Dynamikk & realisme :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
God aften, kjære musikkvenner :) Sitter her og koser meg med en Tracy Chapman CD jeg kjøpte brukt for noen dager siden. Når jeg hørte raskt igjennom den på butikkens ghettoblaster syntes jeg den låt litt tamt, flatt, kjedelig & uengasjert, men bestemte meg for å gi den ærlig sjanse likevel...... Etter å ha hørt på den hjemme et par dager både hører & forstår jeg bedre & bedre hvor basalt viktig det er med et anlegg som formidler MUSIKKEN på en dynamisk & realistisk måte, musikken bare flyter ut av anlegget mitt, & gir meg følelsen & opplevelsen av at Tracy spiller "live" i stua mi, du verden for en fantastisk musiker, vokalist, komponist & arrangør hun er, skiva heter New beginning btw :D

Man kan påstå hva man vil, men billige anlegg med billige komponenter i et dårlig rom vil ALDRI klare å gjengi musikken like bra, eller bedre enn et godt anlegg med matchede komponenter i et rom med optimalt tunet akustikk, pga at det hverken har de kvalitetsmessige eller teknologiske forutsetningene for å gjøre det. Jeg skal ikke påstå at man nødvendigvis trenger et like dyrt, eller dyrere anlegg enn det jeg har for å oppleve det, men jeg vil tro at man iallefall må ut med 15 K for et anstendig anlegg, i den grad det er signifikant ca 10 % av hva mitt ville kostet nytt.

Sånn sett synes jeg litt synd på de som er fornøyd med en ghettoblaster fra Europris til 149 kr & hardnakka påstår at det IKKE er forskjell, de skulle bare visst hvilke vidunderlige MUSIKK opplevelser de går glipp av ;) Dessverre tror ofte jeg det enten er manglende vilje til å høre forskjell / innrømme det, & / eller manglende lyttetrening. Hjertelig takk for oppmerksomheten, en forts. vakker aften i MUSIKKENS tegn ønskes dere alle :)

Mvh :)

Mellomstua

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2008
Antall liker
123
Sted
Båstad
Torget vurderinger
4
"Liker"

Flott innlegg :) tror du har veldig rett i det du sier :)
Ha en fin kveld og hør godt etter :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.288
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Et to-egget sverd det derre...

Jeg har ofte opplevd at musikk spiller mere musikk gjennom en reiseradio enn et hifi-superduper-highend anlegg som koster skjorta. Ofte er det mere dynamikk, realisme og ekthet i en singlespeaker-onepointsource reiseradio enn et dårlig sammensatt og dårlig matchet 100.000 kroners anlegg.

IMHO! ;)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Mellomstua skrev:
"Liker"

Flott innlegg :) tror du har veldig rett i det du sier :)
Ha en fin kveld og hør godt etter :)

Hjertelig takk, ditto :) Jepp, lytter & nyter så det holder, & vel så det her jeg ;)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Kabeldragern skrev:

Jeg har ofte opplevd at musikk spiller mere musikk gjennom en reiseradio enn et hifi-superduper-highend anlegg som koster skjorta. Ofte er det mere dynamikk, realisme og ekthet i en singlespeaker-onepointsource reiseradio enn et dårlig sammensatt og dårlig matchet 100.000 kroners anlegg.

IMHO! ;)
Jepp, er klar over det, men så var det dette med matching & akustisk tuning etc da, vettu ;) Har hørt dyrere anlegg enn mitt som var boooring for den saks skyld, som sagt så påstår jeg ikke at dyrest nødvendigvis alltid er best ;) Jeg er uansett meget fornøyd med matchinga & ikke minst synergien i anlegget mitt, men skal tune & optimalisere akustikken ytterligere ;)

Uansett er dette basert på MIN subjektive opplevelse... like it or not, but thats the fact ;) En vakker aften ønskes deg :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
azzawaba skrev:
Dette burde vært skrevet i stein!!! :D
Hjertelig takk for det, pent sagt av deg :) En forts. vakker aften ønskes deg :)

Mellomstua

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2008
Antall liker
123
Sted
Båstad
Torget vurderinger
4
Kabeldragern skrev:

IMHO! ;)
Så du mener Mono har kommet for og bli ?
Er sikkert mange reiseradior som låter bra , men tviler på at det er noe særlig bedre enn et hundretusenkronersanlegg.....:p

Men skal hellere ikke lage noen stor debatt om dette her :)

Så folkens : Hør på det dere liker , dermed basta ;)

Ha en flott kveld

Hilsen Øyvind

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Mellomstua skrev:
Kabeldragern skrev:

IMHO! ;)
Så du mener Mono har kommet for og bli ?
Er sikkert mange reiseradior som låter bra , men tviler på at det er noe særlig bedre enn et hundretusenkronersanlegg.....:p

Men skal hellere ikke lage noen stor debatt om dette her :)

Så folkens : Hør på det dere liker , dermed basta ;)

Ha en flott kveld

Hilsen Øyvind
Tja, smak & behag vettu, hvis man er happy med en monoplastbox fra Europris til 149 er det greit nok for meg, men som du sikkert vet minst like godt som meg glemmer mandet aldri når man først opplevd hva et SERIØST anlegg kan gjøre med musikken...... ;) En vakker aften ønskes deg :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
& nu nytes Joe Satriani / Surfing with the alien, ekke akkurat mindre fett det heller, ca like fett som å høre han live som jeg har vært så heldig å gjøre 3 ganger...... yammy... ;D ;D ;D

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.393
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:

IMHO! ;)
Ja, du har nok rett - men det er kanskje ikke rart at et dyrt dårlig matchet oppsett leverer dårlig lyd...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.288
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Kabeldragern skrev:

IMHO! ;)
Ja, du har nok rett - men det er kanskje ikke rart at et dyrt dårlig matchet oppsett leverer dårlig lyd...
Med utgangspunkt i min påstand vil jeg hevde at matching av komponenter, både elektrisk og akustisk, er et alt-omgripende moment på veien til god musikkgjengivelse.
Det er her mange bommer...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.393
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Ludo skrev:
Kabeldragern skrev:

IMHO! ;)
Med utgangspunkt i min påstand vil jeg hevde at matching av komponenter, både elektrisk og akustisk, er et alt-omgripende moment på veien til god musikkgjengivelse.
Det er her mange bommer...
Helt enig! ;)

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Som nevnt er det ingen garanti at en masse testvinner komponenter satt sammen vil låte bra.
Da kan lett en Tivoli-radio lett høres mere balansert og engasjerende ut :)

Matching er alfa-omega!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trodde en ikke fikk realisme og ihvertfall dynamikk uten å ha horn jeg... 8)...Ok, poenget er vel , som det nevnes, matching og læring...Det tar tid, men det er gøy..Og til tider dyrt... ;D

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.950
Torget vurderinger
49
Min mening er at med et 100k+ anlegg lures(tvinges) mange til å lytte på anlegget ,mens med en reiseradio eller radioen i bilen for den saks skyld er det lettere å lytte til musikken ;)

Lytt til musikken folkens ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
DoMentor skrev:
Sånn sett synes jeg litt synd på de som er fornøyd med en ghettoblaster fra Europris til 149 kr & hardnakka påstår at det IKKE er forskjel
Folk med slike er gjerne ikke så interessert i god lyd i utgangspunktet. kona, for eksempel, synes det er akkurat like fint å høre på musikken sin gjennom ipod nano stappet i JBL dock/høyttaler-dingsen sin som fra anlegget mitt, og koser seg med musikken likevel. Det blir jo befriende billig for de som har det sånn, om ikke annet. :)

Topp Bunn