Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Typisk norsk ovn og typisk dansk høyttaler :)

    Vis vedlegget 565941
    Og begge er kvalitet. Dei høytalerne der må du aldri selge.
    C1 er en høyttaler man ikke bør selge,men allikevel vurderer jeg nettopp det med mine(galskapen lenge leve), så hvis noen er interessert er det bare å sende en pm.
    Hva spennende planlegger du nå Dharmabum? Sikker på du ikke vil angre med salg av så fantastiske stativhøytalere?
    Nei,det er jeg ikke sikker på=)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Typisk norsk ovn og typisk dansk høyttaler :)

    Vis vedlegget 565941
    Og begge er kvalitet. Dei høytalerne der må du aldri selge.
    C1 er en høyttaler man ikke bør selge,men allikevel vurderer jeg nettopp det med mine(galskapen lenge leve), så hvis noen er interessert er det bare å sende en pm.
    Dette hadde jeg ikke venta Dharmabum..
    Hva spennende er det som vil dukke opp nå tro??
    vi får se,men jeg har noe på vei som jeg vil prøve side om side med C1.Tar kontakt når jeg kommer så langt, hadde vært hyggelig om du kom for en lytt da!
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    C1 er en høyttaler man ikke bør selge,men allikevel vurderer jeg nettopp det med mine(galskapen lenge leve), så hvis noen er interessert er det bare å sende en pm.
    Dette hadde jeg ikke venta Dharmabum..
    Hva spennende er det som vil dukke opp nå tro??
    vi får se,men jeg har noe på vei som jeg vil prøve side om side med C1.Tar kontakt når jeg kommer så langt, hadde vært hyggelig om du kom for en lytt da!
    Høres spennende ut. Hadde vært hyggelig det ja:)
    Har forresten fått "ny" Amp nå, en Mc 275 om det kunne vært interessant å prøve.
     

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Hej

    Blevet ejer af et sæt C1. Føler ikke min YBA YA201 kan få det bedste ud af dem. Har et tilbud på en næsten ny Cayin CS 100a https://bluecataudio.dk/produkt/cayin-cs-100a/. Nogen der har prøvet en kraftig KT88 på C1? Alternativt overvejer jeg en 20år gammel Bryston 4B st sammen med min Xindak rør-pre.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    Hej

    Blevet ejer af et sæt C1. Føler ikke min YBA YA201 kan få det bedste ud af dem. Har et tilbud på en næsten ny Cayin CS 100a https://bluecataudio.dk/produkt/cayin-cs-100a/. Nogen der har prøvet en kraftig KT88 på C1? Alternativt overvejer jeg en 20år gammel Bryston 4B st sammen med min Xindak rør-pre.
    Cayin cs-100a med kt88 all the way, gullmatch!
    Nu er der osse Naim XS2 med Flatcap på banen. Cayin .....Bryston.....Naim.....hmm hmm
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Går an å prøve den Cayin, men jeg har mer tro på 250 Bryston-watt på C1 :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Går an å prøve den Cayin, men jeg har mer tro på 250 Bryston-watt på C1 :)
    Begge er vel kraftige nok. Det er vel mer snakk om man foretrekker rør eller transistor. Men 4B passet godt sammen med Special 25, så tror det blir en bra match med C1 også.
     

    friisand

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    15
    C1.....forskellige udgaver?

    Hvad er forskellen på de forskellige udgaver af C1....C1 mk2....Platinum? Nogen eksperter i C1?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Jeg har prøvd å søke opp litt av dette.

    Første utgaven er C1 og fantastiske nok 8)

    C1 II og signature er teknisk identiske - forskjellen er finish på signature og lengre garanti
    Fant dette på dynaudio sine sider:

    A new, higher level of fine-tuning and the experience gained from creating the exceptional Dynaudio Sapphire and Consequence Ultimate Edition have helped yield this most refined Confidence II and Signature edition.
    Every model incorporates Dynaudio's finest Esotar² with neodymium magnet.
    In its newest version, it is further optimized via Dynaudio's precision coating, improving the exceptionally smooth response and the authentic reproduction of all fine musical details.
    The crossover has been further optimized, while the internal wiring has been upgraded. With these upgrades, the second-generation model designations are now Confidence II and Confidence Signature.
    The Confidence Signature models are exclusively available in dark-brown Mocca or dark-red Bordeaux realwood finished with high gloss piano lacquer and proudly feature an aluminium backplate plate adorned with the signature of Dynaudio's founder and sole owner, Wilfried Ehrenholz.

    Platinum har jeg ikke funnet noe spesielt beskrivende om.
    Sannsynligvis mye likt signature.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Hei

    Jeg har prøvd å søke opp litt av dette.

    Første utgaven er C1 og fantastiske nok 8)

    C1 II og signature er teknisk identiske - forskjellen er finish på signature og lengre garanti
    Fant dette på dynaudio sine sider:

    A new, higher level of fine-tuning and the experience gained from creating the exceptional Dynaudio Sapphire and Consequence Ultimate Edition have helped yield this most refined Confidence II and Signature edition.
    Every model incorporates Dynaudio's finest Esotar² with neodymium magnet.
    In its newest version, it is further optimized via Dynaudio's precision coating, improving the exceptionally smooth response and the authentic reproduction of all fine musical details.
    The crossover has been further optimized, while the internal wiring has been upgraded. With these upgrades, the second-generation model designations are now Confidence II and Confidence Signature.
    The Confidence Signature models are exclusively available in dark-brown Mocca or dark-red Bordeaux realwood finished with high gloss piano lacquer and proudly feature an aluminium backplate plate adorned with the signature of Dynaudio's founder and sole owner, Wilfried Ehrenholz.

    Platinum har jeg ikke funnet noe spesielt beskrivende om.
    Sannsynligvis mye likt signature.
    Forskjellene mellom signature og platinum er kosmetiske.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    "With the Platinum they only changed the baffle to all black and jacked up the price. So the MKII/Signature/Platinum all sound the same but better than the originals. The difference is the original needed to be turned way up to sound the best whereas the newer ones sounded better at lower listening levels"
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Denne var fin
    High Fidelity

    C1 --> C1 II / Signature
    "A much more refined, precision coating was used for the silk dome of the Esotar2 tweeter. The midwoofer voice coil was redesigned, too. It was now even more precisely wound, using aluminum wire on a Kapton carcass. The drivers operate with a first-order crossover (-6 dB/oct). Although seemingly the simplest design, its proper implementation requires using the best possible passive components. Hence, the manufacturer employed higher quality capacitors and very expensive Caddock resistors. And, last but not least, internal wiring was upgraded."

    Platinum
    Mellomtone
    "The improvements consist in a better selection of the mix material, more precisely made cone suspension, a change of the voice coil and bobbin.."
    Diskant
    "The diaphragm is now coated using a special process, and has a slightly different shape than before (such as in the Evidence Platinum speakers)"
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Denne var fin
    High Fidelity

    C1 --> C1 II / Signature
    "A much more refined, precision coating was used for the silk dome of the Esotar2 tweeter. The midwoofer voice coil was redesigned, too. It was now even more precisely wound, using aluminum wire on a Kapton carcass. The drivers operate with a first-order crossover (-6 dB/oct). Although seemingly the simplest design, its proper implementation requires using the best possible passive components. Hence, the manufacturer employed higher quality capacitors and very expensive Caddock resistors. And, last but not least, internal wiring was upgraded."

    Platinum
    Mellomtone
    "The improvements consist in a better selection of the mix material, more precisely made cone suspension, a change of the voice coil and bobbin.."
    Diskant
    "The diaphragm is now coated using a special process, and has a slightly different shape than before (such as in the Evidence Platinum speakers)"
    Så det er forbedringer teknisk sett opp til platinum også, my bad
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Står i den omtalen, ikke sikkert det er sant :)
    Fin historie om C1 der da.
     

    2-masDK

    Fersking
    Ble medlem
    11.03.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei norske venner.

    Er glad eier af C1 II. Noen her som har erfaringer eller mening om, hvordan en eldre Krell forsterker f.eks ksa-serien vil funke med C1 ?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Disse subbene har jeg hørt som stacket med 8 stk. per side - amazing tight bass!

    Dersom dette er ditt eget anlegg; hvor høyt oppover i frekvens spiller subene?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Disse subbene har jeg hørt som stacket med 8 stk. per side - amazing tight bass!

    Dersom dette er ditt eget anlegg; hvor høyt oppover i frekvens spiller subene?
    De er delt ved 40Hz, men har noen strategiske eq punkter. De gjør ikke så mye av seg, bare fyller ut noen huller. Skulle gjerne ha fire til, men var dessverre feig den gang Soundgarden dumpet de som utgående. Har i tillegg to REL G1 plassert bak som er delt ved 22Hz
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Disse subbene har jeg hørt som stacket med 8 stk. per side - amazing tight bass!

    Dersom dette er ditt eget anlegg; hvor høyt oppover i frekvens spiller subene?
    De er delt ved 40Hz, men har noen strategiske eq punkter. De gjør ikke så mye av seg, bare fyller ut noen huller. Skulle gjerne ha fire til, men var dessverre feig den gang Soundgarden dumpet de som utgående. Har i tillegg to REL G1 plassert bak som er delt ved 22Hz
    Artig å høre, gjettet faktisk på at du delte de enda lavere, med utgangspunkt i hovedhøyttalerne du har. De kan dette med subber, Dynaudio, ser man jo på den nye serien med programvare som tilpasses aktuelle Dynaudio hovedhøyttalere - GENIALT!

    Yepp, kan tenke meg du angrer på at du ikke kjøpte de fire du her nevner, som i tillegg var fornuftig priset i utgangspunktet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Disse subbene har jeg hørt som stacket med 8 stk. per side - amazing tight bass!

    Dersom dette er ditt eget anlegg; hvor høyt oppover i frekvens spiller subene?
    De er delt ved 40Hz, men har noen strategiske eq punkter. De gjør ikke så mye av seg, bare fyller ut noen huller. Skulle gjerne ha fire til, men var dessverre feig den gang Soundgarden dumpet de som utgående. Har i tillegg to REL G1 plassert bak som er delt ved 22Hz
    Artig å høre, gjettet faktisk på at du delte de enda lavere, med utgangspunkt i hovedhøyttalerne du har. De kan dette med subber, Dynaudio, ser man jo på den nye serien med programvare som tilpasses aktuelle Dynaudio hovedhøyttalere - GENIALT!

    Yepp, kan tenke meg du angrer på at du ikke kjøpte de fire du her nevner, som i tillegg var fornuftig priset i utgangspunktet.
    Ja, de måtte kanskje vært delt lavere om jeg ikke fikk hjelp av en dsp og jeg deler jo dem egentlig på flere steder ved hjelp av eq. Prinsippet er å angripe rommets modes fra flere posisjoner og Evidence med sin bassrespons bidrar. Jeg har fått inspirasjon til å forsøke en slik metode fra Earl Geddes og trompetnerden om jeg ikke har misforstått sistnevntes oppsett.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Disse subbene har jeg hørt som stacket med 8 stk. per side - amazing tight bass!

    Dersom dette er ditt eget anlegg; hvor høyt oppover i frekvens spiller subene?
    De er delt ved 40Hz, men har noen strategiske eq punkter. De gjør ikke så mye av seg, bare fyller ut noen huller. Skulle gjerne ha fire til, men var dessverre feig den gang Soundgarden dumpet de som utgående. Har i tillegg to REL G1 plassert bak som er delt ved 22Hz
    Artig å høre, gjettet faktisk på at du delte de enda lavere, med utgangspunkt i hovedhøyttalerne du har. De kan dette med subber, Dynaudio, ser man jo på den nye serien med programvare som tilpasses aktuelle Dynaudio hovedhøyttalere - GENIALT!

    Yepp, kan tenke meg du angrer på at du ikke kjøpte de fire du her nevner, som i tillegg var fornuftig priset i utgangspunktet.
    Ja, de måtte kanskje vært delt lavere om jeg ikke fikk hjelp av en dsp og jeg deler jo dem egentlig på flere steder ved hjelp av eq. Prinsippet er å angripe rommets modes fra flere posisjoner og Evidence med sin bassrespons bidrar. Jeg har fått inspirasjon til å forsøke en slik metode fra Earl Geddes og trompetnerden om jeg ikke har misforstått sistnevntes oppsett.
    Utrolig flott rom. Synes det er sjeldent å se at det estetiske er ivaretatt, men dette var jo bare helt utrolig lekkert. Går selv med tanker om å implementere flere subber vha dsp. Tenker på en DBX Driverack med 6 kanaler. Hva slags dsp bruker du? Og bruker du den kun til deling i bass eller høyere opp ogsp?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk skal du ha!

    Jeg bruker Behringer dcx2496. Billig og gjør jobben for meg, finnes sikkert langt bedre. Den brukes utelukkende til styring av subbene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fru Tosk har og Dynaudio må vite.

    DSC_0058.jpg


    Kjøpe litt McIntosh utstyr til henne på bursdagen. Da blir hun glad tenker jeg!
     
    Sist redigert:

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har erfaringer med Excite 34 vs Evoke 30 evt. generelt inntrykk av seriene opp mot hverandre? Lånte Excite 34 i høst av en nabo bare for å teste hva en gulvstående høyttaler kunne gi. Uten sammenligning mot mine SpecialForty så opplevde jeg Excite som litt kjedelige. Vurderer evoke 30 og 25c i front i et kino oppsett men er Evoke serien mye bedre enn Excite serien?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det noen som har erfaringer med Excite 34 vs Evoke 30 evt. generelt inntrykk av seriene opp mot hverandre? Lånte Excite 34 i høst av en nabo bare for å teste hva en gulvstående høyttaler kunne gi. Uten sammenligning mot mine SpecialForty så opplevde jeg Excite som litt kjedelige. Vurderer evoke 30 og 25c i front i et kino oppsett men er Evoke serien mye bedre enn Excite serien?
    Excite X34 og Evoke 30 er nok konstruert med et annet utgangspunkt eller målsetning enn SpecialForty. Har du godt forsterkeri finner den nok tonen bedre med SpecialForty, da de to andre mer er beregnet på rimeligere forsterkere og sånt sett litt lavere lydmessige krav enn hva SP40 kan trylle frem av gromlyd. Personlig mener jeg forgjengeren SP25 på enkelte områder var (enda) bedre enn SP40, uten at det var det du lurte på :)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaringer med Excite 34 vs Evoke 30 evt. generelt inntrykk av seriene opp mot hverandre? Lånte Excite 34 i høst av en nabo bare for å teste hva en gulvstående høyttaler kunne gi. Uten sammenligning mot mine SpecialForty så opplevde jeg Excite som litt kjedelige. Vurderer evoke 30 og 25c i front i et kino oppsett men er Evoke serien mye bedre enn Excite serien?
    Excite X34 og Evoke 30 er nok konstruert med et annet utgangspunkt eller målsetning enn SpecialForty. Har du godt forsterkeri finner den nok tonen bedre med SpecialForty, da de to andre mer er beregnet på rimeligere forsterkere og sånt sett litt lavere lydmessige krav enn hva SP40 kan trylle frem av gromlyd. Personlig mener jeg forgjengeren SP25 på enkelte områder var (enda) bedre enn SP40, uten at det var det du lurte på :)
    Det som er med s40 er at den er så lett å få til. Veldig homogen, veldig fin sammenheng i fra bass til diskant. Den skinner i mellomtonen som er dens sterke side.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Wall of Dynaudio.

    Evidence Platinum og Sub600

    Vis vedlegget 572206
    Fantastisk tøft oppsett og rom! Og med ribbevegger så du kan klatre litt innimellom lytteøktene ;) Men hva er det egentlig, antagelig noe akustisk relatert?
    Alt vil jo påvirke akustikken, men må nok skuffe litt, de sammen med 2d diffuser bak anlegg er primært ment som pynt. Ribbeveggen er buede bord, stjålet fra sengebunnen på en IKEA seng. Det som er under dem er ikke pynt, men demping.

    Denne, bak lytteposisjon, er derimot ikke ment som pynt.

    DSC_0054.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, subber ikke i kontakt med møbel og nesten fri luftflyt foran og bak. Alt er grundig limt og skrudd med en indre ramme og kledning i hard ask.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå gjenstår det bare å lage potteskjulere til ampene:) Er det mulig å dimme displayet? Litt av en rigg, mine AIR20 og en 12"sub blir lommedisko i forhold:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå gjenstår det bare å lage potteskjulere til ampene:) Er det mulig å dimme displayet? Litt av en rigg, mine AIR20 og en 12"sub blir lommedisko i forhold:)
    Ikke dimme, men slå av. Nå lyver bildet litt, ikke så veldig lyssterke som det ser ut på bildet.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    8
    Da kom det et par Dynaudio XD600/60 innom!
    Låter foreløpig bra men ikke gjort noe spesielt med justeringer og plassering ennå
    20200323_150148.jpg
    20200323_150132.jpg
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Av en eller annen grunn har den Platinum-utgaven av C1 potensiale til å komme opp på topp tre på min personlige vil-ha liste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn