DVD spiller som driv-verk?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Ok, nå har jeg lest innimellom på sentralen at dvd spiller kan brukes som drivverk når man har en ekstern dac. Før i dag hadde jeg en diskusjon med en av oslos profilerte hifi sjapper vedr dette, og vedkommende mente dette var lite heldig av div gunner som var utenfor min viten.
Tanken min var jo nettopp å kvitte meg med gammel cd/dvd spillere og heller satse på en dvd spiller med harddisk og bruke denne også som cd spiller via dac. Men nå ble jeg jo litt i tvil :-X

Hva mener dere? Noen med erfaring?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Meridian bruker et vanlig CD rom drev i sine nye spillere så det burde ikke være noe problem.

(Meridian's 808 is the latest in a series of optical disc players that use a specially-selected ROM drive for reading. The ROM drive allows multiple passes to be made, ensuring that the correct data are recovered from the disc and improving Compact Disc's error-correction a hundredfold. It also allows complete buffering of the recovered data.)
 
N

nb

Gjest
Bruker selv DVD-spiller og ekstern DAC. Funker brillefint hos meg. Et problem (som jeg ikke har) kan evt være at enkelte DVD/multispillere bruker VELDIG lang tid på å finne ut hvilken type plate som er satt inn.

Hvor vidt løsningen du skisserer fint, er det nok delte meninger om her som alt annet, men det er jo bare å prøve selv og se hva du synes. Selv tilhører jeg de som ikke ser noen grunn til at et drivverk må være veldig fancy om DACen er fornuftig konstruert, men det finnes også de som mener at drivverk og digitalkabler utgjør store forskejller.
 
B

brand-x

Gjest
Må ikke glemme att "sjappa" også blir en smule "inhabil". De skal jo selge også.......
Hva som ser penest ut av kosmetikken er vel den mest betydelige faktoren for forskjell.

mvh
brand-x
 
T

theStig

Gjest
En kompis av meg bruker en billig skit-DVD spiller sammen med en RME ADI-2 DAC. Dette funker meget meget bra. Ulempen med DVD-spillere er at de kan bruke litt tid på å finne ut av det er en CD som står i.
 

Geir_Johnsen

Medlem
Ble medlem
05.04.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Jeg bruker også en DVD spiller (Denon A11) og ekstern DAC (EC). Dette fungerer glimrende. Hører ikke forskjell selv om jeg bytter til CD spiller (Hegel) som drivverk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du kan jo lese hva DAC-testpanelet i siste Fidelity mener om kvalitetsforskjeller på drivverk.. og dac'er for den del. Oppsummeringene der rimer iallefall svært godt med hva jeg har fremholdt før; man slipper ikke unna med et rimelig drivverk til en dyr dac dersom høy ytelse over et bredt utvalg musikk/innspillinger er målet.

Forresten så er mine DVD-drivverk så treige at jeg får kløe av å bruke de..

Mvh Vidar P
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.115
Antall liker
34.028
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Brukte lenge min Pioneer DVD 939 som CD-spiller i kombinasjon med Electrocompaniet DAC. Dette funka veldig bra, (nå var riktignok 939 en dyr spiller). Samme spiller funker også bra når jeg bruker DACen i min Cary 306 SACD.
En bra DAC som f.eks Benchmark sies å ikke være så kresen på driv-verk, så jeg ser ingen grunn til at ikke en DVD spiller kan gjøre jobben som her.
 
T

theStig

Gjest
Det kommer litt an på DAC'en dette da. Dårlige DAC'er er mer følsomme for signalet. Gode DAC'er bryr seg fint lite om hva som kommer inn, det er min erfaring.

Hva den kulørte pressen mener gir jeg stort sett en god dag i, men det er jo interessant at High Fidelity mente at en god DAC som Benchmark DAC-1 var mer eller mindre upåvirket av kilden, stikk i strid med gjengs street-talk blant hifi-junkies.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.074
Antall liker
3.071
Torget vurderinger
2
Det kommer litt an på DAC'en dette da. Dårlige DAC'er er mer følsomme for signalet. Gode DAC'er bryr seg fint lite om hva som kommer inn, det er min erfaring.

Hva den kulørte pressen mener gir jeg stort sett en god dag i, men det er jo interessant at High Fidelity mente at en god DAC som Benchmark DAC-1 var mer eller mindre upåvirket av kilden, stikk i strid med gjengs street-talk blant hifi-junkies.
Det finnes vel gode og dårlige dvd-drev som det finnes gode og dårlige cd-drev vil jeg tro.(?)

Leste ellers danske HiFilediltys test av T+A s multispiller.
45 sekunder fra du trykker på knappen til den bestemmer seg for å spille. Ikke noe for meg...
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg brukte tidligere en DVD/DAC-kombinasjon. Hadde en Meridian 566 DAC, som spilte sammen med en SONY DVP-NS900V. Dette var en ganske solid og tung sak (til DVD-spiller å være) og kombinasjonen låt bra. Jeg byttet etterhvert ut DVD-spilleren med en SONY RDR-HX710 HD/DVD-opptaker. Dette er en tynn liten flis, men jeg kunne ikke umiddelbart høre noen forskjell når denne ble brukt som drivverk, så NS900V ble solgt.

Etter noen måneder merket jeg at jeg hørte mindre på musikk enn før. Jeg visste ikke helt hva dette skyldtes, men jeg satt meg i alle fall ned og lyttet kritisk til en del innspillinger jeg kjente godt. Konklusjonen ble at det var "noe" som manglet med det nye drivverket. Lyden var litt tynn og flisete, men forskjellen var overhodet ikke dramatisk. Med en gang kunne jeg ikke høre noen forskjell fra det gamle drivverket, men over tid ble det klart at det var en forskjell. Jeg spekulerer i om dette har noe med jitter å gjøre, men jeg vet ikke.

Nå er imidlertid DAC'en solgt, og jeg har kjøpt en Electrocompaniet EMC-1 UP. Denne er noe helt annet, og nå er gleden ved å lytte til musikk kommet tilbake i fullt monn.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Det vedkommende mente var at et dvd drivverk ikke var det samme som et cd drivverk. At det lå noe forskjell i elektronikken der. Det er sikkert ikke umulig siden de i utgangspunktet ikke er laget for å utføre helt den samme oppgaven. Men om dette blir flisespikkeri vet jeg ikke. Men når jeg eventuelt kjøper dvd spiller vil jeg ta med en cd for å prøve reaksjonstiden på laseren. 45 sekunders ventetid er litt i lengste laget for meg ;-). En annen mulighet er jo å teste dvd og cd spiller opp mot hverandre før eventuelt salg av cd spiller.
 
B

brand-x

Gjest
Jeg skal ikke betvile opplevelser men hva er det med drivverket som gjør lyden tynn og flisete ? Det er mulig jeg ikke forstår noe her, men med en ekstern dac som f.eks ec sin som er identisk med den som sitter i up`n hva er det dere mener som foregår med avlesingen som gjør att dere/noen sporer så dramatisk forskjell att det høres ? eller sagt på en annen måte hva er det dere mener dere hører ? Har selv testet Ec sin dac mot upèn flere ganger og det er absolutt ingen forskjell og de som selger dette(de som tør) sier att det er ingen forskjell ikke med dvd spillere til 900,- en gang. Så ett eller annet må det være jeg med fryktelig mange andre ikke får med oss. For de som kan dette sier att det er umulig å høre forskjell på driverk isolert sett... Men hvis man begrunner med eierfølelse og kosmetikk forstår jeg det bedre. Jeg synes også det er mye morsommere å høre på musikk med en gang jeg har fått meg en ny komponent.. Men det blir en helt annen sak...

mvh
brand-x
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg er overhode ikke noen ekspert på dette, men jeg mistenker som sagt at det kan skyldes jitter. http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter
Så vidt jeg har forstått, så er det en tidsvariasjon i mellomrommet mellom 0'ere og 1'ere når denne blir lest ut i realtime i DAC'en (forårsaket av en unøyaktig klokke). Dette fører til at de analoge signalene blir endret, og at frekvensen dermed endres ørlite som en funskjon av tiden. (Forsinkelse gir en forflatning av kurven og dermed en lavere frekvens, og motsatt). Jeg går ut fra at de fleste DAC'er har et buffer foran klokken, og da burde det være et fett hvilket drivverk man brukte, så lenge rekkefølgen på bitene er inntakt. Men etter hva jeg har lest meg til så er jitterproblematikken mer kompleks enn som så, phase jitter, peak to peak jitter osv.
Forskjellen er som sagt svært liten og avsløres nok ikke i en vanlig lyttetest, men kommer mer klart fram over tid.

Ivar Løkken kan kanskje redegjøre mer rundt dette?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.883
Antall liker
4.322
Det vedkommende mente var at et dvd drivverk ikke var det samme som et cd drivverk. At det lå noe forskjell i elektronikken der. Det er sikkert ikke umulig siden de i utgangspunktet ikke er laget for å utføre helt den samme oppgaven. Men om dette blir flisespikkeri vet jeg ikke. Men når jeg eventuelt kjøper dvd spiller vil jeg ta med en cd for å prøve reaksjonstiden på laseren. 45 sekunders ventetid er litt i lengste laget for meg ;-). En annen mulighet er jo å teste dvd og cd spiller opp mot hverandre før eventuelt salg av cd spiller.
Mange tekniske forskjeller mellom et DVD-drivverk og et CD-drivverk taler til DVD-drivverkets fordel. Men klokkefrekvensen kan være en liten ulempe. DVD går typisk på 27MHz. Dette er en lite CD-vennlig frekvens, og klokkesignalet må gjennom en IC som genererer et sekundært klokkesignal til CD-konvertering. Hvis dette er gjort skikkelig, så skal det allikevel fungere bra.

Men det er jo bare å ta med spilleren i butikken og be om å få sammenligne.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Driverk er meget viktig!

Men er jo selfølgelig helt avhengig av hvilket nivå en vil legge seg på.. I high-end sammenheng kommer man ikke utenom, det er nok ikke tilfeldig at high-end spillere også har meget velkonstruerte drivverk.. Det er også en meget stor fordel å slave drivverket til dac'en, dvs. bruke den som master klokke via wordsync. Jeg har prøvd mange forskjellige drivverk, og har nå endt med en Teac X-03 som jeg slaver til dCS (anbefaler sterkt alle å kikke på Teac's nye Esoteric produkter!!!!!! http://www.teac.com/esoteric/ComponentSeries.html ).

Har en LG RH7800H dvd m/hdd, og den egner seg definitivt ikke til musikk når jeg kjører den gjennom dCS...i tillegg er den sykt treg!
 
M

Mulelid

Gjest
Sony DVP-NS410 via en Onkyo ED-301 her, og det låter knall selv om det er en DVD-spiller. Låter merkelig nok brukbart med en Luxor LUX DV703, som faktisk låter bra til CD alene..
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jeg er overhode ikke noen ekspert på dette, men jeg mistenker som sagt at det kan skyldes jitter. http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter
Så vidt jeg har forstått, så er det en tidsvariasjon i mellomrommet mellom 0'ere og 1'ere når denne blir lest ut i realtime i DAC'en (forårsaket av en unøyaktig klokke). Dette fører til at de analoge signalene blir endret, og at frekvensen dermed endres ørlite som en funskjon av tiden. (Forsinkelse gir en forflatning av kurven og dermed en lavere frekvens, og motsatt). Jeg går ut fra at de fleste DAC'er har et buffer foran klokken, og da burde det være et fett hvilket drivverk man brukte, så lenge rekkefølgen på bitene er inntakt. Men etter hva jeg har lest meg til så er jitterproblematikken mer kompleks enn som så, phase jitter, peak to peak jitter osv.
Forskjellen er som sagt svært liten og avsløres nok ikke i en vanlig lyttetest, men kommer mer klart fram over tid.

Ivar Løkken kan kanskje redegjøre mer rundt dette?
Det kan jeg godt, men jeg tror ikke så mange blir fornøyde med svaret, eller vil bry seg om det for den del.

For det første er jitter i moderne spillere med velkonstruerte DACer i praksis et ikke-problem. Resulterende forvrenging er tusenvis ganger under noen hørbarhetsterskel og drukner også i annen støy og forvrenging i ethvert anlegg. For det andre er dyre, store og tunge drivverk på ingen måte ensbetydende med lite jitter. Lavt jitternivå får du ved god ingeniørmessig konstruksjon av klokkekretsløp, dvs tett fin layout, god regulering av forsyningsspenninger og oscillatorkretser med god PSRR. Det koster ikke noe større i kroner og øre, det koster først og fremst i kompetanse. Det er ingen garanti for at et drivverk til 50.000 har mindre jitter enn en DVD-spiller du kjøper på Rimi.

I denne tråden finnes en link til en side hvor man det ligger noen spor som er pålagt modellert jitterforvrenging, så du selv kan finne ut om det er hørbart. En typisk god CD-spiller har jitterforvrenging ca 100-1000 ganger mindre enn det lytteeksempelet med minst, det kan kanskje sette "problematikken" litt i perspektiv.

Ellers finner den litt mer teoretisk interesserte et avsnitt om jitter her.
 

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Innlegg
412
Antall liker
0
På presisjonssiden og tyngden i lydbilde må vel flere
en meg ha hørt forskjell på lette og tyngre drivverk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På presisjonssiden og tyngden i lydbilde må vel flere
en meg ha hørt forskjell på lette og tyngre drivverk.
Skal ikke uttale meg om forskjeller på i lyd vs tyngden i drivverk (det tror jeg er irrelevant); men hos meg (med de dac'er som har vært innom her) har det pleid å være store lydmessige sprang (målt i musikalsk innsikt og engasjement) fra enkle drivverk inkl dvd-spillere opp til de dedikerte, skikkelige påkostede drivverk slik som f.eks mine egne Meridian og Audiolab, men også dyrere ting fra ML, Wadia, Linn oa.

Som det så utmerket ble beskrevet i et hifiblad nylig; når man går fra et skikkelig drivverk tilbake til et enkelt, vil man ved første lytting ikke registrere noen stor klangmessig forskjell, men etterhvert som lyttetiden går blir man obs på mer subtile forskjeller som til slutt blir temmelig vesentlige for den musikalske opplevelsen, og man registrerer at antall plater spilt via det rimelige drivverket ikke er på langt nær så mange som når man brukte det gode drivverket..

Mvh Vidar P
 
C

cosmos

Gjest
og man registrerer at antall plater spilt via det rimelige drivverket ikke er på langt nær så mange som når man brukte det gode drivverket..
enig der. noe merkelig har skjedd med diskanten etter jeg fikk inn et altfor rimelig drivverk. minner om ekko og ekstra unoter. men dac teknologi er sikkert vesentlig også
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Som det så utmerket ble beskrevet i et hifiblad nylig; når man går fra et skikkelig drivverk tilbake til et enkelt, vil man ved første lytting ikke registrere noen stor klangmessig forskjell, men etterhvert som lyttetiden går blir man obs på mer subtile forskjeller som til slutt blir temmelig vesentlige for den musikalske opplevelsen, og man registrerer at antall plater spilt via det rimelige drivverket ikke er på langt nær så mange som når man brukte det gode drivverket..
Hvilket hifiblad var dette? Det har jeg ikke lest, men det var nøyaktig det jeg opplevde da jeg byttet drivverk.
 
T

timc

Gjest
Jeg har akkurat samme erfaring som Vidar P og dere som er enige. Men ofte synes jeg at forskjellene er ganske åpenbare med det samme. Desverre blir det mer irriterende med tiden :(

Mvh
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Forsåvidt spennende dette med jitter, hørte på de lydklippene, som forøvrig var såpass enkle og korte, at det var vanskelig å danne seg noe intrykk, men det var ihvertfall vanskelig å høre forskjell på de med og uten jitter.

http://www.pcabx.com/technical/jitter_power/

Jeg husker forresten det var en test i high fidelity nr 5 i 1997, var et firma trichord eller noe såndt som solgte en pioneer cd spiller, som var modifisert med ekstern klokke, for å få ned jitter, de testet både den orginale spilleren, og den som hadde denne klokke kretsen og kostet over dobbelt så mye av pioneer spilleren til 2000, og det ga overhodet ikke utslag på noen målinger, men de konkluderte alikevel med at den modifiserte låt bedre med større klarhet over hele omerådet, det er tydlig at de forklarte forbedringene som  rom/luft, så da gjenstår spørsmålet om det er placebo, eller faktorer det hittil ikke er mulig å måle..
 
C

cosmos

Gjest
selfølgelig kan det måles. det er umulig å få bukt med all jitter
for ikke snakke om feilkorreksjon, som ikke har noe med jitter å gjøre. alle plater har feil
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Det kan sikkert måles, nå målte ikke de etter jitter tror jeg, men det ga ikke noe utslag på noen av de tradisjonelle målingene.....begge spillerne målte likt til tross for påkostet klokke krets på den ene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvilket hifiblad var dette? Det har jeg ikke lest, men det var nøyaktig det jeg opplevde da jeg byttet drivverk.
Husker ikke helt.. kunne ha vært HiFi+.. men det var nok også temmelig "fritt etter"...  :D slik at det i all hovedsak også er min egen oppfatning av fenomenet med ytelsesmessige forskjeller på drivverk.

Mvh Vidar P
 

lyric

Medlem
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
19
Antall liker
0
Det er ikke noe problem.
Har Theta Carmen DVD/CD drivverk.
Som alt annet, er det kvalitets forskjeller ute å går blant DVD/CD drivverkene. Så vær kritisk og lytt selv.
 
O

OivindJ

Gjest
Konklusjon: tung/dyr dvd med dac KAN låte GANSKE bra ??? ?? ?

(hvis klokka sitter i dac`en?)
 
C

cosmos

Gjest
hm. du mener integrert dvd med dekoder osv? kan vel låte bra de også ;) tung tror jeg neppe har noe med saken å gjøre, linn undisc veier bare 3-4kg
det kan også låte bra med drivverk til 300kr om man bruker en god ekstern dac .....
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Hei.

Tar opp igjen ein gammel tråd her og spørr i den samenheng om Sony DVP-NS9100ES kan vera eit bra drivverk i musikksamenheng?

Har lest mykje skryt om Sony sine drivverk.

T A F
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg kjenner ikke dette drivverket.

Jeg oppfatter innlegget ditt slik at du vurderer å koble det til en ekstern DAC for å høre musikk i stereo. Hvis du velger en DAC av typen som er såkalt "immun" mot drivverkkvalitet, type Benchmark, RME....(ja, det finnes sikkert andre, men begge disse har jeg prøvd på både billige og gamle DVD-drivverk uten problemer), kan jeg ikke tenke meg annet enn at det skal gå helt utmerket.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Skal (antagelig) brukes sammen med ein Xindak Dac 5 eller annen rør basert dac. Har denne Dac 5 på heimlån nå.

Bruker i dag Denon DVD 1920 som drivverk,men har tidlegere eigd XA3000ES og var kjempe imponert av byggekvaliteten og tyngden i denne spilleren og har dermed lyst til å prøve ein Sony dvd spiller i ES serien.

Hvor gjør man beste kjøp på Sony DVP-NS9100ES nå for tiden? Er den fortsatt i salg?

T A F
 
Topp Bunn