Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Skal ikke krangle med dere i forhold til dette med behovet for og fordelen med kraftige forsterkere generelt og da særlig til Dynaudio. Dere har jo sikkert tonnevis med erfaring gjennom å ha prøvd mye mer utstyr enn meg. Jeg vil likevel si at jeg synes det er synd og blir feil dersom denne "elefantsyka" blir stående uimotsagt som en sannhet folk dessverre bare må innfinne seg med for å fullt ut glede av sine høyttalere. I riktig gamle dager gikk det an å høre på musikk med en NAD 3020 med stort utbytte. Så vidt jeg husker var denne på 2x20 watt med ditto moderat strømforsyning. Det samme gjaldt Doxa 70, en av Norges mest populære effekttrinn på slutten av 90-tallet. Heller ikke den spesielt kraftig. I følge Lauvland likevel akkurat kraftig nok, da det etter hans filosofi like godt kunne være en ulempe lydmessig om forsterkeren ble kraftigere, mener jeg å huske.

    Jeg har også levd en årrekke med SAT Amplifix som trolig heller ikke holder mål kraftmessig, tross bra strømforsyning. Den har fått bryne seg på diverse Dynaudio med, slik jeg opplevde det, meget godt resultat. Joda, Bryston 4BSST2 var bedre, men ikke veldig mye. Dette fikk jeg god anledning til å sammenligne da de en periode ble brukt litt vekselsvis, bl.a fordi Bryston måtte på service. På Dynaudio har jeg også prøvd bl.a Audionets integrerte, som også fungerte glimrende, til tross for at den ikke var noen kraftbombe akkurat.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Selv har jeg eid en haug av Dynaudio. De trenger strøm. Ikke absolutt masse watt. Er magnetkonstruksjonen og impedansen/følsomhet som gjør dem litt hungrige. Klasse A watt er strømsterke og vil passe bra. Er vel også flere som har fått fin dreis med rør. Men også de har en jevn og kraftig strømreserve. Ivarell har vel C4 Signature med rør. Og det også passer utmerket. Dog er det 130 watt rørwatt. Så det er kraftige saker :) En av de bedre på C1 jeg har prøvd selv er Bladelius Thor mk3. Den har en enorm strømforsyning. Dette gir et dynamisk overskudd og en enorm basskontroll helt ned. Det kommer også an på hvor stort rom man har. Akustikk. Volumutnyttelse etc. Så hvor stor amp man MÅ eller bør ha er nok til syvende og sist opp til hver enkelt sitt behov. At en strømsterk og kvalitativ god forsterker gjør godt, absolutt ingen tvil. Det gjemmer seg ofte mer enn man aner i en høyttaler uten å teste litt forskjellig elektronikk på dem. Synergi og match er et viktig nøkkelord også ;)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Synergi og match kan man nok oppnå med mindre kraftigere forsterkere også, mener jeg. Og Bladelius Thor II sin voldsomme strømforsyning gjorde ingen underverker lydmessig hos meg, for å si det sånn.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    K.H.... Jeg poengterte at synergi og matching først og fremst var viktigst. Les innlegget :) Thor II er heller ingen Thor III. Thor III ble en helt ny forsterker fra bunn. Så at du ikke fikk Thor II til å matche er nok meget sannsynlig. Den var litt mer analytisk enn sin etterfølger.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har Focus 110 og merker stor forskjell på lave frekvenser når jeg bytter mellom Sony TA-FA7ES og komboen TA-E90 & N90 ES. Betydelig mer trøkk i de nedre frekvensene med komboen. Ikke tvil om hva jeg foretrekker, og det hadde vært spennende å prøve noe med enda mer strømreserver.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har et par små riper i en av Focus 160, på toppen. Er det noen som har prøvd å gjøre noe med sånt? Kan det hjelpe med litt møbelolje av noe slag?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Responsen lot ikke vente på seg, nei... Bra!

    Terje-A: Da spørs det vel om du kan bruke ditt elskede Sony..:cool: Men 110en gir et knallbra resultat med den delte pakka di. Mangler vel bare en HAP-Z2..

    Oyvjorge: Den fyller ikke ripene, men avhengig av finishen kan du nok kanskje prøve Pledge. Mandeloljebasert, funker gull på vintage Tandberg-kabinetter, iallefall.


    Oyvindl85, MusicBear: Synergi og match er alfa og omega. Det veit dere bedre enn de fleste. Det å i lydsammenheng få 1+1+1 til å bli FEM;D er en tommelfingerregel.
    Da skal ALT- også kreftene- stemme. Men der er selve kunsten..Å konsekvent få til hele den balansegangen.

    Tsmork: I21 har altså lært deg ett og annet om både Primare som merke og høyttalernes tekniske krav og parametre. Det å bli overrasket sånn er begynnelsen på full forståelse, det:rolleyes: XD20 tar det videre for din del..

    KH: Ingen fare. Du har nok bare valgt feil" hund" ...Og lært i prosessen..
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Har et par små riper i en av Focus 160, på toppen. Er det noen som har prøvd å gjøre noe med sånt? Kan det hjelpe med litt møbelolje av noe slag?
    Kommer an på type finer, hvor dype ripene er og hvor mye arbeid du ønsker å legge i dette.

    Jeg reparerte en gang et stygt hakk i en høyttaler i lyst tre. Etter grundig rengjøring med rødsprit brukte jeg lys formtre som jeg danderte i hakket i ørsmå mengder av gangen for ikke å søle formtre på kantene av hakket og dermed gjøre reparasjonsområdet større. Når hullet var fylt med formtre en liten anelse høyere enn overflaten lot jeg dette tørke. Deretter filte jeg ned formtreet til jevnt med overflaten mens jeg passet på ikke å file utenom selve hakket, og avsluttet så på samme måte med sandpapir og deretter en tynn olje. Resultatet ble veldig bra syntes jeg og jeg er kjent for å være nøye.

    Hvis dine høyttalere er i mørk finer vil det trolig vanskeliggjøre saken, men det finnes formtre i forskjellige farger og man kan også beise såret i tilnærmet samme farge som høyttaleren, så det bør la seg gjøre. Ved mindre skader ville jeg trolig bare påført såret litt beis i samme farge som høyttaleren og med en syltynn pensel, slik at beisen kun fordeles nedi såret. Eller jeg ville kanskje nøyd meg med litt olje i såret.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Responsen lot ikke vente på seg, nei... Bra!

    Terje-A: Da spørs det vel om du kan bruke ditt elskede Sony..:cool: Men 110en gir et knallbra resultat med den delte pakka di.

    Oyvjorge: Den fyller ikke ripene, men avhengig av finishen kan du nok kanskje prøve Pledge. Mandeloljebasert, funker gull på vintage Tandberg-kabinetter, iallefall.


    Oyvindl85, MusicBear: Synergi og match er alfa og omega. Det veit dere bedre enn de fleste. Det å i lydsammenheng få 1+1+1 til å bli FEM;D er en tommelfingerregel.
    Da skal ALT- også kreftene- stemme. Men der er selve kunsten..Å konsekvent få til hele den balansegangen.

    Tsmork: I21 har altså lært deg ett og annet om både Primare som merke og høyttalernes tekniske krav og parametre. Det å bli overrasket sånn er begynnelsen på full forståelse, det:rolleyes: XD20 tar det videre for din del..

    KH: Ingen fare. Du har nok bare valgt feil hund...Og lært i prosessen..
    Hva mener du egentlig?

    Akkurat ja. Du tar deg ikke engang bryet med å svare når du blir bedt utdype din fjollete og sedvanlig overfladiske utlegning. Hva vet du egentlig om mine valg og hva jeg eventuelt måtte lære av dem?
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    K.H: Jeg har da svart deg mer enn godt nok. Og det viser seg jo at vi har forskjellige preferanser, og forskjellig måte å vekke feks Dynaudio. Jeg sier tross alt ikke at dine valg er feil- for deg. Hvis du leser, da... For deg er de derimot riktige. Det oven svar er imidlertid en referanse til en annen tråd der vi har diskutert det samme. Trodde du ville ta den. Beklager evt misforståelse.

    Tips: Det er enkelte kjensgjerninger som gjelder det aller meste av Hi-Fi. Svært få merker er så universelt komplette at de - nesten uansett metch- kan brukes med "alt". Jeg våger den påstand at disse- om de er mulig å finne- kan telles på ei halv hånd. Det er derfor vi har utvalget. Og du lærer hva som er riktig for din egen del på bakgrunn av dine erfaringer. Som jeg- og hele Sentralen. Vi bruker erfaringene forskjellig. I den hensikt å finne egen vei til lydmessig Paradis. Det er noe jeg ALLTID har respektert- det vil jeg også fortsette med. Samtidig forventer jeg samme respekt i retur. Jeg er nemlig litt av en petimeter selv mht. lyd. Noe jeg - i all beskjedenhet- er kjent for også utafor Nordens grenser..
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kjent som et petimeter utenfor Norges grenser ? Wow, det må jeg si var imponerende.

    Siden du sitter på fasit, men feiger ut når det kommer til hva du spiller på så blir dette bare vas. Har etterspurt om dette tidligere, men da blir det stilt gitt.
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Tsmork: I21 har altså lært deg ett og annet om både Primare som merke og høyttalernes tekniske krav og parametre. Det å bli overrasket sånn er begynnelsen på full forståelse, det:rolleyes: XD20 tar det videre for din del..
    Læringen har alltid vært at kunnskap får en fra verifiserbare kilder, folks meninger på internett kan være så mangt....

    Ad Primare generelt og i i21 spesielt, så var den et godt bekjentskap lydmessig, men noe dårlig med tanke på byggkvalitet. Volumkontroll som gjorde store hopp, og som oftest ikke gikk an å skru ned. En fjernkontroll som sakte men sikkert ramlet fra hverandre, og som heller ikke var spesielt glad i å kontrollere volum. Allikevel den leverte greit strøm til 140-ene til mitt bruk. Ville jeg kjøpt en Primare igjen basert på opplevd kvalitet? Usikkert, men trolig ikke siden den nye serien fremstår som høyt priset, og en visuell nedtur.

    At mine nye aktive 20XD er bedre enn 140+i21 var ingen overraskelse, med en nyere høyttalerkonstruksjon og med 150 W per element, så var det forventet. Det som ikke var forventet var at den aktive konstruksjonen går så kjellerdypt som den gjør. SP40 er oppgitt på 41 Hz og mine 140 går og ned til 41Hz, mens 20XD går ned til 39Hz som er det samme som Contour 20.
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Tsmork: I21 har altså lært deg ett og annet om både Primare som merke og høyttalernes tekniske krav og parametre. Det å bli overrasket sånn er begynnelsen på full forståelse, det:rolleyes: XD20 tar det videre for din del..
    Læringen har alltid vært at kunnskap får en fra verifiserbare kilder, folks meninger på internett kan være så mangt....

    Ad Primare generelt og i i21 spesielt, så var den et godt bekjentskap lydmessig, men noe dårlig med tanke på byggkvalitet. Volumkontroll som gjorde store hopp, og som oftest ikke gikk an å skru ned. En fjernkontroll som sakte men sikkert ramlet fra hverandre, og som heller ikke var spesielt glad i å kontrollere volum. Allikevel den leverte greit strøm til 140-ene til mitt bruk. Ville jeg kjøpt en Primare igjen basert på opplevd kvalitet? Usikkert, men trolig ikke siden den nye serien fremstår som høyt priset, og en visuell nedtur.

    At mine nye aktive 20XD er bedre enn 140+i21 var ingen overraskelse, med en nyere høyttalerkonstruksjon og med 150 W per element, så var det forventet. Det som ikke var forventet var at den aktive konstruksjonen går så kjellerdypt som den gjør. SP40 er oppgitt på 41 Hz og mine 140 går og ned til 41Hz, mens 20XD går ned til 39Hz som er det samme som Contour 20.
    Hadde selv 200 XD. De var utrolig gode til prisen jeg kjøpte dem til som Ex.demo på Soundgarden. Spesielt bassen imponerte mest av alt. Den var kontant, stram og gikk dypt. Mellomtonen var også god. Kanskje litt kjøligere enn passive utgaven. Diskanten var noe «digital» i gjengivelsen. Dette kom seg etter firmware oppdateringen. Jeg foretrakk dem med diskant også på minus 1 db. Da ble de litt mer lyttevennlig i lengden. Totalt sett skal man lete lenger etter bedre lyd for pengene. Da spesielt brukt. Mine fungerte flott med Connect boxen. Aldri dropouts eller feil. Så jeg må si de overrasket positivt. Man får etter min mening bedre lyd med C1 og separat forsterker. Men med noenlunde rettferdig forsterker så dobles jo prisen i forhold til XD. Men jeg kunne levd med 200 XD :)
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    At mine nye aktive 20XD er bedre enn 140+i21 var ingen overraskelse, med en nyere høyttalerkonstruksjon og med 150 W per element, så var det forventet. Det som ikke var forventet var at den aktive konstruksjonen går så kjellerdypt som den gjør. SP40 er oppgitt på 41 Hz og mine 140 går og ned til 41Hz, mens 20XD går ned til 39Hz som er det samme som Contour 20.
    Hadde selv 200 XD. De var utrolig gode til prisen jeg kjøpte dem til som Ex.demo på Soundgarden. Spesielt bassen imponerte mest av alt. Den var kontant, stram og gikk dypt. Mellomtonen var også god. Kanskje litt kjøligere enn passive utgaven. Diskanten var noe «digital» i gjengivelsen. Dette kom seg etter firmware oppdateringen. Jeg foretrakk dem med diskant også på minus 1 db. Da ble de litt mer lyttevennlig i lengden. Totalt sett skal man lete lenger etter bedre lyd for pengene. Da spesielt brukt. Mine fungerte flott med Connect boxen. Aldri dropouts eller feil. Så jeg må si de overrasket positivt. Man får etter min mening bedre lyd med C1 og separat forsterker. Men med noenlunde rettferdig forsterker så dobles jo prisen i forhold til XD. Men jeg kunne levd med 200 XD :)
    Fikk mine med Connect i november, og da hadde Dynaudio nettopp sluppet en "råtten" firmware til Connect. Boksen måtte startes på nytt hver dag for å kunne velge ulike kilder. Etter litt dialog og feillogging for Dynaudio sendte de den tidligere versjonen av firmware som fungerte fin-fint. Nå i april igjen kom det ny versjon som og fungerer fint.

    Siden Spotify har annonsert at de ikke lenger støtter Connect-boksen, og Dynaudio har annonsert at "noe nytt" kommer, så blir det spennende å se hva dette blir. Godt mulig de bare øker antall innganger og hever prisen til nivået på System Audios nye trådløse hub for Legend Silverback -serien.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja husker noen nevnte litt ustabil Connect en periode. Synd at Spotify ikke er med på laget. Men ei heller krise da man kan f.eks koble Apple TV 3 optisk inn til Connect. Så streame direkte fra app på iPad. Spotify og Tidal. Fungerte veldig fint slik hos meg. Jeg lurer litt hvordan 600XD låter. Siden de har en lukket konstruksjon. For bassen i 200 var imponerende. Så antar det vil være kontant og stramt med lukket kasse. Det som jeg liker godt med den nyere XD serien er at de fikk svarte ringer rundt elementene. Det ble litt mer stil over det enn sølv.
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Ja husker noen nevnte litt ustabil Connect en periode. Synd at Spotify ikke er med på laget. Men ei heller krise da man kan f.eks koble Apple TV 3 optisk inn til Connect. Så streame direkte fra app på iPad. Spotify og Tidal. Fungerte veldig fint slik hos meg. Jeg lurer litt hvordan 600XD låter. Siden de har en lukket konstruksjon. For bassen i 200 var imponerende. Så antar det vil være kontant og stramt med lukket kasse. Det som jeg liker godt med den nyere XD serien er at de fikk svarte ringer rundt elementene. Det ble litt mer stil over det enn sølv.
    Vel, fikk tilsendt en ChromeCast Audio direkte fra Dynaudio som en rask fiks på problemet – gratis selvsagt. Dog, Connect fungerer fortsatt helt fint med Spotify, så mulig de bare har fjernet offisiell støtte, uten at det enn så lenge betyr noe i praksis. Ny Connect fra Dynaudio skal i følge produsent støtte Spotify, og jeg tenker umiddelbart at slike tjenester bør ligge i bokser som "ikke koster all verden". Kjedelig hvis en kjøper en eller annen kostbar streamer fra Naim, Linn med fler, og så opplever at den etter få år ikke lenger kan brukes til formålet den er designet for.

    Ad svarte ringer vs sølvringer så fikk jeg meg ikke til å kjøpe da serien het 200XD og hadde sølvringer. Med svarte ringer på 20XD, og 20% hos Soundgarden trakk jeg kortet kjapt, gråt en skvett da jeg såg på prisen, men har glist hver dag siden.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja husker noen nevnte litt ustabil Connect en periode. Synd at Spotify ikke er med på laget. Men ei heller krise da man kan f.eks koble Apple TV 3 optisk inn til Connect. Så streame direkte fra app på iPad. Spotify og Tidal. Fungerte veldig fint slik hos meg. Jeg lurer litt hvordan 600XD låter. Siden de har en lukket konstruksjon. For bassen i 200 var imponerende. Så antar det vil være kontant og stramt med lukket kasse. Det som jeg liker godt med den nyere XD serien er at de fikk svarte ringer rundt elementene. Det ble litt mer stil over det enn sølv.
    Vel, fikk tilsendt en ChromeCast Audio direkte fra Dynaudio som en rask fiks på problemet – gratis selvsagt. Dog, Connect fungerer fortsatt helt fint med Spotify, så mulig de bare har fjernet offisiell støtte, uten at det enn så lenge betyr noe i praksis. Ny Connect fra Dynaudio skal i følge produsent støtte Spotify, og jeg tenker umiddelbart at slike tjenester bør ligge i bokser som "ikke koster all verden". Kjedelig hvis en kjøper en eller annen kostbar streamer fra Naim, Linn med fler, og så opplever at den etter få år ikke lenger kan brukes til formålet den er designet for.

    Ad svarte ringer vs sølvringer så fikk jeg meg ikke til å kjøpe da serien het 200XD og hadde sølvringer. Med svarte ringer på 20XD, og 20% hos Soundgarden trakk jeg kortet kjapt, gråt en skvett da jeg såg på prisen, men har glist hver dag siden.
    Var jo greit av Dynaudio å sende en slik som midlertidig fix. Godt at det er stabilt og fint igjen hvertfall, slik det var.

    Ja sorte detaljer var bedre enn sølv. Men hadde jeg hatt mine 200 videre hadde jeg lakket det selv på jobben. Kjøper man nye er det klart et innhugg på kontoen. Men er tross alt god lyd man får og brukervennlighet. Plassering er jo også lettere pga DSP funksjonen. Samt justering av inngangsfølsomhet og diskantnivå i tillegg. En fin pakke med high end kvaliteter.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.329
    Torget vurderinger
    49
    K.H: Jeg har da svart deg mer enn godt nok. Og det viser seg jo at vi har forskjellige preferanser, og forskjellig måte å vekke feks Dynaudio. Jeg sier tross alt ikke at dine valg er feil- for deg. Hvis du leser, da... For deg er de derimot riktige. Det oven svar er imidlertid en referanse til en annen tråd der vi har diskutert det samme. Trodde du ville ta den. Beklager evt misforståelse.

    Tips: Det er enkelte kjensgjerninger som gjelder det aller meste av Hi-Fi. Svært få merker er så universelt komplette at de - nesten uansett metch- kan brukes med "alt". Jeg våger den påstand at disse- om de er mulig å finne- kan telles på ei halv hånd. Det er derfor vi har utvalget. Og du lærer hva som er riktig for din egen del på bakgrunn av dine erfaringer. Som jeg- og hele Sentralen. Vi bruker erfaringene forskjellig. I den hensikt å finne egen vei til lydmessig Paradis. Det er noe jeg ALLTID har respektert- det vil jeg også fortsette med. Samtidig forventer jeg samme respekt i retur. Jeg er nemlig litt av en petimeter selv mht. lyd. Noe jeg - i all beskjedenhet- er kjent for også utafor Nordens grenser..
    Har du ikke hørt om janteloven, "du skal ikke tro at du vet mer enn meg" ;)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Bassen på 600xd er helt ekstremt god. Kjellerdyp og detaljert.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    EIA: Den jeg lærte, var noe omskrevet. Men , ja, jeg har møtt den flere ganger. ;D Veldig ofte her inne, faktisk..Det er fullt mulig å få topp lyd ut av de fleste merker, sålenge du veit om hva som funker for det enkelte merke- i kombinasjon med andre. Samt nevnte merkes eget bidrag til totalen, og hva det består i. Det lærer du ved bruk av egne ører. Og nitid lytting. Årevis med lytting. Og så får du selvinnsikten på det, som en bonus.

    Så gjelder det å ta vare på den lærdommen. Aktive høyttalere, for eksempel. De vil- såfremt de er riktig konstruerte- lære deg viktigheten av samspillet mellom høyttaler og forsterker. Uten at du selv trenger å tenke på det. Fordi: Går du da tilbake til passivt, vil du lure på hvor dynamikken ble av dersom forsterkeren din i utgangspunktet er for liten..Samt hvor grunnen til det uryddige bildet og maskeringen ellers er. Det kan glatt få deg til å tenke..

    I tilfellet Dynaudio- kanskje spesielt Dynaudio- kan de aktive versjonene imo være et mer logisk førstegangsvalg. Inntil eieren har skjønt det grunnleggende om forsterkere, impedanser og følsomhet. Og -nær sagt endelig- er villig til å jobbe seriøst med de passive versjonene utfra de tilgjengelige, faktiske parametre og deres tekniske krav. Herunder spesielt strøm og stabilitet. For å oppnå kremlyd. Ref. Dharmabum lenger oppe i tråden.
    Mao er aktivt en mer direkte vei inn til merket. For noen. Der du istedet kan konsentrere deg om musikken, lære småsignalbehandling, kildematch og totallyd.Hvis forsterkere er for komplisert for deg, da..hehe.. Dessuten sparer det stua eller studioet for en boks eller tre..
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Bare for å utdype litt :) Jeg har også hatt 400xd samt devialet 200 med dynaudio c2, og c1. Definisjonen og dybden i bassen på 600xd er langt bedre enn alle de andre. 20hz reproduseres klokkeklart uten noen ulyder. Samtidig er der en definisjon jeg aldri har hørt i en høyttaler med bassrefleks.

    Samtidig fungerer dsp'en så bra at man kan putte de i et hjørne eller i et lite rom uten problemer.

    Mellomtonen og diskant er på par med c2, men mangler kanskje litt av magien fra esotarene?

    Det eneste jeg savnet fra c2 er at lydbildet ble løftet høyere pga elementenes plassering.

    Lurer nesten på hvorfor det er de som er pakket ned og ikke Mangerne.. 😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fry: Forhåpentlig fordi Dynaudio er så forbaska store, og toppseksjonen til Manger er og blir et av industriens mer informative dyr..Hva tror du?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Mangerne gjør et par ting "riktig" som jeg ikke har hørt i andre høyttalere. Det er en plutselighet som får vanlige dynamiske høyttalere til å høres litt grøtete ut. Samtidig har det noen begrensninger, f.eks absolutt volum, som ikke treffer meg veldig. Sikkert ikke dønn nøytrale heller uten at det plager meg. Men bassen til dynaudioene, det har den ikke.. :). Samtidig så vet jeg at jeg ville ha savnet Mangerne det øyeblikket de hadde blitt pakket opp på loftet. Skal ikke være lett..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fry: Ikke det? ;D Det er da utrolig enkelt: Bassen har aldri vært musikkens viktigste område. Mesteparten av informasjonen ligger i mellomtonen . Derfor beholder du Manger oppe- fordi du har funnet ut at de gjør etpar essensielle ting mer "riktig" for dine ører enn Dynaudio klarer i den totalløsningen du har. Tilstrekkelig mye til at du heller vil ha dem der..og C2 i bakhånd. Hvilken Zerobox har du?
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som har hørt Buchardt s300 mk2? Kanskje ikke rette tråden å spør om dette, men finner ikke så mye tilfredsstillende info på nettet angående desse. Lufter dette her siden dette er en veldig aktiv tråd med mange ildsjeler innen musikk og hifi.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Noen her som har hørt Buchardt s300 mk2? Kanskje ikke rette tråden å spør om dette, men finner ikke så mye tilfredsstillende info på nettet angående desse. Lufter dette her siden dette er en veldig aktiv tråd med mange ildsjeler innen musikk og hifi.
    Spør X-Cell. Han hadde et par hjemme på test.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen her som har hørt Buchardt s300 mk2? Kanskje ikke rette tråden å spør om dette, men finner ikke så mye tilfredsstillende info på nettet angående desse. Lufter dette her siden dette er en veldig aktiv tråd med mange ildsjeler innen musikk og hifi.
    Sjekk tråden om hifi messa i Horten 2017. Der står det endel om den, mange her inne som likte det de hørte
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sist redigert av en moderator:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Det bør definitivt være en mulighet for det. De er knallfine musikkbomber. Men de der er ekstremt krevende på forsterkeri- som mine tidligere Contour 1.3SE også var..Styr unna noe særlig mindre enn en Balder..Dessuten: Er de ikke en aldri så liten tanke overprisa?? Vel er de både sjeldne og spesielle, men over tjue store? Da vet jeg om høyttalere i det leiet jeg personlig mye heller ville brukt såpass mye på.. også fra Skanderborg. S25 er bygget i 2002, forresten.
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    MusicBear: Det bør definitivt være en mulighet for det. De er knallfine musikkbomber. Men de der er ekstremt krevende på forsterkeri- som mine tidligere Contour 1.3SE også var..Styr unna noe særlig mindre enn en Balder..Dessuten: Er de ikke en tanke overprisa?? Vel er de både sjeldne og spesielle, men over tjue store? Da vet jeg om høyttalere i det leiet jeg mye heller ville brukt såpass mye på..Eier allerede et par mer musikalske- fra tidlig 2000-tall..S25 er bygget i 2002, forresten.
    Jeg mener også at de ikke bør koste over 20K..det er kanskje for ille å si det,men sånn markedet er i dag ?Man får jo et par special forty(yeah,do the math) for samme prisen. SÅ spesielle er vel ikke special 25?Eller ER de det?Har ikke hørt de,så kanskje dumt av meg å uttale meg da hehe....Uansett,lot de slippe foran nesa på meg for 10K for en god stund siden...Det er de verdt;)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Noen her som har hørt Buchardt s300 mk2? Kanskje ikke rette tråden å spør om dette, men finner ikke så mye tilfredsstillende info på nettet angående desse. Lufter dette her siden dette er en veldig aktiv tråd med mange ildsjeler innen musikk og hifi.
    Jeg hadde et par sammen med en grom 80W klasse Aforsterker som het Grandhigh A-280...absolutt blant det beste jeg har hatt i hus! Det virket ikke å være grenser for hvor mye man kunne gunne på og lyden bare frigjorde seg mer og mer fra høyttalerne,totalt forvrengningsfritt. solgte de da jeg ikke fikk de til å spille bra i nytt hus. Neste gang går jeg for den nye modellen S400.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Dharmabum: Der er vi enige- og vel så det! S25, hva ville jeg selv lagt i dem? Mellom ti og femten . Realistisk. (et pent par i pristin stand KAN i min bok være verdt noe mer - feks 17,5) Men selv i den klassen har de siste to ukene vist meg at det finnes fysisk mindre champions som kan overgå det meste på både definisjon, kontroll og transparens. Det sier ikke lite, all den tid at akkurat det er svært vanskelig i Dynaudios tilfelle. Selv med tanke på 25s alder. Men det er for en annnen tråd..
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Interessant å følge diskusjonen angående min salgsannonse på Dynaudio Special 25. Rart også å se hvordan man i en vennetråd for Dynaudio uhemmet får ture fram og rakke ned på Special 25, samtidig som man bruker tråden til gjentakende reklame for andre merker, som f.eks Bladelius og PMC, begge fra samme forhandler. Samtidig gjentas til kjedsommelighet Dynaudios nærmest umettelige effektbehov, som ut fra mine erfaringer er sterkt overdrevet. Dette samlet synes jeg begynner å ligne noe som burde kvalifisere for advarsel i forhold til forumreglene. Jeg synes også det er ganske ufint å komme med påstander om overprising og samtidig fastslå hva som er riktig pris. Og som sedvanlig for Auditor så rakker han ned på et produkt han trolig verken har eid eller lyttet til over tid, samtidig som han opplyser om sitt fantastiske og mye mer vellydende høyttalersett fra samme tid, som det på sedvanlig vis ikke opplyses hva er. Ellers vil jeg også bare ha nevnt at mine Special 25 leveres med Skylan stativer, som kostet rundt kr.5.000,- med Soundcare, noe man elegant velger å overse. Mine høyttalere er heller ikke fra 2002, men fra 2011. Jeg kan ikke annet enn få en merkelig følelse av at man ønsker å ødelegge for mitt salg og spør meg hvorfor. For kom ikke å si at man ikke visste det var jeg som annonserte. I tillegg til linken til annonsen på finn.no har samme annonse og bilder nemlig ligget her inne også, opp til flere ganger.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    MusicBear: Det bør definitivt være en mulighet for det. De er knallfine musikkbomber. Men de der er ekstremt krevende på forsterkeri- som mine tidligere Contour 1.3SE også var..Styr unna noe særlig mindre enn en Balder..Dessuten: Er de ikke en tanke overprisa?? Vel er de både sjeldne og spesielle, men over tjue store? Da vet jeg om høyttalere i det leiet jeg mye heller ville brukt såpass mye på..Eier allerede et par mer musikalske- fra tidlig 2000-tall..S25 er bygget i 2002, forresten.
    Jeg mener dette er noe av det beste Dynaudio har laget. Ja visst skal de ha forsterkerier bak - syntes generelt høyttalere som krever store effekter låter desto bedre - jeg!

    Så kan man diskutere bruktpriser på Special Twenty-five - kanskje en grunn til at folk ikke "gir de bort" - tenker jeg :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Interessant å følge diskusjonen angående min salgsannonse på Dynaudio Special 25. Rart også å se hvordan man i en vennetråd for Dynaudio uhemmet får ture fram og rakke ned på Special 25, samtidig som man bruker tråden til å gjentakende reklame for andre merker, som f.eks Bladelius og PMC, begge fra samme forhandler. Samtidig gjentas til kjedsommelighet Dynaudios nærmest umettelige effektbehov, som ut fra mine erfaringer er sterkt overdrevet. Dette samlet synes jeg begynner å ligne noe som burde kvalifisere for advarsel i forhold til forumreglene. Jeg synes også det er ganske ufint å komme med påstander om overprising og samtidig fastslå hva som er riktig pris. Og som sedvanlig for Auditor så rakker han ned på et produkt han trolig verken har eid eller lyttet til over tid, samtidig som han opplyser om sitt fantastiske og mye mer vellydende høyttalersett fra samme tid, som det på sedvanlig vis ikke opplyses hva er. Ellers vil jeg også bare ha nevnt at mine Special 25 leveres med Skylan stativer, som kostet rundt kr.5.000,- med Soundcare, noe man elegant velger å overse. Mine høyttalere er heller ikke fra 2002, men fra 2011. Jeg kan ikke annet enn få en merkelig følelse av at man ønsker å ødelegge for mitt salg og spør meg hvorfor. For kom ikke å si at man ikke visste det var jeg som annonserte. I tillegg til linken til annonsen på finn.no har samme annonse og bilder nemlig ligget her inne også, opp til flere ganger.
    Hehe, bry deg ikke om folk som ikke har råd til å kjøpe høyttalerne dine - la de bare sutre så henting av smekke er neste logiske manøver.

    Dette er etter min oppfattelse det beste Dynaudio har laget, og jeg som deg ville aldri "gitt de bort" - innrømmer sågar at hadde økonomien min tillatt det hadde jeg kjøpt dine bare for å ha de. Ikke minst kabinettet, som gruser dagens enklere-og-billiger-å-produsere-kabinetter, uansett hvor mye marketingavdelingen på Dynaudio forsøker å genierklære dagens tilsvarende utgave (jeg har selv snakket med folk i Skanderborg om dette).

    Her er en annen høyttaler i trolig samme klasse som dine, som jeg nesten hadde tørt kjøpe usett;
    https://m8audio.com/product/sweet-maxwell/
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Interessant å følge diskusjonen angående min salgsannonse på Dynaudio Special 25. Rart også å se hvordan man i en vennetråd for Dynaudio uhemmet får ture fram og rakke ned på Special 25, samtidig som man bruker tråden til å gjentakende reklame for andre merker, som f.eks Bladelius og PMC, begge fra samme forhandler. Samtidig gjentas til kjedsommelighet Dynaudios nærmest umettelige effektbehov, som ut fra mine erfaringer er sterkt overdrevet. Dette samlet synes jeg begynner å ligne noe som burde kvalifisere for advarsel i forhold til forumreglene. Jeg synes også det er ganske ufint å komme med påstander om overprising og samtidig fastslå hva som er riktig pris. Og som sedvanlig for Auditor så rakker han ned på et produkt han trolig verken har eid eller lyttet til over tid, samtidig som han opplyser om sitt fantastiske og mye mer vellydende høyttalersett fra samme tid, som det på sedvanlig vis ikke opplyses hva er. Ellers vil jeg også bare ha nevnt at mine Special 25 leveres med Skylan stativer, som kostet rundt kr.5.000,- med Soundcare, noe man elegant velger å overse. Mine høyttalere er heller ikke fra 2002, men fra 2011. Jeg kan ikke annet enn få en merkelig følelse av at man ønsker å ødelegge for mitt salg og spør meg hvorfor. For kom ikke å si at man ikke visste det var jeg som annonserte. I tillegg til linken til annonsen på finn.no har samme annonse og bilder nemlig ligget her inne også, opp til flere ganger.
    Hehe, bry deg ikke om folk som ikke har råd til å kjøpe høyttalerne dine - la de bare sutre så henting av smekke er neste logiske manøver.

    Dette er etter min oppfattelse det beste Dynaudio har laget, og jeg som deg ville aldri "gitt de bort" - innrømmer sågar at hadde økonomien min tillatt det hadde jeg kjøpt dine bare for å ha de. Ikke minst kabinettet, som gruser dagens enklere-og-billiger-å-produsere-kabinetter, uansett hvor mye marketingavdelingen på Dynaudio forsøker å genierklære dagens tilsvarende utgave (jeg har selv snakket med folk i Skanderborg om dette).

    Her er en annen høyttaler i trolig samme klasse som dine, som jeg nesten hadde tørt kjøpe usett;
    https://m8audio.com/product/sweet-maxwell/
    Takk for moralsk støtte i denne så vanskelige krisetid.

    Høyttalerene du linker til har jeg faktisk aldri sett eller lest omtale av. Helt sikkert bra saker, men jeg må innrømme designet ikke er helt min smak. Liker det best firkantet.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Interessant å følge diskusjonen angående min salgsannonse på Dynaudio Special 25. Rart også å se hvordan man i en vennetråd for Dynaudio uhemmet får ture fram og rakke ned på Special 25, samtidig som man bruker tråden til gjentakende reklame for andre merker, som f.eks Bladelius og PMC, begge fra samme forhandler. Samtidig gjentas til kjedsommelighet Dynaudios nærmest umettelige effektbehov, som ut fra mine erfaringer er sterkt overdrevet. Dette samlet synes jeg begynner å ligne noe som burde kvalifisere for advarsel i forhold til forumreglene. Jeg synes også det er ganske ufint å komme med påstander om overprising og samtidig fastslå hva som er riktig pris. Og som sedvanlig for Auditor så rakker han ned på et produkt han trolig verken har eid eller lyttet til over tid, samtidig som han opplyser om sitt fantastiske og mye mer vellydende høyttalersett fra samme tid, som det på sedvanlig vis ikke opplyses hva er. Ellers vil jeg også bare ha nevnt at mine Special 25 leveres med Skylan stativer, som kostet rundt kr.5.000,- med Soundcare, noe man elegant velger å overse. Mine høyttalere er heller ikke fra 2002, men fra 2011. Jeg kan ikke annet enn få en merkelig følelse av at man ønsker å ødelegge for mitt salg og spør meg hvorfor. For kom ikke å si at man ikke visste det var jeg som annonserte. I tillegg til linken til annonsen på finn.no har samme annonse og bilder nemlig ligget her inne også, opp til flere ganger.
    Ja, det er på tide at visse selv utnevnte besser wissere, indeher tar sig en tur ut på badet og tar sig et kig i speilet.
    Makken til skjult markeds promotering skal man sku lede lenge efter,.

    Han for sku holde hans reklamasjoner av PMC;Bladelius og andre merker under deres respektive venne tråde.

    Expert kender på pris setning utnevner han sig sku også til.

    FY FADDEN!
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Interessant å følge diskusjonen angående min salgsannonse på Dynaudio Special 25. Rart også å se hvordan man i en vennetråd for Dynaudio uhemmet får ture fram og rakke ned på Special 25, samtidig som man bruker tråden til gjentakende reklame for andre merker, som f.eks Bladelius og PMC, begge fra samme forhandler. Samtidig gjentas til kjedsommelighet Dynaudios nærmest umettelige effektbehov, som ut fra mine erfaringer er sterkt overdrevet. Dette samlet synes jeg begynner å ligne noe som burde kvalifisere for advarsel i forhold til forumreglene. Jeg synes også det er ganske ufint å komme med påstander om overprising og samtidig fastslå hva som er riktig pris. Og som sedvanlig for Auditor så rakker han ned på et produkt han trolig verken har eid eller lyttet til over tid, samtidig som han opplyser om sitt fantastiske og mye mer vellydende høyttalersett fra samme tid, som det på sedvanlig vis ikke opplyses hva er. Ellers vil jeg også bare ha nevnt at mine Special 25 leveres med Skylan stativer, som kostet rundt kr.5.000,- med Soundcare, noe man elegant velger å overse. Mine høyttalere er heller ikke fra 2002, men fra 2011. Jeg kan ikke annet enn få en merkelig følelse av at man ønsker å ødelegge for mitt salg og spør meg hvorfor. For kom ikke å si at man ikke visste det var jeg som annonserte. I tillegg til linken til annonsen på finn.no har samme annonse og bilder nemlig ligget her inne også, opp til flere ganger.
    Helt enig med deg K.H. Noen bør kanskje tenke litt over hvordan dette kan ødelegge for potensielt salg.
    Dynaudioene dine er svært flotte.
    Morten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn