Dvo?áks genialiteter

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.079
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forsøker meg på en generell Dvo?áktråd.
Wikipedia om Dvo?ák.

Jeg trenger kjøpehjelp i kammermusikken, spesielt "Amerikansk" strykekvartett, "Cypresser" og Strykekvintetten.

Kjør på. :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.654
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dvoraks genialiteter

Panocha-kvartetten på Supraphon. Mulig den finnes i en boks. Suk Trio i trioene. Ferdig arbeid.

Start med de to siste kvartettene (nr 13 & 14) og Dumkytrioen.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
I "gamle dager" var det vel "opplest og vedtatt" at det var Praha-kvartetten på DG som gjaldt i strykekvartettene. Disse finnes vel på en billigboks nå.
Jeg skal ikke uttale meg om denne innspillingen er bedre enn Panochas på Supraphon, men jeg tror ikke du vil bli misfornøyd med noen av disse to innspillingene.
Og Suk-trioen i klavertrioene er "bankers".

Ellers må jeg jo si at da jeg så trådens tittel leste jeg den som "Dvoraks genitalier" og lurte på hva i all videste dette var...

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.079
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Ellers må jeg jo si at da jeg så trådens tittel leste jeg den som "Dvoraks genitalier" og lurte på hva i all videste dette var...
Gjort med overlegg. ;D

Takk så langt!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dvořáks genialiteter

Jeg er overbegeistret for Suk-trioen, og forsåvidt alt jeg har hørt fra Josef Suk. Jeg har de på originale LP'er, og det var en tid hvor jeg grabbet grådig til meg alt Suk gjorde for Supraphon.

Imidlertid; jeg har også bl.a noen Dvorak-trioer med Smetana-trioen;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//SU38722.htm

.. som liksom har vært det store i det siste, plenty awards og greier. Selv om jeg liker Suk Trio best, så er Smetana litt mer rock&roll. Jeg synes det blir litt mye sprut jeg; og foretrekker som sagt Suk Trio.
Men slik jeg kjenner Valentinos smak for ensembler, så skulle det ikke forbause meg om han ville ha foretrukket Smetana!

Mvh Vidar P

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
otare skrev:
Gjort med overlegg. ;D

Takk så langt!
Minner meg om Dean Martin da han var i jobbintervju: "Then she asked me to show her my testimonials, and that's where I made my big mistake!"

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
For å avspore tråden litt: er det noen innspillinger av hans 9. symfoni som kan anbefales?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg har nylig kjøpt denne:

Det er en kopling med også den 8. Jeg har ikke hørt andre tolkninger, men jeg likte den godt i hvert fall - så fra min side kan den anbefales, men jeg vil tro at det er andre her som har vesentlig mer peil enn meg. Så også at det var en boks med alle symfoniene med Kubelik som dirigent på salg til 20 pund, den burde vel snike seg greit under grensa:

CD'en kan kjøpes bl.a. her:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4474122.htm

CD-boksen her:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4631582.htm

Noen som har lyst til å mene noe om boksen? Burde den kjøpes?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dvořáks genialiteter

geiraa skrev:
For å avspore tråden litt: er det noen innspillinger av hans 9. symfoni som kan anbefales?
Kubelik/Berlin og Bernstein/Israel (begge DGG) er svært gode; Kertez (Decca) likeså, og lett tilgjengelige. Imo.

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Lytter nå til Praha-strykekvartetten i den 10. og 8. (DG-vinyl).
Har ikke hørt Dvorak strykerkvartetter før, men dette var saker!!

Ellers ble jeg for en tid tilbake anbefalt en boks som jeg liker svært godt. Slavoniske danser ++

DVORAK Slavonic Dances Op. 46 & 72, Overtures & Symphonic Poems Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks / Kubelik Trio 3cds
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4693662.htm

Anbefales

Edit.

Jeg har også i en tid vært totalt hektet på symfoni nummer 8 (den nye verden) med Berstein og Israel philharmonic orchestra. Den bør være med i begynnertråden til vidar, IMHO :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dvořáks genialiteter

kjoenik skrev:
Jeg har også i en tid vært totalt hektet på symfoni nummer 8 (den nye verden) med Berstein og Israel philharmonic orchestra. Den bør være med i begynnertråden til vidar, IMHO :)
New World Symphony er faktisk #9 (som den jeg nevnte i innlegget over, Bernstein/Israel), ikke #8. Selv om den av og til (før i verden) ble referert til som nr.5 av sammensatte grunner, så den er subjekt for nummermistolkning, ingen tvil om det.

Og jeg kan love deg; den du nevner er en god kandidat til tråden min! Selv om jeg er ambivalent til å bruke Bernstein, pga hans tendens til... eh, tolkning av rubato og tempi.

Mvh Vidar P

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.079
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dvořáks genialiteter

Jeg hadde kjøpt Kubelik i "Nye verden" bare på grunn av coveret. Koblingen 8 er også en deilig symfoni, som jeg har med Cleveland og Dohnanyï på Decca, da koblet med 7.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes det blir stadig yndigere bilder av den skjønne Juliette i avataren?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Se der ja. Helfigur neste ;D

Hører nå på American, igjen med Pragerne på DG-vinyl. Skjønner hvorfor denne har blitt populær. Andresatsen, Lento, er helt fortryllende!
Vet ikke om det er innbilning, men jeg synes å høre langt mindre "slavoniske toner" i denne kvartetten sammenliknet med 8 og 10. Men det er vel kanskje som forventet siden den heter Amerikaner... ::)

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
geiraa skrev:
Skal man ha en idiomatisk fremførelse så er det ikke mange som overgår Czech PO i dette repertoaret, og det er (og spesielt var) et av Europas super-orkester. Ancerl er en av referansene for denne symfonien, og treblåserene til Czech Po er som vanlig ute av denne verden. Min absolutte favoritt er likevel Vaclac Talich med det samme orkesteret. Min personlige oppfatning er at tsjekkere ofte gjør Dvorak best (Ancerl, Talich, Kubelik, Smetacek++), russere ofte gjør Tsjaikovskij best (Mravinskij, Rozhdestvenskij, Markevitch, Kondrashin) o.s.v., men det fins selvsagt en del unntak! Uansett har ofte de som har vokst opp med musikken og med den samme kulturelle/historiske ballasten en innsikt som det er vanskelig for andre å få (spesielt for musikk som er tett knyttet opp mot folkemusikk og historiske hendelser o.s.v.).

K

KindOfBlue

Gjest
Her er Nr. 6 med. Har fått veldig sansen for Herr Dausgaard og hans øre for orkesterhåndtering. Tilgjengelig som hybrid med SACD-lag.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
DVORAK serenade for strykere: Larghetto med Karajan (fra Klassiske Blå Favoritter)
Første gangen jeg hørte denne på et par brukbare headphones blei eg blåst fullstendig av banen. For en dynamikk, for en intensitet, for en sjelsmessig verk! Har hørt noen andre dirigenter også - kan ikke sammenlignes, flatt og kjedelig..

Noen som skjønner hva jeg mener og som evt kan gi meg tips til andre verk, gjerne av Dvorak eller andre - som har dette, både dynamikken, "fine" lyden og gode sjelelige komposisjonen? mvh TJ

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stygt å si det, men jeg må innrømme at Dvo?ák finnes det lite av i hyllene mine :-[
Men inspirert av denne tråden satte jeg på Symfoni no. 7 med Czech Phil. og Vaclav Neumann sent i går kveld.
I dag er det Symfoni no. 8 med samme tospann som er på Vygeren.
Dette orkesteret i tospann med denne dirigenten har jeg en del innspillinger av. Så jeg kan vel si at jeg har fått en liten forståelse av hvordan de fremfører musikk.
Som kibsgard nevner, så er det noe med dette orkesterets symbiose med musikk fra samme geografiske område.
Disse Supraphoninnspillingene er ikke så verst lydmessig heller. Bra dynamikk og romfølelse.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dvořáks genialiteter

Den der syklusen er god synes jeg. Mye god tsjekkisk musikk på Supraphon; og mye god ungarsk musikk på Hungaroton... etc :) I det hele tatt så har Kibsgard et godt poeng med dette med morsmelk.

Neumanns syklus er fra 80-tallet, og de er blant Supraphons tidligere digitale innspillinger. Selv om de mistet noe av sjarmen fra de eldre platene på 80-tallet, så er dette fortsatt blant de mer underholdende Dvorak-syklusene jeg vet. Fås forresten på cd også; komplett eller delt i tre.

Mvh Vidar P

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.079
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dvořáks genialiteter

kjoenik skrev:
Vidar P skrev:
Tranquille, mine herrer, tranquille.

Veldig mange gode tips her. Takk for anbefalinger. Detta blir dyrt, men det var ikke meningen at det ikke skulle koste noe.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
kjoenik skrev:
Vidar P skrev:
Tranquille, mine herrer, tranquille.

Veldig mange gode tips her. Takk for anbefalinger. Detta blir dyrt, men det var ikke meningen at det ikke skulle koste noe.
Damen ;D
Slitsomt å måtte roe ned når avataren din forandrer seg i retning.......

Nei, det skal jo helst koste. ;)
I alle fall i form av overopphetet hjerne etter noen timer med intens lytting......

Jeg dro like godt av denne med en gang:
Dvo?ák - Klaverkonsert - Ivan Moravec - Czech Phil. Orch. - Ji?í B?lohlávek

Bra pianist denne Moravec.
Men innspillingen er vel det en kan kalle "rimelig hard i klangen". Ikke mye "romantisk analog vellyd" der i gården, selv om det spilles av på min Vyger. Så når denne spilleren spiller rimelig "analytisk", så blir det i meste laget i denne innspillingen.
Tror det meste av overhengende strengeharmonier og bevegelse i klaveret er med også....
Det blir hardt og pistrete i alle ledd i orkesteret også.
Men som sagt, en dyktig solist.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dvořáks genialiteter

otare skrev:
I "gamle dager" var det vel "opplest og vedtatt" at det var Praha-kvartetten på DG som gjaldt i strykekvartettene. Disse finnes vel på en billigboks nå...
Den er det jeg sitter og hører på nå.. den originale 12LP-boksen altså. Skal vel mye til for at disse innspillingene blir vesentlig forbigått; de er så innsiktsfulle disse tsjekkerne her; og spiller Dvorak som om de var vokst opp med ham... [sic]

Men atter en gang; skal jeg tippe; dette er ikke musikere for klassiskrockere; her bys på stor innsikt og transparens og en nydelig tone foran rytmisk driv og harpikssprut. Fint for ikke å si best for meg, ikke sikkert like fint for alle. Iallefall ikke de som helst vil ha øregangene fylt med harpiks fra uhyrlighetene til Hagen-kvartetten;
kammermusikkens svar på motorsag-massakren (Val tåler en pikantesse han?) :)

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Der slapp endelig Vidar P katten ut av sekken: Han vil ha sin klassiske musikk servert med Doris day-filter! Tenkte jeg det ikke.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.654
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
awe skrev:
Der slapp endelig Vidar P katten ut av sekken: Han vil ha sin klassiske musikk servert med Doris day-filter! Tenkte jeg det ikke.
Ikke noe galt med Doris Day (aka Dorothy Kaufman IIRC). Nydelig dame, vakker stemme, og mange flotte, nostalgiske hits, Que sera, sera; True Love (Cole Porter) osv......

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dvořáks genialiteter

awe skrev:
Jeg vil iallefall ikke ha mine 33rpm LP'er tilsynelatende avspilt på 45rpm, med klassiskmusikkens svar på et piggtrådband.

Men smaken er så forskjellig. Forresten enig med erato; Doris Day var en fin artist det.

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Joda, Doris day kunne være riktig så sveisen, hun, men jeg klarer ikke helt å forbinde henne med de litt dypere lag i Beethovens, Schuberts eller Dvoraks musikk.

Ellers var nok kommentaren mer ment som en spøk, mine herrer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
awe skrev:
Joda, Doris day kunne være riktig så sveisen, hun, men jeg klarer ikke helt å forbinde henne med de litt dypere lag i Beethovens, Schuberts eller Dvoraks musikk.
Tatt som en spøk også, no worries. Om min pikantesse er i en spøkefull tone også, for ordens skyld.
De dypere lag er vel forresten ikke akkurat fortrinnet til enkelte av dagens kammerrockeband uansett.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.654
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
awe skrev:
Ellers var nok kommentaren mer ment som en spøk, mine herrer.
Skjønte det. Syntes bare det var hyggelig å kunne slå et slag for en gammel artist som jeg etter hvert har forstått hadde mye mere med seg enn jeg for 30 år siden ville ha trodd.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
awe skrev:
Tatt som en spøk også, no worries. Om min pikantesse er i en spøkefull tone også, for ordens skyld.
De dypere lag er vel forresten ikke akkurat fortrinnet til enkelte av dagens kammerrockeband uansett.

Mvh Vidar P
Fremdeles i det spøkefulle hjørne? Your humble opinion? Ok.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.079
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hagenkvartetten grunn? Oj.
Meget spøkefullt, må jeg si.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eg kunne godt tenke meg ei innspeling av Dvorak si serenade for strykarar. Er det nokon som har tips om gode innspelingar av den?

Eg lånte den på biblioteket med Bohdan Warchal og Slovak Chamber Orchestra Bohdan Warchal. Eg likte den godt, men det er kanskje noko enno betre der ute? Fann heller ikkje den innspelinga på MDT

Topp Bunn