite!
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg "sniffer" for tida på bl.a. ECI-5 Mk.2. Noen som har hørt den og som kan si noe om forskjellen(e) opp mot gamle ECI-5? Hvis det blir ECI-5 mk.2, kommer jeg nok til å se meg om etter EC cd-spiller også. Hva bør jeg gå for? Som dere ser, er det Densen som p.t. gjelder, og høyt. er Audiovector Mi3 Signature.

    mvh. VilhelmW
     
    Ble medlem
    10.11.2008
    Innlegg
    20
    Antall liker
    14
    Sted
    Sandnes
    Må melde meg inn jeg og da :)
    Har Eci 5 forsterker og Emc 1 cd spiller, bruker Nordost signalkabler.
    Høytalerene er Audiovector S3 signatur.
    Kanon fornøyd med lyden i dette oppsettet ja ;D
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    VilhelmW skrev:
    Jeg "sniffer" for tida på bl.a. ECI-5 Mk.2. Noen som har hørt den og som kan si noe om forskjellen(e) opp mot gamle ECI-5? Hvis det blir ECI-5 mk.2, kommer jeg nok til å se meg om etter EC cd-spiller også. Hva bør jeg gå for? Som dere ser, er det Densen som p.t. gjelder, og høyt. er Audiovector Mi3 Signature.

    mvh. VilhelmW
    Lyd & Bilde har testet mk2 i siste nr.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på om "Nye EC"/West Control har gjort noen forandringer på AW250, eller er den fremdeles den samme konstruksjonen som den "alltid" har vært? (Med siste oppdateringer osv, da.)

    Noen som vet?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har da fått en ECI-5 mkII i hus og førsteinntrykket er "O, så lyst den spiller på RF-63". Langt mer åpent enn ikke-oppgradert Abrahamsens V2.0. Etter et par timer så fikk jeg lyttetretthet (lenge siden sist det gitt), og benytter den som pre til et par brokoblede V4.0UP. Mer behagelig og mektigere lyd. :)

    Så får vi se om mkII roer seg litt i toppen etterhvert...
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    ÅY... blir muligens eier av en brukt EC AW250r (10år gammel, oppgradert for underkant av 2 år siden :)).

    Har dog akuratt kjøpt Parasound A21, men var faktisk EC den kniva litt mellom. Grunnen til at A21 kom inn var at det var den jeg fant først på brukten... nå har det dog dukket opp en verdig EC :p. Spent på dette asså.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Har en eci-4 stående og oppta plass.

    Til salgs mao.

    Spilleren er finfin. Noe slitasje, men ikke mye å rope om.
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    sirant skrev:
    er det prossesor inngang på ec 4.7?
    Nei desverre. Har en slik selv, og savner det. Dog så har jeg løst det med å bruke en av de andre inngangene samt å kjøre full guffe på volumknotten hver gang jeg ser film eller ser på tv.

    4.7 bruker jeg kun når jeg spiller musikk, da bruker jeg volumknotten på den. Ellers står den på full guffe!
     

    golyngset

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Sted
    Kaupanger, Sogn
    Nokon som veit om ein fin aw60 som skal seljast? :)

    Tenkte å brukople og bruke som monotrinn. Bør vere original slik at eg får samme lydsignaturen som den forsterkaren eg allereie har.

    Til dei som har gjort dette på aw60 eller aw100, modifiserte du forsterkaren eller brukar du modifiserte kablar?

    EC er morro!

    Geir Ove
     

    Gizmo76

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    9
    Sted
    Nordland
    Vurderer selv en eci 5mkII , men hvilke høytalere skal man velge? enten stativ eller små gulvstående. hører alt fra klassisk til death metal... :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Melder meg herved inn i EC-klubben med nyinnkjøpte (brukte) AW 180 blokker. Oppgradert med Kit 1, kit 2 og AW 250 strømforsyninger. EC 4,7, oppgradert med kit 1 og nytt potmeter, er på vei:)
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Gizmo76 skrev:
    Vurderer selv en eci 5mkII , men hvilke høytalere skal man velge? enten stativ eller små gulvstående. hører alt fra klassisk til death metal... :)
    Tja... auido pro avantek 9 som jeg har til salgs? funka svært bra med min eci4 (som også er til salgs).

    Og skulle du vurdere atpåsurround (som jeg gjorde) så har jeg senterhøytaler også. Ubrukt sådann. Så da mangler du bare en billig surroundreceiver til å kjøre passthrough på eci5 og et par bakhøytalere og så har du godlyd til filmer også.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    rorres skrev:
    Melder meg herved inn i EC-klubben med nyinnkjøpte (brukte) AW 180 blokker. Oppgradert med Kit 1, kit 2 og AW 250 strømforsyninger. EC 4,7, oppgradert med kit 1 og nytt potmeter, er på vei:)
    I avvente på at preampen min skal komme, og jeg ønsker å få starte med innspilling av nye ht. har jeg et spørsmål. Jeg har en pre uten XLR. På blokkene mine er det vanlig XLR og RCA + og -
    Hvordan kobler jeg fra ett sett RCA utganger på pre, til blokkene? Må jeg bruke Y-ledd???
    Roger
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn