Dypbass

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.026
Antall liker
6.260
Hvor stor andel av platene som utgis har instrumenter som spiller dypbass. Jeg tenker da på frekvenser fra 40 Hz og ned. Nå vet ikke jeg hvilke frekvensområder de forskjellige toner ligger på, men jeg antar at den mørkeste E på kontrabass eller el-bass eller basstromme ligger over dette frekvensområdet. Eller?
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Det meste av innspillinger består av både elektriske/elektroniske instrumenter så vel som akustiske. Derfor er det endel informasjon veldig ofte under 40 hz.
 
L

Lydtekniker

Gjest
På moderne pop- og rockinnspillinger kuttes de fleste instrumenter, med unntak av rene bassinstrumenter, et sted mellom 100 og 200 Hz. Eksempelvis vrenggitarer kutter jeg personlig som regel ved 130-140 Hz. Det er liten plass i bassområdet, og man vil vanligvis ikke at mange instrumenter skal dele frekvensområder i bassen, da dette meget fort blir grøtete og udefinert. Jeg vet at enkelte også kutter bassinstrumenter rundt 40-50 Hz når de mikser (avhengig av musikken og instrumentet, selvsagt), og lar basstromme mer eller mindre alene ta seg av området under. Selv om mange ikke-bass instrumenter har informasjon ned i bassen, er det ikke alltid gitt at denne informasjonen er nyttig musikalsk sett.

Jazz og klassisk er jeg dårlig bevandret i konvensjonene til når det gjelder mikseteknikk, men jeg ser for meg at man tillater seg å være litt løsere i snippen her, da man som regel etterstreber et mer realistisk lydbilde.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Klippet dette fra hifi4all:

# Fagot = 70 Hz.
# Cello = 65 Hz.
# El bas = 42 Hz.
# Bas tuba = 41 Hz.
# Bas tromme = 40 Hz.
# Klaver = 40 Hz.
# Alm. Piano = 38 Hz.
# Kontra bas = 35 Hz.
# Harpe = 33 Hz.
# Stort Piano = 28 Hz.
# Stort kirke orgel = 16 Hz.
# Torden = 10 Hz.
 
T

theStig

Gjest
Jazz og klassisk er jeg dårlig bevandret i konvensjonene til når det gjelder mikseteknikk, men jeg ser for meg at man tillater seg å være litt løsere i snippen her, da man som regel etterstreber et mer realistisk lydbilde.
På klassiske innspillinger er det helt vanlig med full pupp hele veien ned. Spesielt kor-innspillinger fra store katedraler inneholder mye rom-info langt under 40 Hz. Det er også temmelig vanlig med full gjengivelse av orgel helt ned i 16 Hz.

For klassisk musikk er subwoofere et must mener jeg, men man kan godt klare seg med respons til 40 Hz på pop/rock.
 
K

kbwh

Gjest
Nja, theStig.
En god strykekvartettinnspilling og et sett Sf Guarneri skulle holde for en adekvat klassiskopplevelse!
Men selvfølgelig kunne det jo være at man ønsket å spille Mahler etterpå.
 
T

timc

Gjest
Da er det bare å kjøre på med SF Amati Aniversario. ;D
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
596
Klippet dette fra hifi4all:

# Fagot                 = 70 Hz.
# Cello                   = 65 Hz.
# El bas                 = 42 Hz.
# Bas tuba           = 41 Hz.
# Bas tromme       = 40 Hz.
# Klaver                = 40 Hz.
# Alm. Piano         = 38 Hz.
# Kontra bas        = 35 Hz.
# Harpe                 = 33 Hz.
# Stort Piano        = 28 Hz.
# Stort kirke orgel  = 16 Hz.
# Torden                = 10 Hz.
Jeg trodde "stort piano" het flygel på norsk
 
T

theStig

Gjest
Forsåvidt... men man går glipp av en del rominformasjon uten subwoofere. Guarneri'ene spiller ikke mye bass heller, og under 50 Hz er det bom stopp.
 
T

timc

Gjest
Nei desverre. Skulle gjerne hatt det. Godt mulig vi kan få til noe, men kan ikke gi noen konkret svar på sparket.
 
L

Lydtekniker

Gjest
På klassiske innspillinger er det helt vanlig med full pupp hele veien ned. Spesielt kor-innspillinger fra store katedraler inneholder mye rom-info langt under 40 Hz. Det er også temmelig vanlig med full gjengivelse av orgel helt ned i 16 Hz.
Var det jeg trodde :)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.026
Antall liker
6.260
Nei desverre. Skulle gjerne hatt det. Godt mulig vi kan få til noe, men kan ikke gi noen konkret svar på sparket.
No matter. Det blir nok en stund til sub står øverst på ønskelista ennå. Men kunne selvfølgelig også tålt og hatt en sånn eller to stående;

 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
No matter. Det blir nok en stund til sub står øverst på ønskelista ennå. Men kunne selvfølgelig også tålt å hatt en sånn eller to stående;
For et pussig sammentreff. Jeg kunne også tålt et par ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.026
Antall liker
6.260
Men tilbake til start. Da jeg hørte den siste Yello-cd'n The Eye var det noen meget dype bassdropper der. Mener å huske at det var på låten Soul on ice. For meg virket det som disse gikk vesentlig dypere enn vanlige bassinstrumenter går. Men da er det sikkert ikke tilfelle.
 
T

theStig

Gjest
All bassen på alle Yello platene er synthbass.... men det er skjelden det skjer så mye under 30 Hz, men bassnivået er jo meget høyt da. ;D
 
K

kbwh

Gjest
Forsåvidt... men man går glipp av en del rominformasjon uten subwoofere. Guarneri'ene spiller ikke mye bass heller, og under 50 Hz er det bom stopp.
Jeg hører til "anlegget i stua"-fraksjonen, med de kompromisser det medfører, og hater ukontrollert buldre buldre mest av alt.

Dypbassen hjelper øret til å definere opptaksrommet ja. Og selv om den dypeste grunntonen fra en cello er 65 Hz skjer det endel i de lavere frekvensene når 4 mennesker av kjøtt og blod spiller sammen. Og etterpå kommer Karajan og hele Berlinerfilharmonien og spiller Richard Strauss' "Tod und Verklärung". Hent Stradene, timc!
 
B

Back_Door

Gjest
Når det sankkes om dypbass, stiller jeg meg følgende spørsmål: En sak er om et anlegg, les høyttalere, kan gjengi dypbass. En helt annen sak er hva som skjer når det samme anlegget skal spille på høyt volum. Kombinasjonen av dypbass og høyt volum er vel en formidabel utfordring for utstyr og ikke minst lytterom ???
 

andy78

Medlem
Ble medlem
20.08.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
hei BT

jeg vet ikke om du har testet ut Mari Boine og Diana Krall.Jeg har ihvertfall god erfaring med disse to når det gjelder dyp bass. :eek:

hvor stor andel av platene som selges som har bass ned mot 20Hz det er vanskelig å si.

Jeg hører på alt mulig av musikk og Alan Parsons er jo også noe som kan anbefales hva bass og dynamikk angår.

Roger Waters klassiker Amused to death er jo helt rå om du har hørt spor 12 Three wishes....riktignok en samplet plate men alikevel utrolig underholdene..

Vet ikke om dette gjorde deg eller andre noe klokere her inne men håper du får noe ut av det.

hilsen Andy78
 
T

timc

Gjest
Mulig det....men må da kanskje bygge nytt hus i Hollywood size for å få plass ;D

mvh
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.105
Antall liker
33.969
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Har man først hatt en høyttaler som spiller ned til 20 Hz , er det vanskelig å klare seg uten, men jeg er eing i at det er mest klassisk, og evt. elektronisk musikk som det er et "must".
Blir mere trøkk og størrelse på hele lydbildet, og når det gjelder f.eks kirkeorgel får man i noen tilfeller frem toner som rett og slett ikke er der på mindre høyttalere.
 

hifi-stasjonen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.10.2004
Innlegg
74
Antall liker
0
Mulig det....men må da kanskje bygge nytt hus i Hollywood size for å få plass ;D

mvh
Neida, de er mindre enn man skulle tro, (faktisk så mye mindre at en stakkars kropp ringer og sier dem er for små "kan det være jeg har fått Kingdom 15 istedet for Kingdom?")....og så krymper de etterhvert da de har stått en stund...rart det der ;)

Bytte kone?? Tja, det kvinnelige kjønn pleier som regel å si : Pene skap, men hvorfor står de plassert så rart?

;D ;D

Mvh
Hifi Stasjonen
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.936
Antall liker
8.241
Torget vurderinger
1
Tja. Hvis man hører mye på moderne musikk, vil man finne mye informasjon ned mot 30Hz og lavere i ulik eletronika og hip hop osv. eller musikk som gjør bruk av det. Til akustisk, kan subwoofere med hell brukes til å forsterke dynamikken i musikken. Det sisite vil det vel være litt uenighet om, men dog, det er min erfaring når jeg eksempelvis lytter til gode klassisk inspillinger og akustiske opptak.

Bjornh
 
Topp Bunn