Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg kjører nå heed obelisk si med strømforsyning på Excite x16. Heed's skal gi 50 veldig sterke watt. Skal kunne sammenlignes med en vanlig 60-65 watt kanskje. Er det for lite i deres øyne, høyttaleren er 4 ohm.
    Jeg kjørte heed obelisk monoblokker på 70w på audio physic scorpio 25... De mest utrolige og største 70wattene jeg har vært borti.. og lyden.. heed er flott.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Jeg kjører nå heed obelisk si med strømforsyning på Excite x16. Heed's skal gi 50 veldig sterke watt. Skal kunne sammenlignes med en vanlig 60-65 watt kanskje. Er det for lite i deres øyne, høyttaleren er 4 ohm.
    Hei - tror det kan funke aldeles utmerket.
    For nesten 20 år siden hadde jeg et lignende oppsett med Cyrus 3 integrert med PSX-R ekstern strømforsyning.
    Dette brukte jeg sammen med et par Dynaudio Audience 15 gulvhøyttalere. Og det låt virkelig friskt og fint!
    Cyrusen var en 50-watter som din Heed Obelisk - forhandler BMH sa at en kunne legge på ca. 20 watt i ytelse med den ekstra strømforsyningen.
    Nå tror jeg også at din Heed er enda mer strømsterk og kraftig enn min gamle Cyrus - så jeg tror oppriktig talt at denne kan funke riktig bra. Lykke til uansett!;-)

    Audiofil hilsen fra Øvre Bønes, Bergen,
    Vidar W. :)
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Det låter ganske taktfullt og fint. Hvorfor solgte du X-cell? Venter nå på nye strømkabler. De sier i hvert fall at naim og Dynaudio er bra kombinasjon.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de spilte veldig bra. H590 og C20 er en kombo jeg kunne leve lenge med:) Nydelige kreasjoner.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Nå som passive Focus har gått ut av modellrekken til Dynaudio, er det Excite som er nærmeste arvtaker?

    https://www.dynaudio.com/home-audio/excite
    ja, det blir det, og det er vel ikke det hotteste fra Dynaudio. Jeg vil anbefale alle her som vurderer nye talere fra Da å heller spare opp midler til bedre modeller, nye contour og confidence f. eks. Navnet på de respektive seriene forteller det meste forresten. Excite er engasjerende .. En stund. Den gamle contour serien viste konturene av den magien dynaudio kan formidle, og confidence formidler musikken med selvsikkerhet . Ingen jobb er for vanskelig og det er ikke mye som stikker ut i feil retning.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det låter ganske taktfullt og fint. Hvorfor solgte du X-cell? Venter nå på nye strømkabler. De sier i hvert fall at naim og Dynaudio er bra kombinasjon.
    Beklager seint svar.. Heed blokkene er vel de komponentene jeg angrer mest på å ha solgt.. og hvorfor.. jo byttesyken og dumhet :)

    Har heldigvis funnet ting i ettertid som stilner savnet, men disse heed blokkene satt dype spor.. lydmessig helt fantastisk, og spilte som om noen hadde glemt å fortelle dem at de var små :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fikk et par Dynaudio 25 Special i hus. Det vist seg at diskantene hadde en fabrikasjonfeil. Disse ble byttet av Dynaudio på garantien selv om garantitiden forlenget hadde gått ut. Snakk om service.
    Disse spiller nå ut av en anen verden. IMO beste lyd jeg har hatt i hus.
    dunaudio 25 Special.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig veldig veldig spennende å høre hva du kan fortelle om forskjellene på disse og M30.1?

    Edit:
    ...og gratulerer!
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Fikk et par Dynaudio 25 Special i hus. Det vist seg at diskantene hadde en fabrikasjonfeil. Disse ble byttet av Dynaudio på garantien selv om garantitiden forlenget hadde gått ut. Snakk om service.
    Disse spiller nå ut av en anen verden. IMO beste lyd jeg har hatt i hus.
    Vis vedlegget 514739
    Det skjønner jeg godt. Du skal ikke se bort fra at Dynaudio Special Twenty-Five er blant det beste høyttalerne som er kommet fra denne danske produsenten. Det "kriges" ( i alle fall i ord) mellom de som mener at Special Twenty-Five er bedre enn nykommeren Special Forty eller omvendt.

    Det som er sikkert, er at Dynaudio 25 gir et litt større lydbilde og har ein fyldigere (feitere) klang enn etterfølgeren 40, spesielt i bunnen. Noen synes kanskje at bassgjengivelsen på 25 maskerer lydbildet litt oppover, men jeg synes heller at bassen gir en litt kjærkommen varme i lydbildet. Det finnes mange lydopptak på youtube der disse to, 25 og 40, "konkurrerer" mot hverandre.

    Du skal ikke se bort fra at Dynaudio 25 slår den dyrere Contour 20 ned i støvlene på flere parametre og er langt lettere å leve med (mindre pågående).
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Hva har skjedd med prisene på nye Confidence? Fra ulike artikler på nettet ser det ut til at de blir enormt kostbare?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Slike kan jeg ikke huske å ha sett annonsert i Norge tidligere: FINN-kode 129095589

    Hadde vært gøy å høre slike en gang.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fikk et par Dynaudio 25 Special i hus. Det vist seg at diskantene hadde en fabrikasjonfeil. Disse ble byttet av Dynaudio på garantien selv om garantitiden forlenget hadde gått ut. Snakk om service.
    Disse spiller nå ut av en anen verden. IMO beste lyd jeg har hatt i hus.
    Vis vedlegget 514739
    GRATTIS!

    Disse vil du aldri selge, heller ikke bytte i dens nykommer "forty" - sann mine ord. Forøvrig en av Dynaudio's beste høyttalere - mener jeg :)
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fikk et par Dynaudio 25 Special i hus. Det vist seg at diskantene hadde en fabrikasjonfeil. Disse ble byttet av Dynaudio på garantien selv om garantitiden forlenget hadde gått ut. Snakk om service.
    Disse spiller nå ut av en anen verden. IMO beste lyd jeg har hatt i hus.
    Vis vedlegget 514739
    GRATTIS!

    Disse vil du aldri selge, heller ikke bytte i dens nykommer "forty" - sann mine ord. Forøvrig en av Dynaudio's beste høyttalere - mener jeg :)
    Tror SP 25 kan hamle opp med det meste :) SP 40 er god høyttaler til prisen og jeg er veldig fornøyd, men den er ikke i nærheten av sine større brødre.
    Dessuten så er finish på SP 25 maaaaange hakk over. ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dessuten så er finish på SP 25 maaaaange hakk over. ;)
    Den er nok minst et par tre ganger dyrere å produsere. Men, jeg tror en Special Fourty inn under samme kvalitetskonsept som sin eldre bror (og selvfølgelig til høyere pris) ville vært mer stas å kjøpe, lytte til og som samlerobjekt.

    Men, spørsmål om de da hadde klart lage noe som spiller bedre (!) enn Special Twenty-Five, så mye har ikke skjedd de siste årene...
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Dessuten så er finish på SP 25 maaaaange hakk over. ;)
    Den er nok minst et par tre ganger dyrere å produsere. Men, jeg tror en Special Fourty inn under samme kvalitetskonsept som sin eldre bror (og selvfølgelig til høyere pris) ville vært mer stas å kjøpe, lytte til og som samlerobjekt.

    Men, spørsmål om de da hadde klart lage noe som spiller bedre (!) enn Special Twenty-Five, så mye har ikke skjedd de siste årene...
    er det noen her som har hørt 25 og 40 side om side da? Jeg har vanskelig for å tro at 25 er bedre, tror det ikke før jeg får høre det for å si det sånn. Har for eksempel hørt at kabinettet i 25 synger med og at lydbildet kan være noe frempå og skarpt?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dessuten så er finish på SP 25 maaaaange hakk over. ;)
    Den er nok minst et par tre ganger dyrere å produsere. Men, jeg tror en Special Fourty inn under samme kvalitetskonsept som sin eldre bror (og selvfølgelig til høyere pris) ville vært mer stas å kjøpe, lytte til og som samlerobjekt.

    Men, spørsmål om de da hadde klart lage noe som spiller bedre (!) enn Special Twenty-Five, så mye har ikke skjedd de siste årene...
    er det noen her som har hørt 25 og 40 side om side da? Jeg har vanskelig for å tro at 25 er bedre, tror det ikke før jeg får høre det for å si det sånn. Har for eksempel hørt at kabinettet i 25 synger med og at lydbildet kan være noe frempå og skarpt?
    Well, i så fall hører du sikkert også at grasset gror :) Har du virkelig selv hørt 25'erne?
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt C1, C20, SP25 og SP40 i samme rom og samme utstyr men ikke på samme tid. Knopf Hifi Düsseldorf.
    SP40 og C20 har jeg også testet med mitt entry level utstyr.


    Min rangering:
    C20 er nok den jeg liker best. Oppfatter den som det beste fra C1 og SP25. Kanskje litt "hifi" i lyden i forhold til de to andre.
    SP25 har en antydning til heving i diskantområdet helt uten skarpe kanter og litt ulineær bass. Den må forøvrig matches med skikkelig utstyr.
    C1 er mest musikalsk og litt mørk, jeg blir ikke venn med utseende.
    SP40 har også litt heving i diskant, men låter ikke skarpt. I dette selskapet er de en hel klasse under. Men de er enkle å ha med å gjøre, samt krever mindre kvalitet fra øvrig utstyr og rom.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Har hørt C1, C20, SP25 og SP40 i samme rom og samme utstyr men ikke på samme tid. Knopf Hifi Düsseldorf.
    SP40 og C20 har jeg også testet med mitt entry level utstyr.


    Min rangering:
    C20 er nok den jeg liker best. Oppfatter den som det beste fra C1 og SP25. Kanskje litt "hifi" i lyden i forhold til de to andre.
    SP25 har en antydning til heving i diskantområdet helt uten skarpe kanter og litt ulineær bass. Den må forøvrig matches med skikkelig utstyr.
    C1 er mest musikalsk og litt mørk, jeg blir ikke venn med utseende.
    SP40 har også litt heving i diskant, men låter ikke skarpt. I dette selskapet er de en hel klasse under. Men de er enkle å ha med å gjøre, samt krever mindre kvalitet fra øvrig utstyr og rom.
    Dette var veldig interessant lesning Moondust! Ja,det er mange som ikke blir venn med utseende på C1, heldigvis for min del anser jeg de som vakre-har de selv et par måneder nå og det låter heelt fantastisk. Spesiellt bra låter de med Octave V70/Black Box,største gullmatchen jeg har hatt i hus.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Dessuten så er finish på SP 25 maaaaange hakk over. ;)
    Den er nok minst et par tre ganger dyrere å produsere. Men, jeg tror en Special Fourty inn under samme kvalitetskonsept som sin eldre bror (og selvfølgelig til høyere pris) ville vært mer stas å kjøpe, lytte til og som samlerobjekt.

    Men, spørsmål om de da hadde klart lage noe som spiller bedre (!) enn Special Twenty-Five, så mye har ikke skjedd de siste årene...
    er det noen her som har hørt 25 og 40 side om side da? Jeg har vanskelig for å tro at 25 er bedre, tror det ikke før jeg får høre det for å si det sånn. Har for eksempel hørt at kabinettet i 25 synger med og at lydbildet kan være noe frempå og skarpt?
    Well, i så fall hører du sikkert også at grasset gror :) Har du virkelig selv hørt 25'erne?
    Nei,har ikke det dessverre,bare hørt andre nevne at kabinettet ikke er helt dødt.Men det er ikke dermed sagt at det stemmer=)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er målinger for sp25
    https://www.stereophile.com/content/dynaudio-special-twenty-five-loudspeaker-measurements

    Investigating the cabinet's vibrational behavior with a simple accelerometer revealed a resonance mode present at 473Hz on the side panel (fig.3). Though this mode is quite high in level, it is also high enough in frequency and decays sufficiently quickly that it should have a minimal effect on the speaker's sound quality. A mode at 240Hz could be found on the top panel, but this was well down in level.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Finnes det noe slik som en oversikt over de forskjellige modeller og hvilken modell de erstattet?
    Relativt vanskelig å navigere på bruktmarkedet blant de foregående modeller uten å vite dette.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Well, i så fall hører du sikkert også at grasset gror :) Har du virkelig selv hørt 25'erne?
    Nei,har ikke det dessverre,bare hørt andre nevne at kabinettet ikke er helt dødt.Men det er ikke dermed sagt at det stemmer=)
    En titt på vekta, så ser du at gamle 25'erne er veldig mye tyngre enn de nye 40'erne. En finsnekker, kan ved å vise han bildene av de to, bekrefte at de gamle er svært dyre å produsere i forhold til de nye. Jeg mener 25'erne er fabrikkens juvel av høyttalere, økonomene på fabrikken mener produskjonsmåten er for dyr.

    All ære, forresten, til de få som benytter annet enn MDF i kabinettene. MDF "synger" men er snilt overfor skjære-/freseverktøy og svært formstabilt og billig - kun det. Uten at dette gjelder Dynaudio spesielt.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Dynaudio Focus 220 mkii, krav til effekt.

    Noen her som har erfaringer med hva man minimum bør ha av krefter for at DA Focus 220 mkii skal spille bra.

    Har i dag oppsett som oppført nedenfor som forøvrig utfyller hverandre greit men venter på å få Focusene i hus.

    Kom gjerne også med inspill på hva som er god match på disse høyttalerne👍😉
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dynaudio Special Twenty-Five er akkurat sånn jeg vil at en stativhøyttaler skal være. Jeg får legge til, hos meg. Imponerer stort foreløpig. Audience au24se kabling mot Prima Luna Dialogue får uten tvil ta noe av æren.

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Noen tanker om den nye EVOKE serien som akkurat har blitt lansert?

    Må si Evoke 20 ser fristende ut!
    Ser spennende ut.

    Angående pris så ser prisen i Danmark ut til å bli 7500 DKK pr stk for Evoke 20: https://tapeconnection.dk/shop/26-kompakthoejttalere/10694-dynaudio-evoke-20/
    For SP40 så er prisen 11 500 DKK pr stk
    Contour 20 = 17 500 DKK pr stk

    Så ut fra prisen så ser det ut til at Evoke serien plasserer seg under SP40/Contour, men over Excite serien.

    Edit: En kort artikkel fra What Hi-fi
    https://www.whathifi.com/news/dynaudio-borrows-near-flagship-tech-for-new-mid-range-evoke-speakers
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har hørt Dynaudio Music 3/5 mot Sonos Play:5?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Ja da er mitt tredje par Dynaudio snart på vei. Special Twenty Five står her fortsatt, Confidence C1 Signature solgte jeg dessverre, men nå kommer snart Contour 30. Vurderte 60 også , men de er rett og slett for gedigne til å passe i min stue.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ah, grattis! Det tror jeg blir bra. Fikk ikke helt fot for den serien før jeg så dem i levende live og ikke minst fikk se og føle på en frontplate. 8)
    Helt rått.

    Litt stor avstand mellom Evoke 30 og 50 i nyserien. 30ene burde hatt 6,5 tommers elementer.
    Ser ut som erstattere for passive Focus denne nye serien, spent på omtalene når de begynner å komme. :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja da er mitt tredje par Dynaudio snart på vei. Special Twenty Five står her fortsatt, Confidence C1 Signature solgte jeg dessverre, men nå kommer snart Contour 30. Vurderte 60 også , men de er rett og slett for gedigne til å passe i min stue.
    Grattis med nye talere på vei ;) Har du forresten fått dem?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med nye talere på vei ;) Har du forresten fått dem?
    Takk takk, de forventes inn i månedsskiftet. Jeg ba de sende sammen med andre høyttalere fra fabrikken, så spares det litt på kostnadene. Lider ikke så mye med SP25 om dagen. Har lekt meg litt med plasseringen og fått ganske utrolig forandring i lydbildet. Fullstendig uten toe in og relativt nære vegg fikk jeg et veldig stort lydbilde, uten hull i midten. Noe uryddig bass riktig nok, men deilig med litt bassboost en sjelden gang.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Høres bra ut. Er ikke så lenge igjen til du får dem da. Så kommer den kjedelig innspillingen :) Men men, en del av kosen det å kjøpe nytt... Håper de står til forventningene. Flott at du får enda mer godlyd ut av SP25 :) Artig når lyden sitter ;)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Er spent på hva du synes om C30. Har tenkt litt på dem selv. Lenge siden jeg har hatt gulvstående i min stue og etter den erfaringen har det alltid vært stativere for meg, i all hovedsak Dynaudio. C20 burde derfor være et naturlig valg, men ser de kanskje kan bli litt spinkle i lyden på lavt nivå, der jeg gjerne spiller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn