EC 25w - Hva kan jeg fylle den med?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    EC 25.jpg


    Jeg kjøpte tidligere i år en EC 25 w. Denne virket ikke som den skulle, det skurret i høyttalerne ved bruk. Jeg har hatt den på verksted og det var først og fremst noen kondensatorer som det var noe galt med. Den var i en slik dårlig tilstand at vi kom fram til at denne skal få fri. Jeg kommer til å renske ut innholdet. Og da kommer spørsmålet til dere her på forumet. Hva kan jeg fylle denne med? Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å bygge en forsterker. Kunne i utgangspunktet tenkt meg en klasse a opptil 25w slik denne var i utgangspunktet, men er åpen for andre forslag. Hva finnes det av kit som jeg kunne brukt?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    First Watt og Hiraga kan du sjekke ut.

    Selv har jeg et Hiraga 30W kl a bygg på trappene.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Det er for lite kjøling til klasse A. Jeg vil anbefale at du bygger en ny strømforsyning basert på original trafo og at du skaffer deg et kit med LM3886 chip-amp'er.
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Det er for lite kjøling til klasse A. Jeg vil anbefale at du bygger en ny strømforsyning basert på original trafo og at du skaffer deg et kit med LM3886 chip-amp'er.
    Jeg tror også det kan bli en utfordring med kjøling, isåfall måtte man ha byttet ut kjøleribbene. Kan sjekke hva jeg finner av LM3886 på interwebben. Har du noen anbefalinger på kit?
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Du finner masse på Ebay. Grisebillig! Problemet med de fleste er at de kommer uten dokumentasjon (skjema etc) fra selgere som ikke forstår spørsmål om slikt på engelsk. Det finnes sikkert mer seriøse tilbydere der ute også. Happy Googling!
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    De nye ICE (Parts Express), Anaview ( Strassacker) og Hypex Fusion er jo lettbygde alternativer.
    Ellers er jo 3886 vellydende dersom du vil ha mindre power. Det er imidlertid mange lay-outs for denne.
    Ref. Armand og Asbjørns prosjekt hvor de raffinerer krets for denne power-op.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er for lite kjøling til klasse A. Jeg vil anbefale at du bygger en ny strømforsyning basert på original trafo og at du skaffer deg et kit med LM3886 chip-amp'er.
    Haha det samme som jeg ville foreslå eller Klasse D. Jeg fik engang en sådan forstærker. Den røg til storskrald. Må vi se den uden låg?
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Det er for lite kjøling til klasse A. Jeg vil anbefale at du bygger en ny strømforsyning basert på original trafo og at du skaffer deg et kit med LM3886 chip-amp'er.
    Haha det samme som jeg ville foreslå eller Klasse D. Jeg fik engang en sådan forstærker. Den røg til storskrald. Må vi se den uden låg?
    IMG_20180128_115620533.jpg

    Den ser slik ut uten lokk
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann! :)

    Jeg hadde i sin tid også EC25w, eller "The 2 Channel Audio Power Amplifier"

    Den durte og var noe shabby etter mange års drift, men låt forsåvidt bra.
    Jeg fikk bygd om av Malmin med Musical Innovation MI10 innmat.
    2x15w klasse A.

    Musical Innovation MI10 EC kabinett.JPG


    Det går selvsagt å montere klasse D i den som flere nevner.
    Tester selv ut Anaview AMS0100 om dagen. Lett å montere!

    Andre ting kan kanskje være Amp Camp Amp, den vil ha nok kjøling til det.
    Skal du over på First Watt, kanskje F5? Så må du sikkert kjøre med lavere bias enn standard pga for lite kapasitet til kjøling.

    Lykke til!
    Mvh oks
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror faktisk jeg hadde spurt pent om teknikeren eller en annen kunne veiledet meg gjennom restaurering av denne. Komplett utskifting av kondensatorer er antageligvis styggdyrt om en proff skal gjøre det, men hva med å poste bilder på hfs og få kompetente folk her inne til å hjelpe med deleinnkjøp og sette i gang selv?

    Det er jo et klenodium og en hifihistorisk interessant forsterker.
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Tror faktisk jeg hadde spurt pent om teknikeren eller en annen kunne veiledet meg gjennom restaurering av denne. Komplett utskifting av kondensatorer er antageligvis styggdyrt om en proff skal gjøre det, men hva med å poste bilder på hfs og få kompetente folk her inne til å hjelpe med deleinnkjøp og sette i gang selv?

    Det er jo et klenodium og en hifihistorisk interessant forsterker.
    Jeg er enig i denne har en hifihistorisk interesse og jeg skulle gjerne hatt den i tilnærmet original stand, men det er skrøpelige saker som er inni, sprø kretskort og gamle greier. Jeg er nok redd jeg går for noe nytt
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Aaahh. Har hørt fra tekniker med service på EC i mange år at det er mye varme og ofte sprø print i dem, ja. Er det ikke mulig, så er det ikke mulig.

    Jeg tenkte at det kanskje stoppa på arbeidstimer og kost.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Tror faktisk jeg hadde spurt pent om teknikeren eller en annen kunne veiledet meg gjennom restaurering av denne. Komplett utskifting av kondensatorer er antageligvis styggdyrt om en proff skal gjøre det, men hva med å poste bilder på hfs og få kompetente folk her inne til å hjelpe med deleinnkjøp og sette i gang selv?

    Det er jo et klenodium og en hifihistorisk interessant forsterker.
    Jeg er enig i denne har en hifihistorisk interesse og jeg skulle gjerne hatt den i tilnærmet original stand, men det er skrøpelige saker som er inni, sprø kretskort og gamle greier. Jeg er nok redd jeg går for noe nytt
    Det ser såpass grisete ut inne i denne forsterkeren at jeg skjønner at du kvier deg for å restaurere den. Men du skriver at den spiller, altså er alle halvledere levende. Hvis du gidder å skifte ut alle elektrolytter samt trimpot'er og evt. svidde motstander så får du en fin forsterker som kan leve videre i flere nye tiår.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Personlig ville jeg ribbet denne ned til beinet. inkl å skru av de kjølefinnene og erstatte de med noen skikkelig kjøleribber. da er det null stress å bygge en 25W klasse A av denne.
    f.eks en first watt F5, F6 eller M2.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Som før sagt her, så er det nok litt for lite kjøling til en 25w klasse A. Kanskje en Amp Camp Amp fra Pass hadde gått an?
    Min blir innmari varm, selv med mye kjøleribber, men mulig ditt kabinett er innnafor?
    En 3886 Chipamp hadde vært lurt?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Derav min kommentar om å skru av de kjølefinnene og montere skikkelig kjøleribber i stedet.
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Og her er et skjema som sansynligvis er mer riktig enn det som ligger ute på de fleste eBay-sider
    (ikke jeg som har laget det):

    LJM MX50SE Schematic.jpg
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som kan foreslå en egnet trafo til dette?
    Tenkte å bestille hos Noratel
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    R4 -R25 kan med stor fordel senkes til 22R-27R-33R. Med 47R blir det vel lite strøm til å mate basene på utgangene. Selvsagt forutsatt at det virkelig ER Sanken som kommer med byggesettet.

    R
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er det noen som kan foreslå en egnet trafo til dette?
    Tenkte å bestille hos Noratel
    2x30 vac 500 w Toroidy Audio Grade. De snerrer ikke. Så får du 2 x 42 VDC. Max er 2 x 45 VDC. Så du skal bruge 50 V kondiser.
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    ec tom.jpg


    Her er det nettopp ryddet. Hvis noen er interessert i innholdet så send meg en PM
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som kan foreslå en egnet trafo til dette?
    Tenkte å bestille hos Noratel
    2x30 vac 500 w Toroidy Audio Grade. De snerrer ikke. Så får du 2 x 42 VDC. Max er 2 x 45 VDC. Så du skal bruge 50 V kondiser.
    Ikke lett å finne dette hos Noratel. Finnes det noen andre, eller kan Noratel lage på bestilling
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Bestill trafo fra Toroidy.pl. Meget gode priser og kvalitets trafoer. Men du må sende bestillingen på mail til de.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Drossel. du får prøve å legge noe i handlevognen og finne Norge på shippinglista da. Jeg snakket med de senest i går vedrørende dette.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Drossel. du får prøve å legge noe i handlevognen og finne Norge på shippinglista da. Jeg snakket med de senest i går
    vedrørende dette.
    Sorry jeg bor jo i EU så du har vel ret.

    Har du prøvet å betale med Paypal?
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det er ingen problemer å betale med paypal vil jeg tro. De sender nok paypal informasjon via mail.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er ingen problemer å betale med paypal vil jeg tro. De sender nok paypal informasjon via mail.
    Jeg mener hvis du betaler med PayPal så har de jo automatisk adressen. De må jo være dumme hvis de ikke kan sende til Norge.
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hmm så synes jeg du skal tage en til hver kanal. Altså 2 og bede om seperate viklinger til hver kanal. Men det er jo dit valg.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det er ingen problemer å betale med paypal vil jeg tro. De sender nok paypal informasjon via mail.
    Jeg mener hvis du betaler med PayPal så har de jo automatisk adressen. De må jo være dumme hvis de ikke kan sende til Norge.
    De sender til Norge. Men man må sende ordren med navn og adresse på mail. Man kan ikke legge inn ordren på nettsiden, siden Norge ikke står på shipping listen.
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Bør jeg ha softstart her?
    Hva med "speakerprotection"
    Eller er det samma greia?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Bør jeg ha softstart her?
    Hva med "speakerprotection"
    Eller er det samma greia?
    Softstart er i det her tilfælde ikke nødvendigt. Speaker protection er op til hvor dyre dine højttalere er. Jeg har aldrig brugt det. Har skiftet 2 diskanter På 5 uger. Har rotet for mye og så var gnd knækket på kabler. Heldigvis kostede diskanter er gratis.
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken dimensjon trengs det på ledning fra RCA og til høyt.terminal?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn