Dynamisk kompresjon, et undervurdert problem?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.344
Antall liker
16.457
Sted
Østfold
I grunnen ikke. De brukes ikke i Rainbow, og da føler jeg at de mindre profilerte alternativene her til lands begynner å bli så mange at det blir umulig å gjette.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Denne tråden har jeg faktisk ikke lest gjennom før nå... Mye "morsom/tragisk" lesning! Hovedinntrykket mitt nå er at (nesten) alt er avhenging av øret som hører i sweetspot, evt i døra som det her er blitt nevnt................

mvh Kai
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Er det ikke deilig å kunne bare si det som det er? ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Denne tråden anntok kabeldebattdimensjoner sånn i humørføringer av tragisk art...

Noe snodig forresten...
Det er sterke meninger å går rundt dette emnet tydeligvis.

Jeg tror det er mange som kanskje har mye de vil si som de ikke føler at andre helt er enig i.

Jeg sier mitt jeg. Har vendt meg til "ze bombard from ze brainpool..."

Zemtex er som kjent ett eksplosivt emne det og...
:p
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det er en "kremt" profilaktik som også heter Zemtex...
Hehe!
 
S

slowmotion

Gjest
Er nettopp tilbake etter hyttetur.
Har noen her kommet med noe vettugt mens jeg var borte?
Blir jeg nødt til å lese hele tråden?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Er nettopp tilbake etter hyttetur.
Har noen her kommet med noe vettugt mens jeg var borte?
Blir jeg nødt til å lese hele tråden?
Recap:

Dynamisk kompresjon er hørbart.

I bra lagede produkter har det mindre å si om du bruker
mange små eller ett stort elementer.

Dog det koster ofte litt mer om du vil ha slam med søylehøyttalere.

Noen bare må ha store elementer for å trives.

Små elemnter lider mindre av oppbrytningstendenser og har en renere egenklang.

System Audio har fått gjennomgå... De er øyensynlige ikke så bra som en bråte med femten og attentommere på bass...
Big surprise there... ::)

Ellers har det vært sånn passe med enighet om at dynamikk er gøy...

Øh.. nå har du vel sånn passe fått noe med deg iallefall.

Åja, og så har jeg visst ikke hørt på alt jeg nevner, det er jo viktig å få med seg! ::)
 
S

slowmotion

Gjest
Recap:

Dynamisk kompresjon er hørbart.
Ahhhh, endelig....

I bra lagede produkter har det mindre å si om du bruker
mange små eller ett stort elementer.
Selvfølgelig.

Noen bare må ha store elementer for å trives.
:D

Små elemnter lider mindre av oppbrytningstendenser og har en renere egenklang.
Ehh, kremt, ... , host, host, ....

( Er vel mer avhengig av selve elementet en av størrelsen på elementet? )

Ellers har det vært sånn passe med enighet om at dynamikk er gøy...
Gøy...
...eller helt nødvendig for at det musikalske budskap skal kunne
nytes i heimen.....

Øh.. nå har du vel sånn passe fått noe med deg iallefall.

 ::)
;)
 
T

Thomas1

Gjest
Prater vi her om øredøvende volum? Har skjønt at de fleste høytalere som ikke komprimerer v høye volum er selvsagt bedre enn andre, og at det er kvalitet fremfor størrelse. Det som forundrer meg at ikke kommer godt nok frem, er at det ikke er alle høytalere som er glad i slammende bass og rock. SA er jeg ikke sikker på hva er laget for, men de rimligste er ikke laget for pauker og de dypeste strengene på en cello.
 
S

slowmotion

Gjest
Dynamikk har ikke noe med øredøvende volum å gjøre.

;)
 
T

Thomas1

Gjest
Nei, men når det er prat om komprimering av dynamikk, må vel volum eller mangel på forsterkerkraft iallefall spille en rolle.
 
K

kbwh

Gjest
Har lekt oss med målemikrofon hos meg i kveld, theStig og jeg.
Snittnivå på Keith Richards var 87dB og det var HØYT NOK. Peak var ca. 96dB om jeg husker så noenlunde.
Max peak for kvelden var et geværskudd på Haydns Årstidene:99,7dB i lytteposisjon. PANG sa det.
Lytteavstand i Valentinos hjem er forøvrig 1,20m.
Om vi opplevde dynamisk kompresjon? Fint lite trur eg, men bassnivået i lytteposisjon er nok som en litt lav berg-og dalbane er jeg redd.
Drar med meg denne hit siden ingen kommenterte.
Jeg er eier av "typiske" hifihøyttalere, med en enkel 18cm i bassrefleksavstemning. Disse klarer 100dB @ 1m ved 80Hz uten å komprimere. Ved 50Hz er kompresjonen da 2dB (Målingene er gjort av Stereoplay. Andre målinger bladet har gjort på høyttalerne mine har jeg verifisert).

Klart, jeg spiller ikke drithøyt og sitter nært, men poenget mitt er at en velkonstruert hifihøyttaler holder til stuebruk.
 
R

Rojoh

Gjest
Likevel er det noe litt spesielt med disse "litt større" systemene synes jeg. Nå står det et par Patoser hjemme hos meg, og når matchen er god, så frister det å skru opp litt. Egentlig er det høyt nok, men Patosen klarer ikke å låte som baskassene med en 15" i hver. Blir noe annet, liksom.

I mangel på konkrete begreper nøyer jeg meg med å si at størrelse har noe å si. Selvsagt ligger det litt "feelgood" faktor inni dette også, men det synes jeg man kan tillate seg å regne med i denne sammenhengen. ;D

(Er selvsagt klar over at jeg sannsynligvis en eller annen dag vil måtte nøye meg med noe mer møbleringshensiktsmessig, men inntil da tror jeg at jeg vil satse på noe litt stort.)

Mvh. Johan
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
I mangel på konkrete begreper nøyer jeg meg med å si at størrelse har noe å si. Selvsagt ligger det litt "feelgood" faktor inni dette også, men det synes jeg man kan tillate seg å regne med i denne sammenhengen. ;D



Mvh. Johan
I feel good! ;D
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Dynamikk har ikke noe med øredøvende volum å gjøre.

;)
En liten sammenlikning:

tenk dere den vanvittige kjøredynamikken som finnes i en formel 1 bil ;D

For å oppleve den må man kjøre nære grensene for hva som er mulig.

Slik er det med stereoanlegg og dynamikk også.

Klart at man kan ha masse gode opplevelser på lavt nivå også! Da opplever man jo renhet, kvalitet, dybde om man har det og masse annet deilig!

Men den fantastiske dynamikken, den opplever man når man skrur opp endel :)

For min del liker jeg rundt 85-90 dB med peaker opp mot 95-100 dB når jeg er edru ;)

På fest blir vel volumet fort 6 dB høyere....
 
S

slowmotion

Gjest
En liten sammenlikning:

tenk dere den vanvittige kjøredynamikken som finnes i en formel 1 bil ;D
Tenk deg at du sitter i en stillestående F1 bil.


Så gir du jernet, opp til 100Km/t.

Sammenlikn så med vanlige biler.......

Å kunne spille høyt har ikke noe med dynamikk som sådan å gjøre.

;)
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Tenk deg at du sitter i en stillestående F1 bil.


Så gir du jernet, opp til 100Km/t.

Sammenlikn så med vanlige biler.......

Å kunne spille høyt har ikke noe med dynamikk som sådan å gjøre.

;)

Full gass med 800 hester, ikke sammenliknbart med å spille høyt???
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Tenk deg at du sitter i en stillestående F1 bil.


Så gir du jernet, opp til 100Km/t.

Sammenlikn så med vanlige biler.......

Å kunne spille høyt har ikke noe med dynamikk som sådan å gjøre.

;)
Også er det over på ca. 2,4 sekunder :-(

Uansett så er kombinasjonen av god lyd og relativt høyt volum en herlig dynamisk opplevelse uansett hvor mye det skal kveruleres her :)
 
S

slowmotion

Gjest
Full gass med 800 hester, ikke sammenliknbart med å spille høyt???
Ikke hvis du bremser ved 100Km/t.

Dessuten:

Tenk deg at du sitter i en stillestående F1 bil.
Så gir du jernet opp til 100Km/t, og så bremser du alt F1 bilen kan, ned til stillestående.

Sammenlikn med en vanlig bil.

;)
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Ikke hvis du bremser ved 100Km/t.

Dessuten:

Tenk deg at du sitter i en stillestående F1 bil.
Så gir du jernet opp til 100Km/t, og så bremser du alt F1 bilen kan, ned til stillestående.

Sammenlikn med en vanlig bil.

;)
Hei, de G kreftene du snakker om her er vanvittige, øvelsen burde vel gå på kanskje 4 sekunder pluss.

Har dessverre aldri kjørt bil som går raskere enn 0-100 på 3,8 sekunder, så det er det raskeste jeg kan sammenlikne med. Vanskelig å forstå hvordan dette føles i en formel 1 bil, spesielt bremsingen.

Men har mange ganger hørt formel 1 biler på nært hold med full gass, og det er sykt høy lyd!

Kjører på Nurburgring nordsløyfen 2-4 ganger i året, så kjøredynamikk samt det å teste ut grenser kan jeg mye om også når det gjelder bil :)
 
S

slowmotion

Gjest
Kjører på Nurburgring nordsløyfen 2-4 ganger i året, så kjøredynamikk samt det å teste ut grenser kan jeg mye om også når det gjelder bil :)
Jeg er ikke noe særlig misunnelig! ;D
 
K

kbwh

Gjest
Dynamisk vær også. Denne svingen er tørr, å f, det var på forrige runde. Til gjengjeld er det lite dynamikk i autovernet der.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Dynamisk vær også. Denne svingen er tørr, å f, det var på forrige runde. Til gjengjeld er det lite dynamikk i autovernet der.
Til mange motorsyklisters fortvilelse med døden til følge... :-[
 
K

kbwh

Gjest
Veldig lite rom for uheldige omstendigheter som motorsyklist der nede.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Veldig lite rom for uheldige omstendigheter som motorsyklist der nede.
Tryggere i bil ja, da er det karosseriskader som er problemet.
En lørdag vi var der ifjor begynte det å regne på ene siden av banen, ett minutt senere var 4 motorsyklister døde.
En til på søndagen, en gjennomsnittshelg på Ringen...
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Eit rom kan svært lett sluke dynamikk. Storleik, utforming, demping, talet på glasruter - og om det står høgtalarar der som ikkje spelar, alt dette verkar inn på dynamikken.
Med unntak av nærfeltslytting (blir skikkelig plundrete i min stue), hvilke akustiske tiltak kan man bruke for å bedre/beholde et systems dynamiske egenskaper? Gjelder det som ellers å redusere førsterefleksjoner?
 
K

kbwh

Gjest
Jeg vil anta at skikkelig førsterefleksjonsdempning (10cm plater) vil gjøre mye av det samme som nærfeltslytting gjør, men her må den virkelige ekspertisen gjerne si Å NEIDA omnødvendig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.344
Antall liker
16.457
Sted
Østfold
Følelsen av dynamikk henger nøye sammen med at energien fra høyttalerne kommer så uendret som mulig frem til lytteren, og at refleksjoner og etterklang ikke får domminere lydbildet ved noen frekvenser.

Refleksjoner og romresonanser har en tendens til å bli såpass nivåmessig kraftige at de oppleves som dominante deler av lydbildet.

Bassområdet domineres ofte i svært stor grad av resonanser og refleksjoner. Det vi i praksis gjør med normalspredende høyttalere er å balansere refleksjoner og resonanser i bassen til vi får en meningsfylt klang snarere enn å fjerne refleksjoner og resonanser i bassen.

Det er helt essensielt for å få til en veldig god bassgjengivelse at man reduserer antallet og størrelsen på problemområdene for dernest å kunne jobbe med de plassene i rommet der problemene oppstår.

Det er også konstruksjonsavhengig hva man klarer å oppnå av prestasjoner i bassen. Dipoler og horn er generelt enklere å integrere. Med konvensjonelle høyttalere som er beregnet på å få mye hjelp fra rommet er det som regel langt vanskeligere å få dynamisk bass.
 
K

kbwh

Gjest
Det var jo en grei påminnelse om at det går en grense ved 200Hz eller så.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Følelsen av dynamikk henger nøye sammen med at energien fra høyttalerne kommer så uendret som mulig frem til lytteren, og at refleksjoner og etterklang ikke får domminere lydbildet ved noen frekvenser.

Refleksjoner og romresonanser har en tendens til å bli såpass nivåmessig kraftige at de oppleves som dominante deler av lydbildet.

Bassområdet domineres ofte i svært stor grad av resonanser og refleksjoner. Det vi i praksis gjør med normalspredende høyttalere er å balansere refleksjoner og resonanser i bassen til vi får en meningsfylt klang snarere enn å fjerne refleksjoner og resonanser i bassen.

Det er helt essensielt for å få til en veldig god bassgjengivelse at man reduserer antallet og størrelsen på problemområdene for dernest å kunne jobbe med de plassene i rommet der problemene oppstår.

Det er også konstruksjonsavhengig hva man klarer å oppnå av prestasjoner i bassen. Dipoler og horn er generelt enklere å integrere. Med konvensjonelle høyttalere som er beregnet på å få mye hjelp fra rommet er det som regel langt vanskeligere å få dynamisk bass.
Glimrende og forståelig forklart! Takker! :)
 
B

Back_Door

Gjest
Følelsen av dynamikk henger nøye sammen med at energien fra høyttalerne kommer så uendret som mulig frem til lytteren, og at refleksjoner og etterklang ikke får domminere lydbildet ved noen frekvenser.

Refleksjoner og romresonanser har en tendens til å bli såpass nivåmessig kraftige at de oppleves som dominante deler av lydbildet.

Bassområdet domineres ofte i svært stor grad av resonanser og refleksjoner. Det vi i praksis gjør med normalspredende høyttalere er å balansere refleksjoner og resonanser i bassen til vi får en meningsfylt klang snarere enn å fjerne refleksjoner og resonanser i bassen.

Det er helt essensielt for å få til en veldig god bassgjengivelse at man reduserer antallet og størrelsen på problemområdene for dernest å kunne jobbe med de plassene i rommet der problemene oppstår.

Det er også konstruksjonsavhengig hva man klarer å oppnå av prestasjoner i bassen. Dipoler og horn er generelt enklere å integrere. Med konvensjonelle høyttalere som er beregnet på å få mye hjelp fra rommet er det som regel langt vanskeligere å få dynamisk bass.
Dette hørtes meget interessant ut ;) ;D
 
B

BjornE

Gjest
Har en stue på 80m2, 18 stk 5 1/2 fulltoneenheter. Det gir virkelig fulltone, nøytral og uanstrengt lyd fra 20 til 20 khz. Dette systemet funker på all slags musikk. Med korrekt bass.

I et annet rom, 20 m2, har jeg Tandberg Studio monitor med 12" bass, 2" dome mellomfrekvens og 2*1" diskant. Dette funker utrolig bra på "gammel" musikk, 70 tallet.

Helt klart har 12" en innebygget loudness funksjon som funker på musikk fra sin tid. Men duverden så treg og voldsom bassen er.

En grei sammenligning er plastikk sprengstoff for 5 1/2" systemet og svartkrutt for 12" systemet.

Helt opplagt at de små enhetene gir nok - og totalt ufølsomt, de gjengir det som ligger på disken! De store - vel det er sjarmerende lyd, Elvis er virkelig konge her, men moderne techno blir bare rot.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Har en stue på 80m2, 18 stk 5 1/2 fulltoneenheter. Det gir virkelig fulltone, nøytral og uanstrengt lyd fra 20 til 20 khz. Dette systemet funker på all slags musikk. Med korrekt bass.

I et annet rom, 20 m2, har jeg Tandberg Studio monitor med 12" bass, 2" dome mellomfrekvens og 2*1" diskant. Dette funker utrolig bra på "gammel" musikk, 70 tallet.

Helt klart har 12" en innebygget loudness funksjon som funker på musikk fra sin tid. Men duverden så treg og voldsom bassen er.

En grei sammenligning er plastikk sprengstoff for 5 1/2" systemet og svartkrutt for 12" systemet.

Helt opplagt at de små enhetene gir nok - og totalt ufølsomt, de gjengir det som ligger på disken! De store - vel det er sjarmerende lyd, Elvis er virkelig konge her, men moderne techno blir bare rot.

Meget interessant!



9X6 1/2" er det kanskje snakk om per side, og bassrespons ned til 25 hz -3dB?

Har du noen linker med bilder av høyttalerne, lurer på om jeg fikk demo av dem på Plaza for noen år siden?

Dag :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.617
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
.......I et annet rom, 20 m2, har jeg Tandberg Studio monitor med 12" bass, 2" dome mellomfrekvens og 2*1" diskant. Dette funker utrolig bra på "gammel" musikk, 70 tallet..........
Jeg hadde disse i flere år.

I dag er konklusjonen enkel:

Det finnes utrolig mengder av høytalere som gir lytteglede i forhold til Tandberg.

Aldri mer !!! Tandberg høytalere !!!
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.617
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
...........Har en stue på 80m2, 18 stk 5 1/2 fulltoneenheter. Det gir virkelig fulltone, nøytral og uanstrengt lyd fra 20 til 20 khz. Dette systemet funker på all slags musikk. Med korrekt bass.
.
Det er ikke mulig!

Uansett hvor mange 5¼ elementer du bruker..........du har ikke respons på 20Hz som er verdt å snakke om.

Derfor har du heller ikke korrekt bass.....

Legg ut et diagram av frekvensresponsen fra 80Hz og nedover, så kan vi vurdere påstandene dine....... ;D
 
Topp Bunn