Dynamikk- hva er det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.838
    Sted
    Østfold
    Dynamikk er fravær av forvrengning, men opplevelsen av dynamikk henger også nøye sammen med frekvensrespons og spredningsmønster.
    Nei, akkurat dette harmoner faktisk ikke med noen kjent definisjon av begrepet dynamikk. Et enkelt og greit utgangspunkt, fra Wiki:
    Dynamikk (musikk) = styrkegrader i lyd
    Du må huske at alt som påvirker dynamikken negativt også måler som en eller annen form for harmonisk eller intermodulasjonsforvrengning. Jeg mener definisjonen du hentet frem gjelder for musikk, mens for å gjengi nettopp dette er man avhengig av nettopp lav forvrengning.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ja, det er det ikke vanskelig å være enig i. Mitt poeng var mer det at det er forskjell på hva som skal til for å skape dynamikk, og hva dynamikk i seg selv er.

I alle tilfeller er dynamikk en beskrivelse av forskjeller, et eller annet som er i endring, uansett om vi snakker om en dynamisk personlighet eller et musikalsk uttrykk.
    Når spørsmålet er stilt så åpent kan jo like gjerne svaret være "det er forskjellen på det lyseste og det mørkeste området på skjermen".

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.363
    Torget vurderinger
    2
    Du må huske at alt som påvirker dynamikken negativt også måler som en eller annen form for harmonisk eller intermodulasjonsforvrengning. Jeg mener definisjonen du hentet frem gjelder for musikk, mens for å gjengi nettopp dette er man avhengig av nettopp lav forvrengning.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ja, det er det ikke vanskelig å være enig i. Mitt poeng var mer det at det er forskjell på hva som skal til for å skape dynamikk, og hva dynamikk i seg selv er.

I alle tilfeller er dynamikk en beskrivelse av forskjeller, et eller annet som er i endring, uansett om vi snakker om en dynamisk personlighet eller et musikalsk uttrykk.
    Når spørsmålet er stilt så åpent kan jo like gjerne svaret være "det er forskjellen på det lyseste og det mørkeste området på skjermen".
    Det kan det, men dette er tross alt et hifi-forum! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn