Strøm relatert Earth Hour og «ren» strøm?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    877
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Nyter denne timen i året det anlegget låter ekstra godt! Alt av lys i huset er av her, hos naboen, naboens nabo osv.

    Noen som opplever det likt - Eller er det bare innbilning?

    04F24EAD-A2FB-41CC-8BF0-88BA93D26F6D.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er ikke hensikten at alt skal være avslått?
    Inkl eget HiFi anlegg?
    Nei. Har aldri tenkt at dette har noen betydning.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alt av lys i huset er av her, hos naboen, naboens nabo osv.
    Dvs. ro i hjemmet, ro i sjela og sansene mer mottakelig. En stemme i hodet som sier at siden det er earth hour så kan det låte bedre så blir det ofte slik.

    PS: selvsagt en mulighet for at det faktisk er en liten forskjell også da ;)

    Noen som opplever det likt - Eller er det bare innbilning?
    Innbilning er like fullt en egen opplevelse
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Mye unødvendig forbruk av kraft.
    Apparater som står på standby. Klokkeradio, TV, DVD-spiller, Hi-fi, TV-dekoder, antenneforsterker, videospiller - for ikke å snakke om en eller flere PCer og spillkonsoller.

    Norges totale standbyforbruk estimeres til ca. 392 GWh (millioner kilowattimer), som tilsvarer energiforbruket i ca. 15.700 boliger, ifølge Enova.

    Redusert forbruk vil nok påvirke lyd-opplevelsen.
    Å forklare dette med innbilning har mer å gjøre med en mangel på forståelsen av virkning-årsak og erfaring.
    Når f.eks noen hiver ut emc filtre med den forklaring at det foringer lyden,og samtidig sier at en aldri
    har tenkt over at det har en betydning..

    "Sparepærer" av typen kompakt lysrør påvirker mye mer enn led.
    Noen "sparepærer" burde etter Ncom (tidligere Støykontrollen)sitt utsagn aldri ha vert solgt pga
    støyforurensning av nettet.

    Så lydpåvirkning fra forbruk og laster er reelt,når forholdene er til stede.
    Noen ganger mye og noen ganger lite og ingenting.Dette er målbart.
    Selv om enkelte ikke har den erfaringen blir det helt feil å påstå at dette er innbilling,
    defekt og feilkonstruert elektronikk.Slikt hører hjemme under begrepet kunnskapsløst.

    6 audiofile og bare 2 hører forskjell ved bruk av ett så kraftig "hjelpemiddel" som ett nettfilter.
    Negativ innbilning?Men årsaken kommer ikke frem,selv om den er rett foran nesen deres med målinger.

    https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg har virkelig svært ved at se at dette skulle have indflydelse på lyden :) med Mine effekt forstærkere kan jeg se hvor mange volt der er tilstede mens man lytter til sin musik . Det varierer imellem 230V-218 V .
    Dette er her målbart men ikke hørbart her. Da jeg for nu en del år siden fik en el gruppe kun til anlægget (Sikring 13A)var der en forskel. Ikke på lyden i sig selv men støj og knald fra opstart af Køl og frys var væk. Andet skete der ikke.

    At nogen virkelig kan høre forskel er jo bare godt. :) Men mon ikke også omgivelserne også spiller ind. Man har måske fået lidt vin og god mad er i godt humør Osv osv
    :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har virkelig svært ved at se at dette skulle have indflydelse på lyden :) med Mine effekt forstærkere kan jeg se hvor mange volt der er tilstede mens man lytter til sin musik . Det varierer imellem 230V-218 V .
    Dette er her målbart men ikke hørbart her. Da jeg for nu en del år siden fik en el gruppe kun til anlægget (Sikring 13A)var der en forskel. Ikke på lyden i sig selv men støj og knald fra opstart af Køl og frys var væk. Andet skete der ikke.

    At nogen virkelig kan høre forskel er jo bare godt. :) Men mon ikke også omgivelserne også spiller ind. Man har måske fået lidt vin og god mad er i godt humør Osv osv
    :)

    Det har overhode ingenting med våres varierende 230V 50Hz å gjøre.
    At f.eks du har en variasjon fra 218-230V sier bare noe om hvor svakt nettet ditt er.
    Hos meg varierer spenningen med kun +/- 2 til 3 V gjennom året,
    dvs stor kortsluttingsytelse,stivt nett.

    Det som betyr noe er alle andre spenninger/strømmer,f.eks tidligere hos meg hvor
    det lå 15-20V med 1150Hz i tillegg til 230V 50Hz + en haug med andre strømmer med forskjellig
    frekvens.

    Her er ett eksempel der det bare er å ta frem kalkulatoren å regne på spenninger som kan oppstå.
    Ser en bort fra 23nd og 25nd harmoniske kan nok de andre verdiene være reelle hos mange.
    I tillegg kommer det største problemet,strømmer og spenninger mellom 2kHz og 150kHz

    den værste.jpg


    Ett bilde på strømmer målt under drift i stikk til stereoanlegg.





    Så dersom noen har noe revolusjonerende nytt å bidra med i forskningen mht støy og dens påvirkning
    vil nok forskningsmiljøet ved Universitet i Luleå være svært takknemlig for innspill.

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det har overhode ingenting med våres varierende 230V 50Hz å gjøre.

    Okay.

    Men nu rart i kan høre forskel :)
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    877
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Nyter denne timen i året det anlegget låter ekstra godt! Alt av lys i huset er av her, hos naboen, naboens nabo osv.

    Noen som opplever det likt - Eller er det bare innbilning?

    Vis vedlegget 577058
    Gå til anskaffelse av en regenerator (feks PS Audio P12) så har du godlyd hele døgnet uansett hva naboen måtte finne på!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har ikke slått dere at sånne perioder med 'ren strøm' gjerne også er perioder med lite mekanisk støy fra naboene? I verste fall snorking, men ikke stort annet. Natta, for eksempel? Lite tog som går, lite biltrafikk, og så videre.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke slått dere at sånne perioder med 'ren strøm' gjerne også er perioder med lite mekanisk støy fra naboene? I verste fall snorking, men ikke stort annet. Natta, for eksempel? Lite tog som går, lite biltrafikk, og så videre.
    Slike utsagn viser tydelig hvor liten kunnskapen på dette er.
    Dette er synsing av verste slag.Fake news og desinformasjon bevist?
    Hos meg er det halve året ingen trafikk,ingen naboer etc.
    Det som avviker "normalen" her er at økt forbruk er en stor fordel.
    Altså det motsatte av hva de fleste som opplever forskjeller mht nettstøy,dag/natt,ukedager/helg og sommer/vinter.

    Årsaken er også etter boken,teknisk sett.Manglende dempning av overliggende nett pga liten belastning.
    Når kundene tilsluttet vår felles fordelings kiosk øker forbruket dempes påvirkningen fra overstående nett.
    Da sitter vi igjen med støy fra egen installasjon,stort sett,men støy fra naboer kan også vandre fra
    en bolig til en annen,avhengig av impedansen rundt om kring.

    Men sett at fordelingstrafoen til netteier er i minste laget vil det motsatte kunne oppstå,
    da får vi støy fra både overliggende nett og fra naboer,hvor problemet blir økende med økt
    kapasitans i nett.

    Begge tilstander målt og dokumentert av både netteier og sintef da problemet hos meg ble forsøkt
    redusert med økende trafo størrelse.Og dette er ikke ett særtilfelle men ganske normalt rundt om
    i landet,og rent teknisk helt etter læreboken.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synsing av verste slag der, altså. Anlegget mitt virker, strømmen min virker, alt er kort sagt hos meg som hos de fleste andre.

    Jeg vet at noen har andre forutsetninger for å få anlegget til å virke, men antar likevel at det er 'temmelig' mange i min situasjon. Noen er kanskje i overkant ivrige på å alminneliggjøre sitt eget?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Strømproblemer er nærmest blitt en audioutgave av Keiserens nye klær. Noen få har absolutt reelle og virkelige problemer, men for den store majoritet er dette et ikkeproblem, og definitivt mer av en nevrose enn noe annet. Om man ikke har tungindustri i nærheten, eller virksomheter med utstyr som påfører store faseproblemer i nettet, så kan de fleste sove godt. Det er også slik at utstyr takler evt støy på forskjellig vis, og det finnes heller ingen fasit på hva som er bedre eller dårligere.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Synsing av verste slag der, altså. Anlegget mitt virker, strømmen min virker, alt er kort sagt hos meg som hos de fleste andre.

    Jeg vet at noen har andre forutsetninger for å få anlegget til å virke, men antar likevel at det er 'temmelig' mange i min situasjon. Noen er kanskje i overkant ivrige på å alminneliggjøre sitt eget?
    Ja,din tilstand er rimelig vanlig,men dermed trenger en ikke argumentere med to streker under at problemet
    er ikkeeksisterende,
    spesielt når en forsøker å gi inntrykk av å ha kunnskap
    men kunnskapen og erfaringen allikevel tydeligvis er totalt fraværende.
    Som linken jeg ofte henviser til,også i denne tråden..4 av 6 deltakere har ingen virkning av ett så kraftig
    verktøy som nettfiltre,men som sagt tidligere i tråden,årsaken kommer ikke frem selv om målingen som er
    utført viser årsak.

    https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/

    Men nå er det også som lever i den villfarelsen i at det låter ok,tror de,
    for de vet ikke om andre tilstander enn den de har og godtar denne tilstand som normal.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har da vel for faen ikke verken en eller to streker under noe som helst. Fjott!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke slått dere at sånne perioder med 'ren strøm' gjerne også er perioder med lite mekanisk støy fra naboene? I verste fall snorking, men ikke stort annet. Natta, for eksempel? Lite tog som går, lite biltrafikk, og så videre.
    Slike utsagn viser tydelig hvor liten kunnskapen på dette er.
    Dette er synsing av verste slag.Fake news og desinformasjon bevist?
    Hos meg er det halve året ingen trafikk,ingen naboer etc.
    Det som avviker "normalen" her er at økt forbruk er en stor fordel.
    Altså det motsatte av hva de fleste som opplever forskjeller mht nettstøy,dag/natt,ukedager/helg og sommer/vinter.

    Årsaken er også etter boken,teknisk sett.Manglende dempning av overliggende nett pga liten belastning.
    Når kundene tilsluttet vår felles fordelings kiosk øker forbruket dempes påvirkningen fra overstående nett.
    Da sitter vi igjen med støy fra egen installasjon,stort sett,men støy fra naboer kan også vandre fra
    en bolig til en annen,avhengig av impedansen rundt om kring.

    Men sett at fordelingstrafoen til netteier er i minste laget vil det motsatte kunne oppstå,
    da får vi støy fra både overliggende nett og fra naboer,hvor problemet blir økende med økt
    kapasitans i nett.

    Begge tilstander målt og dokumentert av både netteier og sintef da problemet hos meg ble forsøkt
    redusert med økende trafo størrelse.Og dette er ikke ett særtilfelle men ganske normalt rundt om
    i landet,og rent teknisk helt etter læreboken.
    Du har sikkert rett. Eg opplevde merkbar skilnad på søndag frå kl 12 og utover til kl 16 attende på 80-talet. Men etter stororkanen i 1991/2 vart mykje av straumnettet skifta ut, og endringane var knapt merkbare. Så lurer eg på om apparatskilnad også har stor innverknad på lyden, og ettar at ASR Emitter 2 med sine raffinere straumforsyningar, er eg ikkje i stand til å merke noko som helst endringar, sjølv om spenninga på nettet har skfita ørlite.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Strømproblemer er nærmest blitt en audioutgave av Keiserens nye klær. Noen få har absolutt reelle og virkelige problemer, men for den store majoritet er dette et ikkeproblem, og definitivt mer av en nevrose enn noe annet. Om man ikke har tungindustri i nærheten, eller virksomheter med utstyr som påfører store faseproblemer i nettet, så kan de fleste sove godt. Det er også slik at utstyr takler evt støy på forskjellig vis, og det finnes heller ingen fasit på hva som er bedre eller dårligere.
    Noen få?Hvilke undersøkelse baserer du dette på?
    Som nevnt i en annen tråd https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/92461-geirena-s-lytterom-9.html

    lever hele haugalandet med påvirkning av Europas største aluminiumsverk + Hydros Søral,Husnes
    + ett større AC smelteverk her og de aller fleste audiofile i området merker lite til disse lastene.

    Når du som hevder å ha en viss utdannelse benekter totalt komponent kabler påvirkning,
    selv etter at de fremste forskerne mener noe annet viser vel mer din total manglene innsikt
    og erfaring på området.Det hjelper lite å si at du har jobbet en mannsalder med en viss
    utdannelse når en ikke jobber med slikt til daglig.

    Og hvis du behersker dette fagfeltet kan du også forklare hvorfor LED belysning etc ofte
    ikke holder den levetiden produsentene påstår.

    Hvor mange % utgjør 1.4m og 2.4m av kursens lengde her,tatt fra denne forskningen?

    http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

    2020-01-29_211802_sentral_2.jpg


    Tar en innover seg hva hun sier,at støyen ikke engang rekker ut til hovedsikring,
    men vandrer mellom lastene i installasjonen i boligen vår..
    Er du ikke med på hva dette forårsaker har du ingen ting å fare med.

    Dette er også målt og erfart hos meg.
    Samme problematikk er erfart andre steder i større eller mindre grad,
    bl.a tre hifi butikker på haugalandet,hvorav to var sterk påvirket.

    Artikkelforfatter Rønnberg sendte meg også en forenklet forklaring på hvordan støyen påvirker og vandrer mellom lastene i heimen,mulig du mener hun kommer med BS,men da kan du vel også
    argumentere hvorfor.

    ag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan
    dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså
    nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som
    skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara
    utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV
    med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa
    bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis
    50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och
    30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer
    alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och
    filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
    lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
    drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
    dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
    kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv. Huruvida dessa supratonsströmmar kan skada en apparat
    låter jag vara osagt men det kan medföra ökad stress på kondensatorn som utsätts för höga strömmar som den inte är avsedd för. Det
    finns också ett antal rapporterade fall då man misstänkt att supratoner ligger bakom att någon apparat inte fungerar som den ska.

    Att begränsa eller filtrera dessa supratoner är såklart tekniskt möjligt men det skulle också innebära större och dyrare produkter samt
    ökade problem för elnätskommunikation. Det jobbas på att sätta rimliga och rättvisa standarder och gränsvärden men ännu återstår en
    hel del arbete. Jag bifogar en föreläsning jag gav för Elsäkerhetsverket på svenska som handlar om supratoner (några figurtexter är på
    engelska men det kanske går bra ändå). Det är kanske svårt att få ut något av bara bilderna men har du ytterligare frågor är det bara att
    du hör av dig igen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke slått dere at sånne perioder med 'ren strøm' gjerne også er perioder med lite mekanisk støy fra naboene? I verste fall snorking, men ikke stort annet. Natta, for eksempel? Lite tog som går, lite biltrafikk, og så videre.
    Slike utsagn viser tydelig hvor liten kunnskapen på dette er.
    Dette er synsing av verste slag.Fake news og desinformasjon bevist?
    Hos meg er det halve året ingen trafikk,ingen naboer etc.
    Det som avviker "normalen" her er at økt forbruk er en stor fordel.
    Altså det motsatte av hva de fleste som opplever forskjeller mht nettstøy,dag/natt,ukedager/helg og sommer/vinter.

    Årsaken er også etter boken,teknisk sett.Manglende dempning av overliggende nett pga liten belastning.
    Når kundene tilsluttet vår felles fordelings kiosk øker forbruket dempes påvirkningen fra overstående nett.
    Da sitter vi igjen med støy fra egen installasjon,stort sett,men støy fra naboer kan også vandre fra
    en bolig til en annen,avhengig av impedansen rundt om kring.

    Men sett at fordelingstrafoen til netteier er i minste laget vil det motsatte kunne oppstå,
    da får vi støy fra både overliggende nett og fra naboer,hvor problemet blir økende med økt
    kapasitans i nett.

    Begge tilstander målt og dokumentert av både netteier og sintef da problemet hos meg ble forsøkt
    redusert med økende trafo størrelse.Og dette er ikke ett særtilfelle men ganske normalt rundt om
    i landet,og rent teknisk helt etter læreboken.
    Du har sikkert rett. Eg opplevde merkbar skilnad på søndag frå kl 12 og utover til kl 16 attende på 80-talet. Men etter stororkanen i 1991/2 vart mykje av straumnettet skifta ut, og endringane var knapt merkbare. Så lurer eg på om apparatskilnad også har stor innverknad på lyden, og ettar at ASR Emitter 2 med sine raffinere straumforsyningar, er eg ikkje i stand til å merke noko som helst endringar, sjølv om spenninga på nettet har skfita ørlite.
    Som nevnt til deg tidligere..batteridrift,det hjelper,spesielt på preamp og kilder.

    Men allikevel,tross påstand om uovertruffen strømforsyning streves det fremdeles med å bedre konstruksjon

    https://www.hifisentralen.no/forume...21677-musical-innovation-783.html#post3025853

    unødvendig og fordyrende?

    Tar en f.eks Parasound (John Curl) og Spec,begge bruker R core transformatorer for å redusere problemet
    med nettstøy,og som Curl sa en gang på 90 tallet,problem støyen er fra egen installasjon og det beste
    hjelpemiddelet er R core eller C core transformatorer,til kilder og preamp,poweramp klarer seg med ringkjerne.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    877
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke slått dere at sånne perioder med 'ren strøm' gjerne også er perioder med lite mekanisk støy fra naboene? I verste fall snorking, men ikke stort annet. Natta, for eksempel? Lite tog som går, lite biltrafikk, og så videre.
    Jorda, støygulvet synker om kveldene, ingen tvil. Andre elementer som lys i rommet, luftfuktighet (!), dagsform, fludium i glasset osv bidrar alle.

    Jeg har en 2000VA trafo i forsterkeren min. Den er aldri helt tyst, men sjelden jeg legger merke til den, med mindre jeg legger meg på kne foran racket.
    Har dog bitt meg merke i at enkelte ganger høres den når jeg går forbi. Kan jo være naboens vaskemaskin, med jordfeil eller lignende, eller kanskje summen av de 20+ dimmbare Philips HUE pærene jeg har i hus. Dette er som regel tidligere på ettermiddag, når det er mer liv i huset, så finner det litt snodig.

    Har foreløpig ikke prøvd ut strømløsninger ennå. Har ujordet kurs, og da forstår jeg det slik at ymse filter potensielt mister litt/ mye av potensiell effekt, da de ikke får utlignet til jord det de eventuelt måtte filtrere bort.

    Jeg er nok ikke en av de som sliter fryktelig, da det er begrenset med tungindustri nært Tromsø. Ligger litt høyt på spenning, så halogenpærer lever ikke lenge på full hendel her.

    Andre har kanskje opplevd betydelige problemer, med gjentagende skader på utstyr eller merkbar ustabilitet. Engasjement og kunnskapsnivå vil nok variere basert på hva man har opplevd.

    Synes vi kan forsøke holde oss på sak og ikke hverken sprenge sikringer eller blodkar.

    Hvordan tester forsterkerprodusenter at nettopp sine konstruksjoner fungerer så godt de kan, under suboptimale forhold på elnettet?
    Gjør mindre konstruktører en like seriøs jobb som store internasjonale konsern?
    Dokumeterer PS audio hva man kan forvente av ytelsesforbedring ved kjøp av en Power Plant?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ett filter fungerer litt redusert i ujordet stikk.
    Blir vel som ett EMC filter for jordet IT nett der en ifølge ABB fjerner cy kondensatoren.

    https://www.researchgate.net/post/w...r_inverterdrive_be_disconnected_in_IT_network


    Litt mer info angående EMC filtre og IT nett.Avsnitt 7.5 og 7.6

    https://www.tdk-electronics.tdk.com/download/528632/64440358c2e92def9ca9d86aeb3f0c85/pdf-general.pdf


    Det er nok flere enn Rudi som lever i den tro at hifi`n låter optimalt uten forbedringspotensiale.

    Men slike personer fra den kulørte presse,med lyrisk blomsterspråk og defekt/feilkonstruert elektronikk som løper sjarlatanenes ærend taes vel ikke så voldsomt seriøst?




    ISOL-8 Minisub Axis og ISOL-8 Substation Axis strømrensere:


    "jeg har vel aldri egentlig følt at jeg har hatt noe spesielt behov for strømrensing"

    "Jeg har dog opplevd til dels stor forskjell med- og uten de nevnte tingene,"

    "Som sagt så har jeg aldri følt det store behovet hjemme hos meg for store strømrensere, da jeg synes lyden alltid har vært bra, og at anlegget har hatt superb dynamisk kontrast og en veldig sort bakgrunn hvor alle smådetaljer har fått stå frem i all sin prakt.

    "Så hjemme hos meg , med min (trodde jeg) perfekte strøm så har Isol-8 Minisub Axis gjort anlegget mitt bedre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med referanse til sitatet fra Rönnberg ovenfor: I den grad det eventuelle problemet skyldes høyfrekvente resonanser inne i eget hus vil resistiv last som glødelamper og varmeovner dempe disse resonansene. Sparepærer og LED er noe annet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Med ren resistiv last fra ovn,0.25 - 2kw på stereo kursen merket jeg ingen forandring.
    Men når det legges inn 25-30kw på forsamlingshus og kapell merkes dette godt.
    (8 boliger,kapell og forsamlingshus på nå 800kva trafo)
    Årsaken til det er større dempning av støy mot overliggende nett,helt etter boken.
    Ideelt for støy fra overliggende nett mener netteier att alle boliger (ca30) skulle vert tilsluttet
    en trafo istedenfor fire som nå.

    Men tynn nettkabel som gir høy R verdi og med lav C verdi,tykk isolasjon,merkes god bedring.
    Dette gjelder i all hovedsak for preamp og kilder.
    Effekttrinn klarer seg uten noen vesentlig hjelpemidler.

    Og som Rønnberg sier.Mange støyende laster gir flere resonanser,men med lavere amplitude.
    Få laster gir resonans med høy amplitude.Ser ut til at den varianten kan gi mest problem.

    Nå er vel dette komplekst.Har en lav nettimpedans vil støyen som vandrer mellom lastene gå den vei.
    Da vil også forskjeller på kabler og filtre merkes mer enn om en ligger "midt på treet" med nettimpedansen.
    Ligger en "litt høyt" vil det slå motsatt vei i forhold til en lav nettimpedans.

    Fra hovedsikring til netteiers trafo er impedansen gitt,men i egen installasjon kan en forandre både
    lengde og mm2 på kursen..dersom er villig til det.PN i rør vs PR..C verdier?
    Det er også i egen installasjon problemområdet for støy ofte ligger i dagens
    samfunn med alskens duppeditter i stikkontakten.
    Var enklere før med kun resistiv laster,en radio og en TV i heimen.
    Selv gatebelysningen var glødepærer.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    At mengde og type støy på nettet varierer er det ingen tvil om.
    Men det er da ikke nettspenningen med ymse støy en lytter til.
    Hva, om noe, av denne støyen kan en finne igjen i spenningene i en forsterker?
    Etter nett trafo, likerettere, filterkondensatorer og regulatorer.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    At mengde og type støy på nettet varierer er det ingen tvil om.
    Men det er da ikke nettspenningen med ymse støy en lytter til.
    Hva, om noe, av denne støyen kan en finne igjen i spenningene i en forsterker?
    Etter nett trafo, likerettere, filterkondensatorer og regulatorer.

    En gang var jeg på jakt etter EMC filter.Da tok en kar kontakt og sa han hadde sikkert noen liggende.
    Han fjernet de da han mente de forringet lyden.Vel,den karen var deg.

    Når du i innlegg #2 i denne tråden sier "Nei. Har aldri tenkt at dette har noen betydning."
    Som fagmann burde du etter en slik erfaring begynt å fundere på hvorfor EMC filtre degraderte lyden.


    Her er svaret,noe du vil se på de aller fleste data for EMC filtre,de forsterker støy i området
    2kHz - 150kHz,området kalt supraharmonics.

    Nesten utrolig at folk med utdanning klarer å benekte hva produsentene av EMC filtre selv sier

    https://www.hifisentralen.no/forume...oks-og-til-musikanla-gget-15.html#post3053051


    While its attenuation is
    reasonable at higher frequencies - 1MHz and
    above, it is lacking at lower frequencies. But
    this is only at 50 Ohms termination as specified
    by EMC regulations. In real-life applications
    0.1/100 Ohms (grey lines) this filter provides
    negative attenuation at lower frequencies,
    which is, of course, a euphemism for
    amplification.

    2020-01-30_211448_on_2 (1).jpg




    Ser en litt på hva som kan skje med støy fra laster i egen installasjon når nettimpedansen
    ligger til rette for det.


    Electric Power Quality And REliability - XL Catlin


    Shielded isolation transformers are usually installed for noise control. They do not regulate voltagebut provide a fixed input-to-output voltage ratio, commonly 1:1. They block common-mode noise butdo not block noise between current-carrying conductors. Like ferroresonant regulators, isolationtransformers can have high impedances and reflect load-generated noise back to the loads. Shieldedisolation transformers generally do not reduce low frequency harmonics and resonance problems.



    Den ene kursen i stua har høyere impedans enn den store Noratel støydempingstrafoen jeg hadde.
    Refleksjoner fra lastgenerert støy som ender opp som intermodulasjon/interharmonisk støy.


    Intermodulasjon og strømforsyninger?


    http://grouper.ieee.org/groups/harmonic/iharm/ihfinal.pdf

    The addition of harmonics to the supply signal does not affect
    the fluctuation because these harmonics are synchronized with
    the fundamental of the power system. However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the
    AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the
    capacitor varies from one cycle to another, resulting in an
    increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since
    this fluctuation is excessive, it affects the operation of the
    equipment.



    Når Rønnberg sier at støy fra egen installasjon (supraharmonics) i all hovedsak forblir der
    og i mindre/liten grad vandrer til andre installasjoner eller trafoen til netteier.
    Den rekker ikke en gang så langt ut som til hovedsikring.


    Førsøk

    P1030710.jpg


    2020-01-29_212058_installasjon.jpg



    Hva med å flytte kursen for stereoanlegg (1) bort til inntak (4).

    Hva skjer når en måler RTA i lytteposisjon?
    Måling 1,normalen,sikring ved faseskinne.
    Måling 2,kursen flyttet til hovedsikring,hva skjer med bl.a Ref.level?

    rta 03.10.16 ams (2).jpg

    rta 03.10.16 sms (2).jpg



    Da må en få lov å spørre,hvor er den store impedansen som hindrer supraharmonics
    å vandre fra faseskinne,de få cm opp til jordfeilbryter gjennom kwt måler og den korte
    kabelstumpen bort til inntaksikring?
    En ting er sikkert,støyen fra egen installasjon er fraværende ved hovedsikring ved målinger
    med Hioki i stikk på stereoanlegg og ved inntak,og i tillegg viser forsterkning av problemstøy
    med økende kapasitans fra nettfiltre og div kabler med varierende kapasitans.
    Hvorfor skal spenningskvaliteten etter forskriften ikke måles ved lastsikringene
    men nærmest mulig hovedsikring tror du?


    elspec.jpg


    IMG_20180322_130354 (1).jpg



    Men hvordan låter det når stereoen mates nærmere trafoen til netteier?


    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/97316-et-oppgja-r-med-virkeligheten-180.html

    Og hadde dette vert verdensklasse som eier påstår ville jeg tro att det hadde vert en skjellsettende opplevelse,
    noe det tydelig vis ikke var.

    Mye slik.Innlegg #3587

    "naturlig mørk" klangbalanse"
    "medførte plysj og pastellfarge på all musikk, samt mangel på smekk, eksplosivitet "

    Mine kommentarer

    Som hos meg,men jeg mener mangel på smekk og eksplosivitet er en "negativ feiltolkning",
    det samme med plysj og pastellfarger,mer en naturlig smekk og eksplosivitet..

    og innlegg #3592

    "mer kontroll på bass "
    "og Diskant ble litt tam"

    "Jeg tror ikke økning av effekt vil ha nevneverdig nytte ifht dynamikk her"
    "til det er selve høyttalerne for dempet."
    "Skalering kan være feil, dvs solist er tre m høy feks,"

    Mine kommentarer:

    Riktig.Tilføring av mer effekt vil ikke forandre dette med dynamikk
    Dempet lyd fra høyttaler vil jeg mene et ett resultat av strømkvalitet,
    lite støy utenfra og fra egen installasjon.

    Skalering.Til tider varierer skalering,vokalist kan bli tre m høy,avhengig av innspilling.
    Dette kan også variere med tilstand på nettet.

    Jevnt over har det vert slik hos meg en god stund nå.
    I min verden er dette mer riktig,naturlig.
    Årsaken til den "brå" forandringen,at det for tiden låter mer som om stereoen mates direkte
    fra inntaksikring og mer lik anlegget jeg referer til,er at jeg har redusert støy i egen installasjon ved å bytte ut noen av kompakt lysrørene med LED,
    OG at jeg er rimelig sikker på at en produksjonsenhet er ute av drift.(mini kraftverk)

    Ang hva som demper og LED belysning.
    LED absorberer også støy,men med et heller dårlig resultat for lommebok og LED pære

    Siden Aurora ikke vil svare på det

    Rønnberg om saken:

    Här har Sarah gjort många intressanta upptäckter. Som att supratonerna ibland breder ut sig på oväntade sätt. Vid ett tillfälle mätte hon exempelvis upp en viss distorsion från en LED-lampa. När hon sedan skruvade in ytterligare en LED-lampa så sjönk distorsionen. Det visade sig att störningarna ”städades bort” av den nya lampan i stället för att spridas på nätet. På samma vis kan lampor svälja störningar från solcellsomriktaren.

    – Jättebra för nätet, men kanske inte så lyckat för lampan, konstaterar Sarah.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Trådstarter synser og spør om andre synser det samme.
    Jeg spør om noen har analysert om spenningene i en forsterker blir påvirket av "påtrengt" støy.
    En godt konstruert forsterker med ditto strømforsyning er rimelig immun mot støy.
    Alle er langt fra like gode.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Trådstarter synser og spør om andre synser det samme.
    Jeg spør om noen har analysert om spenningene i en forsterker blir påvirket av "påtrengt" støy.
    En godt konstruert forsterker med ditto strømforsyning er rimelig immun mot støy.
    Alle er langt fra like gode.
    Hvorfor synse?Mangel på kunnskap,forståelse og erfaring?
    Måling bør isåfall foregå ute i felt hvor det er problemer,ikke på lab med "kunstig" og minimalt med tilført rusk.
    Hva er en god strømforsyning?Hypex forsterkere er jo rost opp i skyene av enkelte.
    Da må det vel være litt faglig interessant å vite hvorfor det ved enkelte anledninger sliter.
    Hypex vil ihvertfall ikke svare på problematikken.
    Selv Mola Mola er langt fra immun.
    Teddy Prado er også strømforsyning som tydeligvis ikke håndterer støy.

    If the power cable presents a high impedance to these signals they will be reflected back into the power supply where they will intermodulate, thus increasing the high frequency noise levels of the component. Most power supply filters are ineffective at blocking very high frequency noise components and much of it is passed through to the DC rails. The sonic effects of this include: high background noise levels, blurred or slurred transients and a general lack of clarity and purity of the sound or visual image.”



    Så dette mener hvordan intermodulasjon påvirker mener du ikke medfører riktighet?

    The addition of harmonics to the supply signal does not affect
    the fluctuation because these harmonics are synchronized with
    the fundamental of the power system. However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the
    AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the
    capacitor varies from one cycle to another, resulting in an
    increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since
    this fluctuation is excessive, it affects the operation of the
    equipment.


    Vil vel tro med rimelig sikkerhet at det er målt,og at det ikke er synsing.
    Når Rønnberg sier at det jobbes med en forskrift..vel,det er andre i miljøet som har godt opp stien før henne.
    De jobbet med problemene supraharmonics lager i industrien,helsevesen og andre viktige samfunns institusjoner.
    Dersom det er slik at du prøver å antyde så kan ikke leverandører av f.eks diagnose og behandlings utstyr
    konstruere gode nok strømforsyninger,men det kan audio bransjen.
    Eller forsvaret.Hvorfor måtte forsvarsbygg få en annen tilførsel på Rygge?
    Fordi utstyret de bruker er elendig konstruert eller defekt?

    Men slik er det nå her,tro ikke på forskningen,den tar helt feil,
    og kommende forskrift er basert på synsing,antagelser og annet vas og ikke behov.
    Som Rønnberg sier:

    Att begränsa eller filtrera dessa supratoner är såklart tekniskt möjligt men det skulle också innebära större och dyrare produkter samt
    ökade problem för elnätskommunikation. Det jobbas på att sätta rimliga och rättvisa standarder och gränsvärden men ännu återstår en
    hel del arbete.

    Slik er virkelighetens verden for de som kan faget,og det er nesten komisk hvordan fagpersoner her
    jobber med nebb og klør mot veletablert kunnskap.

    Selv de som skal måle og deres måleinstrumenter sliter,men her vil vel fagfolkene si at det skyldes feilkonstruert
    måleutstyr.

    Rolls Royce måle utstyr Elspec som bl.a Sintef bruker,og nettselskaper etterhvert begynner å bruke.

    ved høye nok THD-nivåer vil kurveformen til slutt bli så forvrengt at apparatet ikke lenger skjønner at det er en grunnleggende sinuskurve der nede i bunnen, noe som potensielt kan gjøre at apparatet ikke måler rett lenger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Litt tilbake:
    Jo da. Jeg kunne lånt eller gitt deg et Schaffner EMC filter hvis jeg hadde funnet det.
    Jeg er ikke plaget med støy.
    Den gang var jeg interessert i å prøve et slikt filter. Gudene må vite hvorfor.
    Det hadde ingen hørbar effekt på støy. Jeg har jo ingen.
    Men det ødela lyden fullstendig.
    Når jeg sier det slik, betyr det så ødelagt lyd at jeg trodde det var noe galt med forsterkeren. En Push Pul med EL34.

    Om ikke trådstarter synser, så spør han om andre synser.

    Ellers er det bort i mot skummelt å refere til noe "typisk". Slik du gjør i tilfellet et typisk EMC filter.

    Og tilfellet på Rygge? Hadde det noen relevans til HiFi og lyd / musikk?

    Siden du plages mer enn hva andre gjør, har du testet med andre forsterkere?
    (jeg har ikke lest så mye om dine plager som virker å være enorme)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Litt tilbake:
    Jo da. Jeg kunne lånt eller gitt deg et Schaffner EMC filter hvis jeg hadde funnet det.
    Jeg er ikke plaget med støy.
    Den gang var jeg interessert i å prøve et slikt filter. Gudene må vite hvorfor.
    Det hadde ingen hørbar effekt på støy. Jeg har jo ingen.
    Men det ødela lyden fullstendig.
    Når jeg sier det slik, betyr det så ødelagt lyd at jeg trodde det var noe galt med forsterkeren. En Push Pul med EL34.

    Om ikke trådstarter synser, så spør han om andre synser.

    Ellers er det bort i mot skummelt å refere til noe "typisk". Slik du gjør i tilfellet et typisk EMC filter.

    Og tilfellet på Rygge? Hadde det noen relevans til HiFi og lyd / musikk?

    Siden du plages mer enn hva andre gjør, har du testet med andre forsterkere?
    (jeg har ikke lest så mye om dine plager som virker å være enorme)

    EMC filtre og typisk..Hvor mange av filtrene til Schaffner eller Schurter f.eks
    unngår forsterkning i område 2kHz-150kHz,

    https://www.schaffner.com/products/emcemi/

    Tell og kom med tilbakemelding hvorvidt det er typisk eller ikke med forsterkning i nevnte område,
    eller vet du dette allerede,at det ikke er typisk?

    Rygge - nettselskapet måtte levere fra en annen trafo pga støy.
    Hva har dette med audio å gjøre?
    Siden forsvar bygg Rygge sleit med støy,sykehus sliter,industri sliter og er det noen som er avhengig
    av gode strømforsyninger så må det værer slike institusjoner,men de sliter altså.

    Er det pga dårlig konstruerte strømforsyninger?
    Er audio verden bedre på dette enn de som leverer utstyr til disse samfunns institusjoner?

    Ja,jeg VAR svært plaget med støy.
    Som ståa er nå er jeg mindre plaget enn de aller fleste.

    Se forøvrig mine kommentarer i innelegg#25 ang annlegget i denne tråden

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/97316-et-oppgja-r-med-virkeligheten-180.html

    Så jeg har erfaring med begge ekstremvarianter i begge ender,samt det i mellom ang støy,
    da også med og uten EMC filtre i alle varientene på kurser med høy og lav nettimpedans.

    Utstyr tilsluttet nettet her?

    Lauvland/Audio 12W klA
    Mark Levinson ML 11 og 12
    Div Consonace
    OCM
    Belles
    Yamaha
    NAD
    Chord
    Mytek
    Heed
    Xindak
    Logitec


    "
    Jeg er ikke plaget med støy.
    Den gang var jeg interessert i å prøve et slikt filter. Gudene må vite hvorfor.
    Det hadde ingen hørbar effekt på støy. Jeg har jo ingen.
    Men det ødela lyden fullstendig.
    Når jeg sier det slik, betyr det så ødelagt lyd at jeg trodde det var noe galt med forsterkeren. En Push Pul med EL34."

    Så da ble strømforsyningen påvirket allikevel?Av EMC filteret,og du undrer deg ikke hvorfor?
    Rett og slett hysterisk morsomt

    Igjen,er kommende forskrift for supraharmonics bygget på tullball?
    Forskningen rundt problemet bare morsomt tidsfordriv?
    Hvorfor er strømforsyninger til Audio bedre enn utstyr i samfunns viktige institusjoner?
    Hva er det du vet som forskerne ikke vet?

    Hva vet du som "Rhesus" ikke vet? Og dette bare om støy i området 100Hz - 2kHz
    Dersom strømforsyninger er immune,hvorfor slike tanker som dette?
    Som også PS Audio bruker på sine regeneratorer

    rhesus.jpg

    Uten navn (3).jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fotnote til det viste innlegget fra meg: Slik var det med de komponentene jeg hadde da. Der hørte jeg også tydelig forskjell med og uten vibrasjonsdemping under kilder og forsterkere. Siden det har jeg byttet ut stort sett alt i anlegget. Med de komponentene jeg har er det ingen hørbare forskjeller med og uten strømfiltre. Ettektforsterkerne er plugget rett i veggen vi en vanlig ufiltrert grenkontakt. Strømkvaliteten på nettet er formodentlig den samme.

    For ordens skyld: Klasse D-forsterkere har vanligvis lavere PSRR enn klasse AB, men med eksakt disse komponentene ble det altså slik.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Etter å ha skummet gjennom denne tråden så slår det meg nok en gang at stor kunnskap som regel presenteres med ydmykhet og en stor forståelse av det man også ikke bastant kan slå fast.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Fotnote til det viste innlegget fra meg: Slik var det med de komponentene jeg hadde da. Der hørte jeg også tydelig forskjell med og uten vibrasjonsdemping under kilder og forsterkere. Siden det har jeg byttet ut stort sett alt i anlegget. Med de komponentene jeg har er det ingen hørbare forskjeller med og uten strømfiltre. Ettektforsterkerne er plugget rett i veggen vi en vanlig ufiltrert grenkontakt. Strømkvaliteten på nettet er formodentlig den samme.

    For ordens skyld: Klasse D-forsterkere har vanligvis lavere PSRR enn klasse AB, men med eksakt disse komponentene ble det altså slik.
    Hypex hadde du når Fidelity var på hjemme besøk 09?

    Hvor dumme tror du folk er?
    Blomsterspråk på linje med den kulørte audio pressen

    2011
    https://www.hifisentralen.no/forume...doo-eller-na-dvendig.html#eWhlz00XRwwBBSAB.99

    2012
    https://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/60734-stra-mrenser-bare-tull.html

    2013,nesten 14

    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/71109-stra-mrens.html#eBt3hIkOyCQd9VfL.99
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På det tidspunktet innlegget fra 2011 ble skrevet hadde jeg ikke gjort tester med og uten filtre på Hypex’ene. Innlegget beskriver erfaringer gjort med EC AW180M og EMC-1. Erfaringen med f eks Hypex NC400 (etter å ha forsøkt med og uten filtre) er at filtrering ikke gjør et dugg forskjell hverken den ene eller andre veien med disse forsterkerne.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg til og med testet med og uten, på de forsterkerne jeg har nå, heller enn bare å videreføre det som gjorde en forskjell med de forrige. :)
    Hadde du eller hadde du ikke disse forsterkerne når du beskriver lyden i linkene,
    eller løy du i ditt tidligere innlegg?

    Jeg har en T+A PowerBar på alt som står i racket, med litt system i hva som er plugget inn hvor (PowerBar har separate seksjoner for digitale komponenter, analoge linjenivå-komponenter og for effektforsterkere). Monoblokkene har jeg på et separat Supra harem med innebygget filter.

    Jeg også. En slik til de seks monoblokkene, pluss en T+A PowerBar til alt det andre. Alt sammen på en separat 16 A kurs

    Et nettfilter er smart, ja. Jeg bruker en Supra padde med innebygget filter og en T+A PowerBar. Begge kan anbefales.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi har diskutert dette ørten ganger før. Du har tydeligvis et imponerende arkiv over hva jeg har skrevet i hvert enkelt innlegg de siste 15 årene.

    Som jeg skriver i foregående innlegg: Innlegget fra 2011 beskriver erfaringer gjort med EC AW180M og EMC1. På tidspunktet innlegget ble skrevet hadde jeg byttet ut forsterkerne til Hypex UcD400AD, men hadde ennå ikke testet med og uten strømfiltre foran dem. Jeg plugget dem bare inn i filtrene som allerede sto der. Senere testet jeg med og uten strømfiltre foran Hypex UcD400 og NC400. Det viste seg at filtrene ikke gjorde noen som helst forskjell med disse forsterkerne. Supra-filtrene gikk deretter på bruktbørsen. Your mileage may vary, som det heter.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Vi har diskutert dette ørten ganger før. Du har tydeligvis et imponerende arkiv over hva jeg har skrevet i hvert enkelt innlegg de siste 15 årene.

    Som jeg skriver i foregående innlegg: Innlegget fra 2011 beskriver erfaringer gjort med EC AW180M og EMC1. På tidspunktet innlegget ble skrevet hadde jeg byttet ut forsterkerne til Hypex UcD400AD, men hadde ennå ikke testet med og uten strømfiltre foran dem. Jeg plugget dem bare inn i filtrene som allerede sto der. Senere testet jeg med og uten strømfiltre foran Hypex UcD400 og NC400. Det viste seg at filtrene ikke gjorde noen som helst forskjell med disse forsterkerne. Supra-filtrene gikk deretter på bruktbørsen. Your mileage may vary, som det heter.

    Hadde du eller hadde du ikke Electrocompaniet i 2011?

    " Slik var det med de komponentene jeg hadde da." med ref til innlegget fra 2011

    "Siden det har jeg byttet ut stort sett alt i anlegget."

    Ingen som leser det lyriske blomsterspråket kan missforstå hva det gjelder.

    Ta kontakt med Tufte,mulig han kan lære deg å ro bedre.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha skummet gjennom denne tråden så slår det meg nok en gang at stor kunnskap som regel presenteres med ydmykhet og en stor forståelse av det man også ikke bastant kan slå fast.
    Skummet gjennom som en syvende far i huset for å støtte "målemafiaen" som mener at forskningen tar feil?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Skal tro om trådstarter ble noe klokere?
    Finner noe fornuftig å gjøre.
    Jeg har ingen støy og har glede av å høre musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn