Dynaudio Excite x12

Rahvin

Medlem
Ble medlem
31.01.2012
Innlegg
10
Antall liker
1
Hei.

Har begynt å fatte interessen for Dynaudio Excite x12, men dessverre ikke fått anledning til å høre den enda. Er det noen her som erfaring med denne høytaleren eller i det minste Dynaudio generelt, og som kan fortelle meg litt om følgende:

- Hvordan vil du beskrive karakteren? Varm/kjølig, detaljert, musikalsk osv
- Hvilke musikkstiler passer den best til?
- Klarer den å fylle en liten til moderat stue med musikk, også hvis man ikke nødvendigvis er nøyaktig i sweetspot?
- Noe spesielt positivt/negativt å trekke frem?


De andre alternativene jeg ser på er enten Tannoy eller Dali Ikon 5 MK2, så dersom noen har sammenlignet en eller begge mot Dynaudio er jeg svært interessert i å høre erfaringene. Tar også gjerne imot forslag til gode forsterker-matcher for Dynaudioene.

Takknemlig for all hjelp :)
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt min del med Dynaudioer ja: Dynaudio 1.3SE- Dynaudio audience 52 og 42- Dynaudio S1.4 - Dynaudio Focus 10 2 ganger - Dynaudio Focus 140 og har nå Dynaudio Focus 160.

Jeg har også hatt mange andre merker og modeller, men det er noe magisk med den fantastiske mellomtonen til Dynaudio og den ultrabehagelige diskanten som bare er der, men alle microdetaljer i innspillingene er med.

Audience 42 er jo forgjengeren til Exite x12, og jeg syns den låt fantastisk! Vet at livsstilmagasinet Cigar hadde en test av stativhøyttaler for en del år siden hvor bl.a. sonus faber - proac - jm lab og flere andre ganske dyre høyttalere var med, de var jo 2-3 ganger dyrere enn audience 42.

Men lytterne fikk ikke vite pris på høyttalerne før etter at de hadde kåra en vinner, og vinneren var........... audience 42 ;D

Destiny.. :)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Kjøpte et par DM 2/6 som er Dynaudio's rimeligste modell i fjor høst,og er meget fornøyd med de.Ingen trang til å bytte de ut.Her er det elektronikken som skal oppgraderes.

Exite x12 fikk bra omtale i Fidelety #55.

mvh. s,
 

Rahvin

Medlem
Ble medlem
31.01.2012
Innlegg
10
Antall liker
1
Høres jo veldig lovende ut dette :) Har lest en del i Dynaudio-vennetråden også, mye interessant info selv om det for det meste omtaler andre modeller.

Noen konkrete forslag til forsterker som kan passe disse? Har sett på blant annet Marantz, Rotel og Rega, da disse er forholdsvis rimelige og skal ifølge ryktene helle litt mot det varme/fyldige.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Har ikke hørt x12, men x32 er fabelaktige. Norsk Audio Teknikk anbefalte meg en gang jeg vurderte små stativhøyttalere heller DM2/6 enn X12 fordi du fikk mye mer for penga med DM2/6 - så du bør kanskje sjekke ut dem begge.

Men hvorfor ikke ta steget opp til x32? De er noen skikkelige deilige høyttalere.
 

Rahvin

Medlem
Ble medlem
31.01.2012
Innlegg
10
Antall liker
1
Har sett litt på DM-modellene tidligere, men heller mest mot Excite. Tviler ikke på at x32 er vesentlig mye bedre, men en såpass stor prisforskjell tåler nok ikke budsjettet.

Ellers har jeg sett flere som mener Rega Brio R er en god match med Excite 12, i tillegg til de generelt gode omtalene denne forsterkeren har fått. Regner derfor med at jeg vil gå for dette pluss en passende dac dersom ikke det kommer flere forslag i tråden.

Takk for de gode tilbakemeldingene :)
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Hei.
Jeg har Excite x12.
Bruker i dag en rimelig Harman Kardon forsterker på de, 2x80 watt. (Tror den heter 980)
De vokser nok ytterligere med bedre forsterker, men jeg har prioritert andre ting i det siste.

Er meget fornøyd med disse høyttalerne i min stue på ca 25 m2.
Lyden er meget behagelig og riktig, samtidig som den er fokusert og deteljert slik at man ikke blir sliten eller lei.
Bassen er bra detaljert og nyansert. Hadde tidligere gulvstående Usher i denne stua, de var mer buldrete og mindre detaljert i bassen.

Når det gjelder type musikk vil jeg si de er bra på det meste, med unntak av tungrock og metal. Her blir de rett og slett for små.
Jeg kjører også tv-lyd på dette anlegget, og det hender man blir ganske imponert over bassen de leverer når man ser film!
Bassen selvsagt ikke så dyp, men den er så tørr og nyansert at den trer tydelig fram i lydbildet.

Demping av lytterom er nok viktig også med disse. Jeg prøvte de i den andre stua da denne var helt ny og tom for inventar, det låt ikke bra i det hele tatt.
Har også erfart lignende ved lytting på forskjellige høyttalere i butikklokaler, rom og demping er meget viktig.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Takk for svar nik. Kjøpte disse høyttalerne i går.
 
Topp Bunn