Duelund Forever

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    I slike tester gjelder det vel å skille mellom tonale forskjeller og kvalitetsforskjeller, de tonale er jo enkle å korrigere , i en feil setting kan jo en tonal forandring til det bedre, gjøre at en blir lurt til å fortrekke en dårligere komponent.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo størrelse også på Wolf von Langas filter

    300159_132276860210806_1608091102_n.jpg


    291905_132289360209556_744632576_n.jpg


    398067_172245656213926_742309033_n.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: JBN

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .


    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation/studie af hverdagens små og store pudsigheder.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .


    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation af hverdagens små og store pudsigheder.
    Altså kortvarig du er godt nok sur idag. Jeg har altså hørt et hornsystem som overgår de Duelund systemer jeg har hørt. Dette på adskillige punkter. Måske lige på nær placering af instrumenternes indbyrdes afstand.

    Var det noget for dig at købe Maler Bents system for kr. 10000?

    https://thumbp5-ir2.mail.yahoo.com/...040007010000&m=ThumbnailService&w=3000&h=3000

    Nyt filter og enheder lavet af Modifix
     
    Sist redigert:

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Nu, inden Drossels udmeldinger bliver til den uigendrivelige sandhed: Jeg er ikke eneste kok På ovenfor omtalte højttaler, der startede med hjemkøb af, i markedet, populære enheder, for måske 20 år siden. Bla en uhyggeligt svært integrerbar keramikdiskant, en undermotoriseret, øhh, hyggemellemtone, og et par 7,5" basser med pap/kulfibermembran af dansk origin. _Ingen_ af de enheder ville Steen have valgt. Det var udelukkende et valg af enheder der var styret af gode anmeldelser og dem kan man købe sig til, vil jeg tro ..
    I aftes hev jeg mine to _ægte_ duelundbasser ud af kabinetterne for at skifte skumophæng på dem:

    2009-06-23 02.47.06.jpg


    Store dele af chassiet på disse 10" er fjernet for at enhederne ikke får åndenød, i samarbejdet med det ca 84 liter store kabinet.

    2009-06-23 04.24.42.jpg


    Et lidt bedre billede af trådophænget, der kan justeres igennem skruehuller i enhedens MDF-forpladeudvidelse ..

    2009-06-23 04.25.30.jpg


    Et nærbillede af bla. det stykke af hårdt pap der styrer hvor trådophænget går til svingspoleformen.

    2009-06-23 05.42.40.jpg


    Enheden sidder med 16(!) maskinskruer, der har en naturlig gevindmodpart i forpladen. De andre større 8 skruer bruges til at justere trådophænget.

    2009-06-23 05.43.47.jpg


    Denne 10" enhed er på ingen måde undermotoriseret, med sin oprindelige 180mm ferritmagnet og yderligere en 172mm stakket på ..

    2009-06-23 05.49.44.jpg


    Et billede af Steens til tider let exessive brug af "seal 40"- en silikoneklæbemasse der ikke længere kan købes. Limen havde en fin klæbeevne og en "shore" på 40.

    2009-06-23 05.50.17.jpg


    Og her sidst: et nærbillede af en justérskrue ud de af ialt 8, til trådophænget. Her ses også hvordan enhedens chassis er udvidet med MDF og limet med Seal 40.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jens der er slet ikke nogen som har påstået at du har lavet dårligt arbejde. Tror Maler Bent er en smule underfrankeret når det gælder analyse af lytte indtryk.
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Jens, hvor er det fedt, at du bringer så detaljerede billeder af disse gennemgribende modifikationer. Helt i Steens ånd meget befordrende for lysten til selv at forsøge at optimere enheder-

    Dejligt at se et eksempel på det "optimale", med-enheden-monteret-i-kabinet justérbare trådophæng. Er der skåret gevind i chassis´et til justérskruerne eller? (Har tænkt en del over, hvordan man opnår tilstrækkelig "sejhed" til, at skruen kan drejes for justering, men ikke arbejder sig løs igen ved brug - måske en plast-indsats som i en låsemøtrik (eller blå Loctite i et gevind---?)

    Du/I har ikke frygtet for enhedens mekaniske stabilitet ved at fjerne chassiskanterne mellem stiverne?

    Du fortalte vist det var Monacorenheder; hvilken model er det?
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Jens der er slet ikke nogen som har påstået at du har lavet dårligt arbejde. Tror Maler Bent er en smule underfrankeret når det gælder analyse af lytte indtryk.
    Ville bare lige opklare et par vigtige detaljer og dit link virker stadig ikke ..
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Jens, hvor er det fedt, at du bringer så detaljerede billeder af disse gennemgribende modifikationer. Helt i Steens ånd meget befordrende for lysten til selv at forsøge at optimere enheder-

    Dejligt at se et eksempel på det "optimale", med-enheden-monteret-i-kabinet justérbare trådophæng. Er der skåret gevind i chassis´et til justérskruerne eller? (Har tænkt en del over, hvordan man opnår tilstrækkelig "sejhed" til, at skruen kan drejes for justering, men ikke arbejder sig løs igen ved brug - måske en plast-indsats som i en låsemøtrik (eller blå Loctite i et gevind---?)

    Du/I har ikke frygtet for enhedens mekaniske stabilitet ved at fjerne chassiskanterne mellem stiverne?

    Du fortalte vist det var Monacorenheder; hvilken model er det?
    Velbekomme og tak for sidst!

    Jeg har helt selv færdigskruet et par SS 21W/8554. Under chassiskanten kom der først en fiberskive og så en låsemøtrik på skruen. Jeg brugte etronitplade til at styre stedet på chassisstiveren. Jeg nåede kun lige at irritere dem med et par testtoner - så var de solgt! Jeg har et sæt 8554 mere, til rette interesserede ..

    Styrken i seluminstøbegods er tæt på fantastisk, så længe der ikke er støbefejl. Det tjekker både støberiet og højttalerproducenten om der er.
    Havde det været en banket/trukket jernkurv var det en anden historie, de kører i hegnet hvis man fjerner bare en anelse ..

    Det var rigtigt nok en Monacor PA-enhed til at starte med, faktisk en PA-mellemtone .. Men med 8 stolper til trådophænget var Steen fyr og flamme. Enheden er udsolgt fra forlaget.

    Der står et sæt mere med næsten samme bestykning som mine, i Vordingborg. Desværre har der nok været et par "bessermacher" ind over ..

    Vi nåede et Qt på 0,2323 og en resonansfrekvens i fri luft, på 11,7 Hz.

    Nu spiller mine frække duehøjttalere som en drøm igen!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .

    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation/studie af hverdagens små og store pudsigheder.
    Problemet er vel at Duelund aldri forlot isenkramforretningen, der han satt og dullet seg vekk med linolje og bomull til han glemte hva skikkelig Hifi dreier seg om. Sikkert moro å "forbedre" små, slappe kassekonstruksjoner med ekstra magnetringer, strikketøy og binders, men Duelunds "Legacy" virker litt overopphauset? ;)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .

    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation/studie af hverdagens små og store pudsigheder.
    Problemet er vel at Duelund aldri forlot isenkramforretningen, der han satt og dullet seg vekk med linolje og bomull til han glemte hva skikkelig Hifi dreier seg om. Sikkert moro å "forbedre" små, slappe kassekonstruksjoner med ekstra magnetringer, strikketøy og binders, men Duelunds "Legacy" virker litt overopphauset? ;)
    Ok jeg var måske lidt hård ved horn, og måske for hård, jeg ved ikke hvad Duelund eksakt mente , men han forlod hornvejen i sine egne konstruktioner.
    jeg har virkelig aldrig hørt noget med horn som dur til noget som helst, hver gang har jeg kunne sætte udvalgte plader på og timing og rytme er totalt blevet ødelagt i musikstykket, ja det er ganske vist plader hi-fi entusiasten aldrig spille fordi de mener de lyder ad helvede til , det mener jeg så ikke jeg mener de repræsenterer en ærlig optagelse af virkeligheden.

    Den samme degenerering af lyden sker ikke med højtalere uden horn, så jeg mener at potentialet er større uden horn, Og at udgangspunket for noget optimalt kunne være noget som ligner Gryphon Poseidon fuldt modificeret og optimeret, tilsluttet ultimativ elektronik. (Ps. Duelund er hjernen bag Poseidon).

    Men alt dette er holdning , og man har helt sikkert lov til at være uenig.

    Noget andet er at betragte Duelund som en der bare lege med linolie og overjordiske kræfter osv. det er en total misforståelse , jeg vil bede dig om at læse følgende http://duelundaudio.com/wp-content/uploads/sites/3621/2013/12/duelund-filter.pdf
    Så vil du opdage At Duelund faktisk var enormt videnskabeligt orienteret og specielt særdeles kompetent som få inden for matematik, det er absolut langtfra "linolie og hokuspokus" det hele, og linolie har faktisk også en funktion som videnskabeligt kan dokumenteres.

    Det ses også i Duelunds modifikationer af enheder , i øvrigt fint illustreret af Modifix, det er bestemt heller ikke hokuspokus, men et yderst kompetent fosøg på at lave den ultimative højtalerenhed.
    Ud fra en enheder hvor der er gået på det ene kompromis efter det andet, for at holde prisen nede , og for at tilpasse enheden til moderne produktionsmetoder.
    Og mange gange er årsagen til enheden er blevet som den er bare uvidenhed om hvordan en enhed bør laves og opfører sig.
    Duelund var god til at finde de rigtige uperfekter/ikke perfekte enheders potentiale , og så med relativ simple midler optimerer dem så de opførte sig korrekt. Det kan man læse om her , Og som sagt se Modifix udfører i praksis her i forummet.

    Men når videnskaben ikke rækker til at forklarer de oplevelser man har, så er der to veje at går, den ene er at sige at det man oplever må være ren indbildning, hjernen spiller en et pus osv.
    Den anden er at sige at jeg oplever faktisk dette, og det gør mange andre i øvrigt også, Men jeg må indrømme at jeg ikke 100% kan forklarer det med kendt viden.

    Sådan er alt videnskab men står med et problem som observeres men bevisførelsen rækker ikke helt, sådan stod Albert Einstein med sine gravitationsbølger for 100 år siden , i dag er der så bekræftet at han havde ret.
     
    Sist redigert:

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Velbekomme og tak for sidst!

    Jeg har helt selv færdigskruet et par SS 21W/8554. Under chassiskanten kom der først en fiberskive og så en låsemøtrik på skruen. Jeg brugte etronitplade til at styre stedet på chassisstiveren. Jeg nåede kun lige at irritere dem med et par testtoner - så var de solgt! Jeg har et sæt 8554 mere, til rette interesserede ..
    Selv tak, hyggeligt at se dig igen, velintegreret på landet:)

    Som fortalt har jeg 4 stk. SS21 udsat for "discount" trådophænget, hvor trådene går fra/til modsatte stiver uden forlængelse og vel reelt uden justeringsmulighed, fordi en stramning vha. kiler f.eks. blot vil give et øget tryk på svingspoleformen. De skal have en bedre behandling....

    Nu spiller mine frække duehøjttalere som en drøm igen!
    Tillykke, og du har nu ovenikøbet erhvervet en sund og nødvendig respekt for optimerede småelektronikkonstruktioner:rolleyes:
     

    Finnogangela

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    83
    Antall liker
    56
    Problemet er vel at Duelund aldri forlot isenkramforretningen, der han satt og dullet seg vekk med linolje og bomull til han glemte hva skikkelig Hifi dreier seg om. Sikkert moro å "forbedre" små, slappe kassekonstruksjoner med ekstra magnetringer, strikketøy og binders, men Duelunds "Legacy" virker litt overopphauset? ;)
    Dét, Steen videregav ved at være dén og dér, hvor han var, var mod til at betvivle etablerede købeløsningers uangribelighed, finde gengivelsesforbedrende løsninger og ikke mindst dele sin viden om disse - også den teoretiske/videnskabelige - en viden som for de, der lyster, stadig er tilgængelig - og således stillet disse, ofte rimeligt enkle løsninger, til rådighed for efterprøvelse i praksis.

    Så jeg ser ikke hans livsførelse (som vel reelt var et karrierefravalg) som et problem, tværtimod.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .

    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation/studie af hverdagens små og store pudsigheder.
    Problemet er vel at Duelund aldri forlot isenkramforretningen, der han satt og dullet seg vekk med linolje og bomull til han glemte hva skikkelig Hifi dreier seg om. Sikkert moro å "forbedre" små, slappe kassekonstruksjoner med ekstra magnetringer, strikketøy og binders, men Duelunds "Legacy" virker litt overopphauset? ;)
    Jeg synes, at du er temmelig urimelig med en af de mest vidende mennesker indenfor hi-fi, jeg har kendt. Jeg har brugt mange timer med at lytte til ham på hans værksted, hvor han fortalte om, hvordan mikrofoner burde opbygges og hans arbejde med at bygge de perfekte mikrofoner. Han havde så mange ideer, men manglede tiden.
    Du skriver "små, slappe kassekonstruksjoner", hvor har du dog det fra?

    Prøv at læse dette:

    Subwoofer. (En byggebeskrivelse)

    Et lukket kabinet, en billig Monacor PA-enhed, en grundig ombygning af enheden, en impedans korrektion, en tilrettet Linqwits / Greiner basequaliser og den er hjemme, med en hidtil uhørt kvalitet, hvis det er dét, man er ude efter.

    En Boom-box er der absolut ikke tale om – snarere det modsatte, der let kan integreres til det brugte rum for aflytning.

    Det lukkede kabinet skal være ”dødt” og rimelig tungt.

    Det betyder, at der SKAL bruges ”Matrix”.

    Denne består principielt af en masse små på alle sider gennem hullede kasser, der sammen limes og hvor om kabinettet svøbes. Se Fig 1.side 8

    Kabinettets volumen skal være omkring 75 l så udvendige dimensioner HxDxB =61x40x35 skulle være passende.

    Med disse mål bliver det ydre svøb i 16 mm:

    For- og bagside: 31,8 x 57,8

    Sideplader: 61 x 40

    Top og bund : 40 x 31.8



    Matrixen består af 9 mm plade som udskæres i:

    2 stk 31,8 x 57.8

    6 stk 57.8 x 11,6

    36 stk 11.6 x 10,8

    Et yderhjørne samles med alm. hvid trælim og rengøres for overskydende lim.
    I dette hjørne anbringes matrixens dele og hulstørrelsen i hver delbestemmes så stor, at der resterer ca. 5 mm til smalleste mål. Derved sikres atmålene er korrekte (ikke for store) og du får en klar idé om samling afkonstruktionen.
    Hullerne udbores i de enkelte stykker, hullets kanter slibes evt. rundes af med overfræser og er derefter klar til løs samling igen.

    Duelund subwoofer..png
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .

    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation/studie af hverdagens små og store pudsigheder.
    Problemet er vel at Duelund aldri forlot isenkramforretningen, der han satt og dullet seg vekk med linolje og bomull til han glemte hva skikkelig Hifi dreier seg om. Sikkert moro å "forbedre" små, slappe kassekonstruksjoner med ekstra magnetringer, strikketøy og binders, men Duelunds "Legacy" virker litt overopphauset? ;)
    De havde købt en fabrik og ville igang med storproduktion. Før det kom igang fik han kræft og døde så du er bare en idiot som ikke ved hvad du snakker om.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Erlend: Dit sprog ..
    DSC00639.jpg
    ..

    Her er et halvgodt billede af fabrikken, taget ude fra et hjørne af de medkøbte 2. hektar, delvist tilplantet med ædelgran:

    DSC00587.jpg


    2004: Profeten inspicerer de nye besiddelser ..
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Langt hen ad vejen havde jeg det også sådan med Steen - han kom altid med forklaringer for hvorfor andre konstruktioner ikke kunne fungere. Men efter at jeg havde lært ham at kende. Lyttet på hans forklaringer (og et par sæt højttalere) skiftede jeg mening om ham.

    Derefter var det MEGET interessant at jeg nu meget senere kender flere der har haft ham som lærer i skolen. Der er aldrig en der har talt negativt om Steen. Aldrig.

    Du kan måske ikke beskylde ham for at tænke kommercielt. Men jeg har aldrig set at han valgte de nemme løsninger eller gå på kompromis med sine koncepter.


    god nat
    /Christian

    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .

    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation/studie af hverdagens små og store pudsigheder.
    Problemet er vel at Duelund aldri forlot isenkramforretningen, der han satt og dullet seg vekk med linolje og bomull til han glemte hva skikkelig Hifi dreier seg om. Sikkert moro å "forbedre" små, slappe kassekonstruksjoner med ekstra magnetringer, strikketøy og binders, men Duelunds "Legacy" virker litt overopphauset? ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Å kalle medforumister idiot,klaphat eller lignende er uansett ikke greit og blir ikke tolerert. Det samme gjelder de som liker slike innlegg. Alle har rett til forskjellige meninger og tilnærminger men direkte personangrep og fornærmelser kan vi ikke akseptere.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Kansje du bør lese de som "provoserer" sin skrivemåte/ordlegging også da....

    hvordan ville du reagere da hvis du hadde samme tilnærming til her Duelund og noen skrev litt "hånete"

    EKS:Problemet er vel at Duelund aldri forlot isenkramforretningen, der han satt og dullet seg vekk med linolje og bomull til han glemte hva skikkelig Hifi dreier seg om. Sikkert moro å "forbedre" små, slappe kassekonstruksjoner med ekstra magnetringer, strikketøy og binders, men Duelunds "Legacy" virker litt overopphauset?image: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/wink.gif
    ;)

    Tror jeg hadde blitt litt fornærmet jeg...Og språket i teksten sier vel mere om mannen bak tastaturet da...
    Det skulle vel være rom for Duelunds "Legacy" som alle andre sine...eller?

    Å kalle medforumister idiot,klaphat eller lignende er uansett ikke greit og blir ikke tolerert. Det samme gjelder de som liker slike innlegg. Alle har rett til forskjellige meninger og tilnærminger men direkte personangrep og fornærmelser kan vi ikke akseptere.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gjør det. Det er likevel ingen unskyldning for å komme med direkte personangrep. Det er faktisk mulig å argumentere på en annen måte.
    Akkurat den samme framgangsmåten bruker våre danske medforumister mot alle andre som ikke følger deres spor i søken etter bedre lyd.

    Det er stor forskjell på "å provosere" og "å la seg provosere".

    Hvordan jeg ville reagert?
    "du kjenner nok ikke historien så jeg tillegger din mening lite vekt"
    "du har din mening, jeg har min".
    "synes du var litt hard nå mot en avdød person som har gitt mye til hifi miljøet"
    Kun som eksempler.
    "Idiot/klaphat/mindre begavet" hører fremdeles ikke hjemme her. Det er en gjenganger fra enkelte medlemmer her og vi begynner å bli rimelig lei.

    Og ja - det er masse rom for Duelunds legacy. Derav kommentaren om at alle har rett til forskjellige meninger og tilnærminger. Man skal også ha rom for at andre ikke har samme tilnærming.

    Netikette diskusjon er forøvrig OT her. Der kan vi gå andre steder for å lære. Burde faktisk vært unødvendig i det digitale samfunn i 2016.
    Flere kommentarer til dette blir slettet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    De av oss nordmenn som ikke har tro på Duelund - dere kan jo knapt ane hvor Danmark ligger...

    Noen av verdens ledende produsenter benytter produkter fra Duelund i eksempelvis høyttalere - han står sågar bak konstruksjoner hos noen av disse.

    Vennligst hold opp med å idioterklære døde mennesker fordi dere mangler kunnskap om emnet, dere får nordmenn til å fremstå på samme måte som på en grisefest på Tenerife...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .


    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation/studie af hverdagens små og store pudsigheder.
    Kanskje det er haugevis med slike uttalelser som gjør at hornfolket blir litt lei og kommer med litt skyts tilbake. Det er greit at dette er en Duelund tråd, men det kan da brukes et litt mer voksent språk en det blir gjort til tider - Dere dansker er veldig bombastiske i deres uttalelser
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    [/QUOTE]
    Kanskje det er haugevis med slike uttalelser som gjør at hornfolket blir litt lei og kommer med litt skyts tilbake. Det er greit at dette er en Duelund tråd, men det kan da brukes et litt mer voksent språk en det blir gjort til tider - Dere dansker er veldig bombastiske i deres uttalelser[/QUOTE]



    Jeg kan lite om horn - spør blåøyd/uvitende; er ikke horn kun noe som forsterker opp lyden? Eller gir det andre lydmessige fordeler?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Duelund var en kunnskapsrik og nyskapende sjel, som hadde for mye ideer til å få ned alt i praktisk omsatte former
    hans ukonvensjonelle stil provoserte mange og jeg har selv hatt mange nettkrangler med ham
    han var ikke halvparten så bombastisk i sine uttalser som en del av hans landsmenn er i dette forumet(og noen Nordmenn :rolleyes:)
    ellers er det vel nærmest å anse som bevist at det danske språk tross sin grøtete uttale er særdels velegnet til å slenge dritt :cool:
    fortsatt god drittslenging....
    mvh
    Leif
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kan lite om horn - spør blåøyd/uvitende; er ikke horn kun noe som forsterker opp lyden? Eller gir det andre lydmessige fordeler?

    Vel - nå er jeg newbie i hornverden, men horn har vel først og fremst 2 veldig viktig egenskaper som kasssehøyttalere ikke har.

    1) Spredningskontroll - altså en langt jevnere og mer begrenset spredning, som er utrolig viktig!
    2) "impedanstilpasning" mellom driver og rommet. Hornet gjør at driveren kobler mye bedre til rommet og derfor øker virkningsgraden dramatisk. Så mens mellombasser i kasser kanskje trenger 50W for å levere bra trøkk ved 100Hz, vil et bra FLH levere samme lydnivå med langt under 1W. Og med betydelig redusert effektbehov og utslag - så reduseres også forvrengning i hele kjeden.

    Mvh
    OMF
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Duelund forlod alt hvad der havde med horn at gøre ret tidligt i sin karrierer , fuld forstårligt horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer , grunden er at det ikke er noget problem at skaffe masser af kvalitets watt i dag .

    Samtidig en opfordring til at se og ikke glemme Tati film. Som efter min mening er geniale, i deres af observation/studie af hverdagens små og store pudsigheder.
    Problemet er vel at Duelund aldri forlot isenkramforretningen, der han satt og dullet seg vekk med linolje og bomull til han glemte hva skikkelig Hifi dreier seg om. Sikkert moro å "forbedre" små, slappe kassekonstruksjoner med ekstra magnetringer, strikketøy og binders, men Duelunds "Legacy" virker litt overopphauset? ;)
    De havde købt en fabrik og ville igang med storproduktion. Før det kom igang fik han kræft og døde så du er bare en idiot som ikke ved hvad du snakker om.
    Moro å se at min sarkastiske kommentar skaper "varme" i tråden. Jeg kan fint leve med å bli kalt idiot, jeg ville jo selv synke til samme nivå som "horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer".

    Nådde vel ikke helt ned.....

    Duelund skapte sikker mye vellyd og engasjemang ut fra sitt standpunkt


    Ikke vær så hårsåre da, folkens :cool:
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg har ikke hørt Duelunds produkter, bare hørt om. Etter det jeg kan skjønne er det mildt sagt litt uenighet om mye av dette faktisk virket. Så det må være på sin plass å være kritisk. Selvsagt uten å være slem... Men når noen kommer med uttalelser som dette:

    "horn duer ikke til skid andet de larme ad helvede til med lille tilført effekt, horn er overflødige i dag, en undtagelse er måske ved PA og på jernbane stationer".

    Da bommer vedkommende ikke bare på målskiven, men hele blinken og ødelegger hele tråden! Jeg tror faktisk ikke vedkommende klarer å lade en gang, for å fullføre skyte-metaforen. Vedkommende kan aldri hørt et godt horn system og bør moderere sitt språk og sine meninger noe!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg kan lite om horn - spør blåøyd/uvitende; er ikke horn kun noe som forsterker opp lyden? Eller gir det andre lydmessige fordeler?

    Vel - nå er jeg newbie i hornverden, men horn har vel først og fremst 2 veldig viktig egenskaper som kasssehøyttalere ikke har.

    1) Spredningskontroll - altså en langt jevnere og mer begrenset spredning, som er utrolig viktig!
    2) "impedanstilpasning" mellom driver og rommet. Hornet gjør at driveren kobler mye bedre til rommet og derfor øker virkningsgraden dramatisk. Så mens mellombasser i kasser kanskje trenger 50W for å levere bra trøkk ved 100Hz, vil et bra FLH levere samme lydnivå med langt under 1W. Og med betydelig redusert effektbehov og utslag - så reduseres også forvrengning i hele kjeden.

    Mvh
    OMF


    Joda, med på viktigheten av spredningskontroll.

    Men i dag, med tilgang på store forsterkere som ikke må koste som en god bruktbil, vil ikke fargingen som selve hornet (nødvendigvis?) medfører, være en negativ faktor man om ikke annet kan stille spørsmål ved?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Gjør det. Det er likevel ingen unskyldning for å komme med direkte personangrep. Det er faktisk mulig å argumentere på en annen måte.
    Akkurat den samme framgangsmåten bruker våre danske medforumister mot alle andre som ikke følger deres spor i søken etter bedre lyd.

    Det er stor forskjell på "å provosere" og "å la seg provosere".

    Hvordan jeg ville reagert?
    "du kjenner nok ikke historien så jeg tillegger din mening lite vekt"
    "du har din mening, jeg har min".
    "synes du var litt hard nå mot en avdød person som har gitt mye til hifi miljøet"
    Kun som eksempler.
    "Idiot/klaphat/mindre begavet" hører fremdeles ikke hjemme her. Det er en gjenganger fra enkelte medlemmer her og vi begynner å bli rimelig lei.

    Og ja - det er masse rom for Duelunds legacy. Derav kommentaren om at alle har rett til forskjellige meninger og tilnærminger. Man skal også ha rom for at andre ikke har samme tilnærming.

    Netikette diskusjon er forøvrig OT her. Der kan vi gå andre steder for å lære. Burde faktisk vært unødvendig i det digitale samfunn i 2016.
    Flere kommentarer til dette blir slettet.
    Hvad mener du selv emokid skriver?? din ****hat havde jeg nær skrevet. Du mener altså det er helt i orden at fortælle andre at de er idioter, bare man ikke skriver idiot direkte. Er det sådan vi skal forstår din modering.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men i dag, med tilgang på store forsterkere som ikke må koste som en god bruktbil, vil ikke fargingen som selve hornet (nødvendigvis?) medfører, være en negativ faktor man om ikke annet kan stille spørsmål ved?
    Sprednignskontroll er viktig ja, og blir forsåvidt vigtigere jo mindre akustiske tiltak du gjør i rommet!

    I min ungdom kjørte vi litt båt på Storsjøen i Odalen og på Dølisjøen på Slåstad var det et aktivt vannskimiljø. Propellen på båtene har til hensikt å flytte vannet, for å skape fremdrift - den samme oppgaven en høyttalerdriver har med luften i rommet.

    Vannskibåten de brukte hadde en spesiell propell - den hadde lav stigning og dro båten opp i ønsket fart på null komma niks, og det spilte i grunn liten rolle om det hang 1, 2 eller 3 stykker bak. Derimot gikk ikke båten veldig fort!

    En kompis av meg hadde også båt, og han var litt mer interessert i høy toppfart, og hadde en spesiell propell med veldig høy stigninig. Dette var vel en 17 fot båt med 90 hesters motor - likefullt var det vanskelig å dra noen opp på vannski - fordi propellen bare spant i vannet, uten å lage fremdrift. Derimot kjente man godt når propellen fikk skikkelig inngrep ved 15-20knop.

    Poenget er at driveren må tilpasset mediet den skal drive - altså impedanstilpasning!

    Et horn - gjør at elementet får skikkelig grep på luften, og når responsen i mine mellombasshorn faller som stein under 70Hz...så skyldes ikke det at selve elementet slutter å bevege på seg eller at det er noe elektrisk som gjør at forsterkeren ikke greier å bevege mebranen.....det er impedansen mellom elementet og luften som ikke lenger matcher, og elementet begynner på samme måte som speedpropellen til kompisen min å spole...det beveger seg, men det skaper ingen bevegelse i luften - og det hjelper ikke å pøse på med effekt.

    Når det gjelder farging av lyd - så har jeg vanskelig for å se at horn tilfører noen farging - utenom kanskje det faktum at responsen faller veldig bratt når de kommer utenfor sitt virkområdet - men der skal de jo ikke spille....

    Mvh
    OMF
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Men i dag, med tilgang på store forsterkere som ikke må koste som en god bruktbil, vil ikke fargingen som selve hornet (nødvendigvis?) medfører, være en negativ faktor man om ikke annet kan stille spørsmål ved?
    Horn farger ikke noe mer enn andre løsninger som kasse, baffel etc. Ofte mindre, gitt at driveren gjerne er designet for å ha forlengelsen av horn.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det finnes vel knapt noen subløsning som farger/forvrenger mindre enn horn.....
    kanskje propellen til Eminent Technology
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Hvad mener du selv emokid skriver?? din ****hat havde jeg nær skrevet. Du mener altså det er helt i orden at fortælle andre at de er idioter, bare man ikke skriver idiot direkte. Er det sådan vi skal forstår din modering.
    Det er ikke det bambadoo skriver - et personangrep er ikke definert av ordet "idiot" eller lignende. Et personangrep defineres av at din motdebattant angriper deg som person heller enn dine argumenter. Med andre ord kan du peke på argumentbruken til emokid selv om han ikke bruker ordet idiot. Et subtilt eksempel: "Såklart skal man ha respekt for Dueland; han refereres ofte i bransjen i motsetning til deg som ingen har hørt om".

    Den enkleste måten å parere personangrep er å påpeke hvor motdebattanten har gjort feil. Å angripe person heller enn sak er ad hominem og en logisk feiltanke (logical fallacy).
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    det finnes vel knapt noen subløsning som farger/forvrenger mindre enn horn.....
    kanskje propellen til Eminent Technology


    Vil ikke bølgende i de lavere frekvenser "ta tak i" horn lettere enn høyere?
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Horn gir generelt lavere THD en tradisjonelle kasse løsninger.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Horn gir generelt lavere THD en tradisjonelle kasse løsninger.
    Siden jeg har en tradisjonell kasseløsning og er tilhenger av lukket sub-løsning vil jeg herved utfordre horngutta på THD og linearitet målt i lytteposisjonen. Juks med dsp eller eq er forbudt;)
    forvrengning.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn