Dynamisk VTF - Hva er fordelen?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men det med hvorvidt fjærkraften gir armen i fritt fall en større akselerasjon nedover enn en like stor gravitasjonskraft ville gjort er noe som kan tenkes grundigere på.
Det er ikke et ekstremt komplisert regnestykke, men det må finnes en del data. Man trenger å finne armens treghetsmoment om lagerets horisontale akse, armens vinkelakselerasjon som følge av fjæras moment om lagret og regne om dette til tangentiell (lineær) akselerasjon ved stiften, deretter sammenlikne denne med gravitasjonsakselerasjonen som er 9,81m/s^2. Jeg har ikke gjort det, men føler meg ganske trygg på at et moment som skaper et stifttrykk på 2g eller 0,02N (0,006Nm for en 300mm arm.) ikke vil være i nærheten av dette. Feel free to do the math. :)

Jeg har googlet litt rundt også, og de stedene (forumtråder) der noen mener å ha svaret, er det at dynamisk VTF gir jevnere VTF over ujevnheter i plata. Vel, som sagt vil kraftvektoren til VTF-en avvike littegrann fra normalt på rillene når armen roterer om lageret når stiften kjører over ujevnheter i plata, men siden armen maks roterer noen tideler av en grad pga. pga dette, er jeg overbevist om at dette er helt neglisjerbart.

Dessuten vil jo det at plata er skjev, i seg selv gjøre at overflaten vil avvike mye mer fra horisontalplanet, og endre VTF-ens angrepsvinkel på den mye mer, enn det armen roterer når pickupen løftes over ujevnheten, noe som betyr at denne "jevnere kraften" bør være helt ubetydelig.

Så, såvidt jeg forstår er det ingenting å hente med "dynamisk VTF ", men håper fremdeles at noen med mer/bedre innsikt kan bidra.
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Vil bare tilføje.

Når man henvender sig til praktiserende læge eller hospital og i den forbindelse bliver vejet, forgår det, i Danmark (og sikkert også hos jer i Norge), stadig med gammeldags fuldmekanisk vægtmåler efter vægtstangsprincippet. Her er intet overladt til tilfældige fjedre, altid kun den præcise måling. ;):rolleyes:
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bump. Forsvinner i all helgekranglingen.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Nettopp. Med mindre jeg tar feil, så er silikontrauet å få som tillegg til IV, armrøret er det samme, noen mindre detaljer rundt låsingen av motvekt (en liten 'spak' på V, unbrako på IV og min 312S). At dette skal gi store forskjeller i noe som helst tviler jeg egentlig på.
I tillegg har serie V VdH sølv internkabling. Det er forresten spak på motvekten på IV også.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så, såvidt jeg forstår er det ingenting å hente med "dynamisk VTF ", men håper fremdeles at noen med mer/bedre innsikt kan bidra.
Ingen? Det hadde vært flott å høre hva andre mente om dette?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis pickup har stifttrykk fra en fjær er den konstant uavhengig av akselerasjonen opp og ned. En arm hvor stifttrykk kommer av en ubalanse om horisontal akse vil ha stifttrykk gitt av G +/- aksellerasjon.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis pickup har stifttrykk fra en fjær er den konstant uavhengig av akselerasjonen opp og ned. En arm hvor stifttrykk kommer av en ubalanse om horisontal akse vil ha stifttrykk gitt av G +/- aksellerasjon.
Eh, kan du utdype litt? Tror tråden har vært innom dette allerede. Når fjæra strammes av at stiften/pickupen/armen løftes av ujevnheter i plata vil VTF øke marginalt. (Hooke's Lov) ...Men bare helt mikroskopisk, siden fjæra er nødt til å være dimensjonert slik at endringer i tykkelsen av plata ikke endrer VTF vesentlig.

Hvis du tenker på at selve akselerasjonen av pickupen oppover (og nedover) ujevnheter i plata bidrar til VTF, gjør den selvsagt det, men dette gjelder uavhengig av hvorvidt VTF genereres av fjærkraft eller tyngdekraft. ...Eller hvorfor ikke, mener du?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Fjærkraften er uavhengig av rystelser opp og ned mens en ubalansert arm er selvsagt påvirket av samme rystelser. Lavfrekvent støy og ujevne plater vil påvirke den ene mer enn den andre.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Fjærkraften er uavhengig av rystelser opp og ned mens en ubalansert arm er selvsagt påvirket av samme rystelser. Lavfrekvent støy og ujevne plater vil påvirke den ene mer enn den andre.
Hvordan er fjærkraften upåvirket av rystelser? Det er den nok ikke. En balansert arm som har fått tilført et 0,006Nm moment om lageret (eller med 0,02N vertikal kraft i den ene enden) påvirkes naturligvis helt identisk som en arm som er bittelitt i ubalanse slik at den virker med 0,02N på underlaget i den ene enden. Hvorfor skulle den ikke det?

Eller: selve fjærkraften isolert sett er kanskje upåvirket av rystelser, men armen og VTF er ikke det, så resultatet må være det samme. Tilsvarende er ikke gravitasjonskraften som virker på armen heller påvirket av rystelser. ...Men rister du på armen, spretter pickupen opp og ned uavhengig om VTF er laget av tyngdekraften eller av en fjær. ;)
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Du tar feil. Hele poenget med fjær/magnet er som nevnt over.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du tar feil. Hele poenget med fjær/magnet er som nevnt over.
Det kan du jo mene, og da hadde det vært fint å få en forklaring på hvorfor og hvordan. Inntil da, konkluderer jeg slik min egen forståelse av fysikk og mekanikk dikterer. Det er dessverre lite hjelp i "Sånn er det. Dermed basta!"
 
Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Men uanset,
med fjeder-justering har man afgivet den fulde personlige kontrol med nåletrykket.
Det vil være overladt til en fjeder, man blindt må stole på.

Har haft begge typer af arme og kan ikke ud fra det komme med noget erfaringsindtryk af forskellen.
Sådan en erfaring vil nok kræve man piller fjederen ud af armen og erstatter med kontravægt, hvilke nok ikke er besværet værd.:)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men uanset,
med fjeder-justering har man afgivet den fulde personlige kontrol med nåletrykket.
Det vil være overladt til en fjeder, man blindt må stole på.
Det går jo an å kontrollere med en vekt i begge tilfeller.

Sådan en erfaring vil nok kræve man piller fjederen ud af armen og erstatter med kontravægt, hvilke nok ikke er besværet værd.:)
Armer med dynamisk VTF har jo motvekt for å balansere armen, så det lar seg nok gjøre å stille fjæra til null og flytte motvekten til den gir ønsket VTF.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Og det har noen gjort med SME V armen beskrevet her;

https://forum.audiogon.com/discussions/sme-v-arm-dynamic-vtf-or-straight-weight

og noen foretrekker dynamisk VTF, men jeg ser ikke annet enn noe beskrivende synsing om årsaken. Lite konkret fysikk som rimelig forklarer de små forskjellene som noen opplever.

(for meg er det kraft som beveger masse, så det burde fra pickup'en side være det samme om det er fjærkraft eller tyngde, og hadde derfor satt pris på en mer detaljert forklaring på hvordan dette kan bli forskjellig....?)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Og det har noen gjort med SME V armen beskrevet her;

https://forum.audiogon.com/discussions/sme-v-arm-dynamic-vtf-or-straight-weight

og noen foretrekker dynamisk VTF, men jeg ser ikke annet enn noe beskrivende synsing om årsaken. Lite konkret fysikk som rimelig forklarer de små forskjellene som noen opplever.

(for meg er det kraft som beveger masse, så det burde fra pickup'en side være det samme om det er fjærkraft eller tyngde, og hadde derfor satt pris på en mer detaljert forklaring på hvordan dette kan bli forskjellig....?)
Nettopp. Har også lest den tråden, og det er samme uforankrede påstander som her, og lytteropplevelser som spriker begge veier (hvilket er naturlig). Ingen forklaringer der helle, bare tildels hoverende påstander.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Dazed skriver.

Sådan en erfaring vil nok kræve man piller fjederen ud af armen og erstatter med kontravægt, hvilke nok ikke er besværet værd.:)
Armer med dynamisk VTF har jo motvekt for å balansere armen, så det lar seg nok gjøre å stille fjæra til null og flytte motvekten til den gir ønsket VTF.[/QUOTE]


Der vil i såfald være en ubekendt faktor i den løse fjeder.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skriver.
Sådan en erfaring vil nok kræve man piller fjederen ud af armen og erstatter med kontravægt, hvilke nok ikke er besværet værd.:)
Armer med dynamisk VTF har jo motvekt for å balansere armen, så det lar seg nok gjøre å stille fjæra til null og flytte motvekten til den gir ønsket VTF.

Der vil i såfald være en ubekendt faktor i den løse fjeder.
Ja, men f.eks. SME har puttet denne i et bad av tykk silikonolje, så der ligger den nok i alle fall stille og fredelig. YMMV.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men det med hvorvidt fjærkraften gir armen i fritt fall en større akselerasjon nedover enn en like stor gravitasjonskraft ville gjort er noe som kan tenkes grundigere på.
Det er ikke et ekstremt komplisert regnestykke, men det må finnes en del data. Man trenger å finne armens treghetsmoment om lagerets horisontale akse, armens vinkelakselerasjon som følge av fjæras moment om lagret og regne om dette til tangentiell (lineær) akselerasjon ved stiften, deretter sammenlikne denne med gravitasjonsakselerasjonen som er 9,81m/s^2. Jeg har ikke gjort det, men føler meg ganske trygg på at et moment som skaper et stifttrykk på 2g eller 0,02N (0,006Nm for en 300mm arm.) ikke vil være i nærheten av dette. Feel free to do the math. :)

Jeg har googlet litt rundt også, og de stedene (forumtråder) der noen mener å ha svaret, er det at dynamisk VTF gir jevnere VTF over ujevnheter i plata. Vel, som sagt vil kraftvektoren til VTF-en avvike littegrann fra normalt på rillene når armen roterer om lageret når stiften kjører over ujevnheter i plata, men siden armen maks roterer noen tideler av en grad pga. pga dette, er jeg overbevist om at dette er helt neglisjerbart.

Dessuten vil jo det at plata er skjev, i seg selv gjøre at overflaten vil avvike mye mer fra horisontalplanet, og endre VTF-ens angrepsvinkel på den mye mer, enn det armen roterer når pickupen løftes over ujevnheten, noe som betyr at denne "jevnere kraften" bør være helt ubetydelig.

Så, såvidt jeg forstår er det ingenting å hente med "dynamisk VTF ", men håper fremdeles at noen med mer/bedre innsikt kan bidra.
Men, det vi jo kan gjøre er å se veldig enkelt på hva en kraft på 0,02N skaper av akselerasjon på et legeme med en masse på f.eks. 7g, som er en typisk pickups vekt. Vi kan vel være enige i at dette er et vesentlig mindre arbeid enn å akselerere pickupen mens den sitter festet i armen, så da ser vi konservativt på det.

Newtons 2. lov sier at F = m*a

Altså er a = F/m

a=0,02N/0,007Kg

a=2,86m/s^2

Dette er vesentlig mindre en gravitasjonsakselerasjonen som er 9,81m/s^2.

Altså har vi vist at fjærkraften som gir en VTF på 2g ikke er raskere til å presse nåla ned i rillene igjen etter en hump enn tyngdekraften.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dazed skriver.
Sådan en erfaring vil nok kræve man piller fjederen ud af armen og erstatter med kontravægt, hvilke nok ikke er besværet værd.:)
Armer med dynamisk VTF har jo motvekt for å balansere armen, så det lar seg nok gjøre å stille fjæra til null og flytte motvekten til den gir ønsket VTF.

Der vil i såfald være en ubekendt faktor i den løse fjeder.
Ja, men f.eks. SME har puttet denne i et bad av tykk silikonolje, så der ligger den nok i alle fall stille og fredelig. YMMV.
Sånn jeg forstår deg nå, så er VTF-fjæra innkapslet i silikonolje? Da vil jo armen ha en viss silikondemping vertikalt også. Det utvendige karet som også kan brukes med andre armer enn V og V-12 virker jo mellom vugga og armbasen, og dermed bare lateralt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skriver.


Der vil i såfald være en ubekendt faktor i den løse fjeder.
Ja, men f.eks. SME har puttet denne i et bad av tykk silikonolje, så der ligger den nok i alle fall stille og fredelig. YMMV.
Sånn jeg forstår deg nå, så er VTF-fjæra innkapslet i silikonolje? Da vil jo armen ha en viss silikondemping vertikalt også. Det utvendige karet som også kan brukes med andre armer enn V og V-12 virker jo mellom vugga og armbasen, og dermed bare lateralt.
Det var slik jeg forsto det jeg leste i forumtråden på Audiogon, men jeg vet jo ikke hvordan det fungerer. Vet jo strengt tatt ikke sikkert at det stemmer engang, men ja. Hvis fjæra er dempet vil det bli vanskelig å ikke dempe armens vertikale bevegelser også. I alle fall når fjæra brukes.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Armer som er dynamisk balansert har tyngdepunktet plassert i horisontal akse.
Når platespiller og arm utsettes for rystelser fra omgivelsene så vil dette ikke påvirke VTF eller pickupens oppheng.
Nåletrykket er gitt av en fjær/magnet og er konstant.

En statisk balansert arm har tyngdepunktet liggende et stykke foran horisontal akse, og rystelser fra omgivelsene vil gi svingninger om denne aksen.
Dette gir opp og ned bevegelser i pickup vs plate og dermed signal i pickupen. Jo lengre tyngdepunktet er plassert fra vertikal akse jo større blir disse bevegelsene som igjen medfører mer subsonisk støy som fanges opp av pickup.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
I vertikalt plan, egentlig. Og man kan jo tenke seg at det gjør armen mindre følsom for virasjoner i form av rettlinjede bevegelser i horisontalplanet.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Armer som er dynamisk balansert har tyngdepunktet plassert i horisontal akse.
Når platespiller og arm utsettes for rystelser fra omgivelsene så vil dette ikke påvirke VTA eller pickupens oppheng.
Nåletrykket er gitt av en fjær/magnet og er konstant.

En statisk balansert arm har tyngdepunktet liggende et stykke foran horisontal akse, og rystelser fra omgivelsene vil gi svingninger om denne aksen.
Dette gir opp og ned bevegelser i pickup vs plate og dermed signal i pickupen. Jo lengre tyngdepunktet er plassert fra vertikal akse jo større blir disse bevegelsene som igjen medfører mer subsonisk støy som fanges opp av pickup.
Men, når den dynamisk balanserte arm er i brug, tilter vel også tyngdepunktet forover på den?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå begynner det å likne noe vi kan tygge litt på. :)

Armer som er dynamisk balansert har tyngdepunktet plassert i horisontal akse.
Nå antar jeg du mener at når armen er i balanse/i likevekt, er armens tyngdepunkt plassert rett over (eller under) lagerets hosrisontalakse. Ja, sånn må det jo være, Og på en arm med dynamisk VTF, så flytter vi aldri dette tyngdepunktet derfra, men med statisk VTF skaper vi VTF ved å flytte tyngdepunktet littegrann mot pickupen. Enig så langt.

Når platespiller og arm utsettes for rystelser fra omgivelsene så vil dette ikke påvirke VTA eller pickupens oppheng.
Nåletrykket er gitt av en fjær/magnet og er konstant.
VTA? Mener du VTF? Nåletrykket/VTF påvirkes hverken mer eller mindre av vibrasjoner enn på en "statisk balansert" arm. Det er en kraft som virker på plata fra nålespissen. I begge tilfeller.

En statisk balansert arm har tyngdepunktet liggende et stykke foran horisontal akse, og rystelser fra omgivelsene vil gi svingninger om denne aksen.
Dette gir opp og ned bevegelser i pickup vs plate og dermed signal i pickupen. Jo lengre tyngdepunktet er plassert fra vertikal akse jo større blir disse bevegelsene som igjen medfører mer subsonisk støy som fanges opp av pickup.
Nå er jeg ikke helt overbevist igjen. VTF er jo uansett en kraft som virker mellom stift og plate, og armen er mekanisk sett opplagret i lageret og ved stiften. Den sitter fast i fire frihetsgrader i lageret, og har en understøttelse og holdes tildels fast sideveis i rillene ved pickupen. Når spilleren vibrerer, vil hele armen påvirkes av disse svingningene uansett.

Mener du at vibrasjoner vil gi svingninger om lagerets akse, eller om tyngdepunktet? Uansett vil de jo i så fall det enten tyngdepunktet er plassert i denne aksen eller litt foran. Faktisk er det logisk å tenke at det er lettere å sette armen i svingning hvis tyngdepunktet ligger i denne aksen enn hvis det ligger litt foran den, da tyngdepunktet i siste tilfelle ville tilført et treghetsmoment. Men siden det uansett vil eksistere en VTF-kraft mellom nål og plate, tror jeg ikke det heller vil spille noen rolle.
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Beklager, rettet skrivefeil VTA skulle være VTF. Jeg tror som sagt at fordelen med dynamisk balanse arm har med isolasjon fra påvirkning fra omgivelsene.

Gravitasjon/akselerasjon virker på tyngdepunktet og ikke fjærkraften.
Når tyngdepunktet ligger midt i armens opplagringspunkt vil ikke gravitasjon/aksellerasjon gi et moment om dette lageret.
Det gir kun krefter som lageret tar opp uten å rotere.

Når tyngdepunktet flyttes fra opplagringspunktet vil det skapes et moment om opplagringen og dermed et signal i pickup.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Antok at det var det du mente. :)

Jeg skjønner hvordan du tenker, men gravitasjonskraften virker på hele armen, og ikke konsentrert i tyngdepunktet. ...Og så lenge armen holdes oppe av både lageret i den ene enden og nåleopphenget i den andre enden, tror jeg ikke det spiller noen rolle om summen av gravitasjonskreftene resulterer i en kraft over eller bittelitt på siden av lageret. Det tilføres uansett dessuten en annen kraft som påvirker armen på samme måte som om tyngdepunktet hadde vært flyttet tilsvarende.

Ja, resultantkraften over tyngdepunktet vil skape et moment om lageret som lager VTF. Slik som fjæra gjør i en dynamisk balansert arm. Summen av krefter som virker på armen er lik i begge tilfeller, og begge varianter vil påvirkes identisk av vibrasjoner.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Prøv å riste en penn som ligger i balanse over en finger opp og ned. Den vil være i balanse hele tiden.
En som ikke er i balanse vil falle ned.

"Summen av krefter som virker på armen er lik i begge tilfeller, og begge varianter vil påvirkes identisk av vibrasjoner."
Dette er feil. Fjærkraften blir ikke påvirket fra omgivelser.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Prøv å riste en penn som ligger i balanse over en finger opp og ned. Den vil være i balanse hele tiden.
En som ikke er i balanse vil falle ned.
Selvsagt.

Prøv så å presse med en fjær med en kraft på 0,02N i enden av pennen. Da faller den også ned. ....eller rotere den om fingeren med en spiralfjær som gir et moment som gir en kraft tilsvarende dette, da.

Vi snakker ikke om en arm som balanserer og henger med begge ender i lufta. Vi snakker om en arm som kan rotere i det ene opplagringspunktet og presses ned mot plata av en kraft eller et moment i det andre.

Vi får bare være uenige. Jeg tror jeg har rett. ;)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Det er helt greit å være uenig. En siste kommentar herfra. Fjærkraften blir møtt av VTF på stift som balanserer ut denne. Begge disse vil ikke la seg påvirke av vibrasjoner påført utenfra og med det lage signal/støy fra pickup. Er VTF gitt av at tyngdepunktet er flyttet fra opplagringens senter så vil samme vibrasjoner gi variasjoner i VTF OG signal/støy fra pickup. Om dette er hørbart vil variere, men det skal være målbart.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvfølgelig. Fjærkraften i pickupen virker mot BÅDE tyngdekraften og fjærkraften som virker på armen. Newtons første lov.

Selvsagt lar fjærer seg påvirke av vibrasjoner. De vil til og med vibrere/svinge lenge etter at vibrasjonene har stoppet hvis de ikke er dempet på noen måte.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Pekaill skriver
Prøv å riste en penn som ligger i balanse over en finger opp og ned. Den vil være i balanse hele tiden.
En som ikke er i balanse vil falle ned.


Men man kan da godt opretholde ballancen i en statisk arm, der tilter ned fortil, det bliver jo kun et spørgsmål om justere kontravægten til det punkt, hvor ballancen indfinder sig?
Desuden er det kun i teorien, armen skal stå plant med vinylpladen.
Det derimod nålen man sigter efter få lodret i rillen.
I nogle konstaletioner må armen hæves bag, før nålen står lodret i rillen.
Ydermere kan nålen være med indbygget vta (f.eks 20gr), og måske mindre end den givne plade der lyttes på, som kan være skåret 22gr eller mere, og må derfor kompenseres med yderligere hæv af arm (hvis man skal være meget nidkær, ha-ha).
Oven i det kan så tillægges hæv på 1-2gr, som jo er det skærebordene gerne tiltes, for bedre kunne frigøre skærerester fra skæreprocessen.

Alt i alt vil jeg mene det sjældent man ender op med plan monteret arm.:)
 
Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Like other Ortofon arms, the RS-212 uses a fine spring adjustment for setting stylus force, while the counterweight is used solely to provide exact static balance for the pickup. And in case some readers have prejudices against spring-type force adjustments, we wish to emphasize the point that a properly designed spring system is basically no better or no worse than a counterweight system, while it does offer the advantages of allowing the counterweight to provide absolute static balance, which makes precise leveling of the phono unit unnecessary. (Spring-type force adjustments earned their lousy reputation through their use in record changers, where the tracking force would change drastically from the bottom to the top of a stack of records).
Read more at https://www.stereophile.com/content/ortofon-rs-212-tonearm#ILc9X2cAb53hweAb.99
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Noenlunde i tråd med slik jeg tenker, da, men jeg skjønner ikke helt hvorfor en arm med fjærgenerert VTF skal være mindre følsom for at spilleren er oppvatret heller.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Ikke jeg heller.
Så det er vel kanskje bare snakk om to parallelle systemer som har vist seg å fungere utmerket.
Er jo en måte å differensiere seg på som tonearmsmaker også.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jepp. Selv om jeg tenker at det da er et unødvendig fordyrende og kompliserende, unødvendig element.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis armen har VTF gitt av en fjær så vil VTF være det samme om platespilleren står i vater, om den står opp ned, henger på veggen eller på månen.
VTF er helt uavhengig av gravitasjon og ytre påvirkning. Alle gravitasjon-/aksellerasjonskrefter fanges opp av lageret og påvirker ikke VTF.


Derfor er det ikke viktig om platespilleren står i vater mht VTF.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
^
Du forklarer så godt og tydelig :)
Sånn er det faen meg.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis armen har VTF gitt av en fjær så vil VTF være det samme om platespilleren står i vater, om den står opp ned, henger på veggen eller på månen.
VTF er helt uavhengig av gravitasjon og ytre påvirkning. Alle gravitasjon-/aksellerasjonskrefter fanges opp av lageret og påvirker ikke VTF.


Derfor er det ikke viktig om platespilleren står i vater mht VTF.
Hvis armen balanseres først, og VTF så justeres til ønsket nivå, vil selvsagt ikke spillerens vinkel/oppvatring spille noen rolle for VTF. Dette gjelder for både armer med fjær og armer der VTF justeres med motvekten. For statisk balanserte armer vi VTF endre seg en ørliten mengde hvis man flytter spilleren langt ut av vater etter at man har justert den, men dette er veldig søkt. Ingen justerer armen først og varter opp spilleren etterpå.

Jeg antok at det var snakk om andre parametre som ble forskjøvet av å flytte spilleren ut av vater. Dette er jo helt uvesentlig, såvidt jeg kan forstå.

Jeg synes fremdeles ingen av forklaringene på hvorfor dynamisk VTF skal være bedre enn statisk holder vann.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Hvis armen har VTF gitt av en fjær så vil VTF være det samme om platespilleren står i vater, om den står opp ned, henger på veggen eller på månen.
VTF er helt uavhengig av gravitasjon og ytre påvirkning. Alle gravitasjon-/aksellerasjonskrefter fanges opp av lageret og påvirker ikke VTF.


Derfor er det ikke viktig om platespilleren står i vater mht VTF.

Før fjeder belastningen aktiveres, må armen først bringes i ligevægt.
Ændres derefter på underlaget, vil udgangspunktet for fjederen også ændre sig.
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis armen har VTF gitt av en fjær så vil VTF være det samme om platespilleren står i vater, om den står opp ned, henger på veggen eller på månen.
VTF er helt uavhengig av gravitasjon og ytre påvirkning. Alle gravitasjon-/aksellerasjonskrefter fanges opp av lageret og påvirker ikke VTF.


Derfor er det ikke viktig om platespilleren står i vater mht VTF.

Før fjeder belastningen kan virke, må armen først bringes i ligevægt.
Ændres derefter på underlaget, vil udgangspunktet for fjederen også ændre sig.
Faktisk ikke. Når armen er i balanse som beskrevet er armens tyngdepunkt i armens lager og dette endres ikke om en snur på platespilleren.
 
Topp Bunn