Med 80 watt er det nok meget mulig at det ikke er noe problem, men har man følelsen av at det ikke er nok kontroll med flere hundre så er det andre ting enn forsterker som er problemet.
83 dB sensitivitet (ifølge linken over) vil gi maks volum på 97 dB med begge høyttalere når man sitter 2,5 meter unna. Det er 102,8 dB fra én høyttaler på 1 meters avstand.
For at driveren skal klare det nivået på 42 hz må den ha +- 8 mm lineær vandring. Nå kjenner jeg ikke driveren Dynaudio bruker, men jeg tipper at det er veldig på grensen av hva den får til uten å gå helt bananas.
En kjapp titt på IMD målingene fra testen viser at det begynner å bli mye som skjer når volumet går fra 94 til 98 dB.
Vis vedlegget 839627
Vis vedlegget 839628
De tynne søylene er separate toner som sendes til høyttalerne, støyen i bunn er forvrengning (urene toner) som høyttaleren lager ufrivillig. Kan ikke tysk så vet ikke helt hvordan de har målt dette, men antar at det er innendørs. Ser ut som høyttaleren ruller tidlig av, noe som er bra for maks volum, men vi ser at de har godt av avlastning for renhet i bass og mellomtone.
98 dB på 1 meter er ca 40 watt inn på høyttaleren dersom utgangspunktet er 83 dB som skrevet i testen.
Det er lett å tenke at 98 dB høyt, men man må samtidig tenke på at bassen alltid spiller mye høyere enn resten av registeret. Det er med andre ord det under 100 hz som lager problemer for resten.
Det er mulig 80 watt er i knappeste laget, men hvis man føler 200-300 watt ikke strekker helt til så er det andre ting man bør se på. De to alternativene jeg anser som sannsynlige syndere er kapasitet og rommets respons.
Flotte høyttalere btw