EAR Acute cd spiller

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg er akkurat kommet tilbake fra ferie, og har solgt drivverket og dacen min. Nå er jeg uten noen digital kilde, og tiden er moden for å se seg om etter noe nytt, og anderledes.
Nytt forsterkersett er også betillt, og jeg er forventningsfull som et lite barn ;)
Det er etter hva jeg har registrert en ny trend ute blant entusiastene, og den heter PC basert avspilling, og dac.
Jeg er ikke helt sikker på at det er tingen for meg, og vil drive litt research i motsatt retning.
Etter nitidig lesing på nettet etter noe som er anderledes kom jeg over at Tim de Paravichini fra EAR mot alle ods har gått hen og gitt ut en cd spiller.
Tim er har jo etterhvert fått kultstatus, og rykte på seg til å være et sært geni, men han har også rykte på seg til å lage saker av ypperste kvalitet, og går ikke på akkord med noe når det kommer til lydkvalitet.
Hans preferanser er jo også vinyl, og analog lyd, og det passer meg som er vinylentusiast utmerket ;D

Hifi skribenten Robert H. Levi har gjennom tiden testet mye snadder, og er etter hva jeg har fått med meg en seriøs skribent, som er kritisk til det han foretar seg. Han ble så begeistret at han sporenstraks kjøpte testeksemplaret. :)

http://www.positive-feedback.com/Issue27/acute.htm

Når det kommer til Acute er det etter hva jeg har forstått en Arcam maskin som er strippet, bygget om, og blodtrimmet av Tim. Det borger for en opplevelse utenom det vanlige.
Men mitt spørsmål til dere er:

Er det noen av dere som har hørt denne godbiten, eller har synspunkter på den overhodet?

Hadde satt pris på å fått noen "pros & cons" ;)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
365
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Jeg har et personlig synspunkt, og det er at den er det styggeste Tim har laget som jeg har sett til nå... :-X (men den er nok god)
Staker her på sentralen har vel denne, hvis jeg husker riktig.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Synes den som er i chrome og gull (som hans produkter forøvrig), er riktig så lekker jeg ;)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
365
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
hey hey HEY!
Me so solly. Det var noe annet! Jeg må ha sett bilde av en annen versjon, og tar dermed tilbake det jeg tidligere sa. Denne var penere ja. :-*

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
;D

Den som er avbildet i testen er ikke det lekreste jeg har sett nei!!

B

Back_Door

Gjest
Hvorfor ikke nytte sjansen til å ta i mot fremtiden fullt og helt? Kutt ut cd-spilleren.
Du burde i alle fall gi deg selv sjansen til å studere brukervennligheten og forholdet mellom pris og kvalitet på harddisk-alternativet.
De fleste som har gjort det, forblir i den "nye verden" og savner ikke sine cd-spillere.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Back_Door skrev:
................Du burde i alle fall gi deg selv sjansen til å studere brukervennligheten og forholdet mellom pris og kvalitet på harddisk-alternativet.
.............
Det gjør jeg ;)
En av mine hifi-makkere, gut_man er på full fart inn i den nye trenden, og jeg skal opp og lytte litt hos ham også.
Men foreløpig er jeg ikke helt sikker/overbevist på at det er veien å gå for meg!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
6
Kanskje du skulle bli med meg på å kjøpe et Audio Note DAC kit da FallenA. Så kan vi bedrive håndarbeide sammen utover høsten og teste ut PC-audio. Er du ikke fornøyd, er det jo bare å kjøpe seg et drivverk, det kina drivverket du hadde på hjemlån tidligere så ikke så dumt ut det! Jeg tenker jo litt i de baner for å kunne ha mulighet for å teste ut USB DAC av bra kvalitet samtidig som jeg har mulighet for å direktesammenligne med et drivverk jeg har trua på at er en god match til Audio Note'n ;) Vi får sette på tenkehetta, drikke litt tenkevann (Whiskey) og se hva vi havner på. Nei, Tim setter i følge seg selv ikke produkter i produksjon hvis de ikke er bedre enn andres, så det er sikkert en knall spiller dette!! Lurer jo litt på den selv også :p Ikke lett å bli klok på dette her!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kanskje vi skulle prøve begge? Du sjekker ut PC audio, og jeg Acuten ;)

Jeg har enda ikke testet pc audio, og må si at jeg pr. nå trekkes mot et nytt cd drivverk.
Og det som Tim sysler med, tror jeg ikke en skal kimse av :)

Men jeg er enig.....
...dette er ikke helt enkelt, og jeg må en tur i tenkeboksen.
Tenkevann høres snadder ut ;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
BTW!

Når det kommer til håndarbeide av det slaget som nevnes her, tror jeg rett og slett ikke at hverken min kompetanse eller tålmodighet strekke til ;)

Får håpe at Staker popper innom, og leser tråden.
1 hånds erfaring hadde vært knall :)

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Jeg må vel legge inn et innlegg her :)
Er kanskje litt innhabil, da jeg har spilleren. Kan egentlig ikke noe negativt å si om denne spilleren. Som det også står i testene av denne spilleren, bør man teste seg frem med rør. Det gjelder vel de fleste rørprodukter. Den reagerer også stort på bytte av underlag. Låter rett å slett naturlig, og med en tilstedeværelse man må lete lenge etter. Den er derimot ikke så lett å få prøve her til lands, dette er jo en stor negativ sak når det er snakk om så dyre spillere..

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hvor holder du til i landet da staker? ;)

Edit:
Moss ja 8)

Hvordan opplever du skuffen i denne spilleren?
Etter hva jeg har hørt er det noe av det (les: det eneste) som er kjipt på denne relativt dyre spilleren?!
Lyden er jo det viktigste, men på en spiller til nesten 6000,- USD burde jo byggekvaliteten stå i forhold?!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
6
staker skrev:
Er kanskje litt innhabil, da jeg har spilleren. Kan egentlig ikke noe negativt å si om denne spilleren. Som det også står i testene av denne spilleren, bør man teste seg frem med rør. Det gjelder vel de fleste rørprodukter. Den reagerer også stort på bytte av underlag. Låter rett å slett naturlig, og med en tilstedeværelse man må lete lenge etter. Den er derimot ikke så lett å få prøve her til lands, dette er jo en stor negativ sak når det er snakk om så dyre spillere..
Har du fått testet Acute spilleren mot andre spillere? At den reagerer stort på bytte av underlag, kan jo være et tegn på at drivverket ikke er vibrasjonsdempet. Det er i grunnen den største tvilen jeg selv har i forhold til produktet. Mekanisk soliditet er erfaringsmessig viktig også for en cd-spiller. Jeg tviler ikke på Tim's evner til å lage gode konstruksjoner og kretsløsninger, men hadde vært enda mer fristet av spilleren dersom han også hadde stått for den mekaniske konstruksjonen av transporten. Han kan jo dette med å temme vibrasjoner, det har han bevist med sin platespillerkonstruksjon. Vet du staker om Tim har gjort noe i forhold til drivverket i form av vibrasjonsavkobling, eller er dette en standard Arcam Transport med alle elektroniske kretser redesignet av Tim?

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
gut_man skrev:
staker skrev:
Har du fått testet Acute spilleren mot andre spillere? At den reagerer stort på bytte av underlag, kan jo være et tegn på at drivverket ikke er vibrasjonsdempet. Det er i grunnen den største tvilen jeg selv har i forhold til produktet. Mekanisk soliditet er erfaringsmessig viktig også for en cd-spiller. Jeg tviler ikke på Tim's evner til å lage gode konstruksjoner og kretsløsninger, men hadde vært enda mer fristet av spilleren dersom han også hadde stått for den mekaniske konstruksjonen av transporten. Han kan jo dette med å temme vibrasjoner, det har han bevist med sin platespillerkonstruksjon. Vet du staker om Tim har gjort noe i forhold til drivverket i form av vibrasjonsavkobling, eller er dette en standard Arcam Transport med alle elektroniske kretser redesignet av Tim?
Dette har jeg faktisk ikke sett noe på, det er en stund siden jeg var oppi for å si det slik.
Ellers er det ikke så mye info å finne om denne spilleren heller..

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
6
Kanskje en mail til Tim kan være avklarende. Det vil forundre meg mye hvis han ikke har tenkt over vibrasjons problematikken ;D Hva har du plassert spilleren på da for å få det beste resultatet? Og igjen har du sammenliknet med andre spillere? Tenk hvis EAR kunne kommet med en DAC. Da hadde mine tankespinn vært over! Jeg hadde gått for en :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Mail til Tim er sendt!! ;)

Venter spent på om jeg får noe svar 8)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
I dette tilfellet er det nok ikke nødvendigvis drivverket som er kilent på underlag, men heller det faktum at det er rør i boksen. Rør-preer og spillere har som regel mye å hente på riktig underlag, samtidig som demperinger kan hjelpe.
FallenA; du skulle kommet over en lik spiller som jeg har du som er ute etter analog lyd, den ble vel i sin tid omtalt som noe av det mer analoge og jitterfrie som var av Robert Harley i Stereophile. Men, den begynner og dra på årene og den er ikke så altfor ofte på bruktbørsen. Ellers er jo helt klart AN drivverk/dac en tanke. For ikke å snakke om Holfi Xandra LE om du kommer over en, sikre kilder skal ha det til at den er helt ufattelig god til prisen.

Lykke til i jakten!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takk for tips ;)
Holfi Xandra LE, har jeg faktisk hatt her hjemme til test, og lydmessig var den meget bra. Allikevel er det ikke helt hva jeg er på jakt etter. Er heller ikke sikker på at en toploader passer inn i racket mitt når alt det andre er på plass :)
AN dac, og drivverk er absolut på listen over hva som skal sjekkes ut med det første.
Men jeg må fremdeles inrømme at Tim`s modifikasjoner av tidligere godsaker gjør meg meget nysgjerrig på hva han har fått til med en cd spiller.
Han har tross alt latt det skinne gjennom at alt digitalt bare er "crap", så når mannen da endelig kommer med en digital kilde, bør det være bra ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
6
Enig i FallenA's resonnement ang. Acute sitt sannsynlige potensiale! Du gjorde som jeg tenkte, og sendte en mail til EAR! Flott. Det blir spennende å høre hva svaret blir!! Jo mer jeg tenker på det, jo mer sannsynlig tror jeg at MaHa har rett mht forklaring på forskjeller i underlag og lyd. Det ville være en sensasjon hvis ikke Tim har tatt hensyn til vibrasjonenes påvirkning av lydenQ

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
gut_man skrev:
Kanskje en mail til Tim kan være avklarende. Det vil forundre meg mye hvis han ikke har tenkt over vibrasjons problematikken ;D Hva har du plassert spilleren på da for å få det beste resultatet? Og igjen har du sammenliknet med andre spillere? Tenk hvis EAR kunne kommet med en DAC. Da hadde mine tankespinn vært over! Jeg hadde gått for en :)
Har hatt noen spillere innom på prøve men ikke samtidig. Hadde Consonance sacd spiller og en arcam bl.a. Consonance kunne måle seg på en del punkter når den spilte sacd, men på cd får den bank. Det at Ear er på høyde med avspilling av sacd mener jeg sier en del. Arcam blir pinglete, og faller gjennom. Det tok ikke så lange tiden før den ble sendt vekk.
På underlag er det de myke tingene som har fungert best. Det henter frem en dypere bass, og et noe større lydbilde.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Fallen_a,det var cd spillern sin det!!

Vil du ut med hva det koster å skaffe seg noe sånt?

Espen

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.823
Torget vurderinger
4
ixos_76 skrev:
Hei Fallen_a,det var cd spillern sin det!!

Vil du ut med hva det koster å skaffe seg noe sånt?

Espen
Var det ikke 6000 usd da...?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
5700$ + + + for den dyreste versjonen..
Men smør dere med tålmodighet guttær, jeg vet det er noe på gang, men hva det er får dere antageligvis se om ikke så lenge ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
HoJ skrev:
Han har nok ikke tid til å skrive noe nå for tiden han nei.. 8)
Hørte noe snakk om at det lå en lapp til han i posten her om dagen, er det som jeg tror så ser vi ikke noe til han på noen dager ;D
I såfall så gleder jeg meg veldig til han slenger innom tråden her ;)

Topp Bunn