Dynaudio vs Proac

Revisor

Medlem
Ble medlem
03.11.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Er det noen som har erfaring med både Dynaudio og Proac?

Jeg har i dag Dynaudio Audience 52 SE som jeg egentlig liker veldig godt, det eneste jeg savner litt er bass. Så derfor så vurderer jeg å bytte ut disse med gulvstående høyttalere. Nå er problemet mitt det samme som hos mange andre gifte, har en kone som ikke liker store høyttalere i stua. Egentlig liker hun ikke høyttalere i det hele tatt.

Så når jeg nå vurderer gulvstående høyttalere så må det være noen som ikke ruver noe høyere enn de jeg nå har, dvs. 90-95 cm.

Jeg har kikket litt på Dynaudio Audience 72 SE og Proac Studio 130 og lurer på om det er noen som har erfaringer fra disse.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Revisor skrev:
Er det noen som har erfaring med både Dynaudio og Proac?

Jeg har i dag Dynaudio Audience 52 SE som jeg egentlig liker veldig godt, det eneste jeg savner litt er bass. Så derfor så vurderer jeg å bytte ut disse med gulvstående høyttalere. Nå er problemet mitt det samme som hos mange andre gifte, har en kone som ikke liker store høyttalere i stua. Egentlig liker hun ikke høyttalere i det hele tatt.

Så når jeg nå vurderer gulvstående høyttalere så må det være noen som ikke ruver noe høyere enn de jeg nå har, dvs. 90-95 cm.

Jeg har kikket litt på Dynaudio Audience 72 SE og Proac Studio 130 og lurer på om det er noen som har erfaringer fra disse.
Sikkert at du trenger gulvstående? Stikk innom en hifi-center butikk og lån med deg Focus 140, kanskje den mest vellykkede konstruksjonen under 20.000,- Dersom dette ikke er nok, lytt til Focus 220. Tror kasseresonans er et stikkord her, Lett for å bli litt av det i gulvstående Audience/Studio nivå
 

Revisor

Medlem
Ble medlem
03.11.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Ja jeg har vurdert Focus 140. Har også en annonse liggende ute der jeg ønsker å kjøpe et par, men har ikke fått napp enda. Men så leste jeg en artikkel fra en som hadde testet Focus 140 mot Audience 52SE mot hverandre. Han påstod at han ikke hørte noen forskjell. Men det beste er vel å få låne med hjem et par slik at jeg kan få høre selv.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg tror at med den elektronikken du har, er Dynaudio det riktige valget. Etter min smak, skal ProAc, som er litt fyldig og laid-back i spillestilen, ha litt kraftigere og strammere saker enn det du har. Men det blir spørsmål om smak og behag her, jeg vet at enkelte godt kan tenke seg ProAc med litt varme i elektronikken.
 
O

Omar

Gjest
Hvorfor ikke Monitor Audio GA 20? Fås i sort piano lakk.
Proac har mye nytt og spenende på gang. Men jeg er skeptisk til matchinga di.
Ta deg en tur til Lyric å hør hva Tor har å si om Abrahamsen. Han fører Proac.
Jeg spår hans uttalelser blir slik når du sier du vil ha høyttalere sammen med Abrahamsen: "Nei, det var noen innom med Abrahamsen og det var ikke noe å ha" Ta med deg et par Proac 1 SC hjem.
Creek er mye bedre"
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Hei...

Jeg har hatt både Dynaudio 6. par og Proac 2.par. Begge dela er gode høyttalere, men jeg opplever Dynaudio som mer gjennomsiktig og presis.

Har hørt mange andre Proac også i diverse kontelasjoner, og som alltid går det på smak og behag, som Springsteen sier:en manns kaffe er en annen manns te er en manns whisky.

Selv er jeg meget fornøyd med Dynaudio, og ville valgt det, men har du mulighet ta med hjem og prøv.....

Destiny.. :)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
OldBoy skrev:
Jeg tror at med den elektronikken du har, er Dynaudio det riktige valget. Etter min smak, skal ProAc, som er litt fyldig og laid-back i spillestilen, ha litt kraftigere og strammere saker enn det du har. Men det blir spørsmål om smak og behag her, jeg vet at enkelte godt kan tenke seg ProAc med litt varme i elektronikken.
Proac er ikke tungdrevne, i det hele tatt.
Dynaudio er de som trenger kraftige saker. 4 ohm og lav følsomhet.

Proac trenger kvalitet, ikke kvantitet. Jeg bruker 2*30 watt på min D25 og det spiller så høyt du vil, samtidig som at lyden er krystall klar.

Jeg er heller ikke enig i at proac er laid-back. Det kommer ann på hva du putter på dem.

Uansett, både Dynaudio og proac er to fantastiske merker.

Jeg har hørt mye på focus serien, kjempe bra, men jeg ville gått for Proac, da de er enda bedre, etter min smak.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg har ikke sagt at ProAc er tungdrevne. ProAc er bare, etter min erfaring, vanskelig å få til å spille riktig godt. Når jeg bruker uttrykket "kraftig elektronikk" har jeg hatt strømsterk og stram elektronikk i tankene. Jeg skjønner at jeg burde ha formulert meg annerledes.

Etter min oppfatning har ProAc en laid-back klang som særlig gjør seg gjeldende i bassen. Med en slapp og/eller fyldig forsterker, blir det, igjen etter mine egne erfaringer, ganske håpløst.

Mitt råd til Revisor om å styre unna ProAc i valget mellom ProAc og Dynaudio, er basert på det jeg har hørt av Abrahamsen elektronikk, som jeg har forutsatt at Revisor primært ønsker å beholde. Hvis Revisor er innstilt på å bytte ut elektronikken slik at den passer til ProAc, har jeg ingenting i mot å anbefale ProAc, som er utrolig bra høyttalere.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
OldBoy skrev:
Jeg har ikke sagt at ProAc er tungdrevne. ProAc er bare, etter min erfaring, vanskelig å få til å spille riktig godt. Når jeg bruker uttrykket "kraftig elektronikk" har jeg hatt strømsterk og stram elektronikk i tankene. Jeg skjønner at jeg burde ha formulert meg annerledes.

Etter min oppfatning har ProAc en laid-back klang som særlig gjør seg gjeldende i bassen. Med en slapp og/eller fyldig forsterker, blir det, igjen etter mine egne erfaringer, ganske håpløst.

Mitt råd til Revisor om å styre unna ProAc i valget mellom ProAc og Dynaudio, er basert på det jeg har hørt av Abrahamsen elektronikk, som jeg har forutsatt at Revisor primært ønsker å beholde. Hvis Revisor er innstilt på å bytte ut elektronikken slik at den passer til ProAc, har jeg ingenting i mot å anbefale ProAc, som er utrolig bra høyttalere.
Da er vi enig i det første punket. Det er helt klart og ambefale strømsterk og god elektronikk ja :)

Det andre punktet er jeg ikke enig i, iallefall ikke på response serien. Det som er viktig med proac sine høytallere er at de
får god plass rundt seg. De funker dårlig i små rom. Da kan det fort bli for fyldig bass.
Hvis du mener Proac er laid-back så er de iallefall ikke mer laid-back enn Dynaudio focus serien.

Det med abrahamsen elektronikk har du sikkert rett i :D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Revisor; hvis du liker dine 52SE veldig godt, så risikerer du å måtte bytte ut egenskaper du liker godt mot andre du ikke nødvendigvis liker bedre ved å bytte høyttalere. Samme hvor fornøyd andre er med sine respektive høyttalervalg. Du kan fort ende opp med å savne endel aspekter ved dine Dynaudio'er som du jo liker veldig godt, til tross for at du får "mer bass". Mye bass er ikke ekvivalent med god lyd som man er fornøyd med; du skal holde deg til det du kjenner dersom du ikke kan prøve hjem over litt tid.

Kvalitativt skulle det ikke være noe i veien med gjengivelsen av bassinstrumenter fra dine høyttalere. Slik jeg leser deg, så bruker du Kimber 8TC, utmerkede kabler, men pga de mildest talt merkelige kapasitansverdiene så kan de gi uforutsette utslag på klangbalansen med forsterkere som har uegnet utgangsimpedans for slike kabler. Det skulle ikke forbause meg, slik jeg kjenner Per Abrahamsen, at du må være helt sikker på at forsterkeren er kompatibel med disse kablene.

Nok om det; mitt råd er å tviholde på det du liker godt. Lån heller hjem en (eller helst to) subwoofere som du plasserer diskret, for å se hva de kan gjøre for deg. De kan gi den ekstra fylden og kroppen du kanskje søker, i tillegg til at de kan åpne opp mellomtonen og gi deg en mer naturlig klangbalanse. I så måte ville jeg personlig ikke sett mye lengre enn til REL's Stampede eller Strata, som bør finnes rundt om. Den nye serien til REL i prisklassen har jeg ikke hørt, men dersom den er tilnærmet like god som de eldre til musikk, så må den være veldig bra.

Se også på stativene dine, og tenk etter om det hadde vært en mulighet å legge under en steinhelle, f.eks hvilende på 4 Holfi dempeputer. Omgivelser har en tendens til å kunne skrangle og gi en mindre dyp og ren lyd; en tilskåret steinhelle med egnet materiale under vil ikke koste mye, og vil kunne rense opp voldsomt i lydbildet; og du vil kunne sitte igjen med en fyldigere, åpnere, renere og mer organisk lydgjengivelse.

Mvh Vidar P
 
O

OldBoy

Gjest
Veldig godt poeng, det med sub(er).

Hvis det ikke hadde vært for at kona til Revisor ikke liker høyttalere.

Men Revisor kan gjøre som en av kameratene mine gjorde da han skulle lure inn noen svære beist av noen høyttalere i finstua. Da tar han med kona og viser henne de aller største og styggeste høyttalerne han kan tenke seg og sier noe sånt som at "dette er hva jeg trenger for å få skikkelig godlyd i stua!". Kona får helt sjokk, naturligvis, og trinn to er å vise henne et litt mindre par, de høyttalerne han EGENTLIG kan tenke seg, hvorpå kona sier "Åååå....går det an å få dem så små og pene? Da synes jeg vi skal kjøpe dem med en gang!".

Men altså: sub er en uunværlig komponent i ethvert hjem Jeg er i hvert fall blitt helt hekta. Bør absolutt vurderes.

PS. Selv om to er å anbefale, klarer man seg normalt ganske godt med én. Og normalt mye lettere å få aksept for. Men Revisor bør kanskje starte med to, og så la seg "presse" ned til én.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Du har mange gode poeng her. Stein blokk gjorde underverker under mine D25.
Det er også helt klart at veldig få høytallere, er i stand til og gjøre det som en god sub gjør.

Som f.eks min D25 skal kunne spille ned til 20 hz. Det er bare tull. De gir ikke mye output i bassen under 45 hz.

Kjøp en REL sub du :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Gode stativer er som Vidar sier veldig viktig for å få max ut av stativhøyttalerne, Targets R serie gir et fantastisk godt fundament til stativhøyttalere.

Nå er der ikke å få tak i nye lenger, men det har kommet nye fabrikanter som lager meget gode stativer, eller så kan det være mulig å få tak i Target brukt.

Destiny.. :)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.985
Antall liker
1.234
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Revisor skrev:
Ja jeg har vurdert Focus 140. Har også en annonse liggende ute der jeg ønsker å kjøpe et par, men har ikke fått napp enda. Men så leste jeg en artikkel fra en som hadde testet Focus 140 mot Audience 52SE mot hverandre. Han påstod at han ikke hørte noen forskjell. Men det beste er vel å få låne med hjem et par slik at jeg kan få høre selv.
Tester du de høyttalerene mot hverandre med f,eks en middels kraftig og billig transistor forsterker vil nok resultatet bli jevnt.

Focus serien trenger god elektronikk for å våkne. Har du det så er saken grei. Du vil få en stativer som spiller 85% som en gulvstående.

Dynaudio Focus 220 er nokså beskjeden i størrelse, men du verden som den har krutt.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.985
Antall liker
1.234
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
nikosidis skrev:
OldBoy skrev:
Jeg tror at med den elektronikken du har, er Dynaudio det riktige valget. Etter min smak, skal ProAc, som er litt fyldig og laid-back i spillestilen, ha litt kraftigere og strammere saker enn det du har. Men det blir spørsmål om smak og behag her, jeg vet at enkelte godt kan tenke seg ProAc med litt varme i elektronikken.
Proac er ikke tungdrevne, i det hele tatt.
Dynaudio er de som trenger kraftige saker. 4 ohm og lav følsomhet.

Proac trenger kvalitet, ikke kvantitet. Jeg bruker 2*30 watt på min D25 og det spiller så høyt du vil, samtidig som at lyden er krystall klar.

Jeg er heller ikke enig i at proac er laid-back. Det kommer ann på hva du putter på dem.

Uansett, både Dynaudio og proac er to fantastiske merker.

Jeg har hørt mye på focus serien, kjempe bra, men jeg ville gått for Proac, da de er enda bedre, etter min smak.
Hvilken Proac høyttaler i 15-20000kr klassen har du hørt?

Det er vel bare Proac Studio som er litt dyrere enn Focus serien det kan være snakk om.

Jeg har ikke hørt Proac Studio 130/140, men jeg har hatt Focus 220. Anbefales en prøvelytting.
 

Revisor

Medlem
Ble medlem
03.11.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Ja her er det mange gode råd, og ikke minst seriøse (untatt én da). Jeg likte spesielt rådet om kanskje å legge en steinplate på puter under stativene. Jeg har foresten Dynaudio Stand 4 for de som måtte lure på det.

Jeg har kikket litt på Vibrapod sine puter, og dem har fått bra kritikk. Skal ta en kikk på Holfi sine også. Men aller først tror jeg at jeg skal få skjært til et par steinplater, svart skifer kanskje? De kan sikkert benyttes under gulvstående høyttalere også hvis jeg skulle få tillatelse av min kjære til det (høres sikkert ut som om jeg er en tøffelhelt, men det er det vel mange av oss som er).

Ellers så ser det ut som om jeg kanskje skal prøve et par Focus 220 eller 140.

Etter hva jeg har skjønt så skal da Abrahamsen V2 være sterk nok med en strømforsyning på 1000VA.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg hørte Focus 140 for et par dager siden, og må innrømme at haka ramlet et godt stykke ned. En utrolig nydelig klang i de høyttalerne, og ikke minst en fantastisk bassgjengivelse.
Det de manglet på åpenhet og oppløsning tok de igjen på musikalitet og lytteglede. Tror det må være den beste stativhøyttaleren jeg har hørt på denne siden av 20k.
Kan legge til at jeg fikk høre de sammen med elektronikk som jeg kjenner godt, men i ett rom jeg overhodet ikke kjenner.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Når jeg hadde Dynaudio Contour S1.4 så hadde jeg de på Dynaudio stand 4, men fikk ikke helt til fokus og tyngde i bånn.

Satte dem så på Target R4 med bluetac, fikk da bedre fokus og bedre bass, virka som bassen strakk seg lenger ned og fikk bedre tyngde, et bedre fundament rett og slett.

Men ta ikke dette som noe fasitsvar, men det var den opplevelsen jeg fikk da, og valgte å bruke Target.

Destiny.. :)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Destiny skrev:
Når jeg hadde Dynaudio Contour S1.4 så hadde jeg de på Dynaudio stand 4, men fikk ikke helt til fokus og tyngde i bånn.

Satte dem så på Target R4 med bluetac, fikk da bedre fokus og bedre bass, virka som bassen strakk seg lenger ned og fikk bedre tyngde, et bedre fundament rett og slett.

Men ta ikke dette som noe fasitsvar, men det var den opplevelsen jeg fikk da, og valgte å bruke Target.

Destiny.. :)
Min erfaring er at det sjeldent er possitivt og få mer bass ved en tweak, eller stativer.
Kan selvfølgelig gi en høyere party faktor, men det spørs om det går på bekostning av detaljer.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
nikosidis skrev:
Destiny skrev:
Når jeg hadde Dynaudio Contour S1.4 så hadde jeg de på Dynaudio stand 4, men fikk ikke helt til fokus og tyngde i bånn.

Satte dem så på Target R4 med bluetac, fikk da bedre fokus og bedre bass, virka som bassen strakk seg lenger ned og fikk bedre tyngde, et bedre fundament rett og slett.

Men ta ikke dette som noe fasitsvar, men det var den opplevelsen jeg fikk da, og valgte å bruke Target.

Destiny.. :)
Min erfaring er at det sjeldent er possitivt og få mer bass ved en tweak, eller stativer.
Kan selvfølgelig gi en høyere party faktor, men det spørs om det går på bekostning av detaljer.
Det ble faktisk lettere å høre detaljene med Target stativene, det ble bedre fokus og det var lettere å lytte inn i lydbildet å plukke ut detaljer.

Men det ble samtidig et bedre fundament, bassen ble ikke kvantitativt bedre men kvalitativt bedre, og det er alltid bra.

Destiny.. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
OldBoy skrev:
Jeg tror at med den elektronikken du har, er Dynaudio det riktige valget. Etter min smak, skal ProAc, som er litt fyldig og laid-back i spillestilen, ha litt kraftigere og strammere saker enn det du har. Men det blir spørsmål om smak og behag her, jeg vet at enkelte godt kan tenke seg ProAc med litt varme i elektronikken.
Er ikke helt enig med deg her, Oldboy. Jeg har hatt Studio 140 hjemme og hørt Focus 220 med samme forsterker, Creek Classic. Dynaudio syntes jeg er mer laidback enn ProAc. Sistnevne et temmelig nøytral, imo. Dynaudio er mer tungdrevet og har mer behov for stram og strømsterk forsterker. ProAc er lettdrevne. I mitt lille rom ga 140 for mye bass men så synes jeg Focus er bassterke også.

To meget gode høyttalere. Hvem som er best? Tja si det.... preferanser, rom og match... Jeg tror jeg likte Focus muligens hakket bedre med stram nok forsterker men hørte de ikke i samme rom. Focus syntes jeg har mer fylde i klangen, litt rundere, et hakk mot det mørke mens ProAc er litt tørrere. Focus er "snille" høyttalere. Ingen av disse har helt samme signatur som Respons og Contour bare så er det sagt.
 
B

bendis

Gjest
skal du bytte så kjøp en gulvstående, ellers kommer du bare til å angre i lengden..som jeg har gjort tidligere iallefall. uansett hvor god mellomtone og diskant er, en høyttaler blir aldri komplett med bare en 6" i bassen! :)
 
O

OldBoy

Gjest
Lyngen skrev:
OldBoy skrev:
Jeg tror at med den elektronikken du har, er Dynaudio det riktige valget. Etter min smak, skal ProAc, som er litt fyldig og laid-back i spillestilen, ha litt kraftigere og strammere saker enn det du har. Men det blir spørsmål om smak og behag her, jeg vet at enkelte godt kan tenke seg ProAc med litt varme i elektronikken.
Er ikke helt enig med deg her, Oldboy. Jeg har hatt Studio 140 hjemme og hørt Focus 220 med samme forsterker, Creek Classic. Dynaudio syntes jeg er mer laidback enn ProAc. Sistnevne et temmelig nøytral, imo. Dynaudio er mer tungdrevet og har mer behov for stram og strømsterk forsterker. ProAc er lettdrevne. I mitt lille rom ga 140 for mye bass men så synes jeg Focus er bassterke også.
Jeg har dessverre bare hørt begge disse høyttalerne på veldig forskjellig elektronikk og i forskjellige lytterom, så du har naturligvis rett.

Abrahamsen-elektronikken har jeg bare hørt på Elkjøp, selvfølgelig på noen helt andre høyttalere igjen. Men jeg fikk et inntrykk av at Abrahamsen-boksene manglet litt av den punchen som, tydeligvis, både Dynaudio Focus 220 og ProAc Studio 140 skal ha.
 
J

Jurassic

Gjest
Lyngen skrev:
OldBoy skrev:
Jeg tror at med den elektronikken du har, er Dynaudio det riktige valget. Etter min smak, skal ProAc, som er litt fyldig og laid-back i spillestilen, ha litt kraftigere og strammere saker enn det du har. Men det blir spørsmål om smak og behag her, jeg vet at enkelte godt kan tenke seg ProAc med litt varme i elektronikken.
Er ikke helt enig med deg her, Oldboy. Jeg har hatt Studio 140 hjemme og hørt Focus 220 med samme forsterker, Creek Classic. Dynaudio syntes jeg er mer laidback enn ProAc. Sistnevne et temmelig nøytral, imo. Dynaudio er mer tungdrevet og har mer behov for stram og strømsterk forsterker. ProAc er lettdrevne. I mitt lille rom ga 140 for mye bass men så synes jeg Focus er bassterke også.

To meget gode høyttalere. Hvem som er best? Tja si det.... preferanser, rom og match... Jeg tror jeg likte Focus muligens hakket bedre med stram nok forsterker men hørte de ikke i samme rom. Focus syntes jeg har mer fylde i klangen, litt rundere, et hakk mot det mørke mens ProAc er litt tørrere. Focus er "snille" høyttalere. Ingen av disse har helt samme signatur som Respons og Contour bare så er det sagt.
Jeg vet hvilke kriterierer du har for nøytral men i boka mi er Studio 140 langt fra nøytral sammenlinget med Focus 220.

Studio 140 har en partykul i bassen og for mye "energi" i mellomtonen som gjør at den smurfer til dype mannstemmer men fortsatt er det en morsom høyttaler fra Proac. Har en mye mer rocka signatur enn sine dyrere søsken.

Men begge høyttalerene er jo enkle å få hørt på i østlandsområdet så det er bare løp og hør.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jurassic skrev:
Lyngen skrev:
OldBoy skrev:
Jeg tror at med den elektronikken du har, er Dynaudio det riktige valget. Etter min smak, skal ProAc, som er litt fyldig og laid-back i spillestilen, ha litt kraftigere og strammere saker enn det du har. Men det blir spørsmål om smak og behag her, jeg vet at enkelte godt kan tenke seg ProAc med litt varme i elektronikken.
Er ikke helt enig med deg her, Oldboy. Jeg har hatt Studio 140 hjemme og hørt Focus 220 med samme forsterker, Creek Classic. Dynaudio syntes jeg er mer laidback enn ProAc. Sistnevne et temmelig nøytral, imo. Dynaudio er mer tungdrevet og har mer behov for stram og strømsterk forsterker. ProAc er lettdrevne. I mitt lille rom ga 140 for mye bass men så synes jeg Focus er bassterke også.

To meget gode høyttalere. Hvem som er best? Tja si det.... preferanser, rom og match... Jeg tror jeg likte Focus muligens hakket bedre med stram nok forsterker men hørte de ikke i samme rom. Focus syntes jeg har mer fylde i klangen, litt rundere, et hakk mot det mørke mens ProAc er litt tørrere. Focus er "snille" høyttalere. Ingen av disse har helt samme signatur som Respons og Contour bare så er det sagt.
Jeg vet hvilke kriterierer du har for nøytral men i boka mi er Studio 140 langt fra nøytral sammenlinget med Focus 220.

Studio 140 har en partykul i bassen og for mye "energi" i mellomtonen som gjør at den smurfer til dype mannstemmer men fortsatt er det en morsom høyttaler fra Proac. Har en mye mer rocka signatur enn sine dyrere søsken.

Men begge høyttalerene er jo enkle å få hørt på i østlandsområdet så det er bare løp og hør.
Det finnes mange bøker ;). Jeg syntes de låt ganske nøytralt selv med høyt nivå i bassen. Nøytralitet er tydeligvis subjektivt. Dette med fortykning (ikke sett dette i tester heller) er ikke noe jeg har reagert på med noen ProAc, men de har mer fokus på mellomtonen i forhold til endel andre ja og det liker jeg. Min referanse mot naturlighet er de naturlige settingene, ikke andre høyttalere.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
bendis skrev:
skal du bytte så kjøp en gulvstående, ellers kommer du bare til å angre i lengden..som jeg har gjort tidligere iallefall. uansett hvor god mellomtone og diskant er, en høyttaler blir aldri komplett med bare en 6" i bassen! :)
Delvis enig men det kan være vanskelig å få til GOD bass i denne prisklassen. Kasseresonanser derimot.......helt gratis ;D
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.237
Antall liker
6.370
bendis skrev:
skal du bytte så kjøp en gulvstående, ellers kommer du bare til å angre i lengden..som jeg har gjort tidligere iallefall. uansett hvor god mellomtone og diskant er, en høyttaler blir aldri komplett med bare en 6" i bassen! :)
Du er herved invitert hjem til meg. Men naa har jeg 8tommer da.
 
J

Jurassic

Gjest
Lyngen skrev:
Det finnes mange bøker ;). Jeg syntes de låt ganske nøytralt selv med høyt nivå i bassen. Nøytralitet er tydeligvis subjektivt. Dette med fortykning (ikke sett dette i tester heller) er ikke noe jeg har reagert på med noen ProAc, men de har mer fokus på mellomtonen i forhold til endel andre ja og det liker jeg. Min referanse mot naturlighet er de naturlige settingene, ikke andre høyttalere.
I mine ører er en mellomtone som er tonalt korrekt nødvendig for å kunne kalle gjengivelsen nøytral.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
hifiguru skrev:
bendis skrev:
skal du bytte så kjøp en gulvstående, ellers kommer du bare til å angre i lengden..som jeg har gjort tidligere iallefall. uansett hvor god mellomtone og diskant er, en høyttaler blir aldri komplett med bare en 6" i bassen! :)
Delvis enig men det kan være vanskelig å få til GOD bass i denne prisklassen. Kasseresonanser derimot.......helt gratis ;D
Hva legger du i dette? Har du hørt Dynaudio focus 220 og mener den har mye kasseresonanser? Jeg spør fordi jeg selv er blitt anbefalt å sjekke ut denne - i tillegg til Dynabel 2.5s. Har ikke fått lyttet til noen av dem enda, men har sjekket ut litt annet i nærbutikkene her.
 
J

Jurassic

Gjest
Tror ikke du blir plaget med dårlig byggekvalitet på noen Dynaudio modell altså.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Vel, dette er på et helt generelt grunnlag, Dynaudio lager gode kasser men jeg føler stativmodeller gjør mindre galt opp mot 20.000,- Focus 220 er jo en ganske liten gulvstående med relativt små flater og virker bastant så den er nok et hederlig unntak. Hør på Patos Lyric-serie f.eks. Ikke vanskelig å oppdage i mine ører ihvertfall.....
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.985
Antall liker
1.234
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Til ca 20000kr er Dynaudio Focus 220 en helt unik høyttaler. Alle andre høyttalere jeg har hatt i ca samme prisleie har det vært så mange ting som har irritert meg. Skarp topp, slank,bass, slapp bass, overkåt mellomtone, farging, umulig å få matchet osv.

Selv har jeg hatt 25 par høyttalere i prisklassen mellom 5000kr til 44000kr, så jeg tror jeg har litt tyngde for å si følgende:

Uansett hvilken høyttaler mann kjøper så må de matches riktig. MEN, noen høyttalere har naturlig balanserte klangfarger som gjør de meget enkle å matche. Dynaudio Focus 110/140/220 er en slik høyttaler.

Det eneste de behøver er mange kvalitets watt. Da har vi en høyttaler med nesten ubegrensede kvaliteter.

Dette er de eneste høyttalerene jeg ser på som <perfekte> når det kommer til pris/ytelse.

Perfekt klangbalanse. Her stikker ingen ting seg ut, mens overgangene fra dypeste bass til diskantens høyeste topp gjøres så behagelig og perfekt at det ikke blir lagt merke til overhode.

Legg til at Focus serien er kanon musikalske, leverer sjel og trøkk, farlig nær ekte high-end og meget lekre, så er det ikke mer å si enn at dette er høyttaleren de fleste kan slå seg til ro med.

Siden de besitter en tilnærmet perfekt klangbalanse, så slipper mann å tweeke på rommet, plassering og problemene med vanskelig matching. Her bør alt ligge til rette for videre oppgraderinger i systemet uten alle de problemene det kan medføre med <vanskeligere> høyttalere.

De eneste høyttalerene jeg har hørt som jeg ville ha foretrukket fremfor Dynaudio Focus 220 er Proac Response D25 eller D28.

De koster nøyaktig det dobbelte!
 
U

utgatt60135

Gjest
Jurassic skrev:
Lyngen skrev:
Det finnes mange bøker ;). Jeg syntes de låt ganske nøytralt selv med høyt nivå i bassen. Nøytralitet er tydeligvis subjektivt. Dette med fortykning (ikke sett dette i tester heller) er ikke noe jeg har reagert på med noen ProAc, men de har mer fokus på mellomtonen i forhold til endel andre ja og det liker jeg. Min referanse mot naturlighet er de naturlige settingene, ikke andre høyttalere.
I mine ører er en mellomtone som er tonalt korrekt nødvendig for å kunne kalle gjengivelsen nøytral.
Ja, det er klart..

Kasseresonanser har ikke jeg lagt merke til med høyttalere i 20k klassen som jeg synes er innstegsprisen til den gode lyden. Lavere med stativ-ht om dypbass kan ofres. I mindre rom kan en 6,5'' (gulvmodell)gi god bass! God gyggekvalietet i begge merker!

Enig med Jonas.. HiFi choise mener dog at 220 har en liten svakhet i dynamikk. Og ikke blant de aller mest transparente kanskje? Men bra til prisen? Men de har en heving i bass har de ikke, Jonas?

Men du som har hatt så mange høyttalere, inkl, ProAc, og også har hørt mitt oppsett. Har du langt merke til "fortykning" på dype mannstemmer?
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Det sies jo mye bra om disse høyttalerne, så det er sikkert riktig at de har mange kvaliteter og er veldig bra. Stusser litt over den lave vekten som oppgis: Kun 19,6 kg er jo en del lavere enn hva som er vanlig både i prisklassen og litt rimeligere høyttalere også. Ser de fleste veier mellom 25-30kg av det jeg har sett som har 2 x 6,5". Vanligvis har vekt betydning (blir gjerne noen kg av godt avstivet kabinett og kvalitetselementer, derfor jeg lurer litt..)
Håper det er greit for trådstarter, har et lite tilleggsspørsmål: Kan Focus 220 fylle en L-formet stue på 40kvadrat med passelig bass (kvantitet/kvalitet), eller må det større basser til? (har i dag høyttalere med en 25 cm i hver og de holder godt).
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.985
Antall liker
1.234
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Lyngen skrev:
Jurassic skrev:
Lyngen skrev:
Det finnes mange bøker ;). Jeg syntes de låt ganske nøytralt selv med høyt nivå i bassen. Nøytralitet er tydeligvis subjektivt. Dette med fortykning (ikke sett dette i tester heller) er ikke noe jeg har reagert på med noen ProAc, men de har mer fokus på mellomtonen i forhold til endel andre ja og det liker jeg. Min referanse mot naturlighet er de naturlige settingene, ikke andre høyttalere.
I mine ører er en mellomtone som er tonalt korrekt nødvendig for å kunne kalle gjengivelsen nøytral.
Ja, det er klart..

Kasseresonanser har ikke jeg lagt merke til med høyttalere i 20k klassen som jeg synes er innstegsprisen til den gode lyden. Lavere med stativ-ht om dypbass kan ofres. I mindre rom kan en 6,5'' (gulvmodell)gi god bass! God gyggekvalietet i begge merker!

Enig med Jonas.. HiFi choise mener dog at 220 har en liten svakhet i dynamikk. Og ikke blant de aller mest transparente kanskje? Men bra til prisen? Men de har en heving i bass har de ikke, Jonas?

Men du som har hatt så mange høyttalere, inkl, ProAc, og også har hørt mitt oppsett. Har du langt merke til "fortykning" på dype mannstemmer?
Ingen høyttalere er perfekte, heller ikke dine eller Focus 220.

Ut i fra hva som er korrekt fra målinger, så kan det nok være noe å trekke på høyttalerene, ja.

Ut i fra mine ører vil jeg påstå at nevnte heving i bass området gjør høyttaleren enda <bedre> og høres betydelig dyrere ut.

De går jo også meget dypt og har trøkk og massivt fundament i mellombassen, noe jeg tror appelerer til de fleste.

Dette gir akustiske instrumenter, trommer, vokaler den tyngden og troverdigheten de fortjener.


Fint du var med Lyngen.

Dine Proac Response D15 er så absolutt med i diskusjonen. De har samme egenskapene når det kommer til den <perfekte> klangbalanse som gjør de til et enkelt verktøy å jobbe med. Dine høyttalere har muligens et hakk bedre high-end egenskaper (oppstår kun med god matching på dyr elektronikk), men Focus 220 spiller med større fundament (med riktig forsterker).

Jeg har hatt begge og anbefaler begge på det sterkeste.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.985
Antall liker
1.234
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
ron-hi skrev:
Det sies jo mye bra om disse høyttalerne, så det er sikkert riktig at de har mange kvaliteter og er veldig bra. Stusser litt over den lave vekten som oppgis: Kun 19,6 kg er jo en del lavere enn hva som er vanlig både i prisklassen og litt rimeligere høyttalere også. Ser de fleste veier mellom 25-30kg av det jeg har sett som har 2 x 6,5". Vanligvis har vekt betydning (blir gjerne noen kg av godt avstivet kabinett og kvalitetselementer, derfor jeg lurer litt..)
Håper det er greit for trådstarter, har et lite tilleggsspørsmål: Kan Focus 220 fylle en L-formet stue på 40kvadrat med passelig bass (kvantitet/kvalitet), eller må det større basser til? (har i dag høyttalere med en 25 cm i hver og de holder godt).
VEKT?

Hva er ditt problem.

Anbefaler deg å lese testen i Absolute Sound ;)

Tror de med største enkelhet fyller dine 40 kvm med fryd. skulle du ettervert føle at du trenger med skyv, så er det bare å kjøpe en sub, eller 5 :eek:

Har du tenkt å sitte 6 meter unna, eller var spørsmålet ment til fest?

40 kvm er bare drømmen for denne hobbyen. De fleste problemer som rommet vanligvis ødelegger for stående bølger osv, regner jeg med at du ikke sliter med. :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg fikk lyst del å nevne de jeg også synes er blant de beste i klassen. Som Jonas sier er ingen høyttalere, i alllefall i denne prisgruppen, perfekte. Men hvis design går hjem og forsterkeren er strømsterk nok tror jeg Magnepan 1.6 er noe av det beste om masse basstrøkk ikke er så viktig. En annen kandidat som jeg synes bør være med (med god match som vanlig) er de superlekre Usher 6311. Det hadde ikke forundret meg noenting om de hadde vært en ypperlig match med Abrahamsen.
Også har vi de nye fra Martin Logan da, Source..
 
K

kbwh

Gjest
Er tonal presisjon et kriterium kommer man ikke unna Sonus faber Concerto Domus. 22kkr, riktignok, men siden disse wannabe-Sf Usherene nevnes, så...
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
[/quote]

VEKT?

Hva er ditt problem.

Anbefaler deg å lese testen i Absolute Sound ;)

Tror de med største enkelhet fyller dine 40 kvm med fryd. skulle du ettervert føle at du trenger med skyv, så er det bare å kjøpe en sub, eller 5 :eek:

Har du tenkt å sitte 6 meter unna, eller var spørsmålet ment til fest?

40 kvm er bare drømmen for denne hobbyen. De fleste problemer som rommet vanligvis ødelegger for stående bølger osv, regner jeg med at du ikke sliter med. :)
[/quote]
Sendte deg en pm før jeg så dette innlegget (ville ikke legge beslag på tråden).
He he, det med vekt var et spørsmål (jeg har inntrykk av at det fort blir litt vekt når det skal lage stive kasser).
Nei da, skal ikke sitte 6 meter fra men stua er L-formet, og ja - jeg kan tenke meg å ha litt festnivå innimellom. Ikke tenkt å pensjonere meg enda ;)
Takk for tips om test, skal lese den.
 
Topp Bunn