Dynavector 20x2 mkII

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hei
har denne pickupen i en Kuzma Stogi arm på ett Raven One drivverk.
Har kjørt den på 100ohm tidligere, men har syntes den var i overkant sidrumpa og "romantisk" innimellom.
er det noen andre her som har denne? Hvilken belastning kjører dere den på?

Setter jeg min Rogue Ares på 1,1kOhm låter det straks mye friskere og morsommere.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.176
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
100 er for lite. Det hører mer ut som Orthofon last. Min er lastet på 453 ohm og er visstnok så nært perfekt som det kan komme. Naim laget en egen motstand som matchen DV og da endte de opp med denne etter å ha vaket i området mellom 400-500.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Det fungerer desidert best med 1100ohm her, sprut, fart og dynamikk.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hos meg låt den kanon på 500,men dette er det bare en regel for: Bruk den med den lasten den låter best med hos deg!

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har last på 200 med Hanss Acoustics PA-23.

Kan det ret og slett være slik at jeg burde se meg om etter en ny riaa-forsterker?
Den mangler litt sprut slik jeg opplever lyden her nå.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har last på 200 med Hanss Acoustics PA-23.

Kan det ret og slett være slik at jeg burde se meg om etter en ny riaa-forsterker?
Den mangler litt sprut slik jeg opplever lyden her nå.

Det skal du ikke se bort ifra, jeg savnet også den spruten frem til jeg havnet oppimot 1000ohm
Kan ikke Hanss justeres oppover?
Evt, prøve en ekstern trafo?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ingen justeringsmuligheter (som jeg vet om i alle fall).

Trafo er en mulighet ja, du tenker en step-up i forkant av riaa?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Kan jeg driste meg utpå å spørre om en anbefaling på en god (men ikke for dyr) mc step-up? Fortrinnsvis en passiv enhet, om mulig (ikke nødvendig, men det ville vært en liten fordel).

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Kan jeg driste meg utpå å spørre om en anbefaling på en god (men ikke for dyr) mc step-up? Fortrinnsvis en passiv enhet, om mulig (ikke nødvendig, men det ville vært en liten fordel).
Cobra2 har denne pickupen, og er trafomarkoman. Så han kan sikkert komme med langt mere kvalifiserte svar enn meg :)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Takk for tipset, Griffenfeldt (og Vermin).

Jeg har sendt en pm til Cobra som blant annet har to step-uper på brukten nå. Thorhauge hadde helt sikkert vært knallbra, men det blir litt mye å svi av 5k på en stepup i denne omgangen. Skal jeg bruke en sånn sum penger tror jeg heller vil se etter et nytt riaa-trinn med variabel last. Kanskje jeg burde kjøpt MI-14-trinnet som var tilsalgs her forleden..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Thorhauges stepup låter kanonbra, og det hender at det finnes brukt. Da ligger de på rundt tre. Jeg hadde et for noen år siden, og må si jeg angrer på at jeg solgte det.

Edit; Det ligger en på børsen akkurat nå, faktisk......

Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.814
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Stemmer det at den (20x2 mkII) ligger så nær XX2 mkII, lydmessig, at det nesten ikke rettferdiggjøres prisforskjellen? Mener jeg har lest det noen plasser..

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vel er den tett på etter den siste revisjonen, men å si at den er så god at Xx2 nærmest blir irrelevant er ønsketenkning. Den har mye mer av alt.Og litt til.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Som så mye annet; mangelen på standarder gjør alt litt dyrere. Men en god stepup er skjelden feil.
Om den passer alt? Nei. Det vil alltid være pickuper som ikke lar seg tilpasse sånn helt uten videre.
Før du er oppe i klasse X-ONO, og har "alle" laster, + flere gain-justeringer, vil en separat stepup
ofte gi mer, helst som trafo-løsning.
Jeg sjønner ikke helt folk som er redd for å bruke halve (eller hele!) pu-budsjettet på en riaa, eller "bare" en stepup,
da begge deler har 100+ pu'ers levetid. Og en god match stepup/riaa gjør MYE mer for en rimeligere pu enn motsatt.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Meg du sikter til, Corbra?

Når det gjelder den tekniske matchingen mellom riaa og en stepup så har dessverre ikke innsikten ennå til å vurdere dette. Thorhauge-stepupen virker bra, men jeg har ikke forutsetning for å vite hvordan den vil passe med PA-23. Ennå.

Topp Bunn