Høyttalere Dynaudio er blitt kinesisk

• Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg er selv Dynaudio fan men tror vel egentlig ikke dette blir «verdens undergang» for Dynaudio som en meget anerkjent europeisk høyttaler produsent. Men det kan i fremtiden kanskje komme til flere produkter under merket Dynaudio etter dette oppkjøpet…
(Volvo personbiler ble vel heller ikke «dårligere» etter at kineserne kjøpte Volvo Car Corporation i 2010)
Hva er en Volvo i dag? Identiteten er IMO fosvunnet.
Enig i det men det greide vel svenskene selv når de sluttet å lage biler med bakhjuls drift :D før dette «kina oppkjøpet»….
Kjører Volvo S60 fra 2013 og føler ikke den er dårlig etter Kina kjøpte Volvo. Volvo "selv" har fremdeles MYE å si i utviklingen av bilene. Var vel en del av avtalen i oppkjøpet. Nå har jo Volvo og Ford sammarbeidet minst fra 2004. Og før dette var f.eks Mitsubishi Carisma og Volvo S40/V40 til 2003 bygget på samme understell og med samme motor og gir. S40/V50 fra 2005 var bygget på Ford Focus understell. Mange av dieselbilene har fransk motor. Renault. Disse "sammarbeidene" er ikke Volvo alene om. Bilprodusenter deler mange understell og motorer pga utviklingskostnader. Dette blir det ikke mindre av. Er ikke uten grunn at bilene er billigere nå i forhold til inntekt enn de var for f.eks 10 år siden. En avsporing fra tråden ja :) Sorry ;)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Kinesisk hifi-industri har slått seg opp på slavelignende arbeidsplasser, billig surplus-komponenter fra Europa og tjyving av anerkjente kontruksjoner fra vesten. Applauderes dette???
Hehehe, du må gjerne dokumentere at produsenter av Spark/Cayin, LM, Melody, Jasmine, Opera m.fl. er skyldige i de anklagene du la frem. (Det var seriøse aktørene jeg kom på i farten).

Det er nok mer nærliggende å tro at fordommene er bygd rundt nostalgi, angst for nye ting og en god dose vestlig hovmod.

Morsomt da at det ofte kamufleres som kjempe bekymringer for kinesiske arbeidere.

Dokumentere kinakopier??? Trenger du virkelig dokumentasjon for å forstå dette? Masse kopier fra vesten der borte, ikke bare hifiutstyr. Jobber selv i treningsbransjen og det er masse kopier av vestlige produsenter der borte. De forsøker ikke engang å late som det er et annet merke, men kopierer like godt navnet også. Bare en bokstav forskjell så blir det jo helt ok
Jeg nevnte noen merker/produsenter. Forhold deg til dem, ikke lat som om du ikke kan lese. Selvsagt vet jeg at det lages veldig mye søppel fra Kina, antagelig under uhyrlige forhold. Og for å holde oss litt til topic, kommer neppe produsenter av "nye" DynAudio til å spy ut søppel med merket på fronten.

Hvorfor skal jeg forholde meg til merkene du ønsker? Det var ikke trådens utgangspunkt, ikke lat som du ikke kan lese!

Vestlig hovmod my ass, jeg har erfaring med litt for mye kinamikk.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.425
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
At noen Kinesere kjøper aksjer i noe betyr ikke automatisk at det skal produseres i Kina ..
Nei da... ikke alt kanskje, men det har i alle fall medført produksjon i Kina for SF Venere:)
Men vær da itte så blind så du tror det stopper der.....:rolleyes:
En uheldig trend dette spør du meg!!

gismo

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.234
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Dokumentere kinakopier??? Trenger du virkelig dokumentasjon for å forstå dette? Masse kopier fra vesten der borte, ikke bare hifiutstyr. Jobber selv i treningsbransjen og det er masse kopier av vestlige produsenter der borte. De forsøker ikke engang å late som det er et annet merke, men kopierer like godt navnet også. Bare en bokstav forskjell så blir det jo helt ok
Jeg nevnte noen merker/produsenter. Forhold deg til dem, ikke lat som om du ikke kan lese. Selvsagt vet jeg at det lages veldig mye søppel fra Kina, antagelig under uhyrlige forhold. Og for å holde oss litt til topic, kommer neppe produsenter av "nye" DynAudio til å spy ut søppel med merket på fronten.

Hvorfor skal jeg forholde meg til merkene du ønsker? Det var ikke trådens utgangspunkt, ikke lat som du ikke kan lese!

Vel, ikke bli sur på andre når du selv - forhåpentlig av egen vilje - valgte å bruke penger på kinamikk :p. Vi snakket om DynAudio, og du må være bra fordreid om du trodde at det ble kinamikk bare fordi kineserne investerte der. Og skal du sitere meg når du svarer, så burde du jo forholde deg til det jeg skriver, og ikke begynne å bable om noe annet.

Bare så det er sagt, jeg liker heller ikke at ærverdige merker flagges til KIna. Men fra det å mene at absolutt alt som har med kineserne å gjøre er kinamikk....Kjøper man produkter for en billlig penge, så regn med elendig kvalitet - ikke bli så kjempe bitter. Betal mer, så får man bedre, uavhengig hvor det måtte komme fra. Kan ikke se at Volvo har blitt skrammel eller billigbil, det samme vil antagelig også skje med DynAudio. Hvis det ikke selger, så tror jeg neppe pga at det har blitt dårligere, men at fordommene blir for tung en byrde.

Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg var i Kina i forbindelse med jobb i fjor. Hadde mine fordommer på hvordan det ville være der. Men alle som en-vi ble ufattelig imponert over spesielt bygningene der borte. Og det oser luksus og kvalitet over svært mye der borte. Tar man hovedstaden Oslo i sammenligning blir nesten Oslo en by i et U-land i forhold. Ta dere en tur og se selv.
Og innen offshore så jobbet de utrolig fort, nøyaktig og effektivt.

F.eks Parasound blir designet og konstruert i USA, men satt sammen i Kina. Det samme tror jeg bl.a B&W gjør på mange av sine modeller. Og det er sikkert mange flere som ikke går offentlig ut med det.
Se på f.eks klærne dere går i. Nike skal jo være så amerikansk man kan få det, men blir laget i Kina.

Jeg tror Dynaudio fortsatt kommer til å designe og konstruere alt i Danmark, men det blir nok satt sammen i Kina.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei igjen!
Tror ikke det er så mye negativt med at Dynaudio blir satt sammen i Kina.Men det er vel et lite tankekors at små og mellomstore bedrifter flagger ut.
Hva vet jeg men at enkelte HiFi merker velger å få sine produkter bygget i Kina eller andre steder gjør noe med identiteten av produktet.
Vi i Norden og Nord-Europa sitter helt enkelt med svært lite igjen.Dette kommer sannsynlig vis å påvirke våre valg i en negativ retning før eller siden.
Man må huske på at små og mellomstore bedrifter har vært Nord-Europas stoltheter i gjennom mange år og våre tidligere valg har ofte basert seg på
dette.Kineserne gjør sine ting meget bra men bedrifter her i Nord-Europa og spesielt i Norden holder på å bli fullstendig identitetsløse.
Mvh Kenneth

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Om 50 år er hele verden "kinesisk".
Da er Kina blitt for dyrt og produksjonen er flyttet til et nytt lavkostland.
Bare et tidspørsmål før Afrika blir store på produksjon av varer.
Nei,India først:)
Den dagen Afrika blir "store" på produksjon av varer, er jeg redd vi alle ligger i graven for lengst. .....I alle fall har verken afrikanerne selv eller Europas gamle kolonimakter greid det. Men det kan jo være at kineserne makter det bedre. De satser jo stort i Afrika - og det uten å sette krav til menneskerettigheter eller arbeidsmiljø.

Denne diskusjonen likner for øvrig til forveksling den man hadde på 60-tallet da Japan kom for fullt. Made in Japan var et skjellsord, og japanerne ble beskyldt for å kopiere vesten. Deretter kom "Made in Hong Kong", "Made in Taiwan" og så Korea.

Innen optikk lager Kineserne utmerkede produkter. Jeg har selv utstyr for ca 30 k . alt laget i Kina, og utmerket konstruert. Proffene bruker vestlig produsert, men for den jevne forbruker, holder kinavare mer enn godt nok. Skywatcher: utmerket kinavare:

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94

Vel, ikke bli sur på andre når du selv - forhåpentlig av egen vilje - valgte å bruke penger på kinamikk :p. Vi snakket om DynAudio, og du må være bra fordreid om du trodde at det ble kinamikk bare fordi kineserne investerte der. Og skal du sitere meg når du svarer, så burde du jo forholde deg til det jeg skriver, og ikke begynne å bable om noe annet.

Bare så det er sagt, jeg liker heller ikke at ærverdige merker flagges til KIna. Men fra det å mene at absolutt alt som har med kineserne å gjøre er kinamikk....Kjøper man produkter for en billlig penge, så regn med elendig kvalitet - ikke bli så kjempe bitter. Betal mer, så får man bedre, uavhengig hvor det måtte komme fra. Kan ikke se at Volvo har blitt skrammel eller billigbil, det samme vil antagelig også skje med DynAudio. Hvis det ikke selger, så tror jeg neppe pga at det har blitt dårligere, men at fordommene blir for tung en byrde.

Jeg er hverken sur, kjempebitter og har ikke kjøpt kinamikk jeg angrer på, hvor har du lest at jeg har gjort dette?

Har kun kjøpt et merke fra Kina og det er Cayin (noe jeg var godt fornøyd med), men har masse erfaring med annen kinamikk både da jeg jobbet med bilstereo, hjemmekino og nå i treningsbransjen hvor det også florerer av kinakopier av kjente vestlige merker. Nå siterte jeg deg og en til, men merkene du nevnte har jeg ikke kommentert. Nå siterte du også meg og tillegger meg meninger som du ønsker i tillegg til utsagn om Volvo som ikke sto i innlegget mitt du siterte, ergo gjør du akkurat det samme selv.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
82.695
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Selv om det blir samme lydkvalitet fra Kina eller enda bedre så kommer det vel til å skje som med det meste innen hifi, hvis vi vil og bestemmer oss for det, kommer vi audiofile til å høre helt klart at den danske versjonen låter mye bedre ;)

C

Cyber

Gjest
Jeg er ganske lei av å bli oppfordret til å dokumentere kunnskap fordi noen ikke gidder å skaffe seg den kunnskapen.....finn ut av det selv! Men du sitter vel med så mye kinautstyr at det liksom ikke blir mulig å tenke i de baner?!?

Har eid, skrudd på og testet mye kinautstyr og det er skjelden at det virkelig spiller.... min egen Mingda gjør det etterhvert etter å ha de-kinaisert den.

Ikke noe vestlig hovmod her - kun lei av kinesernes kopieringsiver.
syns du sa den Mingda`n var det beste du hadde hørt når du fikk den? :confused:

kopivarer blir stort sett solgt innenlands, der kundene ikke har råd til originalen allikavel. ingen er dum nok til å tro de får ekte vare! de som har råd til en rolls royce kjøper selfølgelig den og ikke kinakopi som bare ligner i utseendet.
ellers kan kineserene lage kvalitet når de vil. særlig under proxy fra vesten :)

Vis vedlegget 285345
:rolleyes:
In schools it is called cheating, when you start working they call it collaboration.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
Verden er ikke stor lenger - jeg var i Kina forrige uke, hadde lunsj med forretningspartneren til han som kjøpte Dynaudio!

• Liker
Reaksjoner: HCS

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.234
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Du verden, håper du ikke har blitt kinamikk av å ha oppholdt deg der, Sluket. Smitsomt, vettu...:p

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
At noen Kinesere kjøper aksjer i noe betyr ikke automatisk at det skal produseres i Kina ..
Nei da... ikke alt kanskje, men det har i alle fall medført produksjon i Kina for SF Venere:)

gismo

Men det gjør da ikke feks Olympica til en dårligere høyttaler.

Dynaudio skal fremdeles utvikles og produseres i Danmark på samme måte som tidligere, forskjellen blir først og fremst at de har mer penger til utvikling og at det kommer etpar Kinesere i styret.
Så ser virkelig ikke grunnen til å dømme hele Dynaudio nord og ned basert på løse antagelser :)

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Er bare å venne seg til Kineserne, mye flinke folk.
Diyaudio.com er en fin introduksjon til østerlandsk genialitet.

Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Kikker litt mer på tråden her, mye drittprat.
Burde spare seg for åpenbar rasisme.
Tullinger.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Kikker litt mer på tråden her, mye drittprat.
Burde spare seg for åpenbar rasisme.
Tullinger.

Nå er vel innlegget ditt det mest nedlatende i tråden. Hvor er rasismen du kritiserer?

Topp Bunn