Dybde på godt og vondt - Her kan vi dele opplevelser.

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Mange optagelser har hverken dybde/Tydelig placering af instrumenter/vokal.
Er dog indehaver af flere optagelser hvor man har opfanget meget og man har følelsen af at de er tilstede i stuen .
Især en optagelse fra 1962 Live Opera. På et tidspunkt bliver alle instrumenter stille og i få sekunder høre man kun baggrundsstøj fra salen. Så begynder baryton at synge Dyyyb dyb stemme. Imens han synger går han frem imod mikrofonen man høre gulvbrædderne give efter og stemmen bliver kraftigere og kraftigere og kommer tættere på . Til sidst er han helt fremme ved mikrofonen og når man sidder i helt mørke er det som om han står lige frem for mig. Giver kuldegysninger hver gang. :)
Men det er da ikkje naturleg at ein operasongar står tett attmed. I ein sal vil avstanden mellom sena og lyttarane alltid vera stor. Songarane kjem ikkje ned i salen. Eg ser det som eit problem når songarane kjem for tett på mikrofonane. Det er vel grunnen til at eg ikkje likar "drøvelmikrofonar" (stormikrofonar plasserte tett på songaren).
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Antar at dette er den nummererte (12500 eksemplarer) The Doors "Vinyl Box"? Jeg har den, men dette hører hjemme i en annen tråd.....
Etter det jeg vet var denne innom det digitale domenet på veien og ikke pure analogue som AP utgaven. Men enig, vi roter vel til denne tråden....
 
L

Lassencad

Gjest
Men det er da ikkje naturleg at ein operasongar står tett attmed. I ein sal vil avstanden mellom sena og lyttarane alltid vera stor. Songarane kjem ikkje ned i salen. Eg ser det som eit problem når songarane kjem for tett på mikrofonane. Det er vel grunnen til at eg ikkje likar "drøvelmikrofonar" (stormikrofonar plasserte tett på songaren).
Nej
Man ville aldrig opleve det i en sal på sammen måde. Vores øre er ikke nær fokuserende som en mikrofon er.
Men det ændre ikke på at det er imponerede at lytte til. Eller det synes jeg det er :)
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Nej
Man ville aldrig opleve det i en sal på sammen måde. Vores øre er ikke nær fokuserende som en mikrofon er.
Men det ændre ikke på at det er imponerede at lytte til. Eller det synes jeg det er :)
Merkeleg. Eg finn det unaturleg og slett ikkje imponerande. Men eg likar heller ikkje studioopptak.
 
L

Lassencad

Gjest
Merkeleg. Eg finn det unaturleg og slett ikkje imponerande. Men eg likar heller ikkje studioopptak.
Jamen der er da heller ikke naturligt :) På nogen måde.
Men det er da imponerende at ens anlæg kan give en en fornemmelse af at være tilstede . Kan gengive det mikrofonen faktisk samler op.
Skal jeg vægle imellem at sidde foran mit anlæg eller gå i Teater for at lytte til eks Wagner er jeg da ikke et sekund i tvivl :)
Alt optagelse har intet med virkeligheden/Naturlighed at gøre. På nogen måde. Her ved jeg allerede at mange er uenige med mig. Men sådan opfatter jeg optagelse/gengivelse af lyd/musik :)
Ps. Den optagelse jeg nævner er IKKE en studio optagelse
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Eg skjønar at du ikkje meinte studioopptak, men når songarane er for tett på mikrofonen er det nokre likheiter.
 
L

Lassencad

Gjest
Eg skjønar at du ikkje meinte studioopptak, men når songarane er for tett på mikrofonen er det nokre likheiter.
Nu er det jo lidt svært at bedømme hvor tæt han var på denne mikrofon :) :) :)
Min pointe med denne optagelse var bare det at man fik denne oplevelse af at han gik fra bag scenen til fronten af den altså imod publikum . Intet andet :)
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Nu er det jo lidt svært at bedømme hvor tæt han var på denne mikrofon :) :) :)
Min pointe med denne optagelse var bare det at man fik denne oplevelse af at han gik fra bag scenen til fronten af den altså imod publikum . Intet andet :)
I samband med teater og drama kan kanskje slike effektar vera artige, men ikkje for musikk.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Her gikk det tregt. Jeg mangler mye på dybde hos meg pga plassering av alt som er viktig, men denne låten må vel kunne brukes til noe?

Men det kan jo høres selv på en mobil. Men hvem pokker gider lytte på det der mere end et minut.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Men det kan jo høres selv på en mobil. Men hvem pokker gider lytte på det der mere end et minut.

Kunne vært riktig bra det der om de hadde kutta ut de som spiller bordtennis i bakgrunnen.... :LOL:
 
M

MarkusH

Gjest
Men det kan jo høres selv på en mobil. Men hvem pokker gider lytte på det der mere end et minut.
For de som liker trance/techno/house etc så er det der innafor (undertegnede er stor fan av sjangeren). Deep House er en av favorittsjangerne mine, f.eks Kuba - Raw er et morsomt spor, albumet Animalia kjøpte jeg på CD for 8 måneder siden. :)
Mitt beste møte med Bubbles var på Martin Logan Montis og Burmester ;)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.606
Antall liker
14.534
Sted
Langesund
Hvordan oppleves denne mon tro?
Gloomy Sunday på platen Just A Luky So and So med artisten Charles Brown
Siden ingen andre tok sjansen på å si noe, kan jo jeg prøve meg.
Begynner med piano som ligger fremst i lydbildet og det ligger fra midten og mot høyre på omtrent 4-5 meters avstand. Lyse tangenter ut mot høyre.
Så kommer saksofonen inn litt på innsiden av venstre høyttaler. Opplever den en del dypere i lydbildet og den har også mer klang, 7- 8 meter
Stemmen kommer inn litt til venstre for midten omtrent der piano står i dybden.
Etter hvert kommer strykerne inn som en fin dus over det hele med klang i hele lydbildes bredde men med en tydelig fokus på plassering i retning saksofonen bare et stykke lengre bak.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.729
Antall liker
21.583
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I samband med teater og drama kan kanskje slike effektar vera artige, men ikkje for musikk.
Opera er musikk. Og teater. Og drama. :)
Noe av det mest fascinerende som er gjort i så måte er den første komplette innspillingen av Wagners Das Rheingold fra 1958. Solti på Decca, med Flagstad som Fricka. De hadde, om jeg husker riktig, 6 kanaler, og for å få til scenebevegelse måtte sangerne flytte på seg. Panoreringen var fast, for sangermikrofonene tok også opp orkesteret.

De fleste spektakulære opplevelser jeg har hatt av dybde (og høyde) i lydbildet hatt sin årsak i feil i gjengivelsen: Frekvensgangavvik, store fase/tidsavvik og rombidrag.
 
S

Syncrolux

Gjest
Skal man ha spektakulær romfølelse er det kun en ting gjelder - multikanals opptak.
 
M

MarkusH

Gjest
Skal man ha spektakulær romfølelse er det kun en ting gjelder - multikanals opptak.
Det er jeg enig med deg i, vet ikke om det er tilfelle eller noe jeg innbiller meg, men Lee Ritenour's Overtime på Blu-ray spiller med fin separasjon i de forskjellige kanalene hos meg. ;)
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.675
Antall liker
4.123
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Siden ingen andre tok sjansen på å si noe, kan jo jeg prøve meg.
Begynner med piano som ligger fremst i lydbildet og det ligger fra midten og mot høyre på omtrent 4-5 meters avstand. Lyse tangenter ut mot høyre.
Så kommer saksofonen inn litt på innsiden av venstre høyttaler. Opplever den en del dypere i lydbildet og den har også mer klang, 7- 8 meter
Stemmen kommer inn litt til venstre for midten omtrent der piano står i dybden.
Etter hvert kommer strykerne inn som en fin dus over det hele med klang i hele lydbildes bredde men med en tydelig fokus på plassering i retning saksofonen bare et stykke lengre bak.
Vokal ligger fremst. Han står rett foran meg
Piano som beskrevet men bak vokal til høyre.
Sax bak til venstre som du beskriver men 50 cm til høyre for ht.
Når strykerne kommer beveger sax seg litt mer mot midten, strykerne er langt bak i lyden, og strekker seg til tider forbi yttersiden på venstre taler.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.675
Antall liker
4.123
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
For de som liker trance/techno/house etc så er det der innafor (undertegnede er stor fan av sjangeren). Deep House er en av favorittsjangerne mine, f.eks Kuba - Raw er et morsomt spor, albumet Animalia kjøpte jeg på CD for 8 måneder siden. :)
Mitt beste møte med Bubbles var på Martin Logan Montis og Burmester ;)
Animalia var syk. lyd 360 grader
 
P

parafinoksen

Gjest
Den beste dybdeopplevelsen generelt sett får jeg når jeg bruker Joachim Gerhards (Audio Physic) oppsett. Blir på en måte nærfeltslytting, men med hodet bare noen få cm fra bakveggen. Du unngår forstyrrende refleksjoner (på grunn av HTs avstand til vegger og at du kan spille mye lavere), du får basstrykket, og du får hele det tomme rommet foran deg. Selv med budsjett-hifi-en mitt bare forsvinner høyttalerne. Er så du kan strekke ut hånda og ta på musikere og instrumenter.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det ene utelukker absolutt ikke det andre og det andre utelukkerabsolutt ikke det ene. Twertimot, har man riktig hardware gjør den alt og sourcfilen fremstår som akkurat det den er.

Beste pinpointinga eg har høyrt er anten med Knut Vadseth eller hos JBH ein gong eg var på besøk. Men beste lydbildet, det høyrer eg på no...
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.606
Antall liker
14.534
Sted
Langesund
Vokal ligger fremst. Han står rett foran meg
Piano som beskrevet men bak vokal til høyre.
Sax bak til venstre som du beskriver men 50 cm til høyre for ht.
Når strykerne kommer beveger sax seg litt mer mot midten, strykerne er langt bak i lyden, og strekker seg til tider forbi yttersiden på venstre taler.
Ja, Sax ca 50 cm innenfor. Stemme 10 cm til venstre for midt(grunnet en dipp på høyre ørets hørsel). Sax står klippefast hele kuttet.
Og som du sier, er strykere godt ut til venstre.

Hadde jeg hørt dette på en snickers-is måte, der mesteparten hadde vært mellon høyttalere og nesetipp hadde jeg hivd anlegget ut og begynt på nytt igjen.
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
:)

Hadde jeg hørt dette på en snickers-is måte, der mesteparten hadde vært mellon høyttalere og nesetipp hadde jeg hivd anlegget ut og begynt på nytt igjen.
[/QUOTE]

Spændende læsning
Kan du uddybe det lidt mere?
 
L

Lassencad

Gjest
Han opplevde det litt annerledes en det jeg gjør. Dette er jo tilpasset mine ører og begrensninger, men jeg er fornøyd og det er jo det som er viktigst:)
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/8x12_toms-anlegg.30677/page-284#post-3162104
Okay
Det kan vel ikke være anderledes .... Dette er jo tilpasset mine ører og begrensninger, men jeg er fornøyd og det er jo det som er viktigst:)
Et sted vil det jo også være mærkeligt hvis du endte op med den lyd snickers-is kan lide.
Jeg har min lyd. Har ikke hørt samme lydgengivelse andre steder ikke alle kan lide den men jeg er tilfreds. Sådan synes jeg det burde ende op for alle der nyder musik. Man har helt sin egen lyd :)
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.606
Antall liker
14.534
Sted
Langesund
Jeg tror nok mitt anlegg føles noe mer på, med hørselen intakt. Jeg har en ganske god dipp i øvre mellomtone.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Har jeg også og tror det er en skade jeg har påført mig selv ved at bore en masse huller i diverse materialer uden høreværn. Men hjernen kan korrigere for meget.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Er ikke Jennifer Warnes - ballad of the runaway horse en slik referanselåt? Mener det finnes et skjema på hvor de forskjellige instrumentene og lyden skal befinne seg. Fant ikke det i farten.

 
L

Lassencad

Gjest
Har jeg også og tror det er en skade jeg har påført mig selv ved at bore en masse huller i diverse materialer uden høreværn. Men hjernen kan korrigere for meget.
Jep :)
vores hjerne manipulere med os blandt andet ved nydelsen af musik :)
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Er ikke Jennifer Warnes - ballad of the runaway horse en slik referanselåt? Mener det finnes et skjema på hvor de forskjellige instrumentene og lyden skal befinne seg. Fant ikke det i farten.
Referanse? Det må være fra 6.30 og utover.. resten var flatt med en sær høyredreining - særlig i starten ;)
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Var det denne du tenkte på inToshen? En bedre produksjon og en bedre låt, isåfall gir det mening;

 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Var det denne du tenkte på inToshen? En bedre produksjon og en bedre låt, isåfall gir det mening;

Et slik skjema ja, men feil låt på riktig plate. Skitt au, kjedelig musikk uansett! Kom på låta når jeg husket ex hippi blåseren under.

 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.832
Antall liker
957
såg den talen der tidligere og det må vær noe av det dummeste jeg har har hørt. :ROFLMAO: en time babbel om høyttalerplassering som ikke akkurat er rakettforskning..fyren jobbet med plassering i 6mnd!? ikke en fjert vitenskapelig, nesten ikke et ord om akustisk design i høyttalere engang. oh boy
"speaker placement on the inch scale is nonsense" - siegfried linkwitz
 
Topp Bunn