Dyr tapebit

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er en god grunn til at anbud skal leveres forseglet. Å skylde på slurv og dårlig kvalitetssikring hjelper lite.

Synd for dem det gjelder selvsagt, men det er vel 30 nye som får jobb i stedet da, som har fulgt reglene for anbud.

Men slik er det med tidsavgrensede anbud. Man er aldri sikret å ha jobb neste år hvis noen andre underbyr en. Så sett fra en arbeidstakers synspunkt er det ikke noen god arbeidssituasjon, spesielt hvis man har forpliktelser og familie og slikt.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Skulle ønske at ABB hadde glemt en tapabit på "anbudet" på jernbanens signalanlagg som har kostet 600 millioner og fortsatt er ubrukelig.På toppen er det samrøre mellom innkjøpere,konsulenter og ABB!!!

Verden er ikke helt rettferdig nei!!!
Stakkars de små......

Sleiven

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Synd for dem det gjelder selvsagt, men det er vel 30 nye som får jobb i stedet da, som har fulgt reglene for anbud.
Joda, men dette var jo snakk om vernede arbeidspalsser IIRC, det kommer i et litt spesielt lys da.....

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Gjestemedlem skrev:
Joda, men dette var jo snakk om vernede arbeidspalsser IIRC, det kommer i et litt spesielt lys da.....
Bjørnang er et privateid rehabiliteringssenter som Helse Midt-Norge har kjøpt plasser hos de siste årene. Det ser ut som et bra tilbud til pasientene, men jeg kan ikke finne noe informasjon om dem som kan klassifisere dem som en vernet bedrift.

http://www.bjornang.no

Som en privateid bedrift så må de forholde seg til akkurat de samme anbudsregler som andre rehabiliteringssentre som kan tilby slike plasser. Er det ingen andre som kan tilby tjenestene, så blir det en ny anbudsrunde der disse kan delta.

Det er utvilsomt leit for de ansatte hvis driften må innskrenkes som følge av færre pasienter, men skal man først ha et system der man utlyser anbud for omsorgs- og helsetjenester så er man pålagt å følge de regler som gjelder for dette.

Hvis Bjørnang får store problemer på grunn av dette så vil jeg tro at de kan vurdere andre pasientgrupper eller en omlegging av driften til nye oppgaver. Det er andre som har gjort det samme. Disse f.eks.: http://www.rkhr.no/

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Jeg for min del er ingen tilhenger av stalinistiske regelverk, og synes det blir latterlig når en så bagatellmessig feil ikke kan rettes opp, dersom det er til det beste for pasienter og for samfunnet.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg for min del er ingen tilhenger av stalinistiske regelverk, og synes det blir latterlig når en så bagatellmessig feil ikke kan rettes opp, dersom det er til det beste for pasienter og for samfunnet.
Når de eneste kriteriene man har er at det skal være at anbudskravene oppfylles og at det er den lavest prisede som får tilslaget, så har man frasagt seg retten til å vurdere hva som er det beste for pasienter og samfunnet utover dette. Man kan like det eller mislike det, men skal man først ha anbudsrunder på offentlige tjenester så må man følge regelverket.

Det er jo ikke hvorvidt man bruker limbånd eller ikke disse reglene handler om. Men kravet til at et anbud skal være forseglet må være svært strengt for å unngå både ulovlig samarbeid og muligheten for korrupte sjeler i administrasjonen for å lekke opplysninger til andre anbydere eller blande inn egne konomiske interesser. Det er ofte svært store summer vi snakker om her. Ikke det at dette vedkommer denne saken direkte, men det er viktig å få med seg hvorfor dette MÅ være et absolutt krav i offentlige anbudsrunder. Og dette er private helsebedrifter som konkurrerer om et anbud og da kan man ikke se gjennom fingrene med regelbrudd som skal diskvalifisere noen. Da åpner man for søksmål og erstatningskrav mot Helse Midt-Norge fra andre bedrifter som eventuelt taper anbudet til fordel for disse.

Så selv om det kan synest som en bagatell når man leser i VG om limbåndbiter og triste ansatte, så er det mye som ligger under hvorfor det må være som det er. Husk at VG er beregnet på enkle sjeler.

N

nb

Gjest
Det er på ingen måte sikkert at de som ikke er så flinke til å tape konvoluttene sine hadde fått anbudet selv om de hadde husket å forsegle. Lukkede anbudsrunder skal være lukkede, hvor absurd og urettferdig det enn måtte virke for de som glemmer å oppfylle kravene.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Dette regelverket er ekstremt strengt. Vår bedrift fikk ved en anledning ikke med et anbud fordi Postens "levering neste dag"-garanti møtte låst dør hos mottaker på en lørdag, og da ble det lagt hentelapp hos mottaker. Mottaker hentet sin post etter anbudsfristen, og da kom ikke vårt tilbud med tidsnok i forhold til når det skulle være mottaker i hende.

Jeg for min del synes dette er idiotisk strengt, spesielt når man ser hvordan det offentlige ikke følger sine egne forvaltningsregler. Jeg har to ganger sendt skriftlige henvendelser til kommunen med forespørsel om trafikksikringstiltak i mitt nærområde. Jeg har ikke mottatt noe svar noen av gangene.

N

nb

Gjest
roffe skrev:
Dette regelverket er ekstremt strengt. Vår bedrift fikk ved en anledning ikke med et anbud fordi Postens "levering neste dag"-garanti møtte låst dør hos mottaker på en lørdag, og da ble det lagt hentelapp hos mottaker. Mottaker hentet sin post etter anbudsfristen, og da kom ikke vårt tilbud med tidsnok i forhold til når det skulle være mottaker i hende.

Jeg for min del synes dette er idiotisk strengt, spesielt når man ser hvordan det offentlige ikke følger sine egne forvaltningsregler. Jeg har to ganger sendt skriftlige henvendelser til kommunen med forespørsel om trafikksikringstiltak i mitt nærområde. Jeg har ikke mottatt noe svar noen av gangene.
Regelverket for slikt er sannsynligvis strengt fordi det er et behov for det. At det offentlige selv ikke følger sine regler er her, som ellers, selvsagt helt uakseptabelt.

G

Gjestemedlem

Gjest
roffe skrev:
Mange som har brent seg på å levere for sent. Sen postgang, bud på ville veier, trafikkorker etc.

Men det er jo ikke påbudt å vente til siste sekund med å levere anbudene heller da. Å levere det en dag eller to før fristen går ut burde ikke være umulig i de fleste tilfeller. Uansett er det anbydernes ansvar å være punktlige hvis de vil være med.

Topp Bunn