Høyttalere Dynaudio C1 Signatur brukt eller de nye Contour S1.4LE?

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei.

Jeg har et spørsmål som jeg trenger litt faglig hjelp til. Hva burde jeg gjøre? Kjøpe Confidence C1 Signatur eller de nye Contour S1.4Limited Edition? Confidencene blir brukt via ebay til ca 33.000 kr. Eller nye Contour til ca 30.000.

Jeg vil helst slippe å bytte forsterker hvertfall i første omgang. Er Confidence en litt vanskeligere høyttaler og få til å spille skikkelig? Hvis noen har hørt den gi gjerne en beskrivelse av lyden. og spesielt hvordan diskanten utarter seg. Vil helst ikke ha en for frempå diskant.

Mvh Øyvind
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
*BUMP* Ingen som kan si noe om lyden i C1 Signatur? Som kan gi meg en pekepinn? Må vite dette så snart som mulig dessverre :(
Ikke meningen å "mase". Men om det er noen som har hørt C1 så hyl gjerne ut :)

Mvh Øyvind
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.231
Antall liker
6.332
Om det er snakk om likt beløp hadde jeg gått for C1. Den låter mer moderne og high end, S1.4 er litt mer grå og tassen i forhold. Kanskje en litt mer allround sak, men likevel mer kjedelig,

Forbehold om at høyttalerne jeg hadde var "vanlig" C1 og "vanlig" S1.4.

Ellers hadde jeg heller gått for en C3 om du klarer å oppdrive dem, evt. special 25.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.461
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
C1, helt klart! (har bare hørt og skrevet omtale av vanligC1)
Den er ikke vanskelig å få til og låter gull.
Angrer fortsatt av og til på at jeg ikke kjøpte et par.

\R
 

irma1000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2013
Innlegg
95
Antall liker
7
Har ikke hørt de høytalerene du linker til, men tror du har for lite Power og kan bli skrikende i diskanten. En her på forumet hadde 1.4 og han mente de måtte ha strøm. Husker jeg ikke feil hadde han 180 rørwatt på de. Har selv prøvd Hegel meget gode forsterkere, men synes de er litt frempå... blir liksom fort sliten.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Takker for svar til emokid og RoDa.

Det er jo evt snakk om S1.4LE, som er litt forfinet utgave av S1.4 som jeg hadde og likte.

Men her er det snakk om ca samme beløp. +-5000 kr.

Saken er jo at C1 Sign må handles fra utlandet brukt. Mens Contour S1.4LE nye fra butikk.

Men om dere mener at C1 er utvilsomt bedre og like enkel å få til er det jo noe å tenke over.
Confidence er ikke lett å få hørt heller. Ikke noe de har inne på butikker i nærheten.
Så der må jeg høre med dere som evt har erfaring. Dumt å legge ut 30K +- uten å prøve å
være noenlunde sikker.

Setter stor pris på tilbakemelding. Er hvertfall litt klokere.

Er C1 en høyttaler som er mer frempå i diskant? Der er jeg litt kresen. Må ikke bli noen skarpe S`er :)

Mvh Øyvind
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Har ikke hørt de høytalerene du linker til, men tror du har for lite Power og kan bli skrikende i diskanten. En her på forumet hadde 1.4 og han mente de måtte ha strøm. Husker jeg ikke feil hadde han 180 rørwatt på de. Har selv prøvd Hegel meget gode forsterkere, men synes de er litt frempå... blir liksom fort sliten.
Mine gamle Contour S1.4 drev jeg faktisk greit med en Primare i30. Klart der bor mer i dem, men på normale nivå var det ikke
problemer og ingen skarpe S`er. De gamle Hegel var verre enn de nye. Jeg har hatt H1 MK4, H200, H80, H300 og nå H160.
H80, 160 og 300 syns jeg låter mest balansert av de jeg har nevnt. Nå er H160 med Focus 160. De har nesten samme
følsomhet som Contour og Confidence. De to siste har 85Db senitivitet i 4 Ohm. Focus har 86 Db i 4 Ohm.
De blir drevet fint av H160.

Mvh Øyvind
 

irma1000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2013
Innlegg
95
Antall liker
7
Har ikke hørt de høytalerene du linker til, men tror du har for lite Power og kan bli skrikende i diskanten. En her på forumet hadde 1.4 og han mente de måtte ha strøm. Husker jeg ikke feil hadde han 180 rørwatt på de. Har selv prøvd Hegel meget gode forsterkere, men synes de er litt frempå... blir liksom fort sliten.
Mine gamle Contour S1.4 drev jeg faktisk greit med en Primare i30. Klart der bor mer i dem, men på normale nivå var det ikke
problemer og ingen skarpe S`er. De gamle Hegel var verre enn de nye. Jeg har hatt H1 MK4, H200, H80, H300 og nå H160.
H80, 160 og 300 syns jeg låter mest balansert av de jeg har nevnt. Nå er H160 med Focus 160. De har nesten samme
følsomhet som Contour og Confidence. De to siste har 85Db senitivitet i 4 Ohm. Focus har 86 Db i 4 Ohm.
De blir drevet fint av H160.

Mvh Øyvind
Skeptisk lyd får du jo, men av egen erfaring 85 db høytalere må ha masse Power som jeg selv har erfart.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.461
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Snart 6 år siden dette, men her er hva jeg skrev i Fidelity den gangen:

Dynaudio Confidence C1 stativhøyttaler

[h=1]Se, en C1![/h]
Omtrent noe slikt utbrøt jeg da jeg kom inn i lytterommet til redaktør Vadseth. Confidence C1, storebrødrene til mine egne Focus 140, var plassert på stativer på sedvanlig plass, dette hadde jeg latt gå upåaktet hen. Heldigvis fikk jeg låne dem med meg hjem! Eller var det dumt av meg…?

I eliteserien
Confidence er nesten på toppen av modellserien til Dynaudio, bare toppet av prestisjeserien Evidence. Men blant Evidencemodellene finnes ikke noen stativmodeller, så den her omtalte Confidence C1 er det grommeste som Dynaudio lager av såkalte bokhyllehøyttalere. Man kan driste seg til høye forventninger altså, ikke minst siden prisen nærmer seg et halvt hundrede tusen norske kroner for paret. Mellom Confidence- og Focus-serien, hvor mine egne 140-er befinner seg, finner vi en spennende serie ved navn Contour. Dette er første serien hvor man finner denne uvante oppstillingen med diskanten plassert under mellomtone- og basselementer. Denne oppstillingen gir ifølge Dynaudio noen fordeler med tanke på refleksjoner (sannsynligvis først og fremst gulvrefleksjon) og tidsforskyvning mellom bass/mellomtone og diskant. Du har sett høyttalere (med diskanten øverst) som er vinklet bakover? Dette blir samme prinsipp siden diskanten er plassert nederst, smart ikke sant? Confidenceserien er dratt enda et stykke lenger med sine spesielt utformede og avkoblede bafler, sokler med innebygde delefilter av etter sigende cost-no-object prinsippet, solid dansk håndtverk tvers gjennom. Men hvorfor så mye penger for en stativhøyttaler, og kan det egentlig bli så mye bedre enn mine egne svært vellydende Focus 140?

Helvete!
Vel hjemme plassert på mine egne stands var det tid for å høre på disse høyttalerne som på overflaten later til å være likt bestykket som mine egne. Stativhøyttaler med 6,5 tommers bass-/mellomtone og domediskant, selve ur-stativhøyttaleren. Høyttalerens utforming gjør det etter min mening til en stor fordel å bruke de originale stativene, den smale bunnplaten gjør dem noe vaklevorne plassert på vanlige stativer. Min forutintatte mening før lytting går på at dette ikke vil være så stor forskjell fra mine egne Focus 140, hvor mye forskjell kan det egentlig være på to slike tilnærmet ”like” høyttalere? I tillegg er disse Confidence såpass kostbare at jeg ikke vil ha forskjeller av betydning mellom dem og mine egne, det kan ikke være verdt prisen helt enkelt. Men jeg forsøker å legge fordommene til side mens jeg spiller musikk. Etter noen plater presentert gjennom C1 kommer mine første inntrykk som jeg ikke klarer å holde tilbake: Helvete også!!

Himmel!
Kommentaren angående stedet hvor det alltid er stekende varmt kommer selvfølgelig fra tankene om hvordan dette skal gå; den tømte kontoen og hvordan i all verden jeg skal klare å overbevise kona om nødvendigheten av et par Dynaudio Confidence C1? Men la oss nå glemme dette for en stakket stund, og fokusere på grunnen til at jeg plutselig føler nødvendigheten av å eie et par C1 selv. Kortversjonen er at denne høyttaleren gjør ALT bedre enn Focus 140, men det blir for enkelt så jeg skal konkretisere hvilke endringer jeg opplever. Først og fremst presisjon, av dette følger flere endringer, slik at alle aspekter ved lyden fokuseres. På samme måte som når fokus og dybdeskarphet økes på kameraet så trer nye og tidligere uhørte detaljer frem fra utydeligheten og hele bildet blir tydeligere og skarpere. Fra myke polvotter til stålnever med silkehansker for å overdrive opplevelsen. Det skrives side opp og side ned om makrodynamikk, men jeg liker å rette oppmerksomheten mot mikrodynamikken. Utstyrets evne til å avmaskere alle små detaljer og sy dem sammen med helheten slik at illusjonen nærmer seg levd liv og ekte musikkopplevelser. Jeg liker godt mine Focus 140 for måten de presenterer lydbildet på, nærvær og god opptegning av opptaksrommet. Men disse C1 har et par bunker ess i ermet her også. Det oppleves som om opptaksrommet ikke bare er tydelig definert og opptegnet med aktørene plassert så tydelig som innspillingen tillater, nei faktisk så klarer også høyttalerne å spille opptaket ut i ditt eget lytterom og lage et stort lydbilde som omslutter deg og drar deg inn i musikken. Så absolutt et resultat av bedre presisjon, oppløsning og gjennomsiktighet, og absolutt til å ta pusten fra en!

Hifi eller musikk?
Mange, også jeg, lever i frykt for at bedre hifi betyr mindre musikk. At en tydeligere, mer detaljert og skarpere gjengivelse frarøver deg opplevelsen av musikk slik at du sitter igjen med bare lyder. De som tror dette lever i villfarelse og har en overraskelse eller to i vente i møte med Confidence C1. For fakta er at bedre høyttalere og elektronikk som er balansert mot hverandre og matchet gir deg mer av musikken og bedre forståelse av hva som spilles. Typisk vil det som tidligere var ubestemte lyder nå bli forklart av anlegget, for eksempel den rare udefinerbare lyden som plutselig viser seg å være knirking fra stolen til trommissen. Dette kan virke som ubetydelige ting, og ikke nødvendigvis kritisk for musikken, men kommunikasjonen blir bedre når hele budskapet gjemt inni innspillingene kommer frem. Jeg blir etter å ha opplevd slikt som dette, også tvilende til egen tidligere skråsikkerhet. Er det slik at det egentlig var så lite forskjell på de to kablene? Låt virkelig de to cdspillerne nesten identisk? Eller var det slik at utstyret mitt den gang ikke klarte å skille tydelig nok mellom dem? Når det gjelder Dynaudio Confidence C1 og musikk kontra lyder så er saken klar. Disse høyttalerne spiller musikk med store bokstaver og to streker under svaret! Selv om høyttaleren er sylskarpt nøyaktig og kan brukes til å plukke innspillinger fra hverandre så klarer den samtidig å presentere en svært så homogen musikkgjengivelse fra topp til tå. Noe av det mest imponerende er måten dens nær uendelige oppløsning klarer å løse opp knuter og støy i mindre vellykkede innspillinger og presentere dem som hørbare. De ærlige danskene innfrir som vanlig og presenterer deg for authentic fidelity, som de lover deg i reklamen! Det er hva hifi dreier seg om, reproduksjon av musikken som den ligger der på innspillingene.

Malurt og bass
Tradisjonen tro så må jeg i en omtale også presentere noe negativt for å balansere inntrykkene mine. For selv om jeg er fullstendig slått over ende av disse høyttalerne så rekker ikke de heller helt opp til himmelen, de nøyer seg med å kjæle tærne til Sankt Peter høyt der oppe foran perleporten. En sak som kan gjøre at de ikke får det til å krible hos andre i like stor grad som hos meg er homogeniteten og mangelen på tilført farge i gjengivelsen. Hver eneste innspillings egenklang kommer gjennom helt tydelig, det er slik at man begynner å lure på om denne høyttaleren egentlig låter av noe som helst. Låter den kun av innspillingen? Selvsagt er dette positivt og et kvalitetstegn, men så er det slik at flere innspillinger kunne godt hatt litt mer varme og ville kledd en liten festkul i bassen. Det er ikke Confidence C1 sin måte å spille på, låter innspillingen kjedelig så presenteres den som den er av disse høyttalerne. Naken og ærlig. Mine egne Focus 140 er morsommere i så måte. De tilfører noe ekstra i nedre mellomtone og mellombass slik at musikken kan ”gynge” litt mer. Samtidig frarøver denne tykkelsen musikken for noe gjennomsiktighet og Focus’ene ruller brattere av i bassen enn Confidence. Nettopp bassen er det som de fleste vil reagere på med denne høyttaleren, for faktum er at den ikke er fullrange selv om prisen nærmer seg femti tusen for paret. Det man må spørre seg er hvor mye av musikken man hører som er fullrange og hvor viktig disse siste nederste frekvensene er. En stativhøyttaler av denne størrelsen vil ikke bli fysisk og kunne sette rommet i bevegelse eller sende ut trykkbølger som slår pusten ut av brystet på deg, her er det i større grad snakk om å beskrive bassen og spille tilstrekkelig bass til å lage tyngde og fundament til musikken. Hvordan du reagerer på dette henger sammen med hvor du kommer fra, jeg som stativhøyttalermann mener Confidence C1, som faktisk klarer å riste sofaen to meter unna høyttalerne, er tilstrekkelig. Andre som er vant med store høyttalere, og som sitter langt unna høyttalerne, vil kanskje mene at de må kunne flytte mer luft. Noe mer å trekke for enn de siste nederste frekvensene og en ærlighet som for noen kan virke nådeløs? Nei!

Eg drømme
Drømmen dreier seg om å eie Dynaudio Confidence C1. For å gjenta hva en god kamerat sa etter å ha hørt dem; disse traff meg rett i hjertet! Tiden med C1 har lært meg noen viktige poeng når det gjelder musikkreproduksjon. Størrelse kommer ikke fra bass, disse høyttalerne låter stort og lydbildet antar dimensjoner som er overveldende. Grunnoppskriften på stativhøyttaler kan strekkes langt, det er nesten sjokkerende hvor mye bedre denne høyttaleren låter enn mine egne Focus 140. De nederste frekvensene er ikke nødvendigvis de viktigste, jeg var på god vei mot overbevisningen om at det måtte gulvstående høyttalere til i mitt noenogtredve kvadratmeter store lytterom. Overbevisningen brast, disse høyttalerne gir deg det nødvendige og langt mer enn hva du forventer. De har også bekreftet at de mer kostbare modellene til Dynaudio lider av samme problem som de mindre kostbare, fordømt lang innspillingstid. Både Vidar Mørch og redaktøren har gitt disse juling i form av watt og timer, men fortsatt skjer det ting etter at jeg fikk dem i hus. De enkle delefilter med kun en komponent i serie med elementet lar deg bli med, helt tydelig, på alle opp- og nedturer frem til høyttaleren spiller som den skal etter noen hundre timer. Noe av grunnen til min drøm, er selvsagt forholdet mellom Confidence C1 og mine egne Focus 140. 140ene virker dessverre noe diffuse i forhold, selv om dette er kvalitetshøyttalere langt over hva hvermannsen tar seg råd til, og de er fordømt bra høyttalere! Focus 140 er høyttalere som kan gi store musikalske opplevelser forbi hva mange tror er mulig med denne typen høyttalere. De er bare ikke endestasjonen for hvor bra det kan bli. Dette er ikke snakk om frekvensgang eller andre slike lettvinte forklaringer, dette dreier seg om presisjon og kvalitet av høy klasse. Råvarene må være på plass. Nettopp dette er et poeng når det gjelder Dynaudio, de eier hele produksjonsprosessen inkludert råvarer og har dermed muligheten til å lage de best mulig egnede råelementer til oppgaven. Så flat frekvensgang som C1 presenterer med sitt førsteordens delefilter er imponerende!

Enkelt og greit?
Mine erfaringer tilsier at Rema 1000 faktisk er inne på noe, det enkle er ofte det beste. En diskant og et bass-/mellomtoneelement. Ikke flere elementer som skal spille de samme frekvensene og forsøke å være identiske i oppførsel, ikke store komplekse delefilter som signalet skal gjennom. Confidence C1 er endestasjon stativhøyttaler for Dynaudio, det beste de leverer på markedet for slike høyttalere. Jeg ser for meg ingeniørene til Dynaudio som etter morgenmaden jobber steinhardt for å gjøre denne høyttaleren best mulig, dette er form følger funksjon og hardt arbeid uten jåleri og staffasje. Nettopp derfor ligner elementene på de som sitter i mine egne Focus 140, de er selvfølgelig bedre, men uten at Dynaudio har noe behov for å la de fremstå som noe helt annet. Det vil ørene dine uten tvil forstå, bare du kaster fordommene om stativhøyttalere på båten og hører på hva de leverer. Dynaudio Focus 140 har ikke blitt dårligere høyttalere siden sist, de leverer fortsatt slik jeg ikke har hørt det av andre høyttalere til over tjue tusen, men jeg har fått oppleve hva firmaet Dynaudio klarer når de setter seg fore å lage sin beste stativhøyttaler. Det er en renhet, mikrodynamikk, gjennomsiktighet, storhet og overveldende følelse av direktekobling til musikken som har pustet nytt liv i min innstilling til hifi. Hver gang jeg setter meg ned foran disse høyttalerne får jeg en større og ny opplevelse av all musikken i samlingen min som er ubetalelig! Eller forresten, det er den jo ikke, ubetalelig altså. Det var bare dette med å overbevise kona om nødvendigheten av å punge ut da….. Lykke til med det gutter, jeg starter med det samme!

Faktaramme Dynaudio Confidence C1
Type: 2-veis bassrefleks stativhøyttaler
Følsomhet: 85dB 2,83v/1m
IEC effect-tålighet: 170 Watt
Impedans: 4 Ohm
Frekvensrespons: 45Hz – 22kHz + 3dB
Delefrekvens: 1800Hz
Vekt: 10,9 kg
Dimensjoner BxHxD i mm: 200 x 445 x 430
 

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
552
Antall liker
284
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
Var dessverre nødt til å selge mine C1 Signature for å få kjøpt Olympica II. Skulle ønske jeg heller tok et lite korttidslån for å få beholde de. Fantastiske høyttalere med nydelig mellomtone og veldig godt definert bass til omkring 40hz eller så. Jeg brukte H300 og det var nydelig. Nye eieren kjøpte samme forsterker og ble meget godt fornøyd. Ingen av høyttalerne er spesielt rå om du ønsker å spille grisehøyt, det er jo greit å ha i bakhodet. Husk originale Dynaudio stativer, så får du skrudd de fast i stativet og med mulighet for å tre kabel gjennom sokkelen, om kablene ikke er veldig brede da...

Edit: Ser de spiller til 45hz på papiret, men jeg opplevde de aldri som bassfattige. Mer som en normal gulvhøyttaler, men med voldsomt god definisjon i bassen. Trommer låter ikke bare pang pang, som de ofte kan gjøre på rimeligere høyttalere. Dårlig forklart kanskje, men kom ikke på noe bedre nå
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.461
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Har ikke hørt de høytalerene du linker til, men tror du har for lite Power og kan bli skrikende i diskanten. En her på forumet hadde 1.4 og han mente de måtte ha strøm. Husker jeg ikke feil hadde han 180 rørwatt på de. Har selv prøvd Hegel meget gode forsterkere, men synes de er litt frempå... blir liksom fort sliten.
Mine gamle Contour S1.4 drev jeg faktisk greit med en Primare i30. Klart der bor mer i dem, men på normale nivå var det ikke
problemer og ingen skarpe S`er. De gamle Hegel var verre enn de nye. Jeg har hatt H1 MK4, H200, H80, H300 og nå H160.
H80, 160 og 300 syns jeg låter mest balansert av de jeg har nevnt. Nå er H160 med Focus 160. De har nesten samme
følsomhet som Contour og Confidence. De to siste har 85Db senitivitet i 4 Ohm. Focus har 86 Db i 4 Ohm.
De blir drevet fint av H160.

Mvh Øyvind
Skeptisk lyd får du jo, men av egen erfaring 85 db høytalere må ha masse Power som jeg selv har erfart.
Kommer veldig an på, både behov for å spille høyt og lytteavstand og slikt.
Selv Almarro 318B kunne spille greit på C1, men ga fort opp når det skulle heves lydnivå.
Jeg er mer bekymret for lydkvalitet enn effekt, men har ikke hørt H160.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Helt klart, mer power, mer kontroll. Nå har jeg hørt H300 på mine Focus 160 og har nå H160. Du skal spille veldig høyt
før man merker kraftforskjellene i disse to. Hvertfall på Focusene. Men jeg er enig i det med at kraft har veldig mye å si.

Snakket forresten med Soundgarden på Fornebu. Sjefen der hadde tatt med seg et par Contour S1.4LE og en Hegel H160.
Kan høre med han om resultatet imorgen tidlig.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Bare litt synsing fra sidelinja - har IKKE hørt denne comboen men Confidence C1 Signatur og MA8000 ?

:rolleyes:
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.461
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg har ikke hørt selv, men har blitt fortalt, at Contour er litt mer steril/nådeløs/nøytral enn Focus.
Tenker at du kanskje skulle fått lånt et par Contour for å høre sammen med dine 160, for å sjekke ut om du liker dem mer?
Ikke mye i tvil om at de er bedre, men det trenger ikke bety at de er mer likanes på egen favorittmusikk. ;)

Confidence var bare bedre punktum, også mer "musikalsk".
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.231
Antall liker
6.332
Når det gjelder diskant er S1.4 god, C1 mer detaljert og åpen, og C3 søtere, rundere og mer naturlig.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg har ikke hørt selv, men har blitt fortalt, at Contour er litt mer steril/nådeløs/nøytral enn Focus.
Tenker at du kanskje skulle fått lånt et par Contour for å høre sammen med dine 160, for å sjekke ut om du liker dem mer?
Ikke mye i tvil om at de er bedre, men det trenger ikke bety at de er mer likanes på egen favorittmusikk. ;)

Confidence var bare bedre punktum, også mer "musikalsk".
Først og fremst takk for innlegget om innlegget ditt i Fidelity :) Det gav faktisk en pekepinn mot lyden i dem.
Antar de krever en del av elektronikken og at de ikke er like tilgivende på alt man mater dem med.
Contour S1.4 hadde eg som sagt og den opplevde jeg som en herlig allround høyttaler. Den kunne jeg spille
alt på. Ja de er mer "korrekt" enn Focusene, men jeg tro jeg foretrakk det ved ettertanke :)
Nå er jo LE utgaven en forbedret versjon av S1.4. Oppgradert delefilter, interkabling og ny diskant.
Så den låter nok litt annerledes enn første versjon.

Har regnet på et par C1 Signatur jeg fant på ebay. De vil komme på 6-7000 kr mer enn S1.4 Limited Edition.
Er kanskje Contour serien mer egnet til f.eks H160 forsterkeren enn C1 Signatur? Sånn allround bruk mener jeg.
Det jeg er redd for er at Confidence skal bli FOR analytiske. Siden du skrev at de gjengir det de får inn på godt
og vondt.

Får ta telefonen til butikksjefen på Soundgarden Fornebu i morgen før bestemmelsen blir tatt. Han skal jo tross
alt ha S1.4 LE hjemme med Hegel H160. Han hadde visst hørt C1 også mente han jeg snakket med der.
Innen torsdag har jeg tatt en beslutning. Da er det enten eller :)

Mvh Øyvind
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Confidence vs Contour er ingenting å lure på. GÅ FOR C1!!
Har ikke hørt akkurat de modellene, men jeg har hatt Contour senter fra nyere serie, og flere Confidence. Det er en helt annen musikalitet i Confidence serien.
Lyd/pris forhold er kanskje ikke like bra, men slik er det med hifi. Du blir garantert ikke skuffet.

Sjekk hifimagasinet.com. Der ligger det et par C1 + stand 4 til ca 28500 nok. Skal være strøkent. Stockholm. Ikke så lang kjøretur.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Når det gjelder diskant er S1.4 god, C1 mer detaljert og åpen, og C3 søtere, rundere og mer naturlig.
Hvis C1 er åpen på feil måte kan det slå feil vei for min del. Nå kan jeg ike direkte sammenligne gamle og nye S1.4, for det er jo ikke
helt samme høyttaler lenger. Sidne de har gjort de endringene som de har. Kan se linken under:
Dynaudio - All there is.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.231
Antall liker
6.332
Enig i at C1 er å foretrekke til omtrent samme prisen, diskanten er ikke skarp eller kjip på noen måte.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Confidence vs Contour er ingenting å lure på. GÅ FOR C1!!
Har ikke hørt akkurat de modellene, men jeg har hatt Contour senter fra nyere serie, og flere Confidence. Det er en helt annen musikalitet i Confidence serien.
Lyd/pris forhold er kanskje ikke like bra, men slik er det med hifi. Du blir garantert ikke skuffet.
Ser at du har C4 og Confidence Center. Så du skulle vel ha litt kjennskap til lyden i dem :)
Det som er at de ikke har S1.4 LE versjonen for demo i nærheten. Men tatt ut fra hva jeg husker med den gamle seien så likte
jeg jo den godt. Men da er det jo sånn at dilemma blir at man ikke får hørt C1 signatur heller før kjøp. Så begge er litt
i "blinde". Så må prøve åskaffe et inntrykk og for hva folk mener. Hadde det vært et par her i Norge for salg ac C1 ville det
blitt lettere, Er litt sketisk i utgangspunktet til brukte HT fra et annet land. De skal fraktes langt. Dette paret jeg ser på er
i Belgia. Valgets kval....... Men tusen takk for innspill om lyden. Virker som du er rimelig klar på hvilken som er best.

Mvh Øyvind
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Confidence vs Contour er ingenting å lure på. GÅ FOR C1!!
Har ikke hørt akkurat de modellene, men jeg har hatt Contour senter fra nyere serie, og flere Confidence. Det er en helt annen musikalitet i Confidence serien.
Lyd/pris forhold er kanskje ikke like bra, men slik er det med hifi. Du blir garantert ikke skuffet.
Ser at du har C4 og Confidence Center. Så du skulle vel ha litt kjennskap til lyden i dem :)
Det som er at de ikke har S1.4 LE versjonen for demo i nærheten. Men tatt ut fra hva jeg husker med den gamle seien så likte
jeg jo den godt. Men da er det jo sånn at dilemma blir at man ikke får hørt C1 signatur heller før kjøp. Så begge er litt
i "blinde". Så må prøve åskaffe et inntrykk og for hva folk mener. Hadde det vært et par her i Norge for salg ac C1 ville det
blitt lettere, Er litt sketisk i utgangspunktet til brukte HT fra et annet land. De skal fraktes langt. Dette paret jeg ser på er
i Belgia. Valgets kval....... Men tusen takk for innspill om lyden. Virker som du er rimelig klar på hvilken som er best.

Mvh Øyvind
Sendt deg PM. En av de største forskjellene er nok diskanten. + bedre kabinett, mindre farget lyd. Høyere kvalitet over hele fjøla. Trenger muligens mere strøm. Sier det igjen; Confidence vs Contour er rått parti. Contour SC hadde jeg hjemme. Har hørt gulvmodeller såvidt i butikk. Hatt C2 og har nå C4.
Lykke til.
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
I likhet med Polkagris har jeg hatt Contour,jeg hadde S3.4 .Nå har jeg som Polkagris Confidence C4
Det er nærmest enorme forskjeller mellom de 2 seriene.
Dette gjenspeiles også i prisen.
Dynaudio trenger laang innspillingstid.
Ville uten tvil gått for brukt og ferdig innspilt C1 kontra Contour1.4LE.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.461
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Må bare legge ti ldet samme som de andre skriver.
C1 er ikke skarp i toppen! Den er åpen og med et vanvittig innsyn i opptaket, men ikke dissekerende eller analytisk.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
http://www.hifishark.com/search?q=dynaudio+confidence+c1

Se her oyvindl85.

Her åpner det seg flere muligheter enn det ene paret i Belgia......
Ja har sett på den siden. Men i Signatur er det omtrent bare de i Belgia. Nå vet jeg ikke om Signatur utgaven er en meget bedre
utgave enn standard, men den er nyere. Kan få de i Belgia for ca 31,000 inkl frakt. Moms kmmer i tillegg.
Nå MÅ ikke kvitteringen være printet med opprinnelig kjøpesum såklart. Så noe lavere momsgrunnlag er nok tilstede.

Men takker for at du linker til den siden :)
 

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
870
Antall liker
97
Sted
Sør-Trøndelag
Uten at jeg vet for sikkert....

Vil tro at forskjellene i lydkvalitet på C1 og C1 Signature er i beste fall mikroskopiske.
Spec's og mål er identiske.
På de større Confidence så er forskjellene annen internkabling og små endringer på delefilter.

Dynaudio - All there is.

Dynaudio Confidence C1 loudspeaker Specifications | Stereophile.com
Les gjerne seksjonen under Measurements her i testen i Stereophile. Konklusjon "This superb measured performance is beyond reproach (other than that lively stand).—John Atkinson"
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Hadde C1 i ett års tid, angrer som en hund at jeg solgte de! Kan skrive under på at de finnes ikke analytiske, iallfall ikke i mine oppsett. Brukte en Gryphon Callisto 2200 integrert forsterker og Bryston for og effekt en stund.
 
M

Medlem 1792

Gjest
Har hatt (og var fornøyd med) Dynaudio Contour S3.4 og har nå Confidence C2.
Det er bare å gå for Confidence serien om du har muligheten til det, det er en «divisjon» høyere når det gjelder lydkvaliteten.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Uten at jeg vet for sikkert....

Vil tro at forskjellene i lydkvalitet på C1 og C1 Signature er i beste fall mikroskopiske.
Spec's og mål er identiske.
På de større Confidence så er forskjellene annen internkabling og små endringer på delefilter.

Dynaudio - All there is.

Dynaudio Confidence C1 loudspeaker Specifications | Stereophile.com
Les gjerne seksjonen under Measurements her i testen i Stereophile. Konklusjon "This superb measured performance is beyond reproach (other than that lively stand).—John Atkinson"
Interessant. Ser atde fleste heller sterkt mot C1. Jeg er bare litt nysgjerring om de har gjort noen
vesentlige endringer i lyden i S1.4LE. Siden de skriver på siden sin at de har endret på delefilter, ny
internkabling og ny diskant. Så noe må jo skje med lyden :) Jeg er hvertfall klokere på hva jeg kan
forvente av C1. Vet mange sier S1.4 originalen var litt grå. Men jeg personlig likte den meget godt.
Om de har frisket den nye opp en del vet man ikke før man hadde hørt de. Men at de fortsatt er
i en annen klasse en C1 vil jeg også anta. Skal kontakte Soundgarden Fornebu i morgen og snakke
med han som har S1.4 LE og H160 hjemme for teste nå. Kan være greit å høre hva han sier opp mot
Focus 160 og H300, noe jeg kjenner svært godt selv siden jeg har eid det. Noe han også har.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hadde C1 i ett års tid, angrer som en hund at jeg solgte de! Kan skrive under på at de finnes ikke analytiske, iallfall ikke i mine oppsett. Brukte en Gryphon Callisto 2200 integrert forsterker og Bryston for og effekt en stund.
Kan godt tenke meg du angrer ja. Jeg angrer salget av de gamle S1.4. Greit å høre du fant den å være "snill" i lyden.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Har hatt (og var fornøyd med) Dynaudio Contour S3.4 og har nå Confidence C2.
Det er bare å gå for Confidence serien om du har muligheten til det, det er en «divisjon» høyere når det gjelder lydkvaliteten.
Ja det er visst gjengs over de som har hatt begge deler. Det er en annen liga i Confidence.
Bare ikke de har gjort en endring av den nye Conturen som faktisk hever den opp mot den gamle C1?
Men det blir jo gjetting. JEg tror jeg hadde gått for C1 om et par hadde stått for salg her i Norge om
jeg skulle bestemme meg NÅ. Løper en mindre risk når handel skjer innenlands føler jeg.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Vil bare si TUSEN TAKK til alle som har bidratt. Var en liten stund redd for at det ikke ble noe svar :)
Men det ble tvert om. Herlig å ha et sted og spørre og få så mange fornuftige tilbakemeldinger ;)

Mvh Øyvind
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.461
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Interessant. Ser atde fleste heller sterkt mot C1. Jeg er bare litt nysgjerring om de har gjort noen
vesentlige endringer i lyden i S1.4LE. Siden de skriver på siden sin at de har endret på delefilter, ny
internkabling og ny diskant. Så noe må jo skje med lyden
:) Jeg er hvertfall klokere på hva jeg kan
forvente av C1. Vet mange sier S1.4 originalen var litt grå. Men jeg personlig likte den meget godt.
Om de har frisket den nye opp en del vet man ikke før man hadde hørt de. Men at de fortsatt er
i en annen klasse en C1 vil jeg også anta. Skal kontakte Soundgarden Fornebu i morgen og snakke
med han som har S1.4 LE og H160 hjemme for teste nå. Kan være greit å høre hva han sier opp mot
Focus 160 og H300, noe jeg kjenner svært godt selv siden jeg har eid det. Noe han også har.
Tror dette kan sammenlignes med mine egne Vienna Mozart Grand SE, kontra forgjengeren "bare Grand".
SE har noen endringer på bassavstemming, nytt basselement og noe i delefilter.
Ja, jeg liker den siste best (hadde begge to hjemme for sammenligning).
Men, selv om SE er oppgradert så er den ingen "Die Musik" likevel.

Nå skal jeg være forsiktig med å snakke ned han på Soundgarden, men hva er oddsen for at han ikke liker kombinasjonen og sier at du i stedet for å kjøpe nytt fra han, skal ut på bruktmarkedet og lete etter et par Confidence C1? ;)

Men, digget du S1.4, så kommer du helt sikkert til å enda mer digge S1.4LE. Ingen garanti for at du liker C1 mer.... :)
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei og hå folkens.

Jeg har tatt en beslutning. Det ble Contour S1.4 Limited Edition i valnøtt. Har matt sorte stand 6 til dem.
Tror det blir bra. Beslutningen ble tatt for at jeg fikk en god pris på dem, det er nytt, ergo VET jeg hva jeg får og
VET de blir pent innspilt og er strøkne. Er viktig for meg. Å kjøpe brukt i utlandet med lang fraktvei og såpass mye
penger smakte ikke så godt kjente jeg. Nytt er trygt :)Snakket med han på Soundgarden som hadde hatt de
Contourene hjemme nå med Hegel H160. Han skulle IKKE levere de tilbake. I forhold til Focus 160 var det STOR forskjell.
Han har selv hatt Focus 160 og H300 en lang periode. Så nå er det ingen vei tilbake som de sier:)
Rett ut av esken spilte de meget bra sa han. Og at veien mellom Focus og opp til S1.4 LE var lenger en veien fra S1.4 LE og
opp til C1 rent lydmessig. Har nok ikke tråkket feil her. Og om så er det nok ikke vanskelig å selge med tiden ;)
Men tror og håper jeg blir fornøyd. Takker for alle innlegg.

Mvh Øyvind
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Er det noe som heter selvtrøst?;)
 

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2013
Innlegg
359
Antall liker
150
Sted
Sandnes (Rogaland)
Torget vurderinger
7
Hei og hå folkens.

Jeg har tatt en beslutning. Det ble Contour S1.4 Limited Edition i valnøtt. Har matt sorte stand 6 til dem.
Tror det blir bra. Beslutningen ble tatt for at jeg fikk en god pris på dem, det er nytt, ergo VET jeg hva jeg får og
VET de blir pent innspilt og er strøkne. Er viktig for meg. Å kjøpe brukt i utlandet med lang fraktvei og såpass mye
penger smakte ikke så godt kjente jeg. Nytt er trygt :)Snakket med han på Soundgarden som hadde hatt de
Contourene hjemme nå med Hegel H160. Han skulle IKKE levere de tilbake. I forhold til Focus 160 var det STOR forskjell.
Han har selv hatt Focus 160 og H300 en lang periode. Så nå er det ingen vei tilbake som de sier:)
Rett ut av esken spilte de meget bra sa han. Og at veien mellom Focus og opp til S1.4 LE var lenger en veien fra S1.4 LE og
opp til C1 rent lydmessig. Har nok ikke tråkket feil her. Og om så er det nok ikke vanskelig å selge med tiden ;)
Men tror og håper jeg blir fornøyd. Takker for alle innlegg.

Mvh Øyvind
Da er det vel på plass med en gratulasjon :)

Meget pene høyttalere som sikkert spiller aldeles utmerket.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei og hå folkens.

Jeg har tatt en beslutning. Det ble Contour S1.4 Limited Edition i valnøtt. Har matt sorte stand 6 til dem.
Tror det blir bra. Beslutningen ble tatt for at jeg fikk en god pris på dem, det er nytt, ergo VET jeg hva jeg får og
VET de blir pent innspilt og er strøkne. Er viktig for meg. Å kjøpe brukt i utlandet med lang fraktvei og såpass mye
penger smakte ikke så godt kjente jeg. Nytt er trygt :)Snakket med han på Soundgarden som hadde hatt de
Contourene hjemme nå med Hegel H160. Han skulle IKKE levere de tilbake. I forhold til Focus 160 var det STOR forskjell.
Han har selv hatt Focus 160 og H300 en lang periode. Så nå er det ingen vei tilbake som de sier:)
Rett ut av esken spilte de meget bra sa han. Og at veien mellom Focus og opp til S1.4 LE var lenger en veien fra S1.4 LE og
opp til C1 rent lydmessig. Har nok ikke tråkket feil her. Og om så er det nok ikke vanskelig å selge med tiden ;)
Men tror og håper jeg blir fornøyd. Takker for alle innlegg.

Mvh Øyvind
Da er det vel på plass med en gratulasjon :)

Meget pene høyttalere som sikkert spiller aldeles utmerket.
Jo takk :) Blir en ukes ventetid, men det får våge seg.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.078
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gratulerer så mye :) Du blir helt sikkert fornøyd!
 
Topp Bunn