Dynaudio vs Proac

B

bendis

Gjest
Jurassic skrev:
Tror ikke du blir plaget med dårlig byggekvalitet på noen Dynaudio modell altså.
jeg var faktisk plaget med blåselyder fra mine 52. trodde de var feilkonstruert! heldigvis ikke hørt så mye til det etter innspilling..
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Fikk i dag lyttet litt på Focus 220 i butikk, spilt på Hegel elektronikk og kilde. Ble ikke imponert, men det antar jeg skyldes lytterom og plassering. Butikken har delt inn i små "lytterom", der gulvet er hevet opp og belagt med laminat og "veggene" kun er ca 1,5 m. høye. Det blir smått og trangt og høyttalerne blir for nær vegg.
Jeg var tilfeldig innom, så hadde ikke med egne cd`er. De hadde kun noen få pga stadige tyverier av demo-cder.
Det ble spilt Eagles (when hell freezes over). Har ikke den cd selv, men har en som heter Hotel California (digitally remastered). Men begge skiver har jo låta hotel California..
Skippet igjennom alle låtene, hørte lengre på enkelte. Vel, det låt altfor boomy og unyansert i bassen og tynt oppover i registeret. Skarpe sss-er var det også (på flere av låtene), noe jeg antar er innspillingen på denne skiva (har ikke hørt noe om at f220 har dette problemet).
Denne lytteprøven er lite verdt både pga lytterommet i butikken og at jeg ikke kjenner akkurat den cden. Noen som kan bekrefte at/om det er vesentlig dårligere lyd på hell frz -skiva enn hotel California (digitally remastered), eller er det trolig kun rommet som er årsak til det jeg opplevde?
Skal uansett ta en ny lytt og ha med egne cder, men spørs om det vil si meg så veldig mye med et slikt "lytterom". Synd at hifi-sjapper kan finne på å sette fram anlegg på denne måten.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ron-hi skrev:
Noen som kan bekrefte at/om det er vesentlig dårligere lyd på hell frz -skiva enn hotel California (digitally remastered), eller er det trolig kun rommet som er årsak til det jeg opplevde?
De fleste vil vel si at "Hell Freezes Over" låter utrolig mye bedre enn Hotel California. Og den har jo også blitt plenty demobrukt fordi den skal låte så bra også.

Selv synes jeg tilfeldigvis (uten at det betyr noe som helst) at den blir patetisk, både musikalsk og lydmessig, ift en god original vinylpressing av H.C. men det du hører kan man nok ikke skylde på skiva for.
Høyttalere må prøves hjemme. Hvor bra det låter på butikken er helt uinteressant. Omfanget av dette begynner man å ane når man begynner å forstå hvor kompliserte mekanismer som er involvert i det å reprodusere lyd fra en punktkilde i et rom; hva som låter sånn-eller-sånn andre steder forteller langt mer om det andre stedet enn om produktet, i de fleste tilfeller.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Lytteinntrykk fra butikk kan si ganske mye de om man kjenner elektronikken og har erfaring med diverse rom synes jeg. Høyttalere bryr seg ikke om rommet heter stue eller HiFi AS. Lytterom i butikk kan være bedre enn stuer og motsatt (helst). Men hjemlån må til for å vite hvordan de integrerer i ditt rom. Båsene hos Hificenter kjedene er det ganske intetsigende å få noen gode inntrykk fra. Glem det.. skarpe s´er har ikke Dynaudio Focus.

Men kjeden er vel ikke særlig hypp på å låne ut? Mas på dem og si det er den eneste måten å vurdere dem på siden de ikke har bedre lytteforhold.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Du har sikkert rett mht de to utgivelsene. Men i det oppsettet hørtes det ut som en disco-versjon ;D
Da har jeg vel fått bekreftet mistanken vedrørende lytterommet der. Selvfølgelig vil jeg prøve hjemme om jeg blir imponert, men det bør være mulig å høre kvalitetene til en høyttaler i en hifi-sjappe (vi snakker ikke Elkjøp). Blir håpløst å dra hjem "alt som finnes på markedet". Men kjøper ikke noe jeg ikke har testet hjemme. Skal forsøke "nærfeltslytting" i butikken for å få minst mulig effekt fra rommet der, så får vi se om det gir bedre vurderingsgrunnlag.
 
J

Jurassic

Gjest
Du bør få de til å koble opp høyttalerene med noe annet enn Hegel.
Med Hegel elektronikk så låter alt Hegel......
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Lytteinntrykk fra butikk kan si ganske mye de om man kjenner elektronikken og har erfaring med diverse rom synes jeg. Høyttalere bryr seg ikke om rommet heter stue eller HiFi AS.
Det synes du helt til du får hørt et antall høyttalere på butikk vs hjemme over litt tid vil jeg tro. Høyttalere bryr seg forresten svært mye om rommets beskaffenhet; og ingen butikker har et akustisk miljø likt det hjemme hos deg.

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Prøv heller Primare.. Men kan du ikke ta med deg dine egne?
 
U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Lyngen skrev:
Lytteinntrykk fra butikk kan si ganske mye de om man kjenner elektronikken og har erfaring med diverse rom synes jeg. Høyttalere bryr seg ikke om rommet heter stue eller HiFi AS.
Høyttalere bryr seg forresten svært mye om rommets beskaffenhet; og ingen butikker har et akustisk miljø likt det hjemme hos deg.

Mvh Vidar P
Det var vel det jeg skrev men de bryr seg ikke om hvor rommet er. Rom er forskjellige... i egne lytterom hos forhandler eller hjemme hos noen.
Vi er for det meste enige, mer enn du tror her også ;).
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Vidar P skrev:
Lyngen skrev:
Lytteinntrykk fra butikk kan si ganske mye de om man kjenner elektronikken og har erfaring med diverse rom synes jeg. Høyttalere bryr seg ikke om rommet heter stue eller HiFi AS.
Det synes du helt til du får hørt et antall høyttalere på butikk vs hjemme over litt tid vil jeg tro. Høyttalere bryr seg forresten svært mye om rommets beskaffenhet; og ingen butikker har et akustisk miljø likt det hjemme hos deg.

Mvh Vidar P
Sakset fra naimforumet:

Is it just me being a bit sensitive to this issue, but we seem to be getting more and more questions about advice on choosing new speakers.

For anyone thinking of posting yet another one, take some good advice from somebody who has speant the last two tears trying to find the perfect speaker - don't even bother listening to other peoples opinions.

Firstly, speakers are a very individual thing and one man's perfect speaker is another's worst nightmare.

Secondly, they often sound completely different in your own home. Over the last couple of years, I have heard my fair share of speakers at dealers, many of which I have also tried at home, only to find they sound completely different. It's not the speaker, it's the speaker/room interaction which is the important thing.

Thirdly, my perfect speaker, proved to be entirely unsuitable once I had upgraded my electronics. So make sure your system is more or less where you want it to be before shelling out on new speakers, or you may find yourself going through it all again.

Fourthly, some of the descriptions I hear posted here I find simply flabbergasting. I hear some speakers described as having a gorgeous open treble when I found them totally dull and boring. Or somebody describing a speaker as bass light when I found it practically shock the house apart.

There are so many variables at play here, it is simply meaningless advice and I urge anybody who's in the market for a new pair of speakers to just get out there, find a good dealer and insist on a home demo before parting with the cash.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Thomand; spot on; n-forum er (selvsagt) et oppkomme av vise ord. Som seg hør og bør, da det er et offisielt talsrør for den rette tro :)

Mvh Vidar P
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror man bør være forsiktig med å generalisere. Jeg tipper det finnes mange eksempler på at kunder har opplevd høttalerne ganske så likt fra demoen i butikken også ;). Likefult som jeg tror på det motsatte. De få jeg har hatt i hus har ikke overrasket.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Vidar P skrev:
Thomand; spot on; n-forum er (selvsagt) et oppkomme av vise ord. Som seg hør og bør, da det er et offisielt talsrør for den rette tro :)

Mvh Vidar P
Rette tro ;D ;D Godt sagt,he he.

Fra spøk til revolver, så er jeg veldig begeistret for naim forumet. Utrolig mye nyttig å finne på de sidene (i motsetning til.......you know ;) )

Syns det var så godt skrevet at det burde vært pensum for alle med hifi-interesse.
Jeg er bare litt uenig i det at man ikke skal lytte til andre, MEN man bør vite litt om personens preferanser og erfaringer før man lytter med begge ører.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Prøv heller Primare.. Men kan du ikke ta med deg dine egne?
Mener du ta med egne forsterkere og kilde til butikken? Blir vel like tungvint som å ta med høyttalere hjem.
Satser på nærfeltslytting (dette avslører rimelig godt mange av kvalitetene i høyttaleren) i butikken og låner med hjem om jeg liker det jeg hører. Godtar ikke butikken demo hjemme, er det uaktuelt å handle - så enkelt er det. Jeg er veldig klar over hva rommet har å si, det er like viktig som høyttalerne - dvs. viktigere enn resten av anlegget (forutsatt at resten er normalt oppegående utstyr og forsterker har krefter nok til å drive høyttalerne).
Hva menes med Hegel-lyden her, er den så veldig fremtredende? mener å ha lest at de er rimelig nøytrale..?
 
J

Jurassic

Gjest
Apropo hegel lyden så mener jeg fast bestemt at den er absolutt hørbar både med H200 og H4A.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Jurassic skrev:
Apropo hegel lyden så mener jeg fast bestemt at den er absolutt hørbar både med H200 og H4A.
;D Gidder du å utdype? Ble litt kryptisk for meg den her..
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
CDP4a og H200 låter veldig bra i manges ører de (inkl i mine), og de har overhodet ikke i nærheten av den type problem som du beskriver ron-hi. For mange som kun har hørt de tidlige generasjoner Hegel, og hengt seg opp i samt stadig refererer til disses svakheter, så vil disse nye låte overraskende organiske, kraftfulle og livlige.

Mvh Vidar P
 
J

Jurassic

Gjest
ron-hi skrev:
Jurassic skrev:
Apropo hegel lyden så mener jeg fast bestemt at den er absolutt hørbar både med H200 og H4A.
;D Gidder du å utdype? Ble litt kryptisk for meg den her..
Hørte SA Explorer først på en integrert Mac og senere på Hegel H200 og med Hegel'en hørtes det flisete og skikkelig tørt ut, musikken forsvant helt.

H4A hørte jeg på messa i Horten på noen Dynaudioer til rundt 100k, har aldri hørt de med noen annen forsterker men jeg synes ikke det låt så organiskt ut det heller.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Hvis det du sier her stemmer Vidar P, er det jo ikke noen vits å bytte elektronikk under lytteprøven. Det sammenfaller forøvrig med hva jeg mener å ha lest. Når jeg skriver nøytralt, så er det ikke som det enkelte synes å mene at nøytralt er - blodfattig og lyst. Så dersom dette er nøytralt og slipper musikken igjennom slik den er på plata, så er det høyttalerne og rom jeg hører (det siste vil jeg minimere med nærfeltlytting som sagt). Faller lyden i smak, vil jeg be om hjemmedemo..

Jurassic, sikker på at det er senere utgaver av Hegel du har hørt? Det der minner nemlig veldig om hva jeg har lest om de eldre utgavene.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Revisor / trådstarter: Beklager om vi har dratt tråden din for mye ut på sidelinjen. Du får gi lyd fra deg om du mener det som kommer frem her er lite matnyttig for deg. Blir lett revet med når det snakkes hifi..
 
J

Jurassic

Gjest
ron-hi skrev:
Hvis det du sier her stemmer Vidar P, er det jo ikke noen vits å bytte elektronikk under lytteprøven. Det sammenfaller forøvrig med hva jeg mener å ha lest. Når jeg skriver nøytralt, så er det ikke som det enkelte synes å mene at nøytralt er - blodfattig og lyst. Så dersom dette er nøytralt og slipper musikken igjennom slik den er på plata, så er det høyttalerne og rom jeg hører (det siste vil jeg minimere med nærfeltlytting som sagt). Faller lyden i smak, vil jeg be om hjemmedemo..

Jurassic, sikker på at det er senere utgaver av Hegel du har hørt? Det der minner nemlig veldig om hva jeg har lest om de eldre utgavene.
Tviler på at de brukte en gammel H4 på årets hifi messe i Horten.

McIntosh MA6900 og Hegel H200 hørte jeg i samme butikk i samme oppsett og nå skal det sies at Mac'en kanskje ikke er helt nøytral men det var iallfall ikke noe bra lyd med H200 og Explorer.

De nye utgavene har mindre fremtredende klangkarakter enn de eldre men det er fortsatt hørbart at det er Hegel.

Forøvrig har jeg vurdert å kjøpe Hegel H4 tidligere så jeg mener ikke at de er dårlige, bare at de bør matches riktig.
 
U

utgatt60135

Gjest
H1 mk4 hadde en utpreget kjølig og litt klinisk klang og jeg har kjent det igjen på andre modeller (f. eks i forhold til Primare) men i mye mindre grad. Mange gode kvaliteter også. Smak og behag og match...
 
J

Jurassic

Gjest
Lyngen skrev:
H1 mk4 hadde en utpreget kjølig og litt klinisk klang og jeg har kjent det igjen på andre modeller (f. eks i forhold til Primare) men i mye mindre grad. Mange gode kvaliteter også. Smak og behag og match...
Endelig er vi enige ;D
 
Topp Bunn