Dazed
Æresmedlem
Det er ikke et ekstremt komplisert regnestykke, men det må finnes en del data. Man trenger å finne armens treghetsmoment om lagerets horisontale akse, armens vinkelakselerasjon som følge av fjæras moment om lagret og regne om dette til tangentiell (lineær) akselerasjon ved stiften, deretter sammenlikne denne med gravitasjonsakselerasjonen som er 9,81m/s^2. Jeg har ikke gjort det, men føler meg ganske trygg på at et moment som skaper et stifttrykk på 2g eller 0,02N (0,006Nm for en 300mm arm.) ikke vil være i nærheten av dette. Feel free to do the math.Men det med hvorvidt fjærkraften gir armen i fritt fall en større akselerasjon nedover enn en like stor gravitasjonskraft ville gjort er noe som kan tenkes grundigere på.
Jeg har googlet litt rundt også, og de stedene (forumtråder) der noen mener å ha svaret, er det at dynamisk VTF gir jevnere VTF over ujevnheter i plata. Vel, som sagt vil kraftvektoren til VTF-en avvike littegrann fra normalt på rillene når armen roterer om lageret når stiften kjører over ujevnheter i plata, men siden armen maks roterer noen tideler av en grad pga. pga dette, er jeg overbevist om at dette er helt neglisjerbart.
Dessuten vil jo det at plata er skjev, i seg selv gjøre at overflaten vil avvike mye mer fra horisontalplanet, og endre VTF-ens angrepsvinkel på den mye mer, enn det armen roterer når pickupen løftes over ujevnheten, noe som betyr at denne "jevnere kraften" bør være helt ubetydelig.
Så, såvidt jeg forstår er det ingenting å hente med "dynamisk VTF ", men håper fremdeles at noen med mer/bedre innsikt kan bidra.
Sist redigert: