Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Øyvind : Det er nesten så jeg gruer meg til å starte på igjen med innspilling...Uansett blir det spennende å høre forskjellen på SP25 og Contour 30 i egen stue.

    K.H : Har lest gjennom mange sider her i kveld, ble det noe salg av dine S25, eller er det disse du vurderer å bytte ut nå? En av grunnene til at jeg får for C30 nå, er at jeg leser mange rapporter hvor folk beskriver lyden som fyldig, selv ved lavere volum. Dette er ikke så lett å finne, men jeg tror jeg skal få melket det ut av dem med H30. Kan knapt tenke meg noen konkurrent til Dynaudio når det kommer til stativhøyttalere, der er de eventyrlig gode til prisen. Vet det finnes mye dyrt snadder der ute, men det betyr ikke så mye om det skal astronomiske summer for å få tak i et par.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Det ble ikke noe salg av Special 25 og det var kanskje bra. Er likevel i tenkeboksen i forhold til noe nytt. Har hatt Sp25 siden 2011 og det er jo alltid spennende å teste ut nye ting. Problemet er bare at med bruktmarkedet slik i dag blir det dyrt hvis ting ikke klaffer. Derfor kommer jeg heller ikke til å vurdere salg av Sp25 før jeg har fått noe annet i hus som jeg liker enda bedre. Såpass bra, og ikke minst flotte, er de nemlig. Lett å leve med stativhøyttalere også. I alle fall er det slik jeg vurderer den saken.
     

    AudiRS

    Medlem
    Ble medlem
    25.04.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Er spent på hva du synes om C30. Har tenkt litt på dem selv. Lenge siden jeg har hatt gulvstående i min stue og etter den erfaringen har det alltid vært stativere for meg, i all hovedsak Dynaudio. C20 burde derfor være et naturlig valg, men ser de kanskje kan bli litt spinkle i lyden på lavt nivå, der jeg gjerne spiller.
    Har akkurat fått C20 i hus. Jeg syns faktisk disse spiller ganske fett på lavt volum jeg. Kan definitivt leve med disse. Har en H190 på de, og det fungerer over all forventning.
    Hva gjelder innspilling syns jeg det gikk overaskende greit. Skal overleve den tiden det tar :) Fornøyd !
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye AudiRS! Har lest andre si at nettopp den komboen du bruker er kanonbra. Skal man spille mye grisehøyt, er det kanskje behov for mer power, men det er neppe det som er formålet med slike høyttalere uansett.

    Gledelig å lese du er fornøyd, som så mange andre med nye Contour.
     

    AudiRS

    Medlem
    Ble medlem
    25.04.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Gratulerer så mye AudiRS! Har lest andre si at nettopp den komboen du bruker er kanonbra. Skal man spille mye grisehøyt, er det kanskje behov for mer power, men det er neppe det som er formålet med slike høyttalere uansett.

    Gledelig å lese du er fornøyd, som så mange andre med nye Contour.
    Takk takk :) Har kjørt H190 på B&W 805N frem til nå. Det var en forferdelig kombinasjon om jeg må si det. Det fristet ikke og høre på musikk rett og slett. Lyst og spinkelt, umusikalsk på alle mulige måter.

    Tidligere hadde jeg XTZ 99.25LCR og Krell KAV300il og Hegel HD20 DAC. Dette var faktisk en skikkelig bra combo som jeg mange ganger har savnet. Litt ullent kanskje, men fryktelig musikalsk varm fremføring som fungerte på det meste.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Det ante jeg ikke var så elendig kombinasjon AudiRS. En gammel kollega av meg testet Hegel H200 med en variant av 805 for en del år siden og ble kjempeimponert over lyden. B&W krever gjerne forsterkere med solid strøm og høy dempingsfaktor, noe man ofte finner i Hegel. Vurderte faktisk sterkt å kjøpe 803 D2 denne gangen, men bruktprisene står gjerne veldig høyt for 800 serien, så droppet den.

    En ting som forundrer meg litt med SP25 er at de må gjerne spille en stund før de låter optimalt. Sonus Faberne jeg hadde var klare nesten med det samme jeg startet å spille. Vet jo at lyden forandrer seg etter elementene varmer seg opp litt, men her er det vesentlig forskjell på disse to høyttalerne i samme oppsettet.
     

    AudiRS

    Medlem
    Ble medlem
    25.04.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Problemet ble ofte at de spille veldig lite dynamisk, så da måtte man skru opp litt, da fikk man den skarpe skjærende diskanten, som ble slitsom. De var veldig strenge på innspillingen også, der C20 virker å være litt mer tilgivende. Likte heller ikke klangen i høyttaleren, ingen instrument eller stemmer, var slik de burde være. Dog tror jeg at de nyere modellene av 805 er bedre. Tror også en stor Electrocompaniet forsterker hadde gjort susen på de.

    Står faktisk i manualen, at de trenger litt "oppvarming" :)
     
    Sist redigert:

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hallo, den der er jeg nesten flau for å ha lagt ut!
     

    Stenna

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.10.2004
    Innlegg
    74
    Antall liker
    9
    Interessant å lese denne tråden, er på jakt etter nye høyttalere og vurderer Dynaudio. Har nå en gulvstående Sonus Faber Venere, bra lyd til prisen for all del, men savner litt fylde i mellomtonen, vil gjerne ha litt mer trøkk og liv. Har hatt en høyttalere med Dynaudio-elementer, som hadde noe av den fylden jeg er ute etter. Skulle gjerne prøvd Contour 60 som har eget mellomtoneelement, men blir nok for stor i min 35m2 stue og kanskje også for krevende for min 75w rørforsterker. Og Contour 30 er vel ikke så mye mindre.
    Så, av stativmodellene Special 25, Special 40 og Contour 20, hvilken har mest fylde, trøkk og liv i mellomtonen?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Stenna, har du anledning til å ta en lytt på Contour 30, ser de iallefall ut til å stå utstilt i Oslo sentrum. Husker mellomtonen til Venere som slørete og inneslutta. Valgte Olympica II for der løsna mellomtonen og friskheten i toppen også. Størrelsemessig er det iallefall enorm forskjell på Contour 30 og 60. Støtter deg i at valget er nok tryggere med 30 .

    13177205_1144272322279226_9090298662023285323_n_N_150732_2.jpg
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Dynaudio har i hvertfall bra med kropp på tonen. :)

    Destiny :)
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Interessant å lese denne tråden, er på jakt etter nye høyttalere og vurderer Dynaudio. Har nå en gulvstående Sonus Faber Venere, bra lyd til prisen for all del, men savner litt fylde i mellomtonen, vil gjerne ha litt mer trøkk og liv. Har hatt en høyttalere med Dynaudio-elementer, som hadde noe av den fylden jeg er ute etter. Skulle gjerne prøvd Contour 60 som har eget mellomtoneelement, men blir nok for stor i min 35m2 stue og kanskje også for krevende for min 75w rørforsterker. Og Contour 30 er vel ikke så mye mindre.
    Så, av stativmodellene Special 25, Special 40 og Contour 20, hvilken har mest fylde, trøkk og liv i mellomtonen?
    Jeg fikk teste Contour 30 i stuen her hos meg en helg. Også 35 kvm, som din. Det spilte som bare f.... rett og slett. Enorm fylde, esotar-diskanten er klokkeklar uten noen spisse sider. Steintøff bass. I hele tatt veldig bra. Hadde det ikke vært for at tre andre også bor her. Contourene ble ruvende enormt i stua, som også skyldtes at jeg på den tiden hadde langt mindre høyttalere der til vanlig. Men hadde jeg vært ungkar hadde de blitt stående.
    Spilte på den tiden med en 2x160w Parasound. Øredøvende allerede kl 10 på volumhjulet, så de er bra lettdrevne. Blir nok bra også med 2x75w, antakelig uten at du når potensialet helt. Men mer enn godt nok vil jeg tro. Og forsterker kan du oppgradere etter hvert.
    :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Minner litt om Keel fra Linn Sondek LP12 som vel koster rundt kr.30.000,- nå. Hvis samme materiale er vel denne også verdt en del.

    Synd at også Contour 30 er såpass ruvende.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Synd at også Contour 30 er såpass ruvende.
    Nå er nok størrelsen med å skape godlyden, med solid kabinett og massiv frontbaffel. Begynner å bli utålmodig av å vente på mine nå...nesten så man får kalde føtter underveis.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hva slags farge bestilte du? Har du sett noen forskjellige varianter hos forhandleren før du tok ditt valg? Har du kanskje også lyttet på Spendor D7/D9 før du bestemte deg?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kort innpå med litt inntrykk. Disse to her gjør ikke så mye utav seg.
    Trår til når det er dags, og da med kraft, men nesten smått utrolig i sammenheng med de to elementene over.
    Imponerende at de ikke skal imponere hele tida 8)

    1-IMG_7042.jpg
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags farge bestilte du? Har du sett noen forskjellige varianter hos forhandleren før du tok ditt valg? Har du kanskje også lyttet på Spendor D7/D9 før du bestemte deg?
    Gikk for høyglans grå eik. Passer nok best iforhold til lytterommet og jeg likte finishen i butikken. Var innom dark rosewood high gloss også, men trur den passer dårligere og at den nok er vanskeligere å selge når den dagen kommer. Høyglans sort er lekkert, men høyttalere ser gjerne større ut når de er sorte. En annen ting med sort, er støvet blir jo synlig etter fem minutter.

    Har ikke hørt noe på Spendor, ikke så lett å få testet med utstyret jeg har fra før. Når det kommer til Dynaudio har jeg vel bare misslikt en av deres produkter, iforold til pris da selvsagt.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hva var meningen med å legge ut dette bildet?
    du er nød til at sikre et godt fundament for at få Max udbytte av en stander høytaler.

    5A0524F6-48AD-4C41-8711-091FD8D4E275.jpg


    3A3A9103-B714-40F9-B0FB-07775B5E9E31.jpg


    Dynaudio stand 20 er det bedste jeg har set intil nu, stor fotavtrykk, ingen vægt avhengi flexning i bunnplate, ingen magnetisme, ingen klirr, og sandfyldt er dette den beste stander undertegnede har set til dags dato.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vanesak, K.H., vanesak. ;)
    Mine nye gikk fra «Ka i helvete!?» til «Åh, så fine» på kun et par uker :D
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Vanesak, K.H., vanesak. ;)
    Mine nye gikk fra «Ka i helvete!?» til «Åh, så fine» på kun et par uker :D
    Mulig det og slett ikke usannsynlig. Tror likevel jeg foretrekker litt nettere talere.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kveldssteming med SP25
    Stativer er sannfylte med forseglet topp og bunn.

    dynaudio sf25.jpg


    Syns denne finish'en er vakker!

    dynaudio sf25 2.jpg
     
    Sist redigert:

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Vil ikke si så veldig mye om lyden enda, men i korte trekk er det vestentlig mer bunn i Contour 30. Jeg mistenker de for å være bedre allrounder enn f.eks C1 Signature og SP25.

    Når det er sagt, har jeg fundert litt over Special Twenty Five. De spiller jo laaangt større og bedre enn både størrelse og prislappen skulle tilsi. Jeg har igrunn til tider denne måneden tenkt at jeg skulle kanskje ikke ha bestilt Contourene og spart de pengene. SÅ bra er de faktisk.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Vil ikke si så veldig mye om lyden enda, men i korte trekk er det vestentlig mer bunn i Contour 30. Jeg mistenker de for å være bedre allrounder enn f.eks C1 Signature og SP25.

    Når det er sagt, har jeg fundert litt over Special Twenty Five. De spiller jo laaangt større og bedre enn både størrelse og prislappen skulle tilsi. Jeg har igrunn til tider denne måneden tenkt at jeg skulle kanskje ikke ha bestilt Contourene og spart de pengene. SÅ bra er de faktisk.
    Jeg er vel litt i samme båt. Har hatt nåværende Special 25 siden 2011 og ett par før det igjen. Det kunne derfor vært spennende med noe nytt. Samtidig er jeg ikke overbevist om at et bytte totalt sett vil gjøre meg vesentlig mer fornøyd, i alle fall i det lange løp. Har derfor bestemt at Special 25 ikke skal ut av huset før jeg har hørt på noe nytt jeg finner passer meg bedre.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vil ikke si så veldig mye om lyden enda, men i korte trekk er det vestentlig mer bunn i Contour 30. Jeg mistenker de for å være bedre allrounder enn f.eks C1 Signature og SP25.

    Når det er sagt, har jeg fundert litt over Special Twenty Five. De spiller jo laaangt større og bedre enn både størrelse og prislappen skulle tilsi. Jeg har igrunn til tider denne måneden tenkt at jeg skulle kanskje ikke ha bestilt Contourene og spart de pengene. SÅ bra er de faktisk.

    Hvorfor mener du at «mer i bassen» skulle tilsi en mer «allrouder»? Jeg vil faktisk mene det motsatte. Det største problem jeg ofte møter, er at høyttalerne må stå ganske langt ut i rommet for å «skinne». Dette er lite praktisk i vanlige stuer. SP25 har en frekvensgang som er utmerket også «litt mot bakvegg». Dette er mine typiske observasjoner. Selvfølgelig vil dette være avhengig av de akustiske forhold elles. Bassen i SP25 er hos meg i særklasse. Dyp, mektig og åpen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Alt har vel med match å gjøre. Mine Dynaudio 25 Special fremtrer som ekstremt vellykkede sammen med Kinki EX-M1 integrert forsterker. Med god margin er dette det absolutt beste audio-systemet jeg har hatt hos meg. Bassen fikk en totalt annen mening og "makeover". Her er det skyv i dypbass og dynamikk i spader. Stor innsikt oppover og opplever overhodet ikke dette som "tørt". Stemmer er forførende og diskanten er super luftig til de siste fine detaljer.

    Nå hører hvor unøyaktig og udramatisk denne høyttaleren var med en rørforsterker jeg hadde før Kinki forsterkeren. Manglet rett og slett kraft, match og oppløsning. Jeg er meget imponert over mine Dynaudio 25 Special sammen med EX-M1.

    Hurra for Dynaudio 25 Special. Skal bli spennende å sjekke ut andre Dyn høyttalere. Har det egentlig skjedd noe særlig siden Dynaudio 25 Special?

    Får ikke lyden ut av holdet. Bare "må" sitte klistret å høre musikk i timesvis. Gøy!

    dynaudio sf25 kinki EX-M1.jpg
     
    Sist redigert:

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    417
    Sted
    Skive, DK
    Er i litt av et dilemma. Har et 2 år gammelt par Contour 30 på hånden til 30.000,- DKK. Skal jeg gå for de, eller kjøpe et par nye Contour 20 til ca. den samme pris?
    Problemet er, at mitt rom ikke er så stort. Sitter ca. 3 m fra højttalerne, og det er ikke så mye plass bakover.
    Kommer fra et par Buchardt s300 mk 2 som jeg forsåvitt var fornøjd med. Har fått den idé at små (stativ) højttalere er veldi bra i min stue, og frykter at 30’ene blir for store.
    For og imot? Innspill ønskes om 20 kontra 30.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg er over middels imponert over Dynaudio. Har et par Dynaudio Special Twenty-Five. Har lyst til å høre noen enda bedre Dynaudio. Hvilke bør jeg styre etter?

    Noen som har hørt denne?

    dynaudio_c1platinum.jpg
     
    Sist redigert:

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er over middels imponert over Dynaudio. Har et par Dynaudio Special Twenty-Five. Har lyst til å høre noen enda bedre Dynaudio. Hvilke bør jeg styre etter?

    Noen som har hørt denne?

    Vis vedlegget 529896
    Har du mulighet ville jeg hørt både C1 og C20. Litt ulike tilnærminger, og er jammen ikke sikker på hvilken jeg liker best.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn