Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Jeg er usikker på hvor store høyttalere jeg kan ha i mitt rom. Det er svært vanskelig å få til dette. Derfor tenkte jeg å prøve små stativhøyttalere og sub. Burmester og Dynaudio er en bra combo?

    Min lokale soundgarden butikk hadde ikke DM 2/6, men en demomodell DM 2/7 med en liten skade. Den kunne jeg få kjøpe til 2995,-
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Det fine med Dynaudio er at selv de små spiller stort ;)

    Destiny..:)
     

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Da har jeg fått Dynaudio 2/6 i hus. Spiller veldig bra rett ut av eska, men diskanten er skarp. Dette løser seg sikkert etter innspilling. Bassen er meget bra og går dypt i forhold til størrelsen. Bruker den nå på Parasound P3/A21.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Mer kraft til Excite X16

    Hei

    Brio-R (2x50 i 8 ohm, 2x72 4 ohm) er for svakbrystet for å drive høyttalerne. Den driver en kamerats ML Electromotion bedre enn mine X16.
    Fra klokken 10 på volumknotten er det rett og slett helt tomt, og jeg kan steke egg på forsterkeren. Til sammenligning spilte en Sansui AU-9900 i ringer rundt denne når det gjaldt fylde, bredde, høyde ved litt volum.

    Jeg har det ikke travelt, men begynner fremover å titte litt på torget.

    Det må være en integrert løsning, angrer litt på at jeg kvittet meg med Primare I21 jeg hadde før Sansuien. Denne hadde 2x75 i 8 ohm med en 800va trafo i ryggen, og så veldig bra ut i tillegg. Jeg tenker at rundt omkring dette watt-tallet med kraft i ryggen er minimumet jeg vil legge meg på.

    For tiden ligger det ute forsterkere fra bl.a. Cambridge, Arcam og Yamaha. Primare dukker også opp jevnlig.

    Utseende er en faktor både for meg og fruen, kan gjerne se anstendig ut.

    Budsjettet er rundt 7k brukt.

    Har dere noen tips?

    Mvh
    Bollis
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    Er X16 veldig mere tungdrevne enn X12 modellen ?
    Ser på et amerikansk audio-forum , at der forguder de (virker det som ) Rega Brio -R og Dynaudio Excite X12 komboen .
     

    Arff

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    31
    Antall liker
    0
    Er det noen av dere som har prøvd å drive Dynaudiohøyttalere med hypex-moduler? Jeg har lyst på Contour S3.4, og har hørt at de trenger en del krutt for å spille optimalt. Kan Ncore NC400 være en ide?
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    De fleste dynaudio høyttalerne er oppgitt til 4ohm og følsomhet på rundt 86-88 db. Noe som i teorien trenger litt mer power for å blomstre. Spiller nå selv på Dynaudio Special 25 med en forsterker på ca 2*40w, men den er strømsterk. Høyttalerne lyder i min lille stue som en stor gulvstående.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    1.109
    Torget vurderinger
    10
    De fleste dynaudio høyttalerne er oppgitt til 4ohm og følsomhet på rundt 86-88 db. Noe som i teorien trenger litt mer power for å blomstre. Spiller nå selv på Dynaudio Special 25 med en forsterker på ca 2*40w, men den er strømsterk. Høyttalerne lyder i min lille stue som en stor gulvstående.
    Som tidligere eier av dine Special 25 kunne det vært artig med et gjensyn fra de nye omgivelsene. Har selv gått tilbake til Special 25 etter en kortvarig flørt med Harbeth C7 ES3 og SHL5.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Skal få lagt ut ett bilde snart. Så man kan få sett de igjen :) det at du gikk tilbake til Special 25 er vel ett godt eksempel på den gode lyden de har.
     

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Kjøpte meg et par Dynaudio DM 2/7 i dag. Den ene høyttaleren har en liten skade, fikk de derfor meget billig, 2995,-
    Er meget fornøyd med kjøpet. Så da havner 2/6 på brukten.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Ble fort bytte av høyttalere her xnn3882. Hyggelig å se at du velger å prøve en ny Dynaudio model :) Burde være flere som opplever disse små høyttalerne med stor lyd og god byggekvalitet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Utrolig fornøyd etter å ha fått Focus 110A til å sitte. Audiolab 8200 DQ anbefales herved. Tullete priser soundgarden hadde på slutten av salget.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Utrolig fornøyd etter å ha fått Focus 110A til å sitte. Audiolab 8200 DQ anbefales herved. Tullete priser soundgarden hadde på slutten av salget.
    Ja, Audiolab 8200DQ er nesten å betrakte som et røverkjøp. Er kjemefornøyd med min også, men benytter den kun som ren DAC og hodetelefonforsterker.
     

    Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Er det Audiolab'en SG hadde på salg eller snakker vi Focusene? Befriende å ikke ha reklame i posten, men kjedelig når gode sjanser glipper! Skulle gjerne slått kloa i en 8200 DQ til en rimelig penge...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er glad for at flere endelig har oppdaga magisk engelsk-dansk match! KOS DERE, GUTTER.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er det Audiolab'en SG hadde på salg eller snakker vi Focusene? Befriende å ikke ha reklame i posten, men kjedelig når gode sjanser glipper! Skulle gjerne slått kloa i en 8200 DQ til en rimelig penge...
    Tenkte på Focusene. De siste parene (etter jeg hadde kjøpt mitt) tøffet jo ut for 7795,-. Det er smått tullete...

    La bilde i tråden, men slenger på et her også. Skal jobbe med plasseringen, skal prøve å spille andre veien i rommet, da vil jeg få høyre kanal litt mer ut av skammekroken.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Tenkte på Focusene. De siste parene (etter jeg hadde kjøpt mitt) tøffet jo ut for 7795,-. Det er smått tullete...
    Godt å høre. Skulle selvfølgelig gjerne fått mine til den prisen, men synes fortsatt de er verdt de 10 000,- jeg gav. Mangler en god pre/dac match og Audiolab er på toppen av ønskelista :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det der er en "Onebox" det står respekt av, Cyber..masse musikk selv i Sonos..Bra!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det der er en "Onebox" det står respekt av, Cyber..masse musikk selv i Sonos..Bra!
    Ja, jeg synes det funker bra. Savner litt "fløte" i lyden, men nå er alt spell-nytt så det går seg nok til + litt akustiske materialer rundt om.
     
    Sist redigert av en moderator:

    oekonord

    Fersking
    Ble medlem
    09.06.2013
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Hjelp - Hva slags høyttalere er det jeg har kjøpt ?

    For en uke siden kjøpte jeg via nett et par 110 cm høye brukte gulvhøyttalere fra Dynaudio i kirsebærtre her i hjembyen min. Selgeren opplyste at de minst var 15 år gamle, og at han selv hadde kjøpt de brukt i 1997 i Oslo og da hadde betalt 16.000,-.

    Jeg har vært på jakt etter et bare nye fronthøyttalere til mitt 7 kanals TV/lydsystem i stua: Denon 7x80 watts forsterker, Mission 782 fronthøytalere, B&W senterhøytaler, samt et par B&W i taket over sofaen og bak i stua. I tillegg en solid sub - en Rocketlauncher fra SVS.

    Men, jeg har lenge ønsket meg nye fronthøyttalere. Jeg betalte 1500,- for høytalerne. Selgeren fortalte at kona syntes at de var for ruvende og at han bare måtte få de vekk, og han virket ikke spesielt glad for å få erstattet sine høyttalere med en liten lydplanke under TV'en. Men til saken... Jeg ble slått i bakken av hvor mye bedre lyden ble i stua. Varm, presis, uanstrengt, detaljert og med en himmelsk klarhet...jeg fikk faktisk gåsehud på huden når jeg trykket på litt på volumet. Men hva er det jeg har kjøpt? En lydinterressert kompis dro på smilebåndet når jeg ikke kunne fortelle modell-typen, og det på tross av at jeg har brukt noen timer på nett uten å finne eksakt samme høyttaler. Jeg antar at de er fra 90-tallet. Det nærmeste jeg har funnet i likt utseende/design på nett er noen mindre høyttalere som het Spesial One, også de i kirsebærtre.

    Høyttalerne er godt vedlikeholdt. Men på den ene finnes det spor etter en potteplante... :) .... det kommer garantert ikke til å skje igjen her sitt nye hjem. Jeg legger ved noen bilder og ber pent alle Dynaudioglade venner om hjelp med mer info. Modelltype. Watt, Ohm, årstall osv

    Jeg venter i spenning :)

    mvh Rune
    Dynaudio 1.jpg
    Dynaudio 2.jpg
    Dynaudio 3.jpg
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det ringer ingen bjeller hos meg, men ser man på design så tror jeg ganske sikkert de må være fra 80-tallet:

    - Et hint i den retning er bass-elementet som mangler "dekselet" over senter av elementet.
    - De mangler også logoen som var på min første Dynaudio innkjøpt i 1990 (Dynaudio Special One).
    - I tillegg mangler furen i fronten som Dynaudio har vært kjent for helt siden Special One (kanskje også før det).

    p_Dynaudio_Special_One_2555.jpg


    Dine høyttalere er nok eldre enn Dynaudio Special One. Jeg tror Special One ble introdusert ca 1987.

    Et skudd i blinde: Har Dynaudio noen gang levert selvbygg-høyttalere? Bare en tanke siden de ikke har noen modellbetegnelse?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    De har levert ELEMENTER til selvbygg, men den inverterte støvkåpa har jeg ikke sett siden midt på åttitalllet..det var noe andre produsenter gjorde. Du har ikke et eneste modellnummermerke på dem? Kontakt Dynaudio direkte med forespørsel om hva det egentlig er du har..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Du kan iallefall glatt gå ut fra en systemimpedans på nominelt fire ohm. Altså trenger den MASSE EFFEKT- og ikke minst STRØM!!.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.227
    Antall liker
    10.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ligner på Dynaudio Twynn

    Dynaudio trenger ikke nødvendigvis masse effekt men en god strømsterk forsterker. Og gjerne rør men det er ingen nødvendighet
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ligner på Dynaudio Twynn

    Dynaudio trenger ikke nødvendigvis masse effekt men en god strømsterk forsterker. Og gjerne rør men det er ingen nødvendighet
    Helt enig, kvalitet fremfor kvantitet.
     

    oekonord

    Fersking
    Ble medlem
    09.06.2013
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Dynaudio Twynn

    Takk for svaret.
    Jeg tipper ca 1997-98. Kan det stemme at Dynaudio Twynn er ganske lik Contour T2.5 i oppsettet ?

    Jeg har også fått bekreftet at Dynaudio har/har hatt et DIY-program. Se lenke hvis noen er interressert.

    [h=4]Specifications[/h]Mid/Bass drivers: 2 x 17W-7506
    Tweeters: 1 x 28mm, 150W, 8ohm, D-28AF

    44" tall, 10" wide and 12" deep.

    Dynaudio Twynn | Owners Manual, Service Manual, Schematics, Free Download | HiFi Engine
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Skulle tro det sier seg sjøl at jeg også mente masse strøm ovenfor her- ihvertfall for dem som har fulgt meg en tid..beklager evt misforståelse.Mine forsterkeranbefalinger har alltid strømleveranse som en styrke. Men får den det, kan det fort vise seg at de der er årets kupp for din del. Prøv Audiolab eller Bladelius på dem...Audiolab har kombinasjonen 8200CDQ/ 2 stk 8200MB, Og en brukt Bladelius Tyr eller Thor bør holde i massevis..gjelder iallefall sistnevnte. Vil du ha klasse A-watt, bestiller du en Tyr II Norge!
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Selvbygg og Dynaudio Twynn kan sikkert stemme. Hvis man ser på baksiden av høyttalerne ser man at disse høyttalerne bruker Dynaudios variovent-system. Det er et dempet bassreflekssystem som jeg tror Dynaudio gikk vekk ifra å bruke på sine ferdig-høyttalere for 20 år siden.
    Variovent fantes også på mine Dynaudio Special One. Det kan tyde på at høyttalerne trenger krefter for å få skikkelig liv i bassen.

    Nå ser jeg ikke at følsomhet er oppgitt, men i gamle dager (i slutten av siste halvdel av forrige århundre) ;) hadde mange av Dynaudios modeller en følsomhet på 82-83 dB. Husker jeg lånte ut mine Special One med 82 dB følsomhet til en kar som eide en liten rørsak på 18 watt. Det var så vidt han fikk lyd... Husker ennå uttrykket i ansiktet hans da han utbrøt: Hva slags beist er nå dette!? ;)

    Jeg mener nå at rør og mye krefter er uansett ikke galt på disse høyttalerne. Det vil sikkert spille meget bra. :)
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Ps: Morsomt å se igjen Dynaudio Twynn. Husker jeg vurderte dette byggesettet sammen med HF 275 Helios da jeg begynte å lese Audio for snart 20 år siden.
    Hadde bare gått litt i glemmeboka.... det gikk derfor en stund før bjellene begynte å ringe. Slik er det når man har blitt 50... :rolleyes:
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Noen som har erfaring med Fokus 260? :) Er på jakt etter nye ht og disse virker spennende. Foreløpig er det Nad 390DD som vil bli brukt til å drive de.

    A.J.
     
    Sist redigert:

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har erfaring med Fokus 260? :) Er på jakt etter nye ht og disse virker spennende. Foreløpig er det Nad 390DD som vil bli brukt til å drive de.

    A.J.
    bare fra demo i butikk men der imponerte de stort med en hegel h300 bak spakene. Opplevdes som detaljert, dypt stramt og behagelig. Testet også 160, men de opplevde jeg som hakket mer buldrete.

    Tipper de er en god match med naden som jeg personlig opplevde som litt klinisk i sin natur.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Special one med et par hundre Krell-watt, det var bare såvidt det holdt. Men med 50 rørwatt låt det bedre allikevel. 80w kl.A med 211rør ble magi...samme ble det med Contour 3.4, 5.4. Conf.1 og 3. (Eide de tre første parene selv, Conf 3 lånte jeg ) Meget kledelig men ikke forenelig med lommeboken min for tiden....
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    BTW, disse Twynn-kassene blir det ikke no futt i med billig elektronikk selv om du har fått dem rimelig. Blir et mishorhold på 1:10 tipper jeg (10.000 pr investerte tusenlapp i høyttalerne, og da mener jeg om du forholder deg til bruktmarkedet) ;-)
     

    Ranger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.07.2011
    Innlegg
    92
    Antall liker
    25
    Sted
    Freiøya i Kristiansund.N
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens.

    Noen som vet sånn cirka når Dynaudio Audience 10 gikk ut av produksjon? Det har seg sånn at jeg fant ett par i en kildesorteringskontainer på den lokale
    søppelplassen for en stund tilbake. Heldigvis vat kontaineren full,og høytalerne lå på toppen sammen med en Rotelreceiver og Rotelcdspiller. De som hadde kastet dette hadde ikke fjernet kablene en gang. Var bla Van de hul høytalerkabler enda tilkoblet. Høytalerne var uskadde,og jeg blev helt satt ut når jeg hørte lyden i de. De er nok glad i strøm,og jeg tviler på at var noe liv med Rotelsettet. Men med noen gode Luxman,og Sansuiwatt så leverer de en lyd som overgår alt jeg har hatt av høytalere her på loftet. Og,jeg spiller ikke spesielt høyt,da rommet ikke er egnet til det. Lydbildet er enormt,så enormt som rommet tillater det. Nå spiller de med 90 Rogue rørwatt og dette,ja hva pokker skal jeg si? Jeg har ikke nok superlativer. Ja ja,fra nå er jeg en svoren Dynaudiovenn. Får se hva som dukker opp på brukten i fremtiden,det blir i hvert fall Dynaudio.

    mvh R
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Audience 10?? Har du funnet et par av DEN?? Med vdH kabling? GENIALT. Da fortsetter du og syr sammen reint der, og drar opp et salg av det Rotelsettet til fordel for Audiolabs 15000 kr pakke fra OHC..8200CDQ/P. Signalkabel? Vdh D102mk3! Da vil du få enda mer av det gode..de tierne gikk vel ut på midten av åttitallet, om jeg ikke husker feil:cool: De er tungdrevne, ja. Men den nevnte pakka har krefter til å drive dem..
     
    Sist redigert:

    Ranger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.07.2011
    Innlegg
    92
    Antall liker
    25
    Sted
    Freiøya i Kristiansund.N
    Torget vurderinger
    1
    Audience 10?? Har du funnet et par av DEN?? Med vdH kabling? GENIALT. Da fortsetter du og syr sammen reint der, og drar opp et salg av det Rotelsettet til fordel for Audiolabs 15000 kr pakke fra OHC..8200CDQ/P. Signalkabel? Vdh D102mk3! Da vil du få enda mer av det gode..de tierne gikk vel ut på midten av åttitallet, om jeg ikke husker feil:cool: De er tungdrevne, ja. Men den nevnte pakka har krefter til å drive dem..
    Takker for svaret Auditor.
    Har testet disse høytalerne på masse forskjellig elektronikk,og jeg fant ut at de trenger strøm for å livne til. Det Rotelsettet som jeg fant de sammen med har i hvert fall ikke fått ut potensialet i de! De var en bra match med Nad 375,men enda bedre spillte de med Sansui AU-x911 DG. Har ikke fått prøvd alt jeg har,men det blir.
    Akkurat nå så spiller de med komboen Luxman c3 pre og Rogue stereo90 effekt,og det er en fantastisk match. De skal etter hvert prøves med både 25 og 50 watt i ren klasse A,og dette er strømsterke forsterkere som jeg vet kan få de til å synge.
    Har prøvd opp gjennom årene forskjellige høytalere,i i litt høyere prisklasser. Det har som oftest vært gulvstående høytalere,og så kommer de gamle stativhøytalerne her og leverer godlyd sånn at til og med madammen som satt i etasjen under kom opp på loftet og lurte på hva som var oppkoblet nå. Hun blev også sittende ett par timer og lyttet sammen med meg,og evalueringen blev at vi må sjekke ut nyere Dynaudiohøytalere når det skal byttes på stueanlegget også. På grunn av vanskelig rom på loftet,så blir det nok ett par nyere Dynaudio stativhøytalere der oppe. Får lese meg gjennom denne Dynaudiotråden,og se hvilken erfaring andre har av dette høytalermerket,så blir det nok handel etter hvert.

    mvh R
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Nå ble jeg glad, Ranger..gulvhøyttalere ødelegger mer enn de er gode for i de alller fleste tilfeller. Akkurat den nabosituasjonen din har jeg beskrevet i Musical Innovationtråden, etter å ha assistert Maxtor med et par ting i hans MI/Neat-sett--det er en utrolig tilfredsstillende sak når søylefolket samler opp haka fra gulvet etter å ha lytta til velmatcha monitors -her og andre steder...si bare fra om jeg skal foreslå et par til dere også...:cool:
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Må støtte Auditor her. Føler det er lettere å plassere stativ høyttalere og de spiller ofte luftigere. Når det gjelder Dynaudio sine modeller er det heller ikke mangel på bass i relativt små kasser. Riktig satt opp vil nok noen modeller høres ut som store gulvstående :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn