Duelund DCA 2.0 og jakten på lyden av lyd

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Hvis nogen er interesseret i DCA/Duelund højttaler så send mig PM. Ikke en 2.0
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
KnB skrev:
Hei,

Den kan oppgraderes i flere varianter. Velger du Sølv CAST kondensatorer og Sølv cast spole så bli det dyrt.. rundt 80K danske mener jeg.
Min versjon er med kobber CAST + omvikling av spoler (til sølv tråd) der er satt inn en liten kondensator ekstra.
Dette koster 20K danske+mva. Verdt hver krone imo.
Om denne oppgraderingen av filteret koster 20.000,- tror jeg nok du har større utbytte av å oppgrader Vifa diskanten til Scanspeak 7000, som er en langt bedre diskant....! Mye billigere oppgradering også!
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
val skrev:
KnB skrev:
Hei,

Den kan oppgraderes i flere varianter. Velger du Sølv CAST kondensatorer og Sølv cast spole så bli det dyrt.. rundt 80K danske mener jeg.
Min versjon er med kobber CAST + omvikling av spoler (til sølv tråd) der er satt inn en liten kondensator ekstra.
Dette koster 20K danske+mva. Verdt hver krone imo.
Om denne oppgraderingen av filteret koster 20.000,- tror jeg nok du har større utbytte av å oppgrader Vifa diskanten til Scanspeak 7000, som er en langt bedre diskant....! Mye billigere oppgradering også!
Tror jeg næppe idet de anvendte Vifa er heftigt modificeret og så kan man ikke uden videre sætte ny diskant i .
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
val skrev:
KnB skrev:
Hei,

Den kan oppgraderes i flere varianter. Velger du Sølv CAST kondensatorer og Sølv cast spole så bli det dyrt.. rundt 80K danske mener jeg.
Min versjon er med kobber CAST + omvikling av spoler (til sølv tråd) der er satt inn en liten kondensator ekstra.
Dette koster 20K danske+mva. Verdt hver krone imo.
Om denne oppgraderingen av filteret koster 20.000,- tror jeg nok du har større utbytte av å oppgrader Vifa diskanten til Scanspeak 7000, som er en langt bedre diskant....! Mye billigere oppgradering også!
Diskanten er mye modifisert som D_S sier. Ikke aktuelt å bytte denne.
Filteroppgraderingen er ikke billig, pga høy pris for CAST kondensatorer.
20K for forbedringene jeg fikk er for meg verd det og vel så det. (over forventning)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Diskanten er mye modifisert. Det er en tråd på hifi4all som forklarer hva som er gjort. Det er helst "timer" som går med. Ingen dyre modifikasjoner.

SS diskanten er forøvrig mye bedre. Jeg har hatt begge. Den duelund modifiserte vifa saken er forøvrig klasser bedre enn standard vifa.

Ellers er det nok ikke mye som må gjøres i filteret for at SS diskanten skal fungere utmerket. Men den er mer effektiv så en liten demping må til.

Mine 0.02
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Takk for tipsene Val og bambadoo :)
Kanskje verdt å teste ut allikevel? :D
Erfaringer rundt denne modifikasjonen av DCA 2.0?
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Bambadoo: Et lites spm. antar du har hørt DCA 2.0 med SS diskant siden du mener denne er bedre? Eller er det i andre konstruksjoner du har testet de to mot hverandre?
mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, nei det er i andre konstruksjoner og personlig prøving, testing i diy konstruksjoner. Har hatt begge.
Vel har et par diy ht med Duelund modifiserte vifaer enda. Egentlig 2 par, men det ene paret blir nok aldri ferdig ;)
Hørt den før???

SS diskanten er dog ikke verd den prisen den har i forhold til vifa. Det kan jeg si.

Personlig så har jeg veldig sansen for ss9800 diskanten med alu dome. Har også snakket med en italiensk ht konstruktør om dette (som bruker vifa og scanspeak i sine kreasjoner) og han mener også at nettopp den ss9800 diskanten er noe av det beste som fåes. Problemet er de ikke "selger så bra".. Derfor må han bruke ss9700 fordi det er det "folket" vil ha. Ikke alu dome, men silke dome.

Troels Gravesen ser også ut for å like ss9800 diskanten.

Når det er sagt så sier viser han evt. forskjeller i delefilter komponenter dersom en ønsker å bytte fra std. vifa til ss7000 diskant, og omvendt. Men det er med standard parallell delefilter. Slik jeg har forstått det er det en annen delefiltertopologi i DCA ht..

mvh
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei og takker for utfyllende svar.

Nå er jo diskant arr. noe spesielt med DCA HT, med en nedfelling, eller lite "horn"
Tror jeg kjører som Steen Duelund har funnet best. I DCA 2.0 ligger det nok mange utviklingstimer bak.. (30 år?)

Synd å la DIY HT'ene ligge der da ::)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
KnB skrev:
Hei og takker for utfyllende svar.

Nå er jo diskant arr. noe spesielt med DCA HT, med en nedfelling, eller lite "horn" Waweguide
Tror jeg kjører som Steen Duelund har funnet best. I DCA 2.0 ligger det nok mange utviklingstimer bak.. (30 år?) Overdrivelse fremmer forståelsen.

Synd å la DIY HT'ene ligge der da ::)
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Har et spm til. Hvor lett/tungdrevet er høyttaleren?

Finnes en manual på nettet et sted?

Mvh
Helge S.

KnB skrev:
HSobstad skrev:
Hvilket frekvensområde arbeider DCA 2.0 innenfor forresten? Og, er det 8ohms HT?
Har ikke klart å finne dette på nettet og mangler dokumentasjon til høyttalerne.
Den har ikke en nedre avskjæring, går hørbart ned til 30Hz men ikke med stor kraft, det er jo begrenset hva en 8" kan levere.
Oppover går den til +40Khz (mener jeg Steen Duelund hevdet). Jeg har ikke sett noen målinger.
Den er på 6 Ohm, kankje litt under. ganske flat impedanse kurve.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei,
De er ikke veldig tungdrevne.. Tom -a nevnte vel 89 db.
Flat impedans på rundt 6 Ohm mener jeg.
Jeg har brukt 40 rørwatt, fugerer fint. Bruker i dag 100 rørwatt, enda bedre kontroll..
100 gode transistor watt vil også være mer en nok.

mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
KnB skrev:
Hei,
De er ikke veldig tungdrevne.. Tom -a nevnte vel 89 db.
Flat impedans på rundt 6 Ohm mener jeg.
Jeg har brukt 40 rørwatt, fugerer fint. Bruker i dag 100 rørwatt, enda bedre kontroll..
100 gode transistor watt vil også være mer en nok.

mvh
Rør er vel nærmest et must på disse højttalere.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Duelund_Support skrev:
KnB skrev:
Hei,
De er ikke veldig tungdrevne.. Tom -a nevnte vel 89 db.
Flat impedans på rundt 6 Ohm mener jeg.
Jeg har brukt 40 rørwatt, fugerer fint. Bruker i dag 100 rørwatt, enda bedre kontroll..
100 gode transistor watt vil også være mer en nok.

mvh
Rør er vel nærmest et must på disse højttalere.
- Og jeg som trodde at våre Danske venner foretrakk transistor fremfor rør?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
John_Harald skrev:
Duelund_Support skrev:
KnB skrev:
Hei,
De er ikke veldig tungdrevne.. Tom -a nevnte vel 89 db.
Flat impedans på rundt 6 Ohm mener jeg.
Jeg har brukt 40 rørwatt, fugerer fint. Bruker i dag 100 rørwatt, enda bedre kontroll..
100 gode transistor watt vil også være mer en nok.

mvh

Rør er vel nærmest et must på disse højttalere.
- Og jeg som trodde at våre Danske venner foretrakk transistor fremfor rør?
Ja du har ikke misforstået noget. I forbindelse med detr meget lave Q tror jeg rør er en fordel. Det bruger kammerat der har specialversion af DCA 2.0. Hans højtaler er 13 ohm. men meget følsom.
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Rør er vel nærmest et must på disse højttalere.
[/quote]

Jeg har veldig gode erfaringer med rør og det ville ikke falle meg inn å anvende noe annet hos meg.

Kan likevel fortelle at jeg skulle demostrere rørenes lydmessige fortreffelighet for en kamerat og koblet derfor til en Yamaha Natural Sound transistorforsterker på 2x60w fra midten av 80-tallet for å sammenligne. Det var ingen tvil om at rørene var best men dette gamle Yamaha-rukkelet låt faktisk slett ikke verst i forhold til mine forventninger og ikke minst alderen.
Men, når man virkelig begynner å lytte falt den fort gjennom...

89db var kanskje likevel tyngre enn jeg trodde. Like mye som mine B&W802N, men her sammenlignes kanskje epler og pærer....
 
Topp Bunn