Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det tror jeg. Selv om Heritage tåler mer juling vil den fortsatt komprimere og mangle overskudd til dynamiske transienter når man spiller høyt. Hvis man føler forsterkeren ikke kontrollerer godt nok så er det ikke helt usannsynlig at det man hører er at driveren er litt ute av kontroll under tuningen på bassporten eller at man reagerer på manglende trykk og sprut i transienter. Ser ikke helt at stadige bytter av forsterker vil fjerne problemet med manglende kapasitet.

    Deler man av høyttaleren mot en sub isteden vil man få bedre overskudd over hele linjen.
    Jeg har ikke inntrykk av at Heritage komprimerer, selv på veldig høye nivåer. Der tror jeg faktisk at det ikke er mange høytalere under 100k som komprimerer mindre en en Heritage når man ser på lignende alternativer. Jeg har jo som nevnt et jbl par L100Classic. Desse tåler ekstremt med juling før dei komprimerer, nesten på profesjonelt nivå. Men Heritage special henger ikke langt bak altså🤔 Utrolig nok. Men Heritage er ikke en høytaler som man kjøper for å flytte luft. Viss det er målet så er der andre alternativer som sikkert er bøsere.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var så heldig å få prøve ut Dynaudio Focus 220 sammen med Bladelius Tyr - det er helt seriøst den artigste komboen jeg noensinne har hørt! Focus 220 leverte et skikkelig artig trøkk og Tyr er vel den mest joviale forsterkeren jeg har hørt, den klarte å få alle innspillinger til å være artige og brakte inn masse musikkglede. Kanonkombo! 🥳 Kanskje ikke det mest målemessige korrekt, men den tok med en rockefot inn i heimen :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    MBS: Lån øre til Oden Valhalla, du..😈 Jeg regner med den nagler deg så fast til veggen at du sitter selv om blokka skulle rase..😈 Den overspiller nevnte Gryphon..lett..Aldri har seks timer i et lytterom gått så fort for min del..
    Så mye de kan få, Harry..Så mye de kan få..
    Morsomt å høre! Folk snakker om «stor nok forsterker/mange nok watt» - bare tull - er høyttalerne gode får man ikke nok eller for mye kraft.

    Var på en Dynaudio demo på ei Københavnmesse for få år siden, i en stooor sal, hvor de bøtta på med en muskelamp på en av fabrikkens billigste (små) stativhøyttalere - trodde knapt det vi hørte - to billige «skoesker» som gjengav musikk så vi trodde noen av standens øvrige høyttalere var koblet opp.
    Nærmest naturstridig - det vi hørte og det øynene så vi hørte på.
    Kan bare tenke meg Heritage spiller så tårespretten står med skikkelig forsterkeri bak :cool:
    Hehe, de hadde også stacket 2 X 12 stk. Dynaudio (lukkede 12’’) aktive subber - gjett om det bassa med kvalitets-bass…! 👏
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt å høre! Folk snakker om «stor nok forsterker/mange nok watt» - bare tull - er høyttalerne gode får man ikke nok eller for mye kraft.

    Var på en Dynaudio demo på ei Københavnmesse for få år siden, i en stooor sal, hvor de bøtta på med en muskelamp på en av fabrikkens billigste (små) stativhøyttalere - trodde knapt det vi hørte - to billige «skoesker» som gjengav musikk så vi trodde noen av standens øvrige høyttalere var koblet opp.
    Nærmest naturstridig - det vi hørte og det øynene så vi hørte på.
    Kan bare tenke meg Heritage spiller så tårespretten står med skikkelig forsterkeri bak :cool:
    Hehe, de hadde også stacket 2 X 12 stk. Dynaudio (lukkede 12’’) aktive subber - gjett om det bassa med kvalitets-bass…! 👏
    Kult🤔
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det tror jeg. Selv om Heritage tåler mer juling vil den fortsatt komprimere og mangle overskudd til dynamiske transienter når man spiller høyt. Hvis man føler forsterkeren ikke kontrollerer godt nok så er det ikke helt usannsynlig at det man hører er at driveren er litt ute av kontroll under tuningen på bassporten eller at man reagerer på manglende trykk og sprut i transienter. Ser ikke helt at stadige bytter av forsterker vil fjerne problemet med manglende kapasitet.

    Deler man av høyttaleren mot en sub isteden vil man få bedre overskudd over hele linjen.
    I prinsippet helt enig med deg, men som sagt har jeg pumpet 200-300 watt i peaks inn i en Contour 20i uten å mangle noe som helst. Jeg vet jo ikke, men gjetter at Heritage ikke er veldig forskjellig.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Hei noen anbefalinger til integrert forsterker til emit 50? Pris opptil 30k gjerne brukt
    Hegel H190. Men den er litt overpriset på brukten. Betal maks 22k. God forsterker til den prisen.
     

    kinver

    Medlem
    Ble medlem
    02.09.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    5

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.759
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var på besøk hos en venn som har et sett Evoke 20 drevet av Rega Brio + Planar 2. Høyttalerene spiller på tvers i et rom på kanskje ca. 3,5-4m x 7-8m.

    Jeg opplevde lyden som sørgelig bassfattig.

    Jeg finner ingen informasjon om impedanskurven på Evoke 20, annet enn at nominell impedans oppgis til å være 6 Ω.

    Har dere Dynaudioeksperter noen tanker om hvorvidt Brio rett og slett er uegnet til å drive Evoke 20, eller om problemet ligger et annet sted?
     

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Hei,
    Har hatt Brio-R sammen med Excite X16 som ble regnet for å lettdrevne for Dynaudio å være i ca. samme romstørrelse med samme resultat.

    Byttet til en av de ikke så anerkjente sorte Alpine Luxmanene med 2x110w og det spilte så det ljomet.
    Brio-R var alt for liten for høyttalerne, med lite basskontroll. Over kl.9-10 på volumkontrollen ble det ikke høyere-bare mer skrikende og ubehagelig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke inntrykk av at Heritage komprimerer, selv på veldig høye nivåer.
    Med 80 watt er det nok meget mulig at det ikke er noe problem, men har man følelsen av at det ikke er nok kontroll med flere hundre så er det andre ting enn forsterker som er problemet.

    83 dB sensitivitet (ifølge linken over) vil gi maks volum på 97 dB med begge høyttalere når man sitter 2,5 meter unna. Det er 102,8 dB fra én høyttaler på 1 meters avstand.

    For at driveren skal klare det nivået på 42 hz må den ha +- 8 mm lineær vandring. Nå kjenner jeg ikke driveren Dynaudio bruker, men jeg tipper at det er veldig på grensen av hva den får til uten å gå helt bananas.
    En kjapp titt på IMD målingene fra testen viser at det begynner å bli mye som skjer når volumet går fra 94 til 98 dB.

    1659859426228.png
    210123-imod-dynaudio-heritage-special-98-1024x537.png


    De tynne søylene er separate toner som sendes til høyttalerne, støyen i bunn er forvrengning (urene toner) som høyttaleren lager ufrivillig. Kan ikke tysk så vet ikke helt hvordan de har målt dette, men antar at det er innendørs. Ser ut som høyttaleren ruller tidlig av, noe som er bra for maks volum, men vi ser at de har godt av avlastning for renhet i bass og mellomtone.

    98 dB på 1 meter er ca 40 watt inn på høyttaleren dersom utgangspunktet er 83 dB som skrevet i testen.
    Det er lett å tenke at 98 dB høyt, men man må samtidig tenke på at bassen alltid spiller mye høyere enn resten av registeret. Det er med andre ord det under 100 hz som lager problemer for resten.

    Det er mulig 80 watt er i knappeste laget, men hvis man føler 200-300 watt ikke strekker helt til så er det andre ting man bør se på. De to alternativene jeg anser som sannsynlige syndere er kapasitet og rommets respons.

    Flotte høyttalere btw (y)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Med 80 watt er det nok meget mulig at det ikke er noe problem, men har man følelsen av at det ikke er nok kontroll med flere hundre så er det andre ting enn forsterker som er problemet.

    83 dB sensitivitet (ifølge linken over) vil gi maks volum på 97 dB med begge høyttalere når man sitter 2,5 meter unna. Det er 102,8 dB fra én høyttaler på 1 meters avstand.

    For at driveren skal klare det nivået på 42 hz må den ha +- 8 mm lineær vandring. Nå kjenner jeg ikke driveren Dynaudio bruker, men jeg tipper at det er veldig på grensen av hva den får til uten å gå helt bananas.
    En kjapp titt på IMD målingene fra testen viser at det begynner å bli mye som skjer når volumet går fra 94 til 98 dB.

    Vis vedlegget 839627 Vis vedlegget 839628

    De tynne søylene er separate toner som sendes til høyttalerne, støyen i bunn er forvrengning (urene toner) som høyttaleren lager ufrivillig. Kan ikke tysk så vet ikke helt hvordan de har målt dette, men antar at det er innendørs. Ser ut som høyttaleren ruller tidlig av, noe som er bra for maks volum, men vi ser at de har godt av avlastning for renhet i bass og mellomtone.

    98 dB på 1 meter er ca 40 watt inn på høyttaleren dersom utgangspunktet er 83 dB som skrevet i testen.
    Det er lett å tenke at 98 dB høyt, men man må samtidig tenke på at bassen alltid spiller mye høyere enn resten av registeret. Det er med andre ord det under 100 hz som lager problemer for resten.

    Det er mulig 80 watt er i knappeste laget, men hvis man føler 200-300 watt ikke strekker helt til så er det andre ting man bør se på. De to alternativene jeg anser som sannsynlige syndere er kapasitet og rommets respons.

    Flotte høyttalere btw (y)
    Jeg skal teste litt mere power på Heritage i morgen. 80 watt blir litt i grenseland for denne høytaleren. Men som nevnt så spiller ikke jeg så veldig høyt. Naim har en musikalsk lyd som er i særklasse og passer utmerket til Heritage.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Test Dynaudio Heritage i tyske Low Beats, med måledata...
    Morsomt! Og han som testet de har hatt samme favoritthøyttaler fra Dynaudio, som meg selv, siste 20 årene - Special Twenty-Five - først nå overgått av Heritage 👏

    Skulle likt å vite hvordan en tenkt 2,5 veis versjon av Heritage ville spilt, med fire maken basser (per side) ekstra og da selvfølgelig som gulvstående. Men, også sammen med Dynaudios nye «intelligente» subber - konseptet ved disse høres spennende ut.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt! Og han som testet de har hatt samme favoritthøyttaler fra Dynaudio, som meg selv, siste 20 årene - Special Twenty-Five - først nå overgått av Heritage 👏

    Skulle likt å vite hvordan en tenkt 2,5 veis versjon av Heritage ville spilt, med fire maken basser (per side) ekstra og da selvfølgelig som gulvstående. Men, også sammen med Dynaudios nye «intelligente» subber - konseptet ved disse høres spennende ut.
    Dynaudio er gode på toveis stativhøytalere. Og jeg personlig synes at den ekte dynaudiomagien oppstår med desse. Det er noe eget med den sammenhengen man får mellom desse to driverne og et enkelt førsteordens delefilter og superkort kvalitetskabling.. Og når kabinettet i tillegg er såpass dødt som det er med Heritage🥰 Da har man et godt utgangspunkt.
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Da ser det jammen ut til at Duet har fått inn enda to par til på lager av Heritage🤔
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har bestilt IsoAcoustics Gaia III til Contour 20i og Aperta til suben. Nysgjerrig på om dette får gulvet fra 1938 til å svinge litt mindre med :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MBS: Ingen integrert- og knapt noen delt- forsterker jeg har lånt øre til de siste 40 år har vært mer komplett enn den..❤ Og lillebror Ask er rett rundt hjørnet inn til forhandler NAT..

    Harry: Regn med det…
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har bestilt IsoAcoustics Gaia III til Contour 20i og Aperta til suben. Nysgjerrig på om dette får gulvet fra 1938 til å svinge litt mindre med :)
    Det gjorde det så absolutt. Gulv og sofa rister mindre. Stemmer kommer tydeligere fram og det hele er rett og slett mer behagelig å høre på. Av en eller annen grunn skrur jeg ned bassen (<200 Hz) med ca 4 dB for å få det helt perfekt, det har jeg ikke gjort før. Men funker det så funker det.
     

    ThomasJ

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hei folkens.

    jeg har et par XEO 3 hvor den ene høyttaleren er død. Det virker som om den ikke får strøm, da releet ikke slår inn som den andre da jeg setter spenning på. Dioden i front er også død.
    Noen som har tips til reparatør?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Av en eller annen grunn skrur jeg ned bassen (<200 Hz) med ca 4 dB for å få det helt perfekt, det har jeg ikke gjort før. Men funker det så funker det.
    Dette gjør jeg ikke lengre, litt usikker på hvorfor. Bassen på denne er helt tørr, kan høre hvert anslag:

     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Hva blir neste steg opp ifht serie, er på Focus (110) nå.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    555
    Sted
    Bærum
    Melder meg inn som venn av Dynaudio. Kjøpte et par Heritage Special for å ha dem som hyttehøyttalere, men etter å ha hørt dem i helgen, er jeg inne på tanken at de kanskje er for bra til å ha på hytta ? Og de er helt nye og derfor langt fra innspilte.
    Hadde ikke ventet denne lydkvaliteten på et par stativhøyttalere i noenlunde betalbar klasse. Moro !
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    437
    Antall liker
    607
    Sted
    Oslo
    Da har jeg tatt en sjanse og kjøpt et par innbytte høyttalere fra Reference Audio i Stockholm :D. C30i! Målet er å prøve ut en annet type lyd enn jeg har hatt i de siste årene (analytiske). Markant varmere/rundere lyd og som er snillere med dårlige innspillinger. Samt mer behagelig på klassisk? Litt usikker på hvor mye de rocker. Målet er at de skal være allroundere. Har bare hørt 20i og ble forført av lyden, men vet ikke hvordan det oppleves over tid. Jeg falt for de blanke grå. Normalt sett ville jeg ikke ha likt gråfarge, men akkurat disse er lekre tror jeg. Ble nesten Marten Oscar Trio eller Sonus Faber Olympica Nova, men ende altså på disse nå. Har aldri eid Dynaudio, men var nære på å kjøpe Focus 220 for ca 20 år siden. De kommer forhåpentligvis mot slutten av uka. Skulle gjerne heller hatt KEF´ene bak der, men det blir en annen gang :giggle:.

    0-1.jpeg
    0.jpeg
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med stilige høyttalere. Tipper du blir fornøyd med Dynaudio.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer kraftig å melde meg inn i menigheten, men er usikker på hvilket innsteg jeg vil ta. Har hørt litt på de aktive Xeo og Focus, men også sett på Evoke 20 og Special Forty. Vurderer pr nå følgende alternativer, alle brukt, indikerte Finn-priser oppgitt, trolig prutbart:
    - Focus 20XD - 25k
    - Special Forty 20k
    - Evoke 20 15k

    Noen som har hørt to eller alle, og kan si litt om forskjeller, både tonalt og ev krav til forsterker? Fordeler/ulemper?

    Har pr i dag, etter en hifi-dvale, kun en Bluesound Powernode 2 som forsterker, så den må jo også skiftes ut etter hvert om man går passivt. Har forstått etter å ha scrollet denne tråden at Hegel anbefales, men må innrømme at det ikke frister meg. Mulig det er noen fordommer ute og går, men en dårlig hjemmeaudition av en H200 i sin tid, kombinert med imo et kjedelig design, gjør at de hvertfall ikke er øverst på lista. En 20 XD gjør jo at det blir set and forget, både på godt og vondt, hvor god forsterker må man opp på for å matche de med de andre alternativene?

    Ser også noen til salgs med inntrykte diskanter. Alle selgere hevder dette ikke påvirker lyden, noen med en mer objektiv vurdering?
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Vurderer kraftig å melde meg inn i menigheten, men er usikker på hvilket innsteg jeg vil ta. Har hørt litt på de aktive Xeo og Focus, men også sett på Evoke 20 og Special Forty. Vurderer pr nå følgende alternativer, alle brukt, indikerte Finn-priser oppgitt, trolig prutbart:
    - Focus 20XD - 25k
    - Special Forty 20k
    - Evoke 20 15k

    Noen som har hørt to eller alle, og kan si litt om forskjeller, både tonalt og ev krav til forsterker? Fordeler/ulemper?

    Har pr i dag, etter en hifi-dvale, kun en Bluesound Powernode 2 som forsterker, så den må jo også skiftes ut etter hvert om man går passivt. Har forstått etter å ha scrollet denne tråden at Hegel anbefales, men må innrømme at det ikke frister meg. Mulig det er noen fordommer ute og går, men en dårlig hjemmeaudition av en H200 i sin tid, kombinert med imo et kjedelig design, gjør at de hvertfall ikke er øverst på lista. En 20 XD gjør jo at det blir set and forget, både på godt og vondt, hvor god forsterker må man opp på for å matche de med de andre alternativene?

    Ser også noen til salgs med inntrykte diskanter. Alle selgere hevder dette ikke påvirker lyden, noen med en mer objektiv vurdering?
    Jeg kjenner ikke Focus og Evoke, men har to sett Special 40. Syns de er veldig bra, så de kan jeg trygt anbefale i alle fall.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner ikke Focus og Evoke, men har to sett Special 40. Syns de er veldig bra, så de kan jeg trygt anbefale i alle fall.
    Hvilken forsterker bruker du?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har brukt Accuphase E-470 i hovedanlegget i stua og SAT Amplifix (tidligere Bladelius) i et nr.2 anlegg i et mindre rom i kjelleren. Fungerte fint begge steder. Nå bruker jeg imidlertid Dynaudio Heritage Special i hovedanlegget.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Amplifix, ja. Har lest at Bladelius har vært ansett som en god match. Har hatt både Thor II og Tyr, og vært godt fornøyd, så det kan jo vurderes.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg må si at jeg koser meg noe voldsomt med de greiene her om dagen!

    20221208_113824.jpg


    Dette ser jo ganske så uskyldig og generisk ut, og etter at jeg heiv ut hi-fi alteret med tung hi-fi og startet på nytt med "objektiv" hi-fi elektronikk har mine erfaringer selvsagt ingen kredibilitet på dette forumet, men jeg kjører på likevel i og med at det knapt finnes beskrivelser av Contour 60i på nettet!

    Jeg har hatt Contour 60i i et par år nå og har etterhvert fått dem til aldeles nydelig i dette rommet! Til og med bassen sitter fjellstøpt på en måte jeg aldri har opplevd en gulvstående uten støttehjul før i noen som helst sammenheng! Nå kan jeg _aldri_ flytte!

    Jeg utnytter alle muligheter jeg har til å få noen timer foran dette anlegget. I motsetning til tidligere er det her ingen vits i å ta med mobil, laptop eller annen underholdning mens man lytter. Jeg ender bare opp med å sitte fjetret og stirre mot lydlandskapet, eller en avslått TV som normale folk kaller det, mens timene flyr!
    Begreper som "diskant", "øvre mellomtone", "bass" som fort kan dukke opp i hodet når man mer eller mindre ufrivillig glir inn i analysemodus, gir rett og slett ingen mening for meg når jeg sitter plantet i sofaen om dagen! Like lite mening som når man f.eks hører på en person snakke i virkeligheten. Musikken bare _er_. Det er noe så enormt naturlig og fullstendig fritt for resonanser, hardhet og grums over alt som avspilles at jeg rett og slett, for første gang på 20 år, ikke har et referansegrunnlag godt nok til at jeg finner noe som helst jeg skulle ønske var bedre, og dette gjelder utrolig nok også bassområdet! Klassisk eller frenchcore, det spiller ingen rolle, det er alltid en herlig dosering av akkurat passe tung og saftig bass, som utrolig nok også har definisjon nok til å samtidig føles som om den oppstår på et definert punkt i lydlandskapet og ikke bare ligger som ei hengemyr i stua.
    Pappfigurdimensjonaliteten jeg har slitt med i stua fordi jeg ikke får tatt ut skikkelig dybde bak høyttalerne er erstattet med tredimensjonale objekter med ekte tilstedeværelse. Fantastisk!

    "Dagsform" er heller ikke et tema! Du vet, "i går kveld låt det fantastisk, men i dag blir jeg bare sliten av å høre på og det høres bare flatt og skrikete ut". Det låter _alltid_ bra når jeg setter meg ned - og det er for min del kanskje det aller største tegnet på at jeg virkelig har funnet en lyd jeg er fornøyd med!

    Akkurat nå er dette end-game for meg (ord jeg sikkert må spise i meg i fremtiden selvsagt) og jeg hadde aldri trodd jeg skulle ende opp her med anlegget i ei stue, og attpåtil med såpass søt stuevennlig elektronikk som gir meg full funksjonalitet både på musikk- og videostreaming uten kompromiss, gitt stereolyd som forutsetning! Jeg ser i grunn bare ett potensielt problem her, og det er meg selv! Kjenner jeg meg selv rett får jeg lyst til å prøve noe nytt etterhvert, eller "oppgradere" som det også kalles, men jeg er svært redd at den skjøre balansen av "perfeksjon" (etter min smak seff!) i såfall ødelegges fordi rom/høyttaler match er så ekstremt vanskelig! I tillegg må jeg selvsagt aldri dra ut og høre på andre stereoanlegg slik at jeg hører ting som kan forbedres her hjemme! Ulempen med dagens situasjon er jo at hi-fi som hobby i praksis er plassert helt på hold for min egen del. Med filosofien i dette anlegget er det ikke mer å hente på elektronikksiden til mitt bruk, og på høyttalersiden kan jeg erfaringsmessig i dette rommet utelukkende bare gjøre det verre enn dette, så når det kommer til utstyrsjaget blir det nok veldig lite action fremover, på lik linje med de siste par årene.

    Helt til slutt, noen oppsummerende erfaringer jeg har gjort meg med Contour 60i
    * Høyttalerne låter aldri dårlig, men jeg vil si de er ganske kresne på plassering for å gå fra 80% til 100%. Erfaringsmessig er effekten av en litt suboptimal plassering at de låter litt tamme oppover. Du får liksom følelsen av at du har behov for flytte deg fremover på sofakanten. Hos meg var f.eks effekten av om førsterefleksjonen til høyttaleren ved vinduet (den står vesentlig lengre unna vinduet enn det ser ut på bildet) traff vinduet eller veggen mellom stuevinduene ganske dramatisk. Førstnevnte medførte en lyd med senterfokus som trakk litt mot høyre og med et slags matthet over deler av mellomtonen. Her er 5 cm fra eller til på høyttalerens posisjon ekstremt viktig! I tillegg ga det ekstremt god effekt å flytte sofa 25 cm lengre bakover og sørge for at det er en grei avstand til høyttalerne i og med at de er så høye med diskanten så høyt opp.
    * Gaia føttene som jeg nå har fått et halvårs fartstid med ga virkelig en positiv effekt på mitt parkettgulv! Det var godt gjemte resonanser i hele bassområdet og oppover i mellomtonen jeg "alltid" har hatt på ulike høyttalere som jeg har trodd har vært romrefleksjoner og derfor ikke har vært nevneverdig bevisst på før de rett og slett forsvant med Gaia under høyttalerne. Bassen gikk fra bra til magisk i mitt oppsett!
    * Fronttrekket til høyttaleren liker jeg best å ha av til kritisk lytting. Mellomtonen fremstår for min del noe mer åpen med trekket av. Det låter imidlertid bra uten også, så det er muligens en smakssak.

    Helt til slutt så vil jeg bare nevne at jeg føler meg både takknemlig og heldig som har lett tilgang på store musikkopplevelser i stua. Det er så mye krig, sykdom og elendighet i verden, og ikke minst frustrerte audiofile med lydmessige utfordringer:D, at man ikke kan være noe annet enn det!
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.471
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Herlig!
    Synd du bor på Phobos, dette hadde vært gøy å høre. :)
    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn