Dybde på godt og vondt - Her kan vi dele opplevelser.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.205
Sted
Langesund
Snickers-is lurte på om det ikke hadde vært litt kult om vi lagde en tråd om nettopp dybde, der vi poster ulike spor vi har erfaring med, plukker ut et bestemt instrument en bestemt plass i sporet, og oppfordrer andre til å fortelle hvor i lybdildet det havner hos dem. Kunne vært en interessant øvelse for å se hvilken grad av konsensus vi har på dette området.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.784
Antall liker
913
lite som slår dipol på den biten.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her gikk det tregt. Jeg mangler mye på dybde hos meg pga plassering av alt som er viktig, men denne låten må vel kunne brukes til noe?

 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Prater vi dybde som i illusjon eller reell dybde som i opptak?
Eller begge kanskje?
Plassering av instrumenter og vokal er finurlige greier, og jeg opplever at opptak og mix er helt avgjørende for en god opplevelse som kan likes.
Da er hele den visuelle rammen i 180 graders radius viktig for meg, hvor hele denne delen av lydbildet er viktig for en god opplevelse.
Scaling av rommet er det opptaket ofte som avgjør.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.205
Sted
Langesund
Alt er jo en illusjon. Vi sakker vel om opplevelsen av romstørrelser og forskjellige instrumenter/stemmers plassering foran deg i lydbildet.
Hvorfor ikke 360 grader?

Skal komme noen kutt etter hvert. Bare for å se om det er enighet
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg er jo enig i det, men prøvde å skille mellom feks. meg selv som har 110 fra baffel til frontvegg, og de som har en halv dagsmarsj:)
360 funker også bra om miks og opptak tillater det.
Gjør det! Skal grave litt jeg også etterhvert.
 
M

MarkusH

Gjest
Denne tråden burde vel kanskje omhandle mer enn bare dybde, men også plassering av instrumenter/vokal på forskjellige låter? Tracy Chapman med albumet med samme navn har jo en rekke låter med god dybde (er vel typisk demo-musikk også). Jeg kom over ei fin demolåt en dag, Reinhart Buhr - Movement 2 (live), her var det flere, men jeg hørte først på Illusion, noe uvanlig lydbilde hos meg.
 
L

Lassencad

Gjest
Mange optagelser har hverken dybde/Tydelig placering af instrumenter/vokal.
Er dog indehaver af flere optagelser hvor man har opfanget meget og man har følelsen af at de er tilstede i stuen .
Især en optagelse fra 1962 Live Opera. På et tidspunkt bliver alle instrumenter stille og i få sekunder høre man kun baggrundsstøj fra salen. Så begynder baryton at synge Dyyyb dyb stemme. Imens han synger går han frem imod mikrofonen man høre gulvbrædderne give efter og stemmen bliver kraftigere og kraftigere og kommer tættere på . Til sidst er han helt fremme ved mikrofonen og når man sidder i helt mørke er det som om han står lige frem for mig. Giver kuldegysninger hver gang. :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.205
Sted
Langesund
Opplever at tydelig plassering av instrumenter og vokal forekommer på det meste av opptak. Dybde er ikke på alt.
Veldig mange vokalopptak der jeg fornemmer personen lys levende foran meg.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.205
Sted
Langesund
Husker ikke men det kan jeg finne ut i morgen. Da gir jeg sang og tid.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Opplever at tydelig plassering av instrumenter og vokal forekommer på det meste av opptak. Dybde er ikke på alt.
Veldig mange vokalopptak der jeg fornemmer personen lys levende foran meg.
Etter at jeg fikk muligheten til å fasekorrigere ht ble alt meget annerledes.
Jeg har muligheten til å slå denne av å på "on the fly" og enkelte ganger lurer jeg på om det er samme låta jeg hører på😃
Markant forskjell mao.
Har også samme erfaring som deg.

Hey Joe - Ole Staveteig

Her er det nesten så han gaper over deg, du ser hvertfall drøvelen.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
The Weavers: Reunion At Carnegie Hall fra 1963 har både dybde og bredde. En ganske fascinerende innspilling hvor musikerne er plassert rundt omkring på scenen.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
From the top of my head, og i et forsøk på å bidra med noe som er litt mindre ihjelspilt enn en del av de åpenbare låtene/skivene som kommer til å bli foreslått her... Skal vi lete etter opptak med dybde, må det imo være opptak som er gjort live. Enten på scene eller i studio. Her er to live opptak som i hvertfall hos meg har fin dybde:


Band of horses.PNG


Blue October.PNG


Erlend Ropstad er nok et eksempel på et studio produsert dypt lydbilde (en antakelse) der dybden er en del av Erlends sound. Liker godt både artist og produksjoner:
Erlend Ropstad.PNG
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Etter at jeg fikk muligheten til å fasekorrigere ht ble alt meget annerledes.
Jeg har muligheten til å slå denne av å på "on the fly" og enkelte ganger lurer jeg på om det er samme låta jeg hører på😃
Markant forskjell mao.
Har også samme erfaring som deg.

Hey Joe - Ole Staveteig

Her er det nesten så han gaper over deg, du ser hvertfall drøvelen.
Tenker du da på den med Ole Paus på vokal?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Mercedes Sosa på Misa Criolla, Kyrie. Når koret kommer inn, har en en helt enorm høyde og dybde.

Mvh
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Mama Look A Boo Boo - 2min 25sek
Dersom han oppleves å stå bak deg, må jo det bero på to ting: 1. fasefeil i opptaket, 2. fasekorrekt gjengivelse (sånn at fasefeilen i opptaket kommer ut sånn den var innspilt)
På den måten kan vi lure sanseapparatet til å oppleve at noe står bak oss.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har nokre med lydbilde eg ofte brukar for å høyre etter sånt.
For ordens skuld - eg referer til vinylplater om ikkje anna er nemnt. Nokre interessante plater kan vere:
- RCA LSC 2446 - Scherazade. Denne definerer veldig godt eit stort symfonisk orkester og fiolinsolisten.
- Ole Paus; Goman og Blues for Pyttsan Jespersens pårørende
Og "Ole Bull Show" Der Gunnar Bull Gundersen samarbeider med Ole Paus. Heilt utruleg. Legg også merke til applausen
- Cornelis Vreeswijk, ikkje den aller fyrste, men dei fire neste platene.
- Aunt Mary: Janus
- Simax 003: Schubert kvintett.
- Supertramp Even in the Quietest og Crime of
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.205
Sted
Langesund
På kuttet mitt har jeg han på midten når han klarer å stå i ro.
Omtrent samme sted som på det kuttet du nevner. Gitar forsiktig men godt "synlig" litt bak venstre høyttaler. Resten av orkesteret ligget fordelt i bredde litt utenfor høyttaler til høyttaler, men ennå et hakk lengre unna
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høyrde ein gong Sunnivakoret og "Altiplano" synge dette verket i ei kyrkje. Koret (eit samarbeidsprosjekt av tre "normale" kor) var stilt opp i eit malestillas som gjekk nesten heilt til taket i kyrkja. Altiplano-bandet frå Argentina hadde inngåande kunnskap om musikkverket, og spelte utanåt. Og trass i manglande utsynging på norske koramatørar, gjorde kjøtvekta av denne Marshallveggen av eit kor eit uutsletteleg inntrykk som ikkje eingong Philipsutgåva kan måle seg med...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
På kuttet mitt har jeg han på midten når han klarer å stå i ro.
Omtrent samme sted som på det kuttet du nevner. Gitar forsiktig men godt "synlig" litt bak venstre høyttaler. Resten av orkesteret ligget fordelt i bredde litt utenfor høyttaler til høyttaler, men ennå hakk lengre unna
Det ser ut som eg har ei lita skeivstilling av lytterommet mitt. Er det fleire som opplever vokalen på Liza i sentrum? Eller skal han vere til høgre? Må kanskje justere pickupen litt - held på å teste ut ein ny ein...
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.205
Sted
Langesund
Dersom han oppleves å stå bak deg, må jo det bero på to ting: 1. fasefeil i opptaket, 2. fasekorrekt gjengivelse (sånn at fasefeilen i opptaket kommer ut sånn den var innspilt)
På den måten kan vi lure sanseapparatet til å oppleve at noe står bak oss.
Bare et lite øyeblikk da har er på farten på scenen. Kommer vel innenfor andre mikrofoners opptakssektor.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.205
Sted
Langesund
Eg finn ikkje dette, men så er høgtalarane mine ikkje spesielt gode til pinpointing.
Ingenting å trakte etter heller og denne formen for intens lytting etter plasseringer er ikke veldig givende. Lydbilde kommer stadig lengre ned på listen over viktige ting for en god musikalsk opplevelse
 
L

Lassencad

Gjest
Ingenting å trakte etter heller og denne formen for intens lytting etter plasseringer er ikke veldig givende. Lydbilde kommer stadig lengre ned på listen over viktige ting for en god musikalsk opplevelse
Fuldstændigt enig :)
 
Topp Bunn