Strøm relatert Dyr strøm.............. Bedre lyd?

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Innlegg
171
Antall liker
287
Med mye annet i hifi så er jo mantraet gjerne at desto mer det koster desto bedre blir lyden! Nå som strømmen er så himla dyr, så har vel de fleste her kikket både en og to ganger på kw/h-prisen. Kanskje noen har byttet strømleverandør også?

Noen som har merket noe forskjell? Høres Diana Krall litt ekstra sexy ut når det er Fjordkraft som leverer strømmen? Eller kanskje litt ekstra snert i hesheten med Hafslund? Rocker AC/DC litt ekstra mye når vekselsstrømmen bikker 2,50kr per kw/h? :unsure:

Eller låter det like dritt uansett? :LOL:
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Eneste forskjellen jeg har merket meg er at strømprisen er over dobbel sammenlignet med samme periode i fjor (til tross for at jeg bruker mindre strøm av en litt uforklarlig grunn). Strømprisen er ikke noe som bekymrer meg, mer forbanna på politikerene våre som har satt opp muligheten for å sende all kraftreserver vi før hadde ut av landet for å tjene enda mer penger på bekostning av de norske strømkundene. Dette var jo forventet, kanskje enda mer kritisk for den kraftkrevende industrien enn for private husholdninger.

Bygg opp atomkraftverkene igjen (med moderne teknologi, ikke bare i resten av Europa, men også i Norge) så er problemet løst (NB! atomreaktorer surrer rundt rett utenfor kysten vår og atomvåpen flyr over oss kontinuerlig uansett).
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Eneste forskjellen jeg har merket meg er at strømprisen er over dobbel sammenlignet med samme periode i fjor (til tross for at jeg bruker mindre strøm av en litt uforklarlig grunn). Strømprisen er ikke noe som bekymrer meg, mer forbanna på politikerene våre som har satt opp muligheten for å sende all kraftreserver vi før hadde ut av landet for å tjene enda mer penger på bekostning av de norske strømkundene. Dette var jo forventet, kanskje enda mer kritisk for den kraftkrevende industrien enn for private husholdninger.

Bygg opp atomkraftverkene igjen (med moderne teknologi, ikke bare i resten av Europa, men også i Norge) så er problemet løst (NB! atomreaktorer surrer rundt rett utenfor kysten vår og atomvåpen flyr over oss kontinuerlig uansett).
Har aldri hatt atomkraftverk i Norge da, men to reaktorer. En i Halden og en på Kjeller. Dette var forskningsreaktorer som ikke produserte strøm.
Jobbet på den på Kjeller i mange år.
 
L

Lassencad

Gjest
Strøm er vel... strøm
Hvis strøm er dyr er det vel afgifter + udbud og efterspørgsel+ Vind og vejr der betemmer prisen.
Disse faktorer giver vel ikke bedre lyd :rolleyes:

I Danmark koster selve strømmen ikke meget. Det er især afgifterne der gør den dyr.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Eneste forskjellen jeg har merket meg er at strømprisen er over dobbel sammenlignet med samme periode i fjor (til tross for at jeg bruker mindre strøm av en litt uforklarlig grunn). Strømprisen er ikke noe som bekymrer meg, mer forbanna på politikerene våre som har satt opp muligheten for å sende all kraftreserver vi før hadde ut av landet for å tjene enda mer penger på bekostning av de norske strømkundene. Dette var jo forventet, kanskje enda mer kritisk for den kraftkrevende industrien enn for private husholdninger.

Bygg opp atomkraftverkene igjen (med moderne teknologi, ikke bare i resten av Europa, men også i Norge) så er problemet løst (NB! atomreaktorer surrer rundt rett utenfor kysten vår og atomvåpen flyr over oss kontinuerlig uansett).
Forstår deg (nesten).
Samme her i Danmark. Da jeg var flyttet inn i huset og fikk strømregning no. 2, var en notits, at basert på mitt forbruk ville neste strømrgning være på ca. 477,- kr.
Den var på 699,- :mad:

M.h.t. det sidste i innlegget ditt: NEI TAK til atomkraft :cool:
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.178
Antall liker
2.127
Kommer snart en audiofil utgave av brenselcelle enhet med solcellepaneler til hjem fra lyd & akustikk som løser alle strømutfordringer med 100% garantert ren strøm og samtidig senker strømregningen din!

05e26c90c45160cf99079e8ca1c3ca70.jpg
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.214
Antall liker
6.131
Sted
Under stjernene
Kjenner ingen hytteier som ikke har kvittet seg med disel/bensinaggregat - etter at det kom strøm på hytta😊
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har audiofile solcellepaneler og lithium-batterier på hytta :)
Bedre strømkilde enn det kan neppe 230V inverteren få ......
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Et af problemerne med dyr strøm har været perioder med alt for lidt vind. Desuden for lidt regn i Norge?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Forstår deg (nesten).
Samme her i Danmark. Da jeg var flyttet inn i huset og fikk strømregning no. 2, var en notits, at basert på mitt forbruk ville neste strømrgning være på ca. 477,- kr.
Den var på 699,- :mad:

M.h.t. det sidste i innlegget ditt: NEI TAK til atomkraft :cool:
Husker en grafitti i Køben ca1980, si ja til atomkraft og få sjove børn
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Samme her i Danmark. Da jeg var flyttet inn i huset og fikk strømregning no. 2, var en notits, at basert på mitt forbruk ville neste strømrgning være på ca. 477,- kr.
Den var på 699,- :mad:
Jeg bor i leilighet og har nesten 3000 NOK/måned i strømregning.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg bor i leilighet og har nesten 3000 NOK/måned i strømregning.
Norge har vel altid været lidt fucked up med priser på det mest merkelige.
Kjøpte inn til å lave mat i Geilo for mange år siden. Fikk bare kjøpt en liten bit av en agurk til det
som 50 agurker ville kostet i Danmark. Kjøpte en 6-pack ½liter Heineken på dåser, 10,-kr. i "bortskafningspant" pr. dåse??

Prøvde til gengæld en vinter å leie 2 stk´s 6-manns hytter på Trysil. Da vi landet,var det 30 grader inni hyttene, alt lys incl. sauna var tennt,
3 store poser ved utenfor hver hytte. Spurgte hva faen de tenket på. Fik å vide, at det skulle vi ikke tenke på, da strøm på det nermeste
ingenting kostede.
Hva´ skjedde??
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Husker en grafitti i Køben ca1980, si ja til atomkraft og få sjove børn
Not the Nine o´clock News lavede i senfirserne en "fake" reklame omkring det mest kriseramte atomkraftverk i England på den tiden.
Starter med at du tidlig morgen ser to barn gå hånd i hånd med skolevesker på en liten vei. Stendiger på begge sider, åh så romantisk,
og en snert av lys blå aura innhyllende begge barna.
Da kommer den dybeste, runde, fyldige fortellestemmen: " If you want your children to glow in the dark too,
then move to Winsgale" :LOL:
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Og hvilken varmekilde har du? Gætter på elektrisk!
Varme brukes ikke her - så forbruket er identisk sommer som vinter. Kjører oppvaskemaskin ca hver andre dag; kjører vaskemaskin 1-2 ganger i uka og tørketrommel 1 gang i uka. Ellers er det lagringssystem (75 disker) som nok krever litt; anlegget, TV, kjøleskap (side by side) og fryseskap. Ellers standard flat-topp kokeplater og komfyr (som bruker maks 1 gang hver dag, komfyr kanskje 1-2 ganger i uka). Har også en microbølgeovn som brukes kanskje et par ganger i uka.

Byttet alle pærer til Philips Hue (ca 50), strømforbruket gikk faktisk godt ned sammenlignet med før jeg satte opp Philips Hue pærer.

Så hovedbruken er anlegget, TV. og iMac Pro, gadgets + lys. Ved overgang til klasse D forsterkere så gikk også strømforbruket merkbart ned :) Tør ikke tenke på hva regningen hadde endt på om jeg hadde hatt det gamle anlegget. Forbruket ligger oppunder 2000 kWh/måned.
 
Sist redigert:

Jan300

Medlem
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
9
Antall liker
3
Sted
Oppland
Og jeg som har fastprisavtale fra i sommer nyter ikke bedre lyd av den høye prisen....
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Norge har blitt knyttet til ACER, forbanna politikere burde hatt sparken hele gjengen! (Norge skal tydeligvis være hele europas batteri knyttet til det "grønne skiftet" :eek:
Er vel heller de som temmer på høyresiden, inkl. Ap som burde fått "sparken".
Som Torbjørn Berntsen en gang sa
"det er mange politiske analfabeter der ute"

Folket får de politikerne de fortjener er vel også ett velkjente begrepet 😁
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er vel heller de som temmer på høyresiden, inkl. Ap som burde fått "sparken".
Som Torbjørn Berntsen en gang sa
"det er mange politiske analfabeter der ute"

Folket får de politikerne de fortjener er vel også ett velkjente begrepet 😁
Jepp, dette ble initiert av AP og heiet frem av resten av høyresiden i det politiske Norge. Jeg skjønte hva dette ville bety før det ble innført, dette er ren logikk. At det politiske flertallet i Norge vil gi fra seg kontrollen på en av våre konkurransefortrinn er for meg fortsatt er mysterie.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Litt som Birger da? (Otto Jespersens figur) Han jobbet som reaktorgutt på Kjeller :ROFLMAO:
Nei, var på verkstedet som lagde alt utstyret som satt i reaktoren, både Halden og på Kjeller. Var en veldig ok jobb og spennende.
Lagde også masse utstyr til subsea. Trykktestet også masse på 1200 bar. Savner den tiden.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jepp, dette ble initiert av AP og heiet frem av resten av høyresiden i det politiske Norge. Jeg skjønte hva dette ville bety før det ble innført, dette er ren logikk. At det politiske flertallet i Norge vil gi fra seg kontrollen på en av våre konkurransefortrinn er for meg fortsatt er mysterie.

De gir fra seg kontroll og konkurransefortrinn ved enhver anledning. Man kan spørre hvilken ideologi som ligger til grunn....
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Spiller jo ikke så meget. Er hjemme 5 dage i ugen. Alt er sparepærer Led. Spiller ikke så meget. Bruger mest tid på å bygge.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Nei, var på verkstedet som lagde alt utstyret som satt i reaktoren, både Halden og på Kjeller. Var en veldig ok jobb og spennende.
Lagde også masse utstyr til subsea. Trykktestet også masse på 1200 bar. Savner den tiden.
Du var ikke med på dette vel? 😁

 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Du var ikke med på dette vel? 😁

Jeg er ikke en forsker😄.
Men det var i den perioden jeg jobbet der ja. Sluttet for 14 år siden. Lagde blant annet stoppemekanismen for å slå den av. Tror det gikk 0.4 sekunder.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
De gir fra seg kontroll og konkurransefortrinn ved enhver anledning. Man kan spørre hvilken ideologi som ligger til grunn....
Det trenger man vel ikke lure på.... majoriteten av AP, pluss H, FRP og V er pro EU, så jo mer tilnærming som kan snikinnføres, jo kortere er veien til "Nå kan vi lkevel bare melde gamle Gnore inn i Felleskapet".....
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.949
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Varme brukes ikke her - så forbruket er identisk sommer som vinter. Kjører oppvaskemaskin ca hver andre dag; kjører vaskemaskin 1-2 ganger i uka og tørketrommel 1 gang i uka. Ellers er det lagringssystem (75 disker) som nok krever litt; anlegget, TV, kjøleskap (side by side) og fryseskap. Ellers standard flat-topp kokeplater og komfyr (som bruker maks 1 gang hver dag, komfyr kanskje 1-2 ganger i uka). Har også en microbølgeovn som brukes kanskje et par ganger i uka.

Byttet alle pærer til Philips Hue (ca 50), strømforbruket gikk faktisk godt ned sammenlignet med før jeg satte opp Philips Hue pærer.

Så hovedbruken er anlegget, TV. og iMac Pro, gadgets + lys. Ved overgang til klasse D forsterkere så gikk også strømforbruket merkbart ned :) Tør ikke tenke på hva regningen hadde endt på om jeg hadde hatt det gamle anlegget. Forbruket ligger oppunder 2000 kWh/måned.
Du/ni förbrukar runt 24000 kWh/år.
Gammalt hus?
Vi förbrukar 11000 kWh/år på uppvärmningen och elförbrukning visserligen på två personen och ett 20 år ” gammalt” hus.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Du/ni förbrukar runt 24000 kWh/år.
Gammalt hus?
Vi förbrukar 11000 kWh/år på uppvärmningen och elförbrukning visserligen på två personen och ett 20 år ” gammalt” hus.
Jeg har ikke på noe varme med unntak av noen enkelte dager. Så alder av hus har her ingen betydning.
 
Topp Bunn