Snickers-is
Bransjeaktør
I grunnen ikke. De brukes ikke i Rainbow, og da føler jeg at de mindre profilerte alternativene her til lands begynner å bli så mange at det blir umulig å gjette.
Recap:Er nettopp tilbake etter hyttetur.
Har noen her kommet med noe vettugt mens jeg var borte?
Blir jeg nødt til å lese hele tråden?
Ahhhh, endelig....Recap:
Dynamisk kompresjon er hørbart.
Selvfølgelig.I bra lagede produkter har det mindre å si om du bruker
mange små eller ett stort elementer.
Noen bare må ha store elementer for å trives.
Ehh, kremt, ... , host, host, ....Små elemnter lider mindre av oppbrytningstendenser og har en renere egenklang.
Gøy...Ellers har det vært sånn passe med enighet om at dynamikk er gøy...
Øh.. nå har du vel sånn passe fått noe med deg iallefall.
:
Drar med meg denne hit siden ingen kommenterte.Har lekt oss med målemikrofon hos meg i kveld, theStig og jeg.
Snittnivå på Keith Richards var 87dB og det var HØYT NOK. Peak var ca. 96dB om jeg husker så noenlunde.
Max peak for kvelden var et geværskudd på Haydns Årstidene:99,7dB i lytteposisjon. PANG sa det.
Lytteavstand i Valentinos hjem er forøvrig 1,20m.
Om vi opplevde dynamisk kompresjon? Fint lite trur eg, men bassnivået i lytteposisjon er nok som en litt lav berg-og dalbane er jeg redd.
I feel good! ;DI mangel på konkrete begreper nøyer jeg meg med å si at størrelse har noe å si. Selvsagt ligger det litt "feelgood" faktor inni dette også, men det synes jeg man kan tillate seg å regne med i denne sammenhengen. ;D
Mvh. Johan
En liten sammenlikning:Dynamikk har ikke noe med øredøvende volum å gjøre.
Tenk deg at du sitter i en stillestående F1 bil.En liten sammenlikning:
tenk dere den vanvittige kjøredynamikken som finnes i en formel 1 bil ;D
Tenk deg at du sitter i en stillestående F1 bil.
Så gir du jernet, opp til 100Km/t.
Sammenlikn så med vanlige biler.......
Å kunne spille høyt har ikke noe med dynamikk som sådan å gjøre.
Også er det over på ca. 2,4 sekunder :-(Tenk deg at du sitter i en stillestående F1 bil.
Så gir du jernet, opp til 100Km/t.
Sammenlikn så med vanlige biler.......
Å kunne spille høyt har ikke noe med dynamikk som sådan å gjøre.
Ikke hvis du bremser ved 100Km/t.Full gass med 800 hester, ikke sammenliknbart med å spille høyt???
Hei, de G kreftene du snakker om her er vanvittige, øvelsen burde vel gå på kanskje 4 sekunder pluss.Ikke hvis du bremser ved 100Km/t.
Dessuten:
Tenk deg at du sitter i en stillestående F1 bil.
Så gir du jernet opp til 100Km/t, og så bremser du alt F1 bilen kan, ned til stillestående.
Sammenlikn med en vanlig bil.
Jeg er ikke noe særlig misunnelig! ;DKjører på Nurburgring nordsløyfen 2-4 ganger i året, så kjøredynamikk samt det å teste ut grenser kan jeg mye om også når det gjelder bil
Jeg er ikke noe særlig misunnelig! ;D
Til mange motorsyklisters fortvilelse med døden til følge... :-[Dynamisk vær også. Denne svingen er tørr, å f, det var på forrige runde. Til gjengjeld er det lite dynamikk i autovernet der.
Tryggere i bil ja, da er det karosseriskader som er problemet.Veldig lite rom for uheldige omstendigheter som motorsyklist der nede.
Med unntak av nærfeltslytting (blir skikkelig plundrete i min stue), hvilke akustiske tiltak kan man bruke for å bedre/beholde et systems dynamiske egenskaper? Gjelder det som ellers å redusere førsterefleksjoner?Eit rom kan svært lett sluke dynamikk. Storleik, utforming, demping, talet på glasruter - og om det står høgtalarar der som ikkje spelar, alt dette verkar inn på dynamikken.
Glimrende og forståelig forklart! Takker!Følelsen av dynamikk henger nøye sammen med at energien fra høyttalerne kommer så uendret som mulig frem til lytteren, og at refleksjoner og etterklang ikke får domminere lydbildet ved noen frekvenser.
Refleksjoner og romresonanser har en tendens til å bli såpass nivåmessig kraftige at de oppleves som dominante deler av lydbildet.
Bassområdet domineres ofte i svært stor grad av resonanser og refleksjoner. Det vi i praksis gjør med normalspredende høyttalere er å balansere refleksjoner og resonanser i bassen til vi får en meningsfylt klang snarere enn å fjerne refleksjoner og resonanser i bassen.
Det er helt essensielt for å få til en veldig god bassgjengivelse at man reduserer antallet og størrelsen på problemområdene for dernest å kunne jobbe med de plassene i rommet der problemene oppstår.
Det er også konstruksjonsavhengig hva man klarer å oppnå av prestasjoner i bassen. Dipoler og horn er generelt enklere å integrere. Med konvensjonelle høyttalere som er beregnet på å få mye hjelp fra rommet er det som regel langt vanskeligere å få dynamisk bass.
Dette hørtes meget interessant ut ;DFølelsen av dynamikk henger nøye sammen med at energien fra høyttalerne kommer så uendret som mulig frem til lytteren, og at refleksjoner og etterklang ikke får domminere lydbildet ved noen frekvenser.
Refleksjoner og romresonanser har en tendens til å bli såpass nivåmessig kraftige at de oppleves som dominante deler av lydbildet.
Bassområdet domineres ofte i svært stor grad av resonanser og refleksjoner. Det vi i praksis gjør med normalspredende høyttalere er å balansere refleksjoner og resonanser i bassen til vi får en meningsfylt klang snarere enn å fjerne refleksjoner og resonanser i bassen.
Det er helt essensielt for å få til en veldig god bassgjengivelse at man reduserer antallet og størrelsen på problemområdene for dernest å kunne jobbe med de plassene i rommet der problemene oppstår.
Det er også konstruksjonsavhengig hva man klarer å oppnå av prestasjoner i bassen. Dipoler og horn er generelt enklere å integrere. Med konvensjonelle høyttalere som er beregnet på å få mye hjelp fra rommet er det som regel langt vanskeligere å få dynamisk bass.
Har en stue på 80m2, 18 stk 5 1/2 fulltoneenheter. Det gir virkelig fulltone, nøytral og uanstrengt lyd fra 20 til 20 khz. Dette systemet funker på all slags musikk. Med korrekt bass.
I et annet rom, 20 m2, har jeg Tandberg Studio monitor med 12" bass, 2" dome mellomfrekvens og 2*1" diskant. Dette funker utrolig bra på "gammel" musikk, 70 tallet.
Helt klart har 12" en innebygget loudness funksjon som funker på musikk fra sin tid. Men duverden så treg og voldsom bassen er.
En grei sammenligning er plastikk sprengstoff for 5 1/2" systemet og svartkrutt for 12" systemet.
Helt opplagt at de små enhetene gir nok - og totalt ufølsomt, de gjengir det som ligger på disken! De store - vel det er sjarmerende lyd, Elvis er virkelig konge her, men moderne techno blir bare rot.
Jeg hadde disse i flere år........I et annet rom, 20 m2, har jeg Tandberg Studio monitor med 12" bass, 2" dome mellomfrekvens og 2*1" diskant. Dette funker utrolig bra på "gammel" musikk, 70 tallet..........
Det er ikke mulig!...........Har en stue på 80m2, 18 stk 5 1/2 fulltoneenheter. Det gir virkelig fulltone, nøytral og uanstrengt lyd fra 20 til 20 khz. Dette systemet funker på all slags musikk. Med korrekt bass.
.