Dum, dummere, dummest...

F

fjellvåk

Gjest
Selv så tror hun nok at dette var en lur plan....
Problemet med at noen er dumme er ikke at de er akkurat det, problemet er at de tror at alle andre er enda dummere.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Hun mangler kanskje gode rådgivere.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke sikkert at dette er så dumt som det ser ut til.

Kvinner som reiser alene rundt i Sør Amerika kan ofte få det ganske tøft. Ganske macho kultur der. Men med en gang man har med seg et lite barn er situasjonen en helt annen. Da er folk med en gang hyggelige, høviske og hjelpsomme. Da ser man ikke lenger kvinnen som fritt vilt. En venninne av meg reiste rund i SA med et lite barn og opplevde det helt anderledes enn som alene.

Nå er jo denne kvinnen i et kvinnefengsel, men jeg regner med at det er mye det samme likevel. Hun får nok en helt annen omsorg av voktere, personale og medfanger når man har et lite barn som man har ansvaret for. I tillegg vil hun jo ha noe meningsfullt å bruke tiden på og sysle med. Sikkert heller ingen ulempe når det kommer så langt at man ser på muligheten for soning i Norge heller.

Så alt i alt kan jeg ikke se at dette er så dumt i det hele tatt. Jeg klarer ikke å få øye på de negative sidene i alle fall.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Ikke sikkert at dette er så dumt som det ser ut til.

Kvinner som reiser alene rundt i Sør Amerika kan ofte få det ganske tøft. Ganske macho kultur der. Men med en gang man har med seg et lite barn er situasjonen en helt annen. Da er folk med en gang hyggelige, høviske og hjelpsomme. Da ser man ikke lenger kvinnen som fritt vilt. En venninne av meg reiste rund i SA med et lite barn og opplevde det helt anderledes enn som alene.

Nå er jo denne kvinnen i et kvinnefengsel, men jeg regner med at det er mye det samme likevel. Hun får nok en helt annen omsorg av voktere, personale og medfanger når man har et lite barn som man har ansvaret for. I tillegg vil hun jo ha noe meningsfullt å bruke tiden på og sysle med. Sikkert heller ingen ulempe når det kommer så langt at man ser på muligheten for soning i Norge heller.

Så alt i alt kan jeg ikke se at dette er så dumt i det hele tatt. Jeg klarer ikke å få øye på de negative sidene i alle fall.
Kan jo lett bli litt tråkigt for ungen å vokse opp i et boliviansk fengsel....
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Ikke sikkert at dette er så dumt som det ser ut til.

Kvinner som reiser alene rundt i Sør Amerika kan ofte få det ganske tøft. Ganske macho kultur der. Men med en gang man har med seg et lite barn er situasjonen en helt annen. Da er folk med en gang hyggelige, høviske og hjelpsomme. Da ser man ikke lenger kvinnen som fritt vilt. En venninne av meg reiste rund i SA med et lite barn og opplevde det helt anderledes enn som alene.

Nå er jo denne kvinnen i et kvinnefengsel, men jeg regner med at det er mye det samme likevel. Hun får nok en helt annen omsorg av voktere, personale og medfanger når man har et lite barn som man har ansvaret for. I tillegg vil hun jo ha noe meningsfullt å bruke tiden på og sysle med. Sikkert heller ingen ulempe når det kommer så langt at man ser på muligheten for soning i Norge heller.

Så alt i alt kan jeg ikke se at dette er så dumt i det hele tatt. Jeg klarer ikke å få øye på de negative sidene i alle fall.
Vel.... Er det til barnets beste å vokse opp i et kvinnefengsel i Bolivia? Dette er i beste fall bare lite gjennomtenkt og umodent av den vordende mor. Og høyst egoistisk...

Jon A
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dumt? Dette er den ytterste egoisme!

Ikke mer, ikke mindre. Jenta har gått hen og gjort seg gravid, i håp om at det skal få henne selv ut av fengselet 'til barnets beste'. Håper for ungens skyld at barnevernet griper inn med fosterhjem i det øyeblikket navlestrengen klippes. Sånne mødre skal ingen barn ha.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe om saken. Men når jeg først gjør det, må det være opproktig.....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Kan jo lett bli litt tråkigt for ungen å vokse opp i et boliviansk fengsel....
Ikke sikkert det. Det vil jo være den eneste verden ungen kjenner til, og de første årene spiller det uansett liten rolle hvor man er. Man ungens vel er jo i så fall bare en faktor som vil telle positivt for hennes ønske om å reise hjem til norge, enten etter en kortere soning eller for soning i Norge,
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Dumt? Dette er den ytterste egoisme!

Ikke mer, ikke mindre. Jenta har gått hen og gjort seg gravid, i håp om at det skal få henne selv ut av fengselet 'til barnets beste'. Håper for ungens skyld at barnevernet griper inn med fosterhjem i det øyeblikket navlestrengen klippes. Sånne mødre skal ingen barn ha.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe om saken. Men når jeg først gjør det, må det være opproktig.....
Når ble det dumt å være egoistisk i den situasjonen hun er i da? Man er jo en smule selvsentrert når man blir kokainsmugler i utgangspunktet da. Men å være egoistisk er ikke det samme som å være dum.

Foreldre bestemmer selv over sine barn og hvor de skal vokse opp. Barnevernet har da ingenting med denne saken å gjøre. Er det en gang noen automatikk i at ungen blir norsk statsborger da. Regner med at faren er en av de innfødte og ungen blir jo født i Bolivia.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Poenget mitt var nettopp at det ikke var dumt, men egoistisk.

Forøvrig er ikke barn foreldrenes eiendom. Ingen mennesker, barn eller voksne, er et annet menneskes eiendom.
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Zomby_Woof skrev:
Poenget mitt var nettopp at det ikke var dumt, men egoistisk.

Forøvrig er ikke barn foreldrenes eiendom. Ingen mennesker, barn eller voksne, er et annet menneskes eiendom.
Nettopp. Feil tidspunkt å velge og sette barn til verden på. Om man bevisst blir gravid i en slik situasjon for å påvirke utfallet, har man ikke mye respekt for barnet man skal fostre.

Jon A
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Men, det kan for all del gå bra med både mor og barn i framtiden. Barnet behøver ikke ta skade av å vokse opp i et slikt fengsel, nødvendig vis. Men om dette fra denne unge kvinnens side er et takktisk spill, bygger det ikke akkurat noen god karakter. Det vil være dårlig for karismaen...

Jon A
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Et barn tar ikke nøvendigvis skade av å vokse opp i et fengsel?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ikke nødvendigvis en lokal som er faren. Eller, det er heller sannsynlig at det ikke er det. Sett bort fra fangevoktere og andre fangers menn tror jeg ikke noen menige bolivianere får komme inn i dette fengslet. Hun har nok hatt besøk hjemmefra er min teori.

Jeg har ikke nok ikke særlig mye tro på denne jentens ideelle eller eventuelt strategiske ideer, og antar at dette skyldes egoisme mer enn noe annet. Men en annen side er at denne soningen er ganske fri innenfor grensene i forhold til norsk soning. Det er ikke så sterilt og institusjonelt. De lever mer som familier i en slum enn i en fengselsfange.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
JAND skrev:
Men, det kan for all del gå bra med både mor og barn i framtiden. Barnet behøver ikke ta skade av å vokse opp i et slikt fengsel, nødvendig vis. Men om dette fra denne unge kvinnens side er et takktisk spill, bygger det ikke akkurat noen god karakter. Det vil være dårlig for karismaen...

Jon A
Om det er noe som påvirker et barns oppvekst så er det omgivelsene. Hva annet kan påvirke?
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Etter norske normer er det vel ikke heldig å vokse opp i et boliviansk fengsel. Men jeg trok ikke det nødvendigvis er totalt skadelig eller ødeleggende i seg selv. Det er sikkert ikke de beste betingelser med tanke på helse- og miljøpåvirkninger. Og etterhvert som barnet blir eldre vil nok de eventuellt negative innflytelsene en slik oppvekst vil ha gi større utslag. Dette er ikke noe sted å bli tenåring. Men 2-3-4 år... Går sikkert bra. Det er mora og hennes forutsettninger som betyr noe i en slik situasjon.
Men for all del, få ungen hjem til Norge. Til barnets far, besteforeldre, tante/onkel eller barnevernet.

Ønskelig, nei. Kan det gå bra? Ja, kanskje. Ihvertfall mens barnet er lite.

Jon A
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Zomby_Woof skrev:
Dubiøs mojo uansett.......
Dubiøst, ja. Men satt litt på spissen... Det finnes sikkert værre ting.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
JAND skrev:
Etter norske normer er det vel ikke heldig å vokse opp i et boliviansk fengsel. Men jeg trok ikke det nødvendigvis er totalt skadelig eller ødeleggende i seg selv. Det er sikkert ikke de beste betingelser med tanke på helse- og miljøpåvirkninger. Og etterhvert som barnet blir eldre vil nok de eventuellt negative innflytelsene en slik oppvekst vil ha gi større utslag. Dette er ikke noe sted å bli tenåring. Men 2-3-4 år... Går sikkert bra. Det er mora og hennes forutsettninger som betyr noe i en slik situasjon.
Men for all del, få ungen hjem til Norge. Til barnets far, besteforeldre, tante/onkel eller barnevernet.

Ønskelig, nei. Kan det gå bra? Ja, kanskje. Ihvertfall mens barnet er lite.

Jon A
Presis. Og det er vel ikke sikkert hun blir dømt til så mye lenger fengselsstraff enn dette uansett. For et barn blir dette bare som å vokse opp i en stor familie, og der inne blir jo alle passet på da.. så det er nok trygt og godt det. de føeste årene er jo unger stort sett fornøyd med å krabbe rundt i skjørtene på mor uansett, og før barnet er kommet i skolealder er det sikkert i Norge uansett. Det er mange barn som har etter mitt syn uegnede foreldre. Mange barn som vokser opp i triste religiøse konservative hjem eller hos rusmisbrukere og som sikkert har en mer hemmet oppvekst og barndom enn dette, men man kan jo ikke ta barna fra sine foreldre likevel, selv om det kanskje var til dets beste.

Hvis denne kvinne vil ha en unge er det da hennes sak, og ingen andres. Hvilke motiver hun har for det er oss totalt uvedkommende.
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
JAND skrev:
Etter norske normer er det vel ikke heldig å vokse opp i et boliviansk fengsel. Men jeg trok ikke det nødvendigvis er totalt skadelig eller ødeleggende i seg selv. Det er sikkert ikke de beste betingelser med tanke på helse- og miljøpåvirkninger. Og etterhvert som barnet blir eldre vil nok de eventuellt negative innflytelsene en slik oppvekst vil ha gi større utslag. Dette er ikke noe sted å bli tenåring. Men 2-3-4 år... Går sikkert bra. Det er mora og hennes forutsettninger som betyr noe i en slik situasjon.
Men for all del, få ungen hjem til Norge. Til barnets far, besteforeldre, tante/onkel eller barnevernet.

Ønskelig, nei. Kan det gå bra? Ja, kanskje. Ihvertfall mens barnet er lite.

Jon A
Presis. Og det er vel ikke sikkert hun blir dømt til så mye lenger fengselsstraff enn dette uansett. For et barn blir dette bare som å vokse opp i en stor familie, og der inne blir jo alle passet på da.. så det er nok trygt og godt det. de føeste årene er jo unger stort sett fornøyd med å krabbe rundt i skjørtene på mor uansett, og før barnet er kommet i skolealder er det sikkert i Norge uansett. Det er mange barn som har etter mitt syn uegnede foreldre. Mange barn som vokser opp i triste religiøse konservative hjem eller hos rusmisbrukere og som sikkert har en mer hemmet oppvekst og barndom enn dette, men man kan jo ikke ta barna fra sine foreldre likevel, selv om det kanskje var til dets beste.

Hvis denne kvinne vil ha en unge er det da hennes sak, og ingen andres. Hvilke motiver hun har for det er oss totalt uvedkommende.
Om hun har latt seg bli gravid for å slippe billig unna, er det i høyeste grad av ikke bare hennes sak.

Jon A
 
G

Gjestemedlem

Gjest
JAND skrev:
Om hun har latt seg bli gravid for å slippe billig unna, er det i høyeste grad av ikke bare hennes sak.

Jon A
Hva forskjell skulle det gjøre? Om man lar henne slippe billig unna eller ikke er ikke bare hennes sak, men om hun vil ha en unge så er ikke det noe man skal søke myndighetene om tillatelse for... kanskje med mindre man er kineser og har en fra før da. :-\
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
JAND skrev:
Om hun har latt seg bli gravid for å slippe billig unna, er det i høyeste grad av ikke bare hennes sak.

Jon A
Hva forskjell skulle det gjøre? Om man lar henne slippe billig unna eller ikke er ikke bare hennes sak, men om hun vil ha en unge så er ikke det noe man skal søke myndighetene om tillatelse for... kanskje med mindre man er kineser og har en fra før da. :-\
Forskjellen er at hun setter barnet i andre rekke og seg selv og sin egen situasjon først.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
JAND skrev:
Forskjellen er at hun setter barnet i andre rekke og seg selv og sin egen situasjon først.
Mener du da at privatpersoner skal måtte søke staten om å få barn, og redegjøre for sin motivasjon og sosiale situasjon først? Selv om ikke personen befinner seg i landet en gang? Kanskje med en komite av sosionomer, feminister og kristenkonservative som et velsammensatt panel eller noe til å ta slike avgjørelser på vegne av dem som ønsker barn av en eller annen årsak?

Eller kanskje en tvungen abort? Eller kidnapping av barnet og utplassering i en mer koselig from kjernefamile på Jæren?
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
JAND skrev:
Forskjellen er at hun setter barnet i andre rekke og seg selv og sin egen situasjon først.
Mener du da at privatpersoner skal måtte søke staten om å få barn, og redegjøre for sin motivasjon og sosiale situasjon først? Selv om ikke personen befinner seg i landet en gang? Kanskje med en komite av sosionomer, feminister og kristenkonservative som et velsammensatt panel eller noe til å ta slike avgjørelser på vegne av dem som ønsker barn av en eller annen årsak?
Nei.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
JAND skrev:
Gjestemedlem skrev:
JAND skrev:
Forskjellen er at hun setter barnet i andre rekke og seg selv og sin egen situasjon først.
Mener du da at privatpersoner skal måtte søke staten om å få barn, og redegjøre for sin motivasjon og sosiale situasjon først? Selv om ikke personen befinner seg i landet en gang? Kanskje med en komite av sosionomer, feminister og kristenkonservative som et velsammensatt panel eller noe til å ta slike avgjørelser på vegne av dem som ønsker barn av en eller annen årsak?
Nei.
Ok, så hvem skal overstyre hennes ønske om en unge her da? Kanskje en folkeavstemning på Facebook? :)
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
JAND skrev:
Gjestemedlem skrev:
JAND skrev:
Forskjellen er at hun setter barnet i andre rekke og seg selv og sin egen situasjon først.
Mener du da at privatpersoner skal måtte søke staten om å få barn, og redegjøre for sin motivasjon og sosiale situasjon først? Selv om ikke personen befinner seg i landet en gang? Kanskje med en komite av sosionomer, feminister og kristenkonservative som et velsammensatt panel eller noe til å ta slike avgjørelser på vegne av dem som ønsker barn av en eller annen årsak?
Nei.
Ok, så hvem skal overstyre hennes ønske om en unge her da? Kanskje en folkeavstemning på Facebook? :)
Et hvert samfunn stiller krav til enhver forelder, enten det er i et boliviansk fengsel, i Norge eller livet på de mongolske stepper. Det norske samfunn stiller sine krav. Når barnets mor henvender seg til Norge og ber om bistand, er det vel rimelig å stille sp.mål ang. motivet ved å sette barn til verden i hennes situasjon. Hadde hun i utgangspunkten vært bosatt i Bolivia og havnet i trubble så hadde saken kanskje vært en annen....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
@ Deph. Hun har skaffet seg/er i ferd med å skaffe seg en unge, ikke en jævla kosebamse.

Hvis du mener at unger er ting, og at dette handler om privat eiendomsrett... Vel, da er det egentlig ikke så mye mer å diskutere. :p
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Første gangen jeg har hørt om en sak som leder tankene hen på å bruke livmora si som forsvarsadvokat.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
JAND skrev:
Et hvert samfunn stiller krav til enhver forelder, enten det er i et boliviansk fengsel, i Norge eller livet på de mongolske stepper. Det norske samfunn stiller sine krav. Når barnets mor henvender seg til Norge og ber om bistand, er det vel rimelig å stille sp.mål ang. motivet ved å sette barn til verden i hennes situasjon. Hadde hun i utgangspunkten vært bosatt i Bolivia og havnet i trubble så hadde saken kanskje vært en annen....
Hvorvidt hun blir innvilget bistand eller støtte er en helt annen sak. Man behøver slett ikke vektlegge om hun har barn eller ikke i en slik sak. Hun har begått en straffbar handling i Bolivia, og hvis hun blir dømt for dette er det ikke urimelig at hun må sone der. Hun har ikke krav på noen som helst støtte fra Norske myndigheter. UD og den norske stat er ikke nordmenns forlengede sosialkontor og forsikringsselskap rundt verden. Da er man alene og ansvarlig for sine egne handlinger. Enten dette er å smugle kokain, eller å få en unge.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
@ Deph. Hun har skaffet seg/er i ferd med å skaffe seg en unge, ikke en jævla kosebamse.
Folks motivasjon for å få barn er svært forskjellig. Mange som får barn burde heller hatt en hund eller en kanin. Noen ønske bare noe å degge med og kose med, ja ikke ulik en animert bamse. Andre ønsker en miniatyrutgave av seg selv som de kan programmere til eget forgodtbefinnende. Man kan gjerne være uenig med foreldres valg, men det er dem og ikke staten som har ansvaret for dem så lenge de ikke gjør noe mot ungen som bryter med lovpålagt omsorg.


Hvis du mener at unger er ting, og at dette handler om privat eiendomsrett... Vel, da er det egentlig ikke så mye mer å diskutere. :p
Foreldre har hovedansvar for sitt avkom. Dette er ikke statens oppgave. Så ja ,det er dem som eier barna inntil de mister eiendomsretten enten som følge av omsorgssvikt eller at barndommen går over datostemplingen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Det var egentlig alt jeg trengte å vite.
Så bra da!

Kan jeg på min side slå meg til ro med at du regner staten som rettmessig eier av alle norskproduserte barn?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei. Det kan du ikke. Barnet er sin egen rettmessige eier.

Barnet har krav på tilfredsstillende omsorg, noe det bør være åpenbart at en 19 år gammel kokainsmugler ikke kan tilby i et boliviansk fengsel.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Nei. Det kan du ikke. Barnet er sin egen rettmessige eier.
Ikke før det blir myndig. Før den tid er de under foresattes fulle kontroll. Man skal jo selvsagt se på barn som selvstendige individer og ikke behandle dem som eiendeler på linje med en sykkel. Men i praksis blir det ofte slikt kan det synes. Ikke alle har de samme hensikter og syn på dette, og ikke alle barn har like gode foreldre eller en like A4-oppvekst. Men det skal likevel være en svært høy terskel før man går hen å tar et barn fra sine foreldre. Da snakker vi om vannskjøtsel og ikke bare om holdninger man ikke liker, motivasjoner man synes er feil, eller et livssyn man ser på som mindreverdig.

Det er dessuten ikke sikkert at denne kvinnen blir en dårlig mor på noen måte. Mange som forandrer seg når de får et barn å ha omsorg for. Og hun har jo all verdens tid å tilbringe sammen med barnet sitt i de første viktige årene. Så kanskje hun og hennes situasjon er bedre egnet enn noen som bare avleverer ungen i en barnehage for oppbevaring mesteparten av dagen før ungen er årsgammel en gang?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Så et barn er, om ikke en gjenstand, i hvert fall et moralsk objekt. Et moralsk subjekt blir man på 18-årsdagen.

Jøss! Man lærer noe nytt hver dag.

Jeg finner ikke noe passende emotikon til dette..
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ingen krav til å bli foreldre, ingen søknad som skal behandles eller kurs og eksamen som skal gjennomføres, ingen sertifikat for å få lov å bli gravid, ingen stat eller kirke som kan overstyre de valg en kvinne selv tar, ingen forhør om motivasjon og kunnskap om emnet.

Og det er flott, for alternativene er mye mer skremmende.

Myndighetene kan kun gripe inn i ettertid hvis noen viser seg å være uskikket til oppgaven og forsømmer sine barn. Det er ikke en statlig oppgave å regulere hvem som skal få lage barn og ikke.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Med stigende forbauselse har jeg lest diskusjonen mellom Deph og Zomby.

Kort sagt så er jeg 100% enig med Zomby, men det er ikke grunnen til forbauselsen. Den kommer av Dephs argumentasjon.

Deppegutten, du har nå kommet ut av skapet, all ære til deg for det. Jeg respekterer folk som står opp for sine synspunkter, også når de som du kommer ut av skapet som FrP sympatisører!! Jeg ser nå at du har vært "skapfrepper" hele tiden!! :D
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Gjestemedlem skrev:
Myndighetene kan kun gripe inn i ettertid hvis noen viser seg å være uskikket til oppgaven og forsømmer sine barn.
Eller i forkant, hvis det synes åpenbart.

Mvh
 
Topp Bunn