Dyreste kabel!

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Ikke kom her å si at fi-fi kabler er dyre. Her er en til 70.000.000 kr/m!  ;D ;D ;D
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Fint, tror jeg bestiller meg 2x5 meter til Kefene.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
godt at det forskes på kabler også.
alle har tydeligvis ikke slått seg til ro med at en "kabel er en kabel", slik som enkelte av de utlærte geniene på dette forumet.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Ja, og snart skal vi vel få trukket opp noen paraleller med den omtalte kabelen og høyttalerkabler... ::)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
godt at de forskes på kabler også.
alle har tydeligvis ikke slått seg til ro med at en "kabel er en kabel", slik som enkelte av de utlærte geniene på dette forumet.
Ehemmm. Les artikkelen en gang til ;)
"som teoretisk kan lede strøm ti ganger bedre enn konvensjonelle kobberkabler og som veier bare en seksdel"

Altså ti ganger mere strøm med en sjettedel av vekten. Kjekk til bruk i rommet.

Slikt kan en også gjøre vha supraledning. Men da kreves alt dette hydrogenutstyret som gir vekt og energifirbruk. Og det vil en helst ikke ha i en romsonde.

Forøvrig betyr nok 10 ganger bedre ledningsevne ikke 10 ganger raskere. det ville vært fort det ;D
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Ikke kom her å si at fi-fi kabler er dyre. Her er en til 70.000.000 kr/m!  ;D ;D ;D
Disse er langt billigere og kan ta hvem som helst til himmels.

[ftp]http://www.crystalcable.com/[/ftp]
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
michell:

"
Altså ti ganger mere strøm med en sjettedel av vekten. Kjekk til bruk i rommet..."

- du mener lytterommet, ikke sant ;)


Mvh. RS
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
godt at det forskes på kabler også.
alle har tydeligvis ikke slått seg til ro med at en "kabel er en kabel", slik som enkelte av de utlærte geniene på dette forumet.
Haha, er du seriøs nå? ???

Det er godt det er seriøse ingeniører med kunnskapene og målingene på plass og ikke Nordost som har blitt satt på oppgaven i alle fall.
 

Zappern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
163
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Hvem sa det ikke var forskjell på kabler?, denne skal kunne lede strømmen 10 ganger raskere, vet om en DIY variant, som leder strømmen opptil 2 ganger raskere  ;D
Det blir 20 ganger raskere. Ring NASA og cash inn
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Haha, er du seriøs nå? ???

Det er godt det er seriøse ingeniører med kunnskapene og målingene på plass og ikke Nordost som har blitt satt på oppgaven i alle fall.
det er jeg helt enig med deg i.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Kanskje de skulle kjørt Valhalla powercables fra Nordost isteden. Billigere og nesten like hurtige. Propagation speeds: 91% Speed of light

En vanlig powercord har propagation hurtighet på 50-60%, hvis denne NASA powercable skal være 10X "hurtigere" enn "vanlige" powercords vil det si at den transporterer strøm 6x lysets-hastiget. Da dette ikke er mulig, så er enest grunn til å lage denne kabelen i det "nye" matrialet: VEKT. Siden vekten på powercables ikke har så mye å si i hifiverdenen vil jeg påstå at Nordost Valhalla powercords er billigere og bedre en den NASA utvikler.
 
T

timc

Gjest
Er det ikke slik at Nordost kablene i utgangspunktet ble designet for bruk i romfart?
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Er det ikke slik at Nordost kablene i utgangspunktet ble designet for bruk i romfart?

Så var det kanske de som var skyld i brannen som skjedde i mannskaps modulen ved en oppskyting på 60 taller, hvor astronautene brant inne :(

Det var løs ledning +brennbar isolasjon og isoleringsmateriale som tok fyr..

At påstå at ting er bereget på romfart er jo et typisk reklamstriks for å illudere kvalitet.. :p

Madrassen min er forøvrig utviklet for NASA. ;D

Sleiven
 
K

kbwh

Gjest
Dette "utlærte geniet" har lange Nordordostkabler (Flatline, en er 4m og den andre 6m) som yngstemann snubler i når han leker borte/tittei bak høyttalerne. Kablene blir stygge og krøllete av det og pappa irritert. I lyttetester virker dog ikke lyden å bli krøllete. Pussig hva?
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Ikke kom her å si at fi-fi kabler er dyre. Her er en til 70.000.000 kr/m!  ;D ;D ;D

Det står at de håper å løse oppgaven til 2010.
Vel... jeg håper anlegget mitt fungerer ok innen 2010.
Så har vel Nasa litt større budsjett enn jeg kommende år...

Bjarte
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg synes å huske at de er manko på et par romferjer også...
- og jeg har en mer nøyaktig 500kr klokke enn min "NASA-sertfiserte" Speedmaster.
Men, hvis kablene blirr litt raskere, kan hende musikken starter før en har lagt i CD'en....!!!

Arne K
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Kanskje de skulle kjørt Valhalla powercables fra Nordost isteden. Billigere og nesten like hurtige. Propagation speeds: 91% Speed of light

En vanlig powercord har propagation hurtighet på 50-60%, hvis denne NASA powercable skal være 10X "hurtigere" enn "vanlige" powercords vil det si at den transporterer strøm 6x lysets-hastiget. Da dette ikke er mulig, så er enest grunn til å lage denne kabelen i det "nye" matrialet: VEKT. Siden vekten på powercables ikke har så mye å si i hifiverdenen vil jeg påstå at Nordost Valhalla powercords er billigere og bedre en den NASA utvikler.
Men så er vel ikke "lede strøm ti ganger bedre" ensbetydende med "lede strøm ti ganger hurtigere" heller :)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Er det ikke slik at Nordost kablene i utgangspunktet ble designet for bruk i romfart?
Ikke helt men nesten ;D
So what did Nordost do? Like many other innovative nineties start ups they held a trump card. They established a strategic alliance with group of engineers who had come together to develop new technology for state of the art cable manufacturing. Nordost made a new connection by becoming part of an industrial manufacturing concern, which worked exclusively with the consumer electronics industry. The new "Flatline" design group was born.

Les fortsettelsen her
http://www.nordost.com/Technical Papers/right-connections.htm
 

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Innlegg
108
Antall liker
0
Allerede i 1985 forska folk fra Rice på karbon nanostrukturer (Buckyballs). Er det derfor noen som vil få til dette så er det de. Gruppa fikk nobelprisen i kjemi i 1996.

Dog; litt dyrt ennå.. Får kjøre et oppsett med korte lengder tenker jeg ;).

mvh
 

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Innlegg
92
Antall liker
2
Holder meg til Valhalla power, fikk kjøpt en fra ebay som hadde falt ned fra Challenger i 1986.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Ikke kom her å si at fi-fi kabler er dyre. Her er en til 70.000.000 kr/m!  ;D ;D ;D
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;
;D ;DDumminis inbillningus superduprus extrema ;D ;D
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
S

slowmotion

Gjest
Sikkert fin den kabelen der.

Er nok et kvalitetsprodukt, ja.

Joda.

Sikkert verd hvert øre.

Joda.

Romfart, ja.

Jassågitt.

Sier du det, ja.

;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Og ellers har du en normal kveld ? :(
Jotakk, bare bra! Tok litt feil av prisen, trodde at det "bare" var 70000,- pr meter, derav min kommentar!

Hadde jeg sett riktig på prisen hadde jeg antakelig ikke sendt noen kommentar, evt hevist til OT-hjørnet! ;D

Ha en trivelig kveld!
 
Topp Bunn