Vi hører med ett "hornsystem" ... (Øret)
Og snakker med ett "hornsystem" (Munnen)...
Jeg tror det er så enkelt...
Man kan komme MEGET nerme med "overflate" vibratorer ... men ikke helt imål.
Og hjernen hører med en gang hva som lager lyden!
Kall meg enn krakk... det liker jeg!
Hva er det værste for "standard" høyttalere å rekreere? Horninstrumenter, eller instrumenter med enorm lydlagende flate! Hvorfor? Si det ... hadde jeg visst det så hadde jeg vel allerede sagt det tror jeg!
Men jeg synes denne "horny" greia er ganske plausibel jeg da!
Nå til noe litt morsomt om horn...
De lager ikke alle frekvenser i samme plan i "munnen på hornet" !!!
Bare prøv med å holde ett ark forar munnen mens du lager en "A" lyd om du ikke tro meg!
De lavere frekvenser "dirrer" nær hornåpningen ... de høyere står å lager "trykk" lenger ifra hornmunnen!!!
Men siden Hornet buer utover genereres lydtrykket på samme sted i hornet... men tykkelsen på dette området varierer
med frekvensen.... tenk deg en lydskive i hornmunnen... med forhøyet trykk i lufta... eller forminska da...
Dette gjør at siden det er ett område med "luft" som genererer lyden ifra hornet, så kan det eksistere mange flere harmoniske i lydbildet, enn ifra en vanlig flat membran... Tada!!! + det at membranet inni hornet beveger seg mindre...
"honk" kommer av att trykk gradieringen utvider seg i feil "buesegmentform." Dette betyr da att skiven som genererer
lyden får en resonans til å oppstå i godset som kommer med ett uønsket tillegg i lyden som ikke kommer ifra membranet som sitter i hornet... enkelt sagt... (en av faktorene)
Vi snakker med "honk" ...
Lag en lyd, før arket flatt mot munnen... jo høyere lyd, jo lenger ifra munne begynner arket å dirre ...
Så brainiacs... hvorfor?
mvh