Politikk, religion og samfunn EBB ( Brevik ) VANT SAKEN MOT STATEN!!!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Desillusjonert

Gjest
    OK. Litt vrient å forholde seg til.
    Det var noe som: "Som sedvanlig her inne er man ekspert på psykologi, rettsvern og fengselsvesenet. Hva man ikke kan!"
    Og det er visst nok til at man må slette. Jeg tror mange tråder hadde fått mange røde tekster om dette skulle legges til grunn.
    Skjønner det ikke helt, men det er vel derfor jeg ikke er moderator. Jeg har ikke kursene...

S

Slubbert

Gjest
    Hva er galt med selvmord nå da?
    Selvmord er faktisk forbudt i henhold til loven. Det høres kanskje litt absurd ut, men man kan argumentere for at lovhjemmelen har eksistensberettigelse siden den åpner for at staten kan umyndiggjøre suicidale mennesker for å beskytte dem mot seg selv.

Og loven er som kjent lik for alle.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    OK. Litt vrient å forholde seg til.
    Det var noe som: "Som sedvanlig her inne er man ekspert på psykologi, rettsvern og fengselsvesenet. Hva man ikke kan!"
    Og det er visst nok til at man må slette. Jeg tror mange tråder hadde fått mange røde tekster om dette skulle legges til grunn.
    Skjønner det ikke helt, men det er vel derfor jeg ikke er moderator. Jeg har ikke kursene...
    OK. Jeg lever lett med at jeg, som de fleste andre, er 'ekspert' på det meste. Det går faktisk helt fint.

Men å hindre selvmord er altså en av mange ting vi holder på med der jeg jobber. Stort sett handler det om å forsøke å fange opp signaler, varsle helseavdelingen/psykiatrisk poliklinikk for vurdering når vi er usikre, og eventuelt på anbefaling flytte innsatte til døgnbemannet avdeling hvor tilsyn kan gjennomføres. Det er lenge siden jeg har utført selve tilsynet, men jeg kjenner igjen metoden fra jeg hadde nattevakter på avdelingen hvor det gjøres (selv gjennom det jeg antar er en temmelig kreativ tolkning fra ABB's side). Behandling driver jeg ikke med. Vi har heller ikke helsepersonell på jobb om natta, men benytter oss av legevakt ved behov.

Det hender vi mislykkes, det oppleves faktisk fryktelig tungt, og det etterforskes rutinemessig av politiet. Om ABB hadde vært uten tilsyn før det forelå en grundig vurdering som konkluderte med at det ikke var risiko, og han hadde lykkes med å ta livet av seg, hvordan ville forsiden av avisene sett ut? Glem kommentarfeltene for denne gangens skyld.

Et lite tillegg i forhold til dette med omgang med andre innsatte, forresten. Noen som har fått med seg Julio Kopsengs påstander om at han har blitt angrepet av andre innsatte 6 ganger i fengsel så langt?

Det skal finnes en balanse i tingene, det er ikke lett. I og med at vi alltid vurderes i etterpåklokskapens klare lys, så vil vi også kritiseres uansett hva vi gjør.

Sist redigert av en moderator:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.033
    Sted
    Holmestrand
    Fint at vi bor i en rettsstat. Absurd at ABB har rettigheter og nå får enda mer tid i media.
    Her tror jeg du misforstår litt.

Hvem er det som skal bestemme hvem som eventuelt har mistet rettten til å få sin sak vurdert av en domstol
    ? Du, jeg, kongen, Snåsamannen, pårørende ....
    Hvis man tenker seg om så bør det være nokså innlysende hvorfor rettsvesenet er som det er.
    At vi bor i en rettstat betyr at ALLE har rettigheter.
    Derfor er det ikke absurd. ABB har akkurat samme rett til å få sin sak vurdert, på samme måte som alle andre.
    Heldigvis.

Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.280
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Er også glad for et vi bor i en rettsstat, og at alle får lovbrudd og forseelser behandlet etter visse kriterier. Ville f.eks ikke satt fengslet i Kongo. Ila er nok det reneste paradis i forhold. Jeg prøver etter fattig evne å gi alle en fair sjanse, men er glad jeg ikke skulle forsvart ABB, hvis jeg var advokat. Det å forsvare slike må være ytterst vanskelig. For ikke å snakke om den nylige dømte barnehageansatte som har voldtatt 4-åringer ?????? Disse forbryterne forvolder så mye vondt for andre, at det nesten er ubeskrivelig. For de som har sett videoen til Pink Floyd's "Brain Damage" - vises endel filmsnutter av forrykte politikere og forbrytere. "The lunatic is on the gras", "The lunatic is in the hall", "The lunatic is in my head". Hadde denne videoen blitt laget i dag, så hadde ABB vært med på den videoen - helt klart.

H

Hardingfele

Gjest
    Justitia avbildes gjerne med bind for øynene. I en rettsstat er det å foretrekke at alle har lik adgang til å få sin sak prøvd, uansett hva man har gjort. Noen ganger er det tungt å bære, men alternativet er altså en selektiv rettsstat der folk ikke er like for loven. (Uansett et ideale det er vanskelig å etterkomme, umulig dersom man tok saker på sparket, alt etter folkemeningen.)

image.jpeg image.jpeg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha gjennomført det grusomme som denne terroristen gjorde, da har han etter mitt skjønn ingen rettigheter overhodet.

Burde selvsagt vært henrettet for lenge siden. Er i prinsippet skeptisk til dødsstraff, men i ett så klart tilfelle som her finnes det ingen tvil.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.033
    Sted
    Holmestrand
    Etter å ha gjennomført det grusomme som denne terroristen gjorde, da har han etter mitt skjønn ingen rettigheter overhodet.

Burde selvsagt vært henrettet for lenge siden. Er i prinsippet skeptisk til dødsstraff, men i ett så klart tilfelle som her finnes det ingen tvil.
    Og hvem skal håndheve dette? Hvordan skal det håndheves?

Dette høres enkelt og greit ut, men det åpner en port til helvete som det er vanskelig/umulig å lukke igjen.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det enkle er ofte det beste. Porten til helvete var det Breivik som åpnet, tenker da på pårørende som drar med seg hans ugjerninger resten av livet.

Nuff said,,dette krapylet får ikke mere oppmerksomhet herfra.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.033
    Sted
    Holmestrand
    Nå har det seg slik at vi ikke kan dimensjonere og innrette samfunnet etter ABB.
    Vi må ha et bredere perspektiv.

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Det enkle er ofte det beste. Porten til helvete var det Breivik som åpnet, tenker da på pårørende som drar med seg hans ugjerninger resten av livet.

Nuff said,,dette krapylet får ikke mere oppmerksomhet herfra.
    Ville du tatt livet av noen før han begikk grusomhetene? Eller for å spørre på en annen måte: Ønsker du at Breivik og han handlinger skal få endre dine kjerneverdier? Breivik selv er jo tilhenger av dødsstraff og synes(syntes?) selv at staten burde dømme ham til døden.

Jeg er av den oppfatning at Breivik ikke skal få sette agendaen for min stat. Hans handlinger er noe av det verste vi har sett på norsk jord, men han skal ikke få korumpere meg og mitt livssyn.

Altså skal vi ikke følge dagsordenen til en massemorder. Han skal få oppleve at staten ikke endres til det mer radikale på tross av hans handlinger og meninger.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.980
    Litt merkelig å se at man er mot Sharia-lover samtidig som man ønsker "tilrettelagte" lover

C

Cyber

Gjest
    Følg med, folkens..ABB vil sitte resten av livet på en eller annen måte..Blir han totalisolert går han på veggen etter etpar måneder..Som Voff sier..vi er da et sivilisert samfunn. Straffen skal- og vil- stå i forhold til forbrytelsen.
    Finnes det en straff som står til forbrytelsen?

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.219
    Torget vurderinger
    4
    Umenneskelig er ett meget sterkt ord for meg - er ikke enig i at den behandling ABB har fått er umenneskelig. Veldig krevende kan man si men ikke umenneskelig

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.217
    Umenneskelig er ett meget sterkt ord for meg - er ikke enig i at den behandling ABB har fått er umenneskelig. Veldig krevende kan man si men ikke umenneskelig
    Å tvinge et menneske inn i isolasjon (over tid) er umenneskelig da mennesket er et sosialt vesen og vil gå til grunne uten menneskelig kontakt.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.219
    Torget vurderinger
    4
    Han har da hatt plenty med kontakt med mennesker. Han har da ikke sittet i ett sort hull.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Å tvinge et menneske inn i isolasjon (over tid) er umenneskelig da mennesket er et sosialt vesen og vil gå til grunne uten menneskelig kontakt.
    Stakkars liten.

Det er jo selvsagt så mye mer menneskelig å henrette nesten 70 barn, og angripe landets ledelse enn å måtte være alene i ettertid.

Norge og store deler av Europa har de siste årene blitt avslørt som noen feige, ynkelige, dekadente krek. Easy for the taking. Araberne og afrikanerne har funnet ut at de kan gjøre som de vil, uten at det får konsekvenser.

Svenskene blir snart sparket på hodet ut av sitt eget hus, mens de takker for denne berikelsen.

..

Europas politikere kappes om å være mest mulig underdanige, ydmyke og etterkommende, og legger seg med dette med buksiden opp som en overvektig labrador som bare forventer kos, klapp og restene fra en kebab.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.219
    Torget vurderinger
    4
    Ifra dommen -kan ikke se meg enig i at dette er umenneskelig dårlig kopi ifra pdf fil
    Saksøker Anders Behring Breivik ble pågrepet av politiet22. juIi20II etter samme dag ä ha giennomført terrorhandlinger i Oslo sentrum og på IJtøyai Hole kommune. Han drepte 8 og skadet en rekke personer, flere av dem alvorlig, da han sprengte en bombe i Regieringskvartalet i Oslo. Eksplosjonen medførte også omfattende materielle ødeleggelser. Samme dag drepte han 69 personer päIJtøya,hvor flertallet av de drepte var deltakere på Arbeidernes Ungdomsfylkings sommerleir. De fleste ble drept av skudd fra en halvautomatisk rifle og en halvautomatisk pistol som saksøker benyttet. I tillegg ble 33 ungdommer skadet, og et stort antall personer ble päførtpsykiske lidelser. Ved Oslo tingretts dom av 24. august2}I2ble Breivik dømt for overtredelse av straffeloven $ 147 a første ledd bokstav a og b, jf. straffeloven $ 148 første ledd første straffaltemativ og $ 233 første og annet ledd, og $ 233 første og annet ledd jf. $ 49, og straffeloven $ 147 aførste ledd bokstav b, jf. $ 233 første og annet ledd, og $ 233 første og annet ledd jf. $ 49 til forvaring etter straffeloven $ 39 c nr. I med en tidsramm e pä2I fu og en minstetid på 10 år. Saksøker tilbragte de første dagene etter pågripelsen i politiarrest, og ble overførttil Ila fengsel- og forvaringsanstalt den2T.juli 2011. Det ble der etablert en avdeling med særlig høyt sikkerhetsnivå (heretter "SHS"). Kriminalomsorgen (regionalt nivå) fattet sitt første vedtak 8. august 2011 om at saksøker skulle ha opphold på SHS etter reglene i straffegjennomføringsloven $ 11 jf. $ 10 annet ledd og straffegjennomføringsforskriften kapittel 6. Han har siden den gang vært underlagt SHS under sitt fengselsopphold. Vedtakene treffes for seks måneder av gangen, og siste vedtak er datert 4. mars 20L6. Siden september 2012 har saksøker påklaget vedtakene om fortsatt soning på SHS til Kriminalomsorgsdirektoratet, uten at dette har førtfrem. Saksøker ble 23. juli 2012 flyttet til Telemark fengsel avdeling Skien, der han hadde et opphold pä ca. to måneder. Den 28. september 2012ble han fl¡.ttet tilbake til Ila fengsel og forvaringsanstalt, og var der frem til 9. septemb er 2013. Fra 9. september 2013 ogfrem til nå har han sonet i Telemark fengsel avdeling Skien (heretter "Telemark fengsel"). Telemark fengsel er ikke å regne som en forvaringsanstalt.

Kriminalomsorgen har fremholdt atman til tross for dette har regnet Telemark fengsel som en bedre egnet - fengselsenhet for saksøker, blant annet fordi man kan tilby ham større arealer og et bedre aktivitetstilbud for å unngå isolasjonsskader over tid. Det er fremlagt et notat fra Ila fengsel og forvaringsanstalt av 29. februar 2076 samt et notat fra Telemark fengsel av 1 mars 2076, der det er redegjort nærmere for detaljer tilknyttet saksøkers opphold. Når det gjelder oppholdet ved Ilafengsel og forvøringsanstalt,hadde Breivik tilgang til tre celler; bocelle, arbeidscelle og treningscelle. Hver av cellene var på ca. 8 kvadratmeter. Ved forflytning mellom cellene ble han alltid påsatt handjern og som regel undersøkt med metalldetektor. Den 1 5. april 20 I 3 ble det satt inn en dør mellom bocellen og arbeidscellen, slik at Breivik kunne bevege seg fritt mellom disse cellene på dagtid, Han kunne også disponere dusj og luftegård daglig hvis ønskelig. Cellene hadde vindu påsatt beskyttelsesfilm for å hindre innsyn. I bocellen hadde han toalett og vask, skrivepult med stol, korktavle, seng og TV med innebygget DVD-spiller. Studiecellen inneholdt skrivepult med stol, toalett og vask, "stressless"-stol (fra mai 2013), korktavle, bokhylle, TV, playstation 1 (fra mai 2013) og playstation2 (fta august 2013). Han hadde tilgang til PC under varetektsperioden. I november 2012 fikk han elektrisk skrivemaskin. Treningscellen inneholdt toalett med vask, tredemølle, treningsmatte, multitreningsapparat for styrketrening (fra november 20rl) og spinningsykkel (fra desember 2012). Før straffesaken ble "Aulaen" i Sydblokk pä ca.60 kvadratmeter benlttet for saksøkers samtaler med rettssakkyndige og under tre ukers judisiell observasjon. Øvrige samtaler med sakkyndige, forsvarere, helsetjeneste, prest m.fl. ble foretatt i samtalerom med glassvegg på avdeling G på ca. 10 kvadratmeter.

Det er opplyst at Breivik hadde daglig kontakt med fengselspersonell ved forflytning etc., og hadde tilnærmet daglige samtaler med avdelingsleder. Kontakten med avdelingsleder kunne være alt fra helt korte beskjeder til samtaler av ca. en halvtimes varighet. Breivik hadde ukentlige samtaler med fengselspresten med varighet ca. en time. Han hadde i begynnelsen samtaler med helsepersonell hver dag. Etter hvert reduserte helsetjenesten samtalene til fem dager i uken og så til tre dager i uken, fordelt på lege, psykiater og psykiatrisk sykepleier. Han hadde mulighet til å telefonere privat 20 minutter i uken. Det er opplyst at han hadde 23 telefonsamtaler av 20 minutter og en telefon av 40 minutters varighet til sin mor i perioden 4. oktober 2012t1121. mars 2013. Breiviks mor døde den22. mars 2013. Videre er det opplyst at han har hatt 18 telefonsamtaler av 10 minutters varighet til en kvinnelig bekjent og 8 telefonsamtaler av 20 minutters varighet til en annen kvinnelig bekjent. Alle samtaler ble kontrollert. Breivik mottok jevnlig besøk av sine advokater under oppholdet på Ila fengsel- og forvaringsanstalt. Han fikk 5 besøk av sin mor. Det siste besøket, som fant sted noen uker før moren døde, ble gjennomført uten glassvegg. Når det gielder korrespondanse, er det opplyst at Breivik i perioden 8. august 2012 til26. september 2013 sendte ut 78 brev uten endringer fra brevkontrollen. 48 brev ble nektet utsendt, mens 56 delvis ble sensurert før de kunne sendes ut. I samme periode kom det inn 619 brev til Breivik. Av disse ble 14 nektet utlevert, og ett brev ble delvis sensurert før han fikk det utlevert. Fengselets brevlogg omfatter ikke perioden forut for rettskraftig dom forelå i august 2012, og det reelle tallet på mottatte og sendte brev er derfor trolig en del høyere. Kamera var plassert på studiecelle og treningscelle, i luftegård, samtalerom og aula. Det var ikke kameraovervåkning av bocellen. Ila fengsel- og forvaringsanstalt har opplyst at Breivik ble kroppsvisitert med avkledning 777 ganger i20ll,199 ganger i2012 o976 ganger i20I3.

Det er ubestridt at fengselets tall ikke inkluderer politiets kroppsvisitasjoner av Breivik. Det totale antallet kroppsvisitasjoner i perioden er derfor en god del høyere. Breivik har selv anslått tallet til totalt 880 kroppsvisitasj oner. Videre er det opplyst at fengselet har registrert bruk av håndjern 768 ganger i20lI, 1007 ganger i2012 og44I ganger i2013. Under oppholdet fikk saksøker undervisning knyttet til privatisteksamen i historie og norsk for skoleåret201212013 av timelærer fra Rud skole i til sammen 50 timer. I Telemurk fengsel har Breivik tilgang på tre celler - en bocelle, en arbeidscelle og en treningscelle - som i henhold til fengselets notat hver er på ca.10,5 kvadratmeter. Det ble etter hvert satt inn en gitterport mellom de cellene Breivik disponerer og resten av avdelingen, slik at han kan bevege seg fritt mellom cellene i tidsrommet fra kl. 07:30 (09:00 i helgene) til kl. 19:30. I en periode høsten 2015 (fra september til desember) ble arcalet innskrenket, da en annen innsatt ble plassert i en av cellene som saksøker disponerte. Det innebar at saksøker måtte låses inn på arbeidscelle på dagtid og ikke kunne bevege seg fritt som tidligere. Alle cellene har vindu med dagslys, med påsatt beskyttelsesfilm. 4 15-107496rvt-OTrR/02 Bocellen inneholder toalett, vask og dusj, skrivepult med stol, TV med innebygget DVDspiller og X-box, korktavle, skap med integrert kjøleskap og seng. I studiecellen har han toalett, vask og dusj, skrivepult med stol, korktavle, bokhylle, TV og playstation. Han har tilgang til elektronisk skriveverktøy i tillegg til ordinær skrivemaskin.

Treningscellen inneholder toalett med vask og dusj, tredemølle, ellipsemaskin, treningsmatte og multitreningsapparat. Han har mulighet for lufting i luftegård daglig. Siden desember 2015 har han også hatt lufting i fengselets store luftegård anslagsvis hver 14. dagsammen med 3 tjenestemenn. Det er opplyst at Breivik har tilsyn hver time av fengselsbetjenter pä daglid, og at det i den forbindelse kan være samtaler gjennom gitterporten fra fem til 30 minutters varighet. Han har ukentlige samtaler med prest med en times varighet, og har besøk av en besøksvenn hver 14. dagi ca. halvannen time. Breivik mottar også jevnlig besøk av sine advokater. Breivik har tilbud om samtale med helsepersonell en til to garlger i uken. Han har også mulighet til samtaler ved behov, Han har stående tilbud om samtaler med psykiater, noe han har avslått siden mars 2014. Alle besøk og gjennomføring av samtaler med helse, prest mv. skjer i besøksrom med glassvegg. Det er videre loggført 99 telefonsamtaler, hver av 20 minutters varighet, mellom saksøker og en kvinnelig bekjent i perioden 19. september 2013 - 27 . august 2015. Saksøker har valgt å avslutte denne kontakten. Alle telefonsamtaler har værtkontrollert. Under oppholdet i Telemark fengsel fra septemb er 2013 har Breivik ønsket å sende ut 1 313 brev. Av disse er 875 tillatt sendt, og 438 nektet utsendt. Han har mottatt 923 brev, hvor 820 er utlevert mens 103 brev er nektet utlevert. overvåkningskamera er plassert på studiecelle, treningscelle, samtalerom og fellesskapsrom. Hans bocelle er ikke kameraovervåket. Kroppsvisitasjonene er sterkt redusert etter at saksøker kom til Telemark fengsel.

Det er opplyst at det er foretatt totalt 5 kroppsvisitasjoner av ham. Videre er det foretattT5 visitasjoner (inspeksjon av hans klær) av saksøker i2014,35 visitasjoner i 2015 og to visitasjoner per 10. februar 2016. -5- 15-107496TVt-OTtR/02 Videre er det opplyst at det ble benyttet håndjern på saksøker 150 ganger i2014,80 ganger i2015 og per 23. febnnr 2016 tre ganger (i forbindelse med lufting i stor luftegård). Han gjennomførte selvstudier i ex.fac våren 2015, og avla eksamen. Han søkte og kom inn på bachelorstudier i statsvitenskap sommeren 2015. Han gjennomførte emnene Politisk teori og Offentlig politikk og administrasjon, og avla eksamen i desember 2015.I januar 2016 stafiet han selvstudier i ex.phil, og søknad om å avholde eksamen i fengselet i mai 2016 er innvilget. Etter at brev- og besøksforbudet ble opphevet den 14. november 20LI, har saksøker i prinsippet hatt mulighet til å motta besøk, med unntak av besøk som kan antas å bli misbrukt til planlegging av straffbare handlinger, unndragelse av straffegjennomføringen eller handlinger som vil kunne forstyrre ro, orden eller sikkerhet. Med unntak av moren, og ett besøk av en forsker som forklarte seg som vitne under straffesaken, har ikke Breivik hatt noen private besøk. Verken på Ila fengsel og forvaringsanstalt eller i Telemark fengsel har saksøker hatt noen form for fellesskap med andre innsatte. Ved forflytning av saksøker, er det fast rutine at øvÅge innsatte blir låst inne på sine celler. Breivik har derfor ikke fysisk observert andre innsatte under sitt fengselsopphold.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Litt merkelig å se at man er mot Sharia-lover samtidig som man ønsker "tilrettelagte" lover
    Ja, og de merker heller ikke at svingdøra treffer dem midt i ansiktet.
    Nei, det er selvfølgelig ikke forskjell på "forbrytelser" uten offer (frafallenhet, blasfemi) og å kveste rundt 70 mennesker (barn og ungdom) i kaldt blod, uten engang å vise anger.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Nei, det er selvfølgelig ikke forskjell på forbrytelser uten offer (frafallenhet, blasfemi) og å kveste rundt 70 mennesker (barn og ungdom) i kaldt blod, uten engang å vise anger.
    "Vise anger" .. hva gjør vel det fra eller til?

21 juli var ikke noe som skjedde i plutselig ukontrollerbar affekt

Så hva i all verden skulle det ha å si om han "viste anger" eller ikke i ettertid. (uavhengig om det er ekte eller påtatt).

Man skal stå til ansvar for sine handlinger, ikke hva man måtte føle i ettertid (enten man er fanget og straffet eller ikke).

Det er ingen nye sjanser og bitter anger når du har fratatt neste 80 andre mennesker alt de var og alt de noensinne skulle få oppleve. Alt.

Da bør det beste du skal håpe på være at det ikke var akkurat i dag resten av menneskeheten bestemte at du skulle slås i hel og fores til sultne rovdyr.

Det er for sent og angre når du har fratatt så mange mennesker livet.

Jeg vil herved pisse på "angring" som et smutthull.

dvs. når noe er irreversibelt er ikke angring lenger et legalt valg.

• Liker
    Reaksjoner: PKG

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Stakkars liten.

Det er jo selvsagt så mye mer menneskelig å henrette nesten 70 barn, og angripe landets ledelse enn å måtte være alene i ettertid.

Norge og store deler av Europa har de siste årene blitt avslørt som noen feige, ynkelige, dekadente krek. Easy for the taking. Araberne og afrikanerne har funnet ut at de kan gjøre som de vil, uten at det får konsekvenser.

Svenskene blir snart sparket på hodet ut av sitt eget hus, mens de takker for denne berikelsen.

..

Europas politikere kappes om å være mest mulig underdanige, ydmyke og etterkommende, og legger seg med dette med buksiden opp som en overvektig labrador som bare forventer kos, klapp og restene fra en kebab.
    Vittig at i en tråd om Breivik så ytrer noen synspunkter som er som snytt ut av manifestet hans.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Horten
    Stakkars liten.

..

Vittig at i en tråd om Breivik så ytrer noen synspunkter som er som snytt ut av manifestet hans.
    Hehe, ja. Det er tydeligvis enkelte som har vondt for å forstå ironi.

Gjestemedlem er vårt fremste eksempel. Fyren snakker i store ord om "frihet, demokrati, og vestlige verdier" samtidig som han er den mest totalitære personen på hele HFS. Han hadde passet rett inn i Saudi Arabia. Det er ganske så underholdene. ;)

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er artig å se hvordan Breivik har blitt til en Jesus for venstresiden. Den som påtar seg skyld og synd for dem, slik at de kan slippe unna med tankeløshet og se gjennom fingrene med konsekvensene av sine handlinger og holdninger.

Det sier også mye at det er den forvirrede mannens politiske holdninger og meninger som trekkes frem som den virkelige forbrytelsen han har begått, ikke det faktum at han henrettet 69 unge mennesker på Utøya og sprenge en gigantisk bombe i regjeringskvartalet i Oslo. Alt dette blir enten gjemt, ignorert eller så brukes det kun for å illustrere hvor slem og ond mannen er, slik at man får litt ekstra tyngde bak forståelsen av at hans mest alvorlige forbrytelse er å ha feile og ekstreme politiske meninger.

Hvorfor bryr man seg i det hele tatt døyten om hva en forskrudd kriminell tulling måtte mene om noe som helst, spesielt politikk. Mannen lever jo helt og totalt i sin egen fantasiverden der han er Kommandant for en ridderorden, generalsekretær i et politisk parti, politisk tenker og en kommende statsleder.

Står det virkelig så ille til på venstresiden at man er nødt til å bruke en slik mann som motstykke for sine egne vaklende meninger og standpunkt for å gi dem tyngde og legitimitet?

Breivik er en landssviker og en barnemorder av verste slag. Slik sett burde han vært henrettet, begravd og glemt. Han fortjener ikke den messiasstausen som venstresiden mer eller mindre ufrivillig har gitt ham. Han lever i sin egen forskrudde verden, med et verdensbilde bestående av fantasier, drømmer og rariteter. Slik sett har han svært mye til felles med de religiøse. Så får de heller krangle seg i mellom hvem sin fantasiverden som er minst virkelig. Det er lett å le av denne mannens fantasier om at han er en ridder og korsfarer, mens man samtidig viser dype respekt for så mange andre som har lignende fantasier om at de er hellige krigere som skal belønnes i himmelrik bare de klarer å drepe og ødelegge mest mulig før de sprenger seg selv i luften.

Vi andre bør heller konsentrere oss om den virkelige verden, og prøve å påvirke hvordan vi vil den skal bli fremover. Hvordan vi vil ha det her vi bor, hvem som skal få lov til å bosette seg her og hvilke betingelser vi setter for dette. I de siste årene har det vært fritt frem for alt og alle, heiet frem av de selværklerte snille, gode og hjertevarme. De som titter opp på veggen så fromt, der en tom spiker med breivikbildet henger, og projiserer alle vonde tanker om konsekvenser og hva som holder på å gå galt, alt det mørke og tunge fra virkeligheten, ... når så hodet er tomt for den gnagende realitetsorienteringen så kan man sove så godt.

3rT8qKc.jpg

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Så nå skal venstresiden klandres for Breivik? Vel, det er jo helt i tråd med Breiviks egne meninger og tydeligvis dine. Jeg har ikke sett noen Jesus-påstander fra venstresiden, men du må gjerne vise til kildene dine. Hvorfor drar du egentlig en politisk fløy inn i debatten i hele tatt? Rettsvesenet er apolitisk. Jeg har ikke sett annet enn at det er bred politisk enighet om at Breiviks handlinger. Vår blå-blå regjering har ikke akkurat stått på barrikadene for å korsfeste Breivik, men det er kanskje venstresidens feil det også?

Tråden handler om dommen felt i en sak som omhandler Breivik - en landssviker og kriminell tulling i følge deg. Hvordan du klarer å se på dette som en arena for å spre dine høyreekstreme synspunkter?

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Stakkars liten.

..

Hehe, ja. Det er tydeligvis enkelte som har vondt for å forstå ironi.

Gjestemedlem er vårt fremste eksempel. Fyren snakker i store ord om "frihet, demokrati, og vestlige verdier" samtidig som han er den mest totalitære personen på hele HFS. Han hadde passet rett inn i Saudi Arabia. Det er ganske så underholdene. ;)
    Dødsstraff eller strengere straff for ABB har ingenting med totalitære holdninger å gjøre. Å sammenligne dette med straffesystemet i Saudi Arabia er bare latterlig. Men dette regner jeg med at du vet?

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Dødsstraff eller strengere straff for ABB har ingenting med totalitære holdninger å gjøre. Å sammenligne dette med straffesystemet i Saudi Arabia er bare latterlig. Men dette regner jeg med at du vet?
    Du anser ikke det at staten skal få beslutte når et voksent menneske skal dø, mot sin vilje, som å bevege seg i en mer totalitær retning? Hva mener du totalitært ville være da?

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Du anser ikke det at staten skal få beslutte når et voksent menneske skal dø, mot sin vilje, som å bevege seg i en mer totalitær retning? Hva mener du totalitært ville være da?
    Norge hadde dødsstraff under andre verdenskrig, anser du det som totalitært? Er USA et totalitært land?

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Norge hadde dødsstraff under andre verdenskrig, anser du det som totalitært? Er USA et totalitært land?
    Ja, at Norge idømte dødsstraff under andre verdenskrig gjorde Norge til mer totalitært. Totalitært er ikke snakk om svart og hvitt - det er grader av totalitarisme. At staten skal bestemme når et menneske skal dø, uten at dette mennesket utgjør noen fare i øyeblikket, faller innenfor definisjonen av totalitarisme.

USA er et totalitært land på visse områder, ja. Men som sagt så er det ikke så svart/hvitt som enten er eller ikke er. Du kan jo se på listen over land som har dødsstraff og se hvilket godt selskap USA er i. Jeg mener ikke USA er så totalitært som Iran eller Saudi Arabia, men det er heller ikke poenget.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Japan er vel et bedre eksempel. Et av de tryggeste, fredeligste og mest siviliserte landene i verden. De har dødsstraff, og bruker den. Det er stort sett massemordere som blir idømt en slik straff.

Denne idiotiske forestillingen vi har om at alt og alle skal rehabiliteres og skal tilbake til samfunnet, samme hva de har gjort, er dog det verste.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Ja, at Norge idømte dødsstraff under andre verdenskrig gjorde Norge til mer totalitært. Totalitært er ikke snakk om svart og hvitt - det er grader av totalitarisme. At staten skal bestemme når et menneske skal dø, uten at dette mennesket utgjør noen fare i øyeblikket, faller innenfor definisjonen av totalitarisme.

USA er et totalitært land på visse områder, ja. Men som sagt så er det ikke så svart/hvitt som enten er eller ikke er. Du kan jo se på listen over land som har dødsstraff og se hvilket godt selskap USA er i. Jeg mener ikke USA er så totalitært som Iran eller Saudi Arabia, men det er heller ikke poenget.
    At meningene beveger seg sakte i retning av totalitære holdninger kan jeg være enig i, men det skal mye mer til før man har totalitære holdninger. Ekstremt mye mer:

https://no.wikipedia.org/wiki/Totalitarisme

Blir vel som å påstå at de som ønsker økt statlig eierskap innen enkelte næringer beveger seg i marxistisk retning.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ekspertuttalelser som er vel verdt å lese, helt uten ironi: Utsi: Isolasjon er psykisk terror - VG

Men. Et poeng for å supplere. Det går et viktig skille som har forsvunnet i artikkelen. Man kan ilegges forskjellige former for isolasjon i varetektskjennelser med hjemmel i straffeprosessloven. Det er nok dette disse snakker om. Man kan ilegges brev- og besøksforbud, altså rettet mot venner og familie ute pga. mulig påvirkning av etterforskningsarbeidet, bevisforspillelse, vitnepåvirkning og annet. Man kan også ilegges brev- og besøkskontroll, at brev skal gå via etterforsker, og at politiet skal overvåke eventuelle besøk (gjett hvor ofte de har tid til det). Man kan også isoleres fra andre enkeltinnsatte, eller andre innsatte i det store og hele (pga mulighet til kommunikasjon via disse). Man kan endog ilegges medieforbud (ingen TV, radio eller aviser) for å hindre at siktede tilpasser sin forklaring etter fakta som kommer frem i media.

Slike kjennelser gis gjerne for to uker i slengen, men kan i prinsippet forlenges like ubegrenset som selve varetektskjennelsene. I enkelte tilfeller kan det vare lenge.

Dette er temmelig strenge greier. På grunn av den økonomiske situasjonen i fengslene, så er det også ganske begrenset i hvilken grad man klarer å tilby kompenserende tiltak (rett og slett aktiviteter og samtaler med ansatte).

I forhold til ABB's situasjon er dette betydelig sterkere grad av isolasjon, men naturligvis av kortere varighet. Kompensasjonstiltakene er også langt mindre omfattende i praksis. Husk at ABB også har fått tilbud han har takket nei til.

Jeg synes det er fint at dette kommer opp, og er kanskje hakket mer bekymret for varetektsinnsatte med isolasjonskjennelser som gruppe (mange), og enkelte andre utagerende og syke innsatte, enn akkurat ABB. Ikke fordi jeg er tilhenger av at han skal straffes ut over det retten har bestemt, men ganske enkelt fordi jeg innbiller meg at han har mer sosial interaksjon enn man kan få inntrykk av. Kvaliteten på denne er nok omtrent som den må være. Men, meg om det.

Vær forberedt på at det blir dyrt å gjøre noe effektivt med saken...

Sist redigert av en moderator:

TiaZzz

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Japan er vel et bedre eksempel. Et av de tryggeste, fredeligste og mest siviliserte landene i verden. De har dødsstraff, og bruker den. Det er stort sett massemordere som blir idømt en slik straff.

Denne idiotiske forestillingen vi har om at alt og alle skal rehabiliteres og skal tilbake til samfunnet, samme hva de har gjort, er dog det verste.
    Så de andre landene i listen teller ikke? De har jo også dødsstraff, så de må vel være skinnende eksempler på gode rettsstater? Man kan jo også se litt på de pene tallene Japan rapporterer - https://www.nationmaster.com/blog/?p=74 Og til sist - hva så om Japan er trygt? Det er ikke bevist en korrelasjon mellom dødsstraff og lovlydighet. Hvor lovlydig er Pakistan? De knerter jo en god del mennesker i året på statens regning, det må vel være kjempetrygt der?

https://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring - alle skal ikke tilbake til samfunnet, så du tar feil. Men til forskjell fra idiotiske dommer på 265 år og lignende så har man en mer pragmatisk tilnærming i Norge.

At meningene beveger seg sakte i retning av totalitære holdninger kan jeg være enig i, men det skal mye mer til før man har totalitære holdninger. Ekstremt mye mer:

https://no.wikipedia.org/wiki/Totalitarisme

Blir vel som å påstå at de som ønsker økt statlig eierskap innen enkelte næringer beveger seg i marxistisk retning.
    Sematikk. Hvis jeg mener staten skal få overvåke all nettbasert kommunikasjon så har jeg en totalitær holdning til akkurat denne saken. Det betyr ikke at jeg mener staten skal kontrollere og overvåke alt. Meningen beveger seg ikke sakte, den er helt i samsvar med totalitarismen fra den er unnfanget.

Nå er det mer til marxisme enn at staten eier noe, men i prinsipp kan det være at de som ønsker at staten skal overta ansvaret sitter med marxistiske ideer. Marxisme er mer komplekst enn totalitarisme så motivasjonen for hvorfor sier mer enn selve ønsket. En konservativ person kan jo ønske at staten skal eie et museum for å få stabilitet og kontroll f.eks. uten at dette er marxistiske ideer. De færreste konservative ønsker vel å leie inn politi eller forsvar, som kan sies å eies av staten, men vi synes ikke Erna er en marxist av den grunn? (jeg kunne dog tenkt meg å sett Siv Jensen bli beskyldt for det en gang, for å se reaksjonen)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn