Duelund Forever

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Nu skal vi jo heller ikke glemme at Steen også mente at Domer var noget fanden havde skabt (til alt under 3-4000Hz.)

    Jeg husker tydeligt første gang han lyttede på en Infinity Kappa 9.1. Det tog mindre en 30 sekunder før hele højttaleren blev dømt som "noget skrammel" :)

    Derefter fik vi en kop kaffe og Steen startede en (underholdende) lektion på 30-40 minutter om fordelene ved hjemmebyggede enheder....

    fantastisk :)
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Man skulle slå lyttelapperne ud når Steen fortalte, der var mange guldkorn ..

    Havde for et par måneder siden mulighed for at måle på en Klipsch horndiskant, alene den måde hornet belastede membranen på, var ikke for børn .. Uden horntragten gik det meget bedre, hætten over midten af membranen var dog i vejen. Der var stadig lang vej til en god ringradiator i waveguide..
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Man skulle slå lyttelapperne ud når Steen fortalte, der var mange guldkorn ..

    Havde for et par måneder siden mulighed for at måle på en Klipsch horndiskant, alene den måde hornet belastede membranen på, var ikke for børn .. Uden horntragten gik det meget bedre, hætten over midten af membranen var dog i vejen. Der var stadig lang vej til en god ringradiator i waveguide..
    Nå er vel ikke Klipsch nødvendigvis representativt for alt som har med horn å gjøre... :rolleyes:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Å kalle medforumister idiot,klaphat eller lignende er uansett ikke greit og blir ikke tolerert. Det samme gjelder de som liker slike innlegg. Alle har rett til forskjellige meninger og tilnærminger men direkte personangrep og fornærmelser kan vi ikke akseptere.
    Beklager så. Men hvis man bare er her for å nedgøre Duelund uden nogen som helst viden så synes jeg man skal holde sig væk.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Nu skal vi jo heller ikke glemme at Steen også mente at Domer var noget fanden havde skabt (til alt under 3-4000Hz.)

    Jeg husker tydeligt første gang han lyttede på en Infinity Kappa 9.1. Det tog mindre en 30 sekunder før hele højttaleren blev dømt som "noget skrammel" :)

    Derefter fik vi en kop kaffe og Steen startede en (underholdende) lektion på 30-40 minutter om fordelene ved hjemmebyggede enheder....

    fantastisk :)

    Er ikke alt Infinity noget skrammel?
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Infinity er jo både gammelt og nyt, billigt og dyrt. På et tidspunkt lavede de endda en serie rabalderhøjttalere der skulle tage kampen op imod CV's AT-serie ..
    Steen var ikke særligt vild med Infinity's tunge Watkins-bas og deres RP-båndelementer mente han at de havde købt hos Fostex .. Mange timer som reparatør af de halvprofessionelle drivere og enheder fra Coral og Fostex, har nok givet ham det bedre overblik .. Magnats plasmadiskant var han til gengæld ellevild med!
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Man skulle slå lyttelapperne ud når Steen fortalte, der var mange guldkorn ..

    Havde for et par måneder siden mulighed for at måle på en Klipsch horndiskant, alene den måde hornet belastede membranen på, var ikke for børn .. Uden horntragten gik det meget bedre, hætten over midten af membranen var dog i vejen. Der var stadig lang vej til en god ringradiator i waveguide..
    Nå er vel ikke Klipsch nødvendigvis representativt for alt som har med horn å gjøre... :rolleyes:
    Der er forhåbentlig bedre horn derude, jeg har bare ikke hørt så mange af dem .. Drejede selv et konisk 200mm langt horn fra massiv aluminium engang. Jeg var heldig at kunne købe den let exponentielle fortsættelse (fra Ø50,8 til Ø101,6mm), et såkaldt JBL08 plasthorn, gennem HiFiKlubben. Det var vist rent held at de to stykker horn tilsammen spillede meget bedre/mere naturligt end det standard-medleverede alustøbte horn i byggesættet Coral Studio 400. Der var ikke noget at sige til, at den første ejer af sættet havde skiftet horn, linse og driver ud, med en fuldtone fra Fostex.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .


    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation/studie af hverdagens små og store pudsigheder.
    Kanskje det er haugevis med slike uttalelser som gjør at hornfolket blir litt lei og kommer med litt skyts tilbake. Det er greit at dette er en Duelund tråd, men det kan da brukes et litt mer voksent språk en det blir gjort til tider - Dere dansker er veldig bombastiske i deres uttalelser
    Ja ja... jeg har jo indrømmet at jeg måske var lidt bastant og lidt for fræk her, læs forsættelsen http://www.hifisentralen.no/forumet...-etc/71261-duelund-forever-5.html#post2218421 Hvor det som det virkelig drejer sig om bliver ridset op.

    Det her drejer sig også om det simple valg , hvad er bedst en akustisk forstærkning eller en forstærkning fra en god effektforstærker, hvorpå hornfolket udbryder , ja men driveren skal bevæge sig mindre når man har forstærkningen i hornet og det giver mindre THD osv.

    Ja ja men det er jo netop det bl.a. 8*12 og Gryphon Poseidon/Pendragon praktiserer ved at bruge mange enheder til det samme job, men uden hornets farvning.
    Personligt mener jeg det giver et større totalt potentielle for lydgengivelsen, det er simpelthen det rigtige at gøre hvis det ultimative skal nås.
    Jeg ved ikke om Duelund eksakt mente det samme , men det var i hvert tilfælde det han realiserede praktiserede.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Et godt og reflektert innlegg, kortvarig, du kommer deg! :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Tror de er fantastiske. Lidt som Sven Palvigs 2x 8 " i hver højttaler. Jeg har håndbyggede 6.5 " mellemtoner som endnu bedre.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    en 8554 med faseplugg og ekstra magnet?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det jukses vel til med trådoppheng og membrandoping her også, vel? Det er jo en del av oppskrifta til Duelend...

    Johan-Kr
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hva brukte Duelund til å dope membranene med, og hvor får man tak i det?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det var vel noe stoff som heter isopunkt. Se i Sven Palviks tråd.

    Johan-Kr
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Husk maske det er giftigt å indånde. Duelund fik kræft muligvis af det men han brugte det også næsten hver dag.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Takk for det Drossel! Får men kjøpt dette over disk i Danmark?
    Det er 10 år siden Duelund døde og jeg har ikke set nogen bruge det siden. Jeg kan undersøge det. Lige nu er jeg i England.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nåvel - Kreft er gjerne et produkt av mange kombinerte årsaker, herunder arv og hvilke stoffer man utsettes og utsetter seg selv for. Men å bruke maske, evt å stå utendørs når en jobber med stoffet er nok lurt.

    Forøvrig driver Modifix her på forumet og jobber etter Duelund-prinsippene, inkludert trådoppheng og isopunkt. Han kan nok informere om hvor du får tak i guffa.
    Her er noen høyttalere som har fått hele runden med behandling: http://www.hifisentralen.no/forumet...80548-mit-surround-ha-jttaler-projekt-11.html

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Du skal bruge en forholdsvis let løbende tagdækningsmasse med et pænt bitumen-indhold. Der skal ikke være såkaldt "forstærkende" glasfiberfilamenter i. Der fås versioner der opløses med fx. terpentin eller acetone/toluen/acetone. Jeg benytter en anden ældre sag ved navn Tacobit, bit som i bitumen. Den er fra et andet stygt forurenenede firma i Holbæk, på Sjælland, Hotaco. Den er på terpentinbasis. Jeg ved at et par lydentusiaster fra det gamle København, har fundet et nutidigt alternativ i Stortyskland. Men jeg har stadig en stor spand .. Hærdningen af behandlingen kan udføres med skarpt lys, over et par dage, fra fx. lys fra halogenpærer, der svarer meget til bølgelængderne i sollys. Uden denne "hærdning" kan man risikere at massen løber, langsomt .. Ikke flere guldkorn for i aften! ;o)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    DCA kabler i DN, nå står ikke verden til påske
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Finnes NLE mer Drossel?
    Det produceres desværre ikke mere. Jeg købte Niels Larsens sidste kabler. Man må søge på brugtmarkedet. Klarheden i mellemtonen er er second to none. I bassen.bruger jeg 5.5 kvadrat kobber.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Finnes NLE mer Drossel?
    Det produceres desværre ikke mere. Jeg købte Niels Larsens sidste kabler. Man må søge på brugtmarkedet. Klarheden i mellemtonen er er second to none. I bassen.bruger jeg 5.5 kvadrat kobber.
    Men de signalkablerne DACT sælger er hans design ik?
    Gulllbelagt finsølv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn